Josko vihdoin saisin oman kertomuksenikin naputeltua. Joihinkin muihin ketjuihin (ainakin synnytykseen viittaavat oireet -ketjuun) jotain jo kirjoitinkin ja piti raportoida myös synnytyksen aikana (kun oli luultavaa, että menee kauan), mutta en sitten pystynytkään.
Joudun laittamaan kahdessa osassa, kun ei hyväksy näin pitkää viestiä.
1/2
Mutta siis:
meille oli sovittuna ma-aamuksi aikaisin 8.30 yliaikakontrolli sairaalaan. Oli tosi kiva lääkäri ja kätilö ja mentiin heti käyrille. Kaikki ok. Lääkäri sanoi, että haluaisi mielellään käynnistellä, koska oli jo 41+6 ja koska olen ensisynnyttäjä, voi mennä vielä 2-3 päivää. Istukka näytti ok:lta, samoin virtaukset, mutta vähän oli jo kalkkeutumia näkyvissä. Todettiin, että laitetaan ballonki, koska en haluaisi lääkkeellistä käynnistystä.
No, koukkasi sormella kohdunsuun sisältä vähän vauhdittamaan käynnistymistä ja totesi, että kaulaa oli 1 cm jäljellä ja oli sormelle auki (yllättyi, koska mulla ei tosiaan ollut ollut mitään varsinaisia oireita - tosin: tajusin vasta käyrällä, että on mulla kivuttomia supistuksia ollut, en oo vaan tajunnut, että just ne oli niitä supistuksia, kun olivat ihan erilaisia, millaisiksi olin supistukset kuvitellut

). No, sitten laitettiin ballonki. Päästiin siihen vaiheeseen, että ballonki vietiin sisään ja kätilö alkoi laittaa vettä, kun yhtäkkiä lääkäri ja kätilö totesivat, että okei...nyt tulee muuten lapsivettä, että tämä lähti tästä. Suunnitelmien muutos. Otettiin streptotesti ja saatiin ohjeiksi, että jos se on negatiivinen, päästään kotiin ja tullaan aamulla kymmeneksi uudestaan ja jos on positiviinen, niin laitetaan heti antibiootti ja pitää jäädä heti sisään. Tässä vaiheessa alkoi tulla sellanen kääk-olo, koska ei tosiaan oltu ajateltu, että jäädään tolta reissulta synnyttämään. No, kun olin tipassa kätilö tulikin sanomaan, että voidaan käydä syömässä ja kotona hakemassa kamat, että pitää tulla iltapäivällä takas, että varmaan mukavampi käydä vielä kotona. No oli.
Kotona oli vähän jotain menkkajomotusta, mutta ei mitään erityistä, että vähän aikaa surffailin netissä, ravasin vessassa vaihtamassa sidettä, johon hulahteli kuumaa nestettä ja pakkailin kassia loppuun.
No, otettiin taksi sairaalaan ja miltei heti lähdön jälkeen alkoivat supistukset. Niitä tuli heti 2-3 min välein ja välillä kolme viidessä minuutissa. Oli hirveät ruuhkat, kuski ajeli kaikenmaailman pikkukatuja, mukulakiviä ja olin valmis murhaamaan hänet. Kertonee ehkä hieman siitä, että ns nollasta sataan supparit alkoivat aika kivuliaina. Kampeuduin sairaalassa ulos autosta ja aulaan ja oli sellainen olo, että nyt vaan äkkiä osastolle. No, siellä sitten käyrille ja kätilö (toinen kuin aamulla, eri osasto) katsoi, että joo-o, aika tiheään tulee. Kirjauduttiin sisälle n. 16.40. Meidät ohjattiin syömään, mutta en voinut syödä juuri mitään, koska oli koko ajan suppareita ja ruoka oli aika huonoa (joku outo munakashässäkkä). Join kuitenkin mehua ja maitoa ja söin jälkiruokakiisselin.
Pari tuntia meni siinä, ajantaju vähän katosi, mutta menin suihkuun tunniksi, koska en pystynyt enää kunnolla seisomaan. Supistukset olivat hermokivun tyyppistä kipua, säteilivät reisiin ja lantionseutuun (vähän samantyyppinen todella ikävä kipu kuin tuntui aiemmin loppuraskaudessa, että vauva poraisi itseään lantioon ja mietin, että huh, onneks kestivät vain hetkittäin - no, nyt oli tota koko ajan). Supparin tullessa en voinut kuin jäykkänä nojata sänkyyn ja ikkunalautaan, ei puhettakaan, että olisin voinut liikkua mihinkään. Olin suunnitellut, että rennosti pyörittelen lantiota tai käytän palloa apuna avautumisvaiheessa, mutta joo, ei todellakaan mitään saumaa.
No, siinä vaiheessa, kello oli ehkä vähän vaille 19 sanoin kätilölle, että voisko katsoa kohdunsuun tilanteen, että onko näistä suppareista ollut mitään apua. Oli auki 3cm, pää kiinnittynyt ja kohdunkaula hävinnyt. Siinä vaiheessa sain myös toisen antibioottitipan. Otettiin taas käyrää, mikä oli ihan tuskaa, koska jo sängylle kipuaminen piti tehdä lyhyessä ikkunassa, kun ei supistanut. Että pystyin siis ylipäänsä liikkumaan. Sitten oli jo pakko pyytää jotain kipulääkettä, koska mietin, että en vaan enää kestä sitä jatkuvaa reisijomotusta ja tossa vaiheessa jo koko vatsa alkoi täristä aina kun supistus tuli, siis meni ihan sellaiseen kramppiin. Suihku oli auttanut sen n tunnin, istuin pallolla (en pystynyt seisomaan), mutta sitten sekään ei enää auttanut eli päättelin, että kivut kovenivat. 19.20 kätilö päätti antaa kipupiikin, Oxanestiä, mutta siitä ei ollut yhtään mitään apua. Veti pään kyllä sekaisin ts. oli pakko mennä makaamaan sängylle, mutta ei auttanut kipuihin. Aina supparien välissä tuli sellainen suloinen pumpuliolo, mikä sinänsä oli ihan kiva, mutta tosiaan: kivut ja supparit edelleen ihan samanlaiset kuin aiemmin. Kun pää alkoi taas toimia (about heti), nousin taas seisomaan ja nojaamaan sänkyyn, koska makuulla olo tuntui ahdistavalta. Kun seisoskelin siinä oli pakko sanoa taas kätilölle, että nyt en uskalla mennä niihin suppareihin mukaan, koska alapäässä tuntuu painetta ja pelkään, että alan ponnistaa. Että olis ehkä syytä taas katsoa, että missä mennään. Kätilö epäili, että ei ole mitään noin lyhyessä ajassa (alle tunti) tapahtunut, siis niin radikaalia, että olisi auennut ratkaisevasti, mutta totesi, että "ihmeitä aina tapahtuu", että jos haluan, niin voi hän sen katsoa. Samalla oli vuoron vaihto ja sanoi, että katsoo sen ennen kuin tulee toinen kätilö. No, yllättäen olinkin jo 7cm auki ja todettiin, että okei, mut kärrätään suoraan saliin (olin NIIN helpottunut, että niistä kivuista oli hyötyä!). Että uusi kätilö haki rullatuolin ja roudas mut synnytyssaliin. Siellä sitten oli aivan mahtava kätilö vastassa, olen aivan supertyytyväinen häneen edelleen.
Mut siirrettiin siis saliin n. 20.00 aikoihin. Tunnin päästä kohdunsuu oli täysin auki (tällä välin oltiin käyty läpi synnytyssuunnitelma, laitettu musaa soimaan mun synnytysmusalistalta, kätilö haki kaikkia välineitä, joita mun listassa oli ja ylipäänsä se tunti meni johonkin - yritin vaan äänellä hoitaa kivunlievitystä (tässä vaiheessa vielä matalaa muminaa, myöhemmin täyttä huutoa

) ja kestää, koska suppareita tuli edelleen samalla frekvenssillä kuin silloin taksimatkalla ts. ei yhtään pidempiä välejä koko tänä aikana. No, siinä vaiheessa laitettiin myös vauvan päähän anturi, että saadaan sykkeet.
(jatkuu)