Nuoret äidit, vauvakuumeilijat tai sekä että

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mymlan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sellanen pikku kysymys tähän väliin, että haluuko joku kertoo että milloin kannattaa neuvolaan soittaa? Ja mitä neuvolassa ylipäätään tehdään ekalla kerralla? Ja koska ensimmäinen ultra on? :-)

Mie soitin heti ku en ollu varma viikoista. Meillä ultrassa varmistettii sykkeet, puhuttii liikunnasta, ruokavaliosta, perheestä,elämäntilanteesta ja niistä sikiön alkuraskaus testeistä ja laitettii lähetteitä äpolille ja verikokeisiin. Mulla oli eka neuvola olikoha 8 vai 9 viikoilla.

Sellanen pikku kysymys tähän väliin, että haluuko joku kertoo että milloin kannattaa neuvolaan soittaa? Ja mitä neuvolassa ylipäätään tehdään ekalla kerralla? Ja koska ensimmäinen ultra on? :-)

Mä oon molemmilla kerroilla soittanut heti plussattua, neuvolan puhelinaikana.

Ekalla kerralla meillä otetaan virtsa, verenpaine, hemoglobiini, paino, jotain verinäytteitä, täytellään neuvolakorttia, tehtiin alkoholitesti, kysyttiin sairauksista ja sitten vain juteltiin fiiliksistä. :)

Mulla kuulemma on nyt eka neuvola tosi nopee käynti, ku oon vasta ollut raskaana niin ei tartte suurimpaa osaa juttua tehdä..

Eka ultra täällä on noin 10 viikolla lääkärineuvolassa. Useimmissa kaupungeissa vissiin sillon rv11-13 ?

Mää soitin heti seuraavana arkipäivänä ku olin plussannu. Olin sillo vk 5 ja sain ekan ajan jonnekki 7-8 viikoille.

Soitin ku olin viikolla 7 ja sain ajan viikolle 9 :) ultrassa kävin muistaakseni viikolla 12+jotain :D

Meillä kävi tänään kotikäynnillä th ja perhetyöntekijä. Aika turhaan jännäsin totaki. :) sf mitta menee niiku oppikirjan mukaan ja vauvan sykkeet pysyny samoina. Oli kans kiva saaja tietää mite päi pötkylä mahassa majailee kun ite ei oo osannu päätellä. Pää alaspäin mennään, toki voi vielä kääntyillä mut hyvältä kuulemma näytti.
Nyt en millää malttas oottaa seuravaa käyntiä ku painoarviot, ultrat sun muut tehdään. :)

Mä soitin neuvolaan heti seuraavana päivänä plussasta ja ajan sain sitä seuraavalle päivälle. Tehtiin uusi testi siellä ja kai siellä verenpaineet mitattiin yms ja paljon sain luettavaa :)

Taisin soitella nlaan joskus 5-6vklla ja eka käynti oli rv8. Täällä on nlalääkäri n.rv10 jolloin ultrataan ekan kerran.

Mä soitin kai joskus viikolla 5 ja eka käynti oli 6+5. Sit oli kans toi neuvolalääkäri jossa ultrattiin ekan kerran, silloin oli kai 7+5.

Kiitos vastauksista! Haluisin vie kysyä et onko ihan normaalia 4+6 viikoilla et on pissihätä normaalia useammin :-)

Nyt en tiedä pitäskö huolestua vai ei .. Mulla on nyt ollut pari viikkoa näitä kipuja mahassa, että alapäässä ja eilen äityivät tosi pahaksi omasta mielestä. Olin siivonnut aamulla ja päivällä lähdin kävelylle ystäväni kanssa ja pois kävellessä yhtä äkkiä mahaa alkoi kiristää aivan jumalattomasti ja en voinut kävellä koska se pahensi kipua (teki mieli itkeä,mutta en viitsinyt) no sitten pysähdyimme vähäksi aikaa jos se menisi ohi ja ei mennyt ja kärsin loppu matkan aivan tuskasissa maha kivuissa. No ystäväni luona vähän hellittivät kivut ja uskalsin autolla lähteä ajamaan ja autoon päästyäni alkoi kivut uudelleen ja ne kestivät koko matkan meinasin ajaa 3 kolaria kun en voinut keskittyä kivun takia. Ja no loppu ilta olin ihan hyvinvoiva koska vain makasin ja nyt aamulla on taas normaali olo. Entiedä soitanko neuvolaan tänään kun kuiteskin mulla on neukkari huomenna jo klo 8 . pelottaa vähän jos jokin ei ole kunnossa ihmettelen suuresti jos nämä on vain venymis kipuja enemmin tuntui jo supistelulta ja tuntui kuinka joku työntyi alaspäin :(

Muokattu viimeksi:
Nyt en tiedä pitäskö huolestua vai ei .. Mulla on nyt ollut pari viikkoa näitä kipuja mahassa, että alapäässä ja eilen äityivät tosi pahaksi omasta mielestä. Olin siivonnut aamulla ja päivällä lähdin kävelylle ystäväni kanssa ja pois kävellessä yhtä äkkiä mahaa alkoi kiristää aivan jumalattomasti ja en voinut kävellä koska se pahensi kipua (teki mieli itkeä,mutta en viitsinyt) no sitten pysähdyimme vähäksi aikaa jos se menisi ohi ja ei mennyt ja kärsin loppu matkan aivan tuskasissa maha kivuissa. No ystäväni luona vähän hellittivät kivut ja uskalsin autolla lähteä ajamaan ja autoon päästyäni alkoi kivut uudelleen ja ne kestivät koko matkan meinasin ajaa 3 kolaria kun en voinut keskittyä kivun takia. Ja no loppu ilta olin ihan hyvinvoiva koska vain makasin ja nyt aamulla on taas normaali olo. Entiedä soitanko neuvolaan tänään kun kuiteskin mulla on neukkari huomenna jo klo 8 . pelottaa vähän jos jokin ei ole kunnossa ihmettelen suuresti jos nämä on vain venymis kipuja enemmin tuntui jo supistelulta ja tuntui kuinka joku työntyi alaspäin :(

Minä ainakin olisin huolissaan. Ei tuo normaalilta kuulosta vaikka pienet supparit kuuluukin raskauteen mutta ei noin niinkuin sulla. Voi olla että joudut liikuntakieltoon ja sänkypotilaaksi ettei pienet synny liian aikaisin :/

Ei vara venettä kaada, soittoa neuvolaan vaan kun kyseessä kuitenkin kaksi pientä vauvan alkua ja sinä, niin mieluummin turhaan soittelee, kuin että jättäisi soittamatta ja olisikin jotain huolestuttavaa. Kun on lapsi/lapset kyseessä, ikinä ei voi liian huolehtivainen olla :) Toivottavasti kuitenkin vain jotain harmitonta, kuten kasvukipuja, kun kaksi vauvaa venyttää paikkoja :)

Joo kyl mie taijan soittaa nyt ihan varuilta:) äsken kun kylvetin tyttöä ja istuin penkillä niin taas tuli paineen tunne alapäähän. Aina nämä oireet alkaa jos vähänkin nostelen tai aheran enemmän. Mitähän sitten teen tytön suhteen jos joutisin vuodelepoon kuka tyttöä hoitaisi? :/

Täällä np-ultrassa käyty. Kaikki hyvin, peipi oli tosi eläväinen ja liikkui paljon. Ultrauksessa kesti vähän päälle 35 minuuttia kun ei tuo meinannut kääntyä ollenkaan niin, että ois saanut niskaturvotuksen mitattua. Se halus vaan vilkutella ja heiluttaa peppua :D Pää-perämitta 5.9cm ja niskaturvotus 2mm. Onnellinen olo :)

Nannaa, ihanaa että oli kaikki hyvin! :)

Julia97, toivottavasti ei ole mitään vakavaa ja menee ohi loppua kohden niin ettet ihan vuoteen omaksi joutuisi :/ otat nyt ihan rennosti ja soitat sinne neuvolaa. Voihan se olla että kun on kaksi niin venyttävät kohtua oikein kunnolla ja painoa kun tulee nopsasti vauvoille lisää niin voi tuntua ikävältä... Toivottavasti pääset sinne neuvolaan että tiedetään tilanne sitten paremmin! :)

Takaisin