imetys ja maidonkehitys

Oikiasti, näkyykö se piimäkokkare? :eek: mulla on siis sellainen pieni valkoinen piste tuos pääs, mutta ajattelin että se on jokin kuivettunut kohta o_O justiinsakkin siitä on kipee ja sitä rassailin niin että alkoi tulla verta :oops: hyvä minä....
Piti käydä lypsääs tää kipeempi rinta kun en saata sillä imettää kun on niin tuskallista :confused:
 
Kyllä se yleensä näkyy, ja on muuten kipee. Kannattaa vaikka lämpimässä suihkussa pehmitellä ja sitte koittaa irrotella. Itelläki ollu, ja helpotti oikeesti vasta kun sen sai pois. Suihkussa desinfioidulla neulalla varovasti "kaivelin". Sen jälkeen vielä puolukkaa sivelin, ni parani nopsaan.
 
Joo kyl ne useimmiten näkyy mutta ei aina. Miulla oli sillo alkuun toisessa tississä syvällä ja sain vasta monen viikon itkujen jälkeen sen kaivettua pois (meinas mielenterveys mennä kun näytti että jotain on mutta ei saanu pois). Ja neulalla tosiaan sekin, ihan kivikova semmonen kuula. Muuten nuo on ollu semmosta "töhnää", joskus tullu pidempi pätkäki. Saunassa tai lämpimän veden alla irtoaa hyvin. Ja puolukkaa ja sitruunaa oon iteki käyttäny. Toisessa rinnassa on vissii solmussa tiehyet ku siihen tuli sillo alkuun aina niitä. 3kk eteenpäin ei ongelmia.
 
Jos neulalla kokeilee niin desinfioitu neula ja ei koskaan pystysuorassa vaan vaakatasossa vähän rikkoo sitä ihoa sit vaikka sormin koittaa puristaa jos neulalla ei uskalla kaivaa. Maidon puristaminen saattaa myös irrottaa sen. Tai siellä suihkussa pyyhkeellä hinkkaaminen
 
ImageUploadedByVau Foorumi1471155074.552106.jpgtäs on hyvinki selkee mut voi olla semmonen tosi huonosti näkyväki
 
Sit se aika varmasti se syy eikä helpota ennen ku saat pois sen. Tsemppii. Jos se siellä syvemmällä on ni voi olla että sen neulan joudut ottamaan avuks
 
No nyt se on taas tukossa!!! :arghh: sain sen kokkareen pois ja nyt tos on taas, näyttääs että on vielä syvemmällä ja vähän kellertää... Toi puoli rinnasta missä toi on niin on ihan arka ja kova :smiley-angry017
 
Kuumalla harsolla haudutin ja koitin lypsää, ja kyllä sieltä maitoa tihkuu, mutta se mönjä on ja pysyy.
Olikos se niin että imuteho on parempi leuan puolelta? Jos koittais väärinpäin imettää niin että pojan leuka olis tolla tukos puolella ja sais sen imettyä pois o_O
 
Seki saattaa auttaa. Kylmä helpottaa enemmän jos se rinta on kokonaan tukossa, lämmin auttaa maitoa tulemaan. Mie johonki kommenttiin kirjotinki että miulla tuli joskus reippaasti sieltä mönjää (muutama sentin pätkä) että sen kun saa auki niin kannattaa kokeilla lypsämällä ja muilla keinoilla (pyörittelee nänniä) jos sitä tulee enemmän ja imetys tietty tehokkaimpana.. Kannattaa enemmän tarjoilla sitä rintaa.. Ikävä vaiva se on. Hyvät rasvat kehossa auttaa jatkossa, soijalesitiini tai auringonkukkalesitiiniä suositellaan ennaltaehkäisyyn ja iteki luulen että sitä syömällä sain aikanaan kierteen poikki.
 
Mulla tuli kanssa juhannuksena toiseen nänniin tosi kipeä patti. Samoihin aikoihin tuli tytölle myös ylös uusi hammas, jonka epäilin silloin hiertäneen ihoa rikki. Siitä tuli siis myös vähän verta, ja patti oli aika iso. Aloin välttelemään toisen tissin imetystä, jolloin myös toiseen tissiin tuli samaan kohtaan patti. Mutta se auttoi kun käänsin lapsen juurikin silleen väärin päin, eli että vartalo oli kainalossa päin. Silloin paine kohdistui eri kohtaan eikä sattunut niin paljon. Patti meni pois ja tuli uudestaan monta kertaa. Nyt olen vasta onnistuneesti tämän viikon imettänyt normaalisti. Tähän asti siis aina pitänyt lasta väärin päin kun imetän. Raskastahan se on pitää niin, mutta kun se kipu oli jotain ihan käsittämätöntä!

Kannattaa muuten kokeilla kanssa imettää niin, että laitat lapsen istumaan viereesi ja hän syö istualteen. Siinäkin asennossa mulla oli ainakin helpompi imettää kun imuote oli taas vähän erilainen.

Aikaisemminkin mulla on ollut vähän pienempiä patteja, ja niihin on tepsinyt pitkä saunominen jonka jälkeen ne ikään kuin poksahtavat ja ne voi puristaa ulos. En tosin tiedä onko kyseessä samanlaiset patit kun sulla, eli en tiedä onko fiksua puristaa vai ei
 
Mulla kierteen aiheutti huonot uudet imetysliivit (kalliit sellaset murr...) kun se kannatteleva osa paino ihan pikkiriikkisen rintaa vaikka avasin sen klipsin, ja varmaan mulla menee siinä just samassa kohassa tiehyet vähän solmuun tms ni tuli monta kertaa peräkkäin tukos. Et kantsii sitä syytäkin tosiaan hakea :) nyt jos niitä liivejä pidän ni tiedän tiputtaa koko olkaimen, ei pääse painaa. Oon kyllä alkanu painelee ilman rintsikoita pitkin kyliä muutenki, liivinsuojat vaan toppiin kii ja avot :'D
 
Mä jo luulin päässeeni eroon tästä vaivasta, mutta taas tänään kun imetin niin nänniä poltti ja nyt välillä tuntuu kuin pitkällä tulisella neulalla pistettäisiin :arghh: en ymmärrä. Maitoa tulee nyt joka reiästä ihan hyvin, eikä rinnassakaan enää tunnu kovempia kohtia joihin olisi maitoa jäänyt o_O kuumaa harsoo taas pidin ja hieroin/ lypsin rintaa, joka vähän lievensi kipuja.
Kannattaakohan mun soittaa huomenna lääkärille aikaa? Tää kipu on nimittäin tosi häiritsevää :sad001 buranaa otin, muttei sillä ainakaan vielä vaikutusta. Jos tää on vielä illalla tälläistä niin en tiedä saanko nukutuksi :confused: tekis mieli vaan lopettaa koko imetys nyt heti....
 
Ymmärrän (vedin kuukauden sillo särkylääkkeitä ku en saanu pois sitä kökkärettä ja oli silti ku tulessa).. Mutta imetyksen jos heti lopettaa niin saattaa tulla pahempi tukos tai muute.. Ehkä se kannattas lääkärille näyttää, jos vaikka on joku tulehdus. Ootko kokeillu onko sulla lämpöö. Sit vois kokeilla myös sitä sitruunaa, puolukkaa tai vichyä siihen jos se on jotenki tulehtunut vaan pinnasta, helposti menee pöpöjä jos joutuu ronkkimaan.
 
En oo mitannut lämpöö kun ei ole sellainen olo, yleensä tunnen heti jos lämpö nousee.
Vois kokeilla sitruunaa ja vichyä. Vähän punoittaa tuo pää niin että voi ollakkin että joku pöpö siinä kun oon sitä niin rassanut....
 
Edellisen tukoskierteen päätteeks mulla oli auki nänninpää, siihen tuli rupi joka sit aina imettäessä tietty irtos. Kerran tiputtelin siihen sitruunaa ni parani :) tiedä sit olisko muutenki ollu just paranemassa
 
Sitruunalla on kyl melko nopee tervehdyttävä vaikutus vaikka saattaa kirvelläki mukavasti :D vichy toimii myös hyvin kun siinä on suolaa, toki saman asian ajaa keittosuola tms
 
Mul ei ees kirvellyt, eli ehkä sillä ei ollu osaa eikä arpaa siinä paranemisprosessissa :p
 
Vieläks joku imettää? Mä vielä kerran aamussa, en muuten. Kai pitäs lopetella tämäkin mutta miks sekin tuntuu niin ku luopumiselta...ehkä en enää koskaan saa imettää....?
 
Takaisin
Top