La marraskuu 2016

Leikkimielinen gallup: te jotka puhuitte karvoista mahassa ja säärissä niin onko teille lupailtu ultrassa tyttöä vai poikaa? Vanhan kansan mukaan karvat tarkoittaa että odottaa poika vauvaa. :happy:

Maha täynnä karvoja ja poika tulossa :grin

Huomiseen pitäisi vielä jännittää rakenneultraa mutta silti pulssi on jo kova! Näin unta että kaksi vähän omituista ultraajaa yrittivät katsoa sukupuolta, tytöltä se näytti mutta sitten toinen ultraaja sanoi että saattoi se ollakkin poika, tai sitten sillä oli tosi isot häpyhuulet :'D enkä saanut edes varmuutta kumpiko se sitten oli!!

Ja tuosta ruuasta, en olisi kyllä huolissani sillä ainakin mulla ja mun miehellä on niin synkronoidut mahat että molemmilla saattaa vatsa mennä esim kermaisesta ruuasta sekaisin, mutta seuraavana päivänä ei menekkään.

Rv 20+3

Mites teillä verenpaineet? Mä tossa mittailin niin 99/58.. Äidilläni verenpainetauti, ei ainakaa vielä näy että ois periytyny.
Olikse niin että salmiakki ja lakritsi nostaa verenpainetta ja sen takia niitä ei saa syödä? :3some

18+5

Mulla paineet eilen 90/61. Huimaa vähän jatkuvasti. Lakut ja salmiakki nostaa paineita ja voi tehdä turvotuksia. En oikeen tiiä onko niillä muuta vaikutusta..

Kuher,
Tästä oli tuolla THL:n (Evira) vältettävien elintarvikkeiden suosituslistassa, että
"Lakritsi- ja salmiakkimakeiset sisältävät
glysyrritsiiniä, jonka turvallisesta käyttömäärästä
ei ole tietoa. Korkea glysyrritsiinipitoisuus
nostaa verenpainetta,
lisää turvotusta ja voi aiheuttaa
keskenmenovaaran ja on mahdollisesti
yhteydessä lapsen kehityshäiriöihin.
Pienet annokset (esimerkiksi annos lakritsijäätelöä
tai muutama makeinen)
eivät ole haitallisia."

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä oli viime viikolla rakenneultra rv 21+1. Kaikki oli pikkuisella hyvin! ❤ Ja meille tulee tyttö! Painoarvio oli 360g. Istukka tai oikeestaan istukat oli noussu kohdun suun päältä pois. Löyty nimittäin pääistukka takaseinästä ja lisäistukka etuseinästä. Ei kuulemma pitäisi olla mitään käytännön merkitystä.. Synnytyksessä vaan täytyy huomioida.

Rv.21+5

Fetaa olen syönyt ihan raskauden alusta lähtien, jos se on tullut juuri avatusta purkista eikä niin että olisi salaatissa jo jonkun aikaa ollut. Tuorejuustostakin neuvolassa sanottiin, että saa syödä jos on juuri purkki avattu, listeria kuulemma kehittyy siihen vasta siinä vaiheessa kun se purkki on avonaisena jääkaapissa. Joten en ole ollut kovin huolissani siitä. :) Ja onneksi vauvan möyrinät tuntui todella hyvin eilen nukkumaan mennessä ja jotain kupruilua on jo tuntunut tässä aamullakin. Toivottavasti hänellä nyt olisi siellä kaikki hyvin ja hermostuin vain turhaan. <3

Ensiviikolla rakenneultraan! :)

Onkohan vihlaisut alapäässä ja kohdunsuulla normaaleja? Niitä on ollut koko raskauden aina välillä mutta tänään erityisen paljon. Tuntuu liikkuessa ja kyykistyessä.

Mä olen kyllä syönyt aika rennosti kaikkea. Italiassa tuli syötyä jätskiä ja mozzarellaa ainakin ja kotona olen syönyt lakritsia ja salmiakkia silloin tällöin, välillä enemmänkin (pari kourallista). Viime aikoina olen syönyt paljon mm. kirsikoita ja mansikoita pesemättömänä, kun ollaan paljon liikuttu esim kaupungilla tms. ja on tullut välipalan tarve. Muutenkin jos syön muualla kuin kotona, en viitsi kysellä kaikesta, että mitä oot tähän laittanut ja onko kotimaista ja olethan pessyt noi vihannekset ja kypsentänyt tän lihan hyvin, eihän tässä leivässä ole pellavansiemeniä jne. En vaan pysty olemaan niin epäkohtelias ja nyt kesällä on tullut kyläilta ja syötyä toisten tekemää ruokaa vähän väliä. Ja niinku joskus aiemmin mainitsin, niin ehkä toi down-asia on aiheuttanut sen, että en enää ajattele, että lapsen terveys ja muu olis pelkästään mun käsissä. Alussa olin kuitenkin niin tarkkana kaikesta ja että syön terveellisesti, että tulee terve lapsi... Plaah.
En toki tieten tahtoen syö /tee mitään älytöntä, kuten osta kotiin ruoka-aineita, joissa korkea listerian vaara tai esimerkiksi juo alkoholia tai muuta sellaista.
Syömisissä muutenkin on mulle aika paljon stressiä, kun yrittän pitää painoa nousematta ja tosi monet ruuat kuitenkin edelleen ällöttää jne. Tällä hetkellä mun tekee mieli vaan marjoja ja hedelmiä, mehujäätä, kiisseleitä, mehua. Välillä tekee mieli pullaa. Melkein kaikki lihatuotteet ällöttää ja muutenkin karkeasti jaoteltuna on vaikeampi syödä proteiinia, koska melkein kaikki proteiinipitoinen ällöttää. Pähkinätkin ällöttää ja maitotuotteet. Tuntuu että mun keho kaipaa vaan hiilareita, mutta en tiedä kuinka väkisin pitäis yrittää syödä muutakin. Kerran tai kahdesti viikossa tulee selkeästi tankkaustarve ja silloin tekee mieli kaikkea erityisen suolaista ja rasvaista, yleensä ekana pizzaa jota olen kyllä aika monta kertaa parin kk:n sisällä syönytkin.
Mulla on aika ristiriitaiset fiilikset tosta syömisestä kun tosiaan olen tosi ylipainoinen, mutta koska mulla on syömishäiriötaustaa, niin en halua vetää itseäni liian tiukille, vaan yritän pysyä rennolla linjalla ja kuunnella itseäni. Toisaalta, jos raskausdiabetes huomataankin seuraavassa sokerirasituksessa, niin yhtäkkiä joudunkin todella tiukalle ruokavaliolle. Mutta sitten mennään sen mukaan. Kunhan ei tarvitsisi alkaa mitään insuliinia piikittämään!!
Mä oon jo miettinyt valmiiksi sitä raskauden jälkeistäkin aikaa, kun haluaisin imettää suht pitkään, mutta imetysaikana en laihdu millään, paino vaan tuntuu nousevan aina ja ruokahalu pilvissä. Ratkaisu vois olla se, että olis aina kaapit täynnä terveellistä ja helppoa (mitähän se olis?)syötävää ja jos vauva viihtyy vaunuissa, niin toki lenkkeily myös. Omasta ajasta en enää kolmen lapsen kanssa uskalla haaveilla, ainakaan kovin säännöllisesti. Mutta pakko noista kiloista olis päästä eroon, edellisten raskauksien jälkeen olen lihonut vauvavuoden aikana 10 kg molempina! Ja kaikki aina sanoo, että imetys laihduttaa! Ei tod. päde minuun! Tosin itse taas en liho, toivottavasti tälläkään kertaa, raskausaikana... Että ei ole niitä raskauskiloja pudotettavana.
Tulipa syömispainotteinen teksti tänään. Vaikka mieluiten en edes ajattele koko ruokaa.
Vähän vielä supistuksista, joita mulle on alkanut tulla tosi ikävästi ja usein, varsinkin kävellessä. Eilen kävelin pari km keskustaan hakemaan pyörääni ja koko matka oli ihan tuskaa, kun hirveä paine alapäässä, erityisesti virtsarakon kohdalla ja koko maha niin tiukkana, että ei voinut vetää keuhkoja täyteen. No, kun hyppäsin pyörän selkään, niin sama matka taittui älyttömän kevyesti, poljin jopa pitkän ylämäen. Supistelut alkoivat vasta kotona ja tulikin sitten hissillä kolmanteen kerrokseen. Noh, tulipahan vähän liikuttua, mutta on se ihmeen vaivalloista jo!! Jotenkin en jaksa uskoa, että noi supistukset tuolla hirveesti tekee mitään, edellisillä kerroilla on ainakin paikat kypsyneet ja pehmenneet todella myöhään ja vauvat syntyneet yliaikaisina. Tosin ei ole kyllä tälleen supistellutkaan!

Mua kiinnostaa kans onko joku tilaillut vauvakulmasta vaunuja. Millaisia ovat olleet? Aika edullisesti saisi esim Kunertin vaunut mutta onko ne sitten laadultaan niin hyvät?

Voikukka, kuulostaa siltä että paikat venyy ja "löystyy" jolloin vihlasuja ja jomotuksia tulee. Häpyluissa ja lonkassa on suurimmat muutokset tulossa jotta joustavat. :happy:

Iiks torstaina rakenneultra!!!

18+6

Oliko muuten joku täällä ostanut nämä vaunut? -> http://vauvakulma.fi/lastenvaunut/lucky-len-yhdistelmavaunut.html

Joko ne ovat tulleet? Miltä laatu vaikuttaa? Mua kiinnostaisi ihan hurjasti nuo, mutta harmittaa kun missään ei pääse niitä tutkailemaan ja kokeilemaan että miten liikkuu ja onko kevyet vaiko ei. :( Mutta vaunut olisivat niin ihanat! Ja kaikenlisäksi oikein kivan hintaiset.

Me tilattiin, mutta Preecolta! :happy: Vaunut saapuivat viime viikolla ja hetihän ne piti koota ja testailla. Vaunut vaikuttivat todella tukevilta ja sellaisilta, että niillä olisi helppo liikkua! :happy: Suht kevyiltä kyllä tuntuivat, vaikkei minulla/meillä aikaisempaa kokemusta vaunuista pahemmin olekaan, kun kerran esikoista odotamme! :grin Vaikuttivat todella laadukkailta kyllä hintaansa nähden! En voi tällä hetkellä muuta, kuin suositella! :happy: Helppo koota ja purkaa! Tuo harmaa värikin oli juuri niin ihana, kun kuvittelimmekin! :Heartred Rakastuin samantien!

Ainut miinus oli se, kun mukana piti tulla pieni päivänvarjo/sateenvarjo, mutta meidän paketissa ei sellaista tullut. Mies laittoi asiakaspalveluun viestiä ja sieltä luvattiin sellainen lähettää, joten sitä odotellessa! :grin

Mies harmitteli vaunuissa sitä, ettei voi takajousien takia nojata kunnolla vaunujen työntöaisaan, kun menee liian alas! :laughing002

Rv 18+5

Muokattu viimeksi:
Mua kiinnostaa kans onko joku tilaillut vauvakulmasta vaunuja. Millaisia ovat olleet? Aika edullisesti saisi esim Kunertin vaunut mutta onko ne sitten laadultaan niin hyvät?

Me tilattiin Kunert Silverit. Vielä ei kylläkään olla koklattu vaunuja, pitäs kasata tällä viikolla. Turvakaukalon kerkesin paketista jo ottaa ja sen toimivuutta testailin, vaikutti jotenkin aika hmm... halppikselta. Tosin, en tiedä millaisia muut, esim kalliimmat vastaavat ovat, kun ei ole kokemusta. Kangas tuntui kyllä ihan ok laatuiselta, ja varmaan ajaa ihan asiansa. Eikös Kunert ole aika suosittu merkki keskieuroopassa?

Me tilattiin Kunert Silverit. Vielä ei kylläkään olla koklattu vaunuja, pitäs kasata tällä viikolla. Turvakaukalon kerkesin paketista jo ottaa ja sen toimivuutta testailin, vaikutti jotenkin aika hmm... halppikselta. Tosin, en tiedä millaisia muut, esim kalliimmat vastaavat ovat, kun ei ole kokemusta. Kangas tuntui kyllä ihan ok laatuiselta, ja varmaan ajaa ihan asiansa. Eikös Kunert ole aika suosittu merkki keskieuroopassa?

Oikeastaan juurikin tuota turvakaukaloa mietin, että kannattaisiko se jättää paketista pois ja ostaa sitten sellainen ihan erikseen. Sellaiset rattaat kuitenkin tarvittaisiin joilla pystyy liikkumaan asfaltilla, hietikolla ja loskaisella kelillä/lumisilla teillä. Julkisia en käytä mutta autoon pitäisi saada mahtumaan. Siksi noita Kunertin vaunuja olen miettinyt..

Tuo vaunuhomma kyllä aiheuttaa päänvaivaa.. Kun tarvitaan sisarusrattaat kuoyenkin ja asutaan täällä korvessa, missä pitäisi päästä eteenpäin hiekalla, loskassa, lumessa ym. Koiran kanssa on lenkkeiltävä pitempiäkin lenkkejä. Jos joku voi suositella hyviä sisarusrattaita, niin vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Kylläpä tänään olikin piristävä päivä, vaikka vettä sataakin jatkuvasti. Me päätettiin lähteä keräämään veljeni kanssa kastikesienet. Tietysti lapsi lähti mukaan, kun mies on töissä. Meidän pihastahan alkaa suoraan hyvät sienipaikat. Ja olipas kuulkaa metsä kanttarellia täynnä!!! En muista milloin viimeeksi olisi näin hyvin ollut. Ja meidän 1v2kk poika istui mustikkamättäällä ja söi onnesta soikeana mustikoita :grin
Toivottavasti kukaan ei nyt sano, että kanttarellia ei saa syödä raskaana! :grin

Rv 19+4

Tänään käyty ru:ssa ja tenavalla kaikki hyvin, vastasi jopa päivälleen viikkoja :happy::Heartred Ja meillä on nyt tilanne se, että mies tietää kumpi sielä mahassa temuaa, minä en. Muuten ei minua haittaisi, mut mies on "leijaillut" ja virnistellyt koko päivän :shifty: ..osasin kyllä odottaakin tätä, mutta voi raato ko ossaakin ottaa kupoliin ko tietää toisen tietävän jotaki mitä ite ei tiiä! :bored: Noh, oma valinta -ei passaa valittaa.
Ja kyllä täytyy vielä kehua lääkäriäki! Oli mahottoman välitön ja rento, ja kertoi juurta jaksain mitä tässä ultrassa lähdettiin katsomaan ja selitti kaiken vielä uudestaan samalla kun ultrasi. Jäi kyllä todella positiivinen tunne kaikin puolin :)

Rv 20+1

Jännittää! Huomenna ultra ja jännittää jo valmiiksi, että onko kaikki kunnossa. Sukupuolenkin haluaisin tietää, mut pääasia et muuten olis kaikki ok.

Megaväsymys on taas iskeny ja ei ole tännekään tullu kirjoteltua. Lukemassa vaan käynyt..

Viime yönä ahdisti taas nukkuminen kun tuntuu, ettei saa kunnolla henkeä :sad001 Pitää yrittää nukkua vähän pystymmässä asennossa. Onko muilla ollu samaa?

19+1

Ootko Mango nukkunu selällään vai kyljellään? Selällään nukkuessa saattaa tulla huono olo jo näillä viikoilla, kylkiasentoon vaihtaminen helpottaa. Itelläni viime yönä ekaa kertaa tuntu vähän huonolta olla selällään ni nukuin suurimman osan yöstä kyljellään.

IceQueen rv 20+6

Takaisin