Toukokuisten synnytystarinat

Meidän pieni syntyi tosiaan 19.5. Nyt ollaan jo kotona ja pikkunen tuhnuttaa vieressä niin kerkee kirjotella.

Heräsin neljän jälkeen aamuyöstä todella kovaan supistukseen (illalla oli ollut pari tuntia supistelua ja yöllä jotain hyvin epäsäännöllisesti) ja saman tein vatsa löysällä, alapäästä tuli hieman verta ja tärisin ihan hulluna. Todella kovat supistelut alko heti viiden tai kahden minuutin välein. Supistelut oli niin kovia ja hieman epäilytti verenvuoto joten soitin melkein heti sairaalaan. Sain luvan tulla näytille ja oltiinkin sairaalalla jo kuudelta. Olin niin kipeä et mentiin suoraan synnytyssaliin ( jota en kyllä itse silloin ees tajunnu) ja olinki jo kuus senttiä auki. Sain epiduraalin heti ja kivut helpottivat! Kympiltä olin jo kokonaan auki mutta vauva ei ollut laskeutunut. Odoteltiin jonkin aikaa ja sain toisen epiduraalin. Sitten puhkaistiin kalvot että lapsivesi menisi ja vauva laskeutuisi. Kohta olikin ponnistamisen tarve mutta en saanut vielä aktiivisesti ponnistaa. Lopulta vauva oli alhaalla ja sain ponnistaa mutta epiduraalin vaikutus oli taas lakannut ja kivut olivat kovat. Pikkuisen sydänäänet pääsivät laskemaan joten paikalle tuli kaks lääkäriä ja synnytystä avustettiin imukupilla. Lopulta tyttö syntyi 12.52 ja samalla repesi sulkijalihas... Sain tytön rinnalle ja istukka tuli helposti ulos. Sitten isä jäi tytön kanssa ja mut vietiin leikkaussaliin ommeltavaksi. Siinä kesti pari tuntia ja heräämössä olin 45 min. Sitten pääsin viimein tytön ja miehen kanssa perhehuoneeseen. Seuraavat kaks päivää menikin oikein hyvin ja nyt ollaan jo kotona :Heartpink

Kaiken kaikkiaan synnytys oli vielä pahempaa kuin oletin mutta palkinto oli niin suuri että kyllä sen kestää! Maanantaina soitan ajan fyssarille jolta saan ohjeita jumppaan kun repes toi sulkijalihas. Fyssari olis muuten tullu synnärillä ohjaan mut pe oli kerenny lähteen ja viikonloppuisin ei oo töissä. Jälkitarkastus tehdään sairaalalla gynen toimesta repeymän takia. Mut palautuminen pitäs olla ihan nopeaa kuitenkin :)

Meillä synnyttiin vihdoin ja nyt kirjaamaan kun sulateltu tapahtumia.
Pieni tyttö syntyi lauantaina 21.5 klo.02.44. Rv 40+6.
Olin tosiaan valvonut kolme yötä kellottaen sännöllisiä supistuksia jotka loppuivat aamuisin kuin seinään kun nousi ylös istumaan.
Perjantai illalla n.klo.21 alkoi sohvalla istuessa supistella ja aloin kellottamaan supistuksia.
Supistukset olivat heti säännöllisiä, tulivat 5min välein kestäen 40-50sekunttia.
Liikeelle lähtiessä tihenivät mutta lyhenivät.
Kelloteltuani 2h supistuksia soitin sairaalaan ja kysyin asiasta. Totuttuun tapaan kysymys oli, mikä oli muu vointi?
Olo oli supistusten välissä hyvä vaikka kipeetä teki. Lopulta mietiskelyjen ja pohdintojen jälkeen soitettiin taksi ja lähdin sairaalalle, vaikka yhä mietein kannattaako, tulee vaan kallis taksimatka edes takaisin..
Saavuin sairaalalle n.klo.00. Selvisi siinä sitten, että olin jo huimat 7cm auki!
Pääsin siitä saliin ja n.01 saapui kätilö, joka olikin tuttu esikoisen synnytyksestä ^^.
Keskusteltiin hetki puudutuksesta ja heti lääkärin vapautuessa sainkin kohdunkaulalle paikallispuudutuksen. Puudutuksen jälkeen puhkaistiin kalvot n.klo.01.45. Tämän jälkeen odoteltiin supustuksia pari jotka tulivat yhä 4-5min välein..
Kätilö pyysi toisen avukseen jotta sain ponnistettua helpommin, mulla alkoi jalat krampaamaan niin pahasti ettei ponnistus tahtonut luonnistua.
Saatuani apua jalkoihin (eli kätilöt tukivat jalkoja koukussa) sain ponnistuksiin voimaa ja homma eteni.
Itse ponnistusta oli noin 30-45min kunnes tyttö turvallisesti ulkona klo.02.44.
Tyttö painoi 3510g, pituutta 50cm, pipo 34,5cm ja apgarpisteet 9 / 9.
Ainoa nyt, että istukka alkoi odottamaan itseään! Onneksi vuoto oli hyvin lievää, mutta kun istukka ei tullut itsekseen ulos, niin lähdettiin minua viemään leikaussaliin istukan poistoon, eli uneen.
Heräsin heräämöstä n.klo.05.
Osastolle pääsin aamulla ennen klo.9.

Nyt ensimäinen vuorokausi takana ja asiat sujuu hyvin.
Maito ei tahdo nousta, mutta onneksi neidille kelpaa lisämaito pullosta joten hätää ei ole :)

Täälläkin vihdoin rauhallisempi hetki koneen äärellä, miehet ne vielä nukkuu sikeästi :D Tätä tarinaa ei kyllä voi suositella pian synnyttämään meneville tai jos vähänkään pelottaa synnyttäminen. Poika syntyi siis 19.5. :)

Lyhyesti siis homma meni näin. Keskiviikkoaamuna alkoivat säännölliset supistukset noin klo 7:30. Väli oli jotakuinkin 5-7 min koko ajan, jokunen 10-15min väli oli päivän mittaan myöskin. klo 19 maissa supistukset olivat koko ajan 3-8 min välein, mutta varsin kestettäviä, liikkuminen ja lämmin kaurapussi riittivät hyvin. Keskiviikkoaamuna kävin myös 41+5 yliaikaiskontrollissa, jossa ei vielä mitään edistystä ollut havaitavissa, kaulaakin vielä 1cm jäljellä. Olivat kuitenkin tyytyväisiä että tuli supistuksia ja kehoittivat tulemaan viimeistään aamulla takaisin. Supistukset jatkuivat koko päivän ja yön, yöllä en nukkunut lainkaan vaan lähinnä kävelin kaurapussin kanssa keittiötä ympäri... Lopulta lähdettiin ehkä puoli 8 maissa synnärille vaikka ihan vaan kivunlievitystä varten että saisi hetken levätä.

Vuorokauden aikana oli pientä edistymistä tapahtunut, paikat väljästi sormelle auki. Lähdettiin siitä suoraan synnytyssaliin saamaan helpotusta kipuihin. Mukava kätilö otti vastaan, sain kipupiikin ja hetken olikin parempi olla. Avautuminen ei kuitenkaan edistynyt lainkaan, lopulta laitettiin minimiannoksella oksitosiinitippa, joka toki voimisti supistuksia ja piti ottaa TENS käyttöön. Kätilö vaihtui, tuli vähän vanhempi kätilö hommiin, joka oli varmaan hyvin pätevä ja mukava, mutta varsin kovat otteet olivat. Oksitosiinia nostettiin, edistystä ei tapahtunut. Lopulta oltiin väljästi parille sormelle auki, jolloin lääkäri puhkaisi vedet. Lääkäri laittoi vauvalle pinnin päähän, mutta ei mennyt hyvin niin sykettä piti edelleen seurata mahan päältä. Myöhemmin kätilö kokeili uudelleen, joka siis sattui siis niin perhanasti kun oli tosiaan varsin määrätietoiset otteet .. Tässä vaiheessa ei supistuksista ollut lainkaan taukoa, mutta avautumista ei tapahtunut. Sain onneksi latenssivaiheen epiduraalin, joka kyllä pariksi tunniksi helpotti oloa - toki jatkuva paine oli aikamoisen tuskainen. Taisin saada lopulta vielä kertaalleen annoksen normaaliakin epiduraalia ennen kätilön vaihtumista.

Lopulta vaihtui kätilö, joka oli myöskin hieman vanhempi, mutta todella mukava ja tomera. Otti homman hyvin haltuun ja lääkärin kanssa tulivat laittamaan oksitosiinin tauolle, jota nähdään tuleeko omia supistuksia. Sain myös lisää epiduraalia sekä rauhoittavan, jotta saisin nukuttua. Tulihan niitä omia ja pian oltiinkin 3-4cm auki. Kävin nukkumaan, mies lähti kotiin. Tässä välissä meni ehkä noin 10min aikaa, kunnes lääkäri ja kätilö säntäsivät huoneeseen, komensivat kontalleen ja lääkäri työnsi vauvan päätä ylöspäin - sydänäänet olivat laskeneet ja yrittivät nostaa päätä, lasku olisi voinut johtua esimerkiksi napanuoran puristumisesta. No kuului sanat että ei muutosta, nyt hätäsektioon saliin, soita miehelle. Mies ei ollut ehtinyt lähellekkään kotia, soitin että menemme sektioon, tule heti takaisin. Sain vastaukseksi "Miksi" :)D), ei pystynyt selittämään, sanoin vaan että heti tänne. Sain esilääkkeet ja noudatin hyvin orjallisesti ohjeita, olin kyllä niin tukevassa pöllyssä etten kauheasti tajunnut mitä tapahtuu. Mutta homma toimi todella vauhdikkaasti ja klo 23:52 oli poika maaimassa. Ensin 20min happikaapissa ja siitä isin paidan alle.

Pitkä ja kivinen tie siis, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. :D Oli niin pitkä homma, että hätäsektiosta taisin kuulla vain sanan sektio ja olin onnellinen että kohta tää loppuu. Leikkauksessa myös tuli täyteen rakkoon pieni haaveri, niin kotiuduin kestokatetrin kanssa, mutta se varmaan ylihuomenna poistetaan :) Sain eilen myös keskustella hoitaneen lääkärin kanssa homman läpi, niin ei jäänyt isompia traumoja :)

Muokattu viimeksi:
Viimein joudan tänne kirjottaan meijjän synnytystarinan elikkäs..

7.5. En saanu liikelaskentaa täyttymään joten suuntasimme tarkistukseen päivystykseen. Sielä lääkäri ultrasi ja vauvalla kaikki hyvin, mutta hieman vähä liikkeinen.
Jouduin osastolle korkean verenpaineen takia 159/101.
8.5. Aamusta aloitettiin käynnistys pillereillä joita sai päivän aikana kolme neljän tunnin välein ja käyrillä piti olla päivän aikana kuus kertaa. Illalla kuuden aikaan viimeinen pilleri huiviin ja siihen mennessä ei mittään tuntemuksia. Yöllä tuntui muutamia supistuksia ja yhen paratabsin jouduin ottaan että sai nukuttua.
9.5. Kävin aamupalalla ja sen jälkeen lääkärillä joka laittoi ballongin avustamaan kohdun aukeamista..n.20min laiton jälkeen se jo tipahtikin pois ja klo 11 alkoi säännälliset supistelut. Mies tuli osastolle klo 12 ja sillon oli jo melko kivuliaat supistukset ja hän joutu hieromaan aina selkää supistuksen tultua. Kävin suihkussa joka auttoi.
N.klo 14.30 oli jo voimakkaat ja säännölliset supistelut ja viimein hoitaja katsoi kohdunsuun tilanteen ja totesi että oon auki 4cm ja saliin voitais lähtä.
Salissa meitä oli vastassa ihana kätilö joka ammattimaisuudellaan ja asenteellaan teki hommasta ihan huippu kokemuksen!
Jouduin streptokokin takia tippaan josta sain antibiootin ja nestettä ja käyrillä piti olla koko ajan eli makasin koko loppu ajan vaan sängyssä. Supistukset oli voimakkaita ja kätilö pyysi josko voisi laittaa edes kohdunkaulan puudutteen johon suostuin. Muuten en suostunut ottamaan kivunlievityksiä ja hyvin selvisin! Synnytyskesti 7h30min ja ponnistusvaihe 37min. Tuntu melkoselta maratoonilta ja tyttö kainalossa klo 18.47. Pari tikkiä tuli nirhaumiin mut muuten kaikki hyvin neitillä sekä vanhemmilla:happy:
Synnytys oli kaiken kaikkiaan minun kohdalla oikein onnistunut ja ihana kokemus kaikkine kipuineenkin. Ja mielestäni myös homma eteni tosi nopiaa ettei tarttenu pitkään synnyttää:happy:
Nyt meijjä neiti on jo 2 viikkoa vanha pippurinen pikku myy jolla on hyvin kova ja vaativa ääni❤

Pakko myös kehua vierihoito osaston henkilökuntaa! Meillä unohtu ottaa vauvan sängystä se lappu mukaan misä on hänen tiedot synnärillä. Hoksasin asian muutama päivä kotiutumisen jälkeen ja itkuhan siinä pääsi! Mutta yllätykseksi ne lähettikin sen postissa meille kotiin❤

Hyvin epäselvää tekstiä varmaan mutta ei oo palijoo kahteen viikkoon nukuttu ko eka hormooni höyryissä ei malttanu nukkua ko ihastelin tuota pientä ihmettä ja sittenpä alkoikin vauvalla vatsan väänteet ja eilen alotettiin d-vitamiinin antaminen niin eipä sitä pahemmin sitten nukuta :hilarious:

Kai mäki voisin täs aikani kuluks kirjottaa tarinaa. Kirjotan puhelimella, ni tulee varmaan enemmän virheitä, sori niistä. :) ja voi olla muutenkin vähän sekavan kuuloinen, mut muistikuvatkin ovat vähän sekavat ja osittain pimennossa. :D

22.5 illalla klo 22:10 tuli selkeä limatulppa alushousuihin. Tuli hieman innostunut ja jännittynyt olo, et lähteekö tää nyt sit tästä etenee, vaikka takaraivossa oli ajatus, että ei välttämättä tarkoita mitään. Käytiin nukkumaan klo 01.00 aikaan.

23.5 heräsin 04.30 jälkeen 10min välein supistuksiin jollaisia en aiemmin ollut tuntenut. Sen verran teki pahaa, ettei pystynyt nukkumaan.

Klo 6.30 soittelin synnärille ja sanottiin, että voihan se ollakkin käynnistynyt, tule sitten kun et enää pärjää kotona.

Klo 11.30 asti sitten oltiin kotona. Lenkitettiin koiraa, syötiin aamupalaa ja ilmoteltiin vanhemmille, että nyt taitaa olla tosi kyseessä. Hommasin koiralle hoitopaikan ja vietiin hoitoon samalla kun lähdettiin sairaalaan.

Klo 12 kirjauduttiin sisälle sairaalaan. Supistukset olivat tässä vaiheessa omasta mielestä todella tuntuvia ja väliltään 3-4min. Päästiin heti käyrille ja sinnehän niitä suppareitakin sitten piirtyi. Kätilö teki tutkimuksen jossa en kuitenkaan ollut yhtään auki ja kohdunkaulaa jäljellä niin paljon, ettei kohdunsuuta meinannut edes tuntea. Olihan muuten iso pettymys! Kivut oli kuitenkin jo sellaisia, että oisi luullut niiden edes jotain tehneen. 45min käyrän jälkeen kätilö passitti tunniksi kävelemään ulos ja varasi klo 14 verinäytteet otettavaksi. Kätilön tekemä tutkimus oli sen verran napakalla otteella tehty, että siitähän ne supistukset sitten alkoivatkin! Kävelystä ulkona ei tullut oikein mitään ja mentiinkin sitten jo ennen klo 14 takaisin synnärin käytävälle odottamaan verinäytteiden ottoa.

Pian näytteiden oton jälkeen kätilö tuli ohjaa meidät tarkkailuhuoneeseen ja sanoi, että voin oman mielen mukaan olla jumppapallolla tai sängyssä. Valitsin pallon ja siinä samalla otettiin taas käyrää. Käyrän jälkeen tutkittiin ja olin auki yhdelle sormelle ja nyt kohdunsuu tuntui jo helposti, eli kaula oli hävinnyt melkein kokonaan. Supistukset kovenivat pikkuhiljaa ja vuoron vaihduttua uusi kätilö tuli ehdottamaan tens laitetta klo 15 aikoja. Laitettiin tenssi selkään, mut mulle siitä ei ollut mitään iloa eikä hyötyä. Pikemminkin todella häiritsevä laite. Tensin kanssa olin kuitenkin klo 17 asti, jolloin sitten lähdettiin kokeilemaan ammetta. Aloin olee tuossa vaiheessa jo aika kipee, supistukset olivat alkaneet yli 12h aiemmin.

Amme oli aluksi hyvä. Vei kivut supistusten välistä pois, mutta ei auttanut itse supistuksiin. Supistukset ammeessa olivat ihan hirveitä. Tuossa vaiheessa tais alkaa kyyneleet valuu silmistä, kun tuntui etten kestä enää. Ammeessa lilluttiin 1,5h jonka jälkeen totesin, että en vain pysty enää, pakko päästä pois ja äkkiä!

Huoneessa tehtiin taas tutkimus ja nyt oli kahdelle sormelle auki ja kaula hävinnyt kokonaan, reunat tuntuivat kuitenkin. Kalvorakkula tuntui kuulema myös isona pallona sormelle. Tutkimuksen jälkeen sain ekan oxynormin joka laittoikin oksentamaan. Helpotti ehkä kuitenkin hieman oloo. Seuraavat tunnit vaan kärvisteltiinkin kivuissa ja oltiin käyrillä.

Klo 22 vaihtui yököt ja saatiin oikein ihana kätilöopiskelija joka oli melkein koko yön pitämässä mulle seuraa! Kympiltä tehtiin taas tutkimus ja siinä olin sitten 3cm auki, kalvorakkula osittain puhjennut ja vähän vesiä mennyt. Yön aikana kivut paheni, kokeiltiin geelipusseja, hierontaa, lisää oxynormia, ilokaasua ja lopulta laitettiin kolme aquarakkulaa. Ilokaasusta ei ollut mulle mitään hyötyä ja aquarakkuloiden laitto oli ihan kamala kokemus! Mulle varoteltiin, että sen kamaluuden tekee se steriili vesi ihon alla, mut mulle kamalinta oli se itse piikki. Kello oli tuolloin jo neljä yöllä, väsymys oli sanoinkuvaamaton joten meni pieneks itkumaratooniks rakkuloiden laitto ja sen jälkeiset kymmenen minuuttua. Rakkulat autto tasan kahden supistuksen ajan ja siihen loppu niiden teho. Aloin tässä vaiheessa puhumaan epistä, vaikka olin päättänyt yrittää olla ilman (en kuitenkaan asettanut mitään totaalikieltoa sille vaihtoehdolle). Yököt puhu sitten että laitettais, kun ollaan 6cm auki.

Aamuvuoro vaihtui 7 aikaan ja nyt paikalle tuli kätilö joka mut otti edellisenä päivänä vastaan, sekä toinen mukava opiskelija. Yössä ollut opiskelija tuli vielä toivottamaan onnea suoritukseen, tulisi sitten illalla katsomaan kympiltä meidän vauvaa, kun työvuoro taas alkaa. Jaksoin vain nauraa, et luulen et jatketaan siitä mihi jäätiin ja päästään yhdessä synnyttää, ei varmasti synny koko päivänä. :D

Uuden vuoron tultua katsottiin taas tilanne joka oli edelleen sama. Olin kuitenkin kuulema niin kivuliaan näköinen, että saisin epin heti jos vain haluan. Aloin tässä vaiheessa suostumaan epiin, sillä kivut ja väsymys olivat niin kovat. Kätilö lähti valmistelemaan salia ja kätilöopiskelija puolestaan valmistelemaan mua saliin lähtöön. 8.30 päästiin saliin ja anestesialääkäri oli varattu. Kätilöt tiesi mun kovan piikkikammon joten eivät alkaneet laittaa kanyylia käteen vaan pyysivät lääkärin laittamaan. Mun suonet tais pelätä ihan yhtä paljon piikkejä, kuin minä, koska kaks kertaa jouduttiin tökkäämään turhaan, eikä onnistunut. Pyydettiin vielä kokeneempi lääkäri sitten pistämään kanyyli ja johan onnistui! :D pian tän jälkeen sitten tultiin laittaa epi ja kovasta ahdistuksesta ja pelosta huolimatta selvittiin siitäkin. Mun naamalta oli kuulema oikein paistanu kauhu, kun epiä alettiin laittaa. :D 10min laiton jälkeen alkoi kivut häviämään ja voi sitä autuutta! Olin niin rättipuhkipoikki et nukahdin saman tien ja nukuin 1,5h, kunnes vaikutus alkoi häviämään. Tuon aikana olin auennut 3cm > 6-7cm! Eli rentoutuminen oli auttanut paikkojen aukeamiseen. :) 2,5h ekan epin jälkeen laitettiin toinen. Seuraavien 9h aikana ei tapahtunut oikeastaan muuta, kuin että 1,5-2h välein laitettiin uutta annosta ja vaikutuksen ajan itse nukuin. Toisen ja neljännen epin välillä ei tapahtunut mitään edistystä. Jumahdettiin n8cm kohdille ja lippaa tuntui edelleen tunnustellessa. Viides epi oli laitettu joskus 20.00 aikaan ja vaikutus alkoi loppumaan, kun edellisyönä opiskelija saapui töihin ja ihmetteli että vieläkö me ollaan täällä. Lupasi kuitenkin et seuraavan parin tunnin aikana ihan varmasti synnytetään!

Joskus klo 22 aikaan olin sitten 9cm auki, lippa tuntui edelleen pään kohdalla, mutta väistyi työntämällä pään taakse. Mut pyydettiin seisomaan ja sanottiin et aina kun on supistus, niin työnnä vähän, ei kovasti. Melkein heti ekojen työntöjen jälkeen alkoi tulee jo kunnolla ponnistamisen tarvetta ja hypättiinkin takaisin sänkyyn ja alettiin vihdoinkin tositoimiin. Kokeiltiin eri asentoja ponnistaa, mutta jokainen asento sattui selkään ja lonkkiin niin paljon että tuntui kuin selkä murtuisi. Tunnin verran ponnistin, vauva lasketu kokoajan vähän mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Klo 23 pyydettiin lääkäri arvioimaan tilanteen ja sanoi että muutaman ponnistuksen jälkeen tulee avittamaan imukupilla ja jos ei silläkään ala syntymään, niin lähdetää leikkuriin.

Tässä vaiheessa olin jo niin loppu ja säryissäni, et kaks ponnistuskertaakin tuntui ihan liialta. Melkein huusin et nyt se imukuppi tänne, en jaksa enää. :D saatiin sit lopulta imukuppi paikalleen, paikalla oli kaksi kätilöä, kätilöopiskelija, lastenlääkäri ja lääkäri mutta voin sanoa et siinä omissa tuskissani vähät välitin vaikka ois ollu koko suomen kansa katsomassa! Mähän siis inhosin ajatusta et synnytyksessä ois enempää, kuin max kaks ihmistä paikalla.

Ensimmäisen supistuksen aikana aloin taas ponnistamaan ja nyt huomasin eron äsköiseen, sillä imukuppi tosiaan auttoi valtavasti. Tunsin kun vauva lähti etenemään ja työnsin kovempaa kuin vielä kertaakaan siihen mennessä. Ekan supistuksen aikana sain puolet päästä tulemaan, toisella supistuksella sitten saatiin pää jo kokonaan ulos, kolmannella tuli hartiat ja neljännellä synty loputkin pikku poitsusta, klo 00.35 <3

muistan vain todella kovan kiristävän ja kirvelevän tunteen alapäässä sekä ajatuksen "mehän ei leikkuriin mennä prkl!" :D loppu sujui siis hyvin siitä eteenpäin, kun saatiin imukuppi apuun. Vauva oli todella säikähtänyt syntyessään, mutta alkoi kuitenkin huutamaan vajaan minuutin päästä syntymästä. Pisteet 9/9 saatiin. :) synnytykselle kestoksi tuli 44h josta ponnistusvaihe kesti 1h20min.

Pieni, alle 2cm repeämä tuli välilihaan ja yhden tikin pieni nirhauma emättimen puolelle. Kätilötkin yllättyivät kuinka vähällä päästiin näiden suhteen.

Siinä vaiheessa kun sain pojan rinnalle, unohtu ihan tyystin kaikki kipu ja tuska ja siitä hetkestä asti oon aatellut, että hyvin tuon kestäisi uudestaankin. :) loppujen lopuksi siis todella positiivinen kuva jäi synnytyksestä vaikka kestikin pitkään. Kamalimmaksi muutenkin koen sen väsymyksen synnytyksen aikana. Sekä ponnistusvaiheen lonkka- ja selkäsäryt. Koko ponnistusvaiheessa ei muualle enää sattunutkaan, kuin selkään ja lonkkiin. :D toki itse pikkuisen puskeminen tuotti jonkunlaista kipua alapäässä, mutta aika pientä verrattuna selkäsärkyyn.

Kylläpä oli pitkä koettelemus rosmarinaa. Pääasia kuitenkin että lopputulos oli hyvä! Omat repeymät imukupin jäljiltä oli melkoset ja nyt alan vasta tajuun kuinka kauan tässä toipuminen vie aikaa kun synnytyksestä on 11 pv.

Mä oon kans kuullut et noi aquarakkuloiden laitto on ihan hirveetä eikä ne auta. En ymmärrä miks niitä ees ehdotetaan kivunlievityksenä :joyful:.

Joo sulla tuli kyl vähä ikävämmät repeemät salmiakkilakritsi. :( mä kans odotin jotain vastaavaa, mut selvisinkin vähällä. Täydet sympatiat! Mulla toi emättimen pieni nirhauma aiheuttaa tuskaa vessareissuilla ja tullu olo, et eihän se oo revenny uudestaan. Se kun nimittäin aluks oli ihan ok mut nyt kirvelee ja vuotaa just siitä kohtaa verta aika reilusti paperiin.. No, ehkä vaan kuvittelen ja kuuluu asiaan. Eihän tässä oo ku vasta reilu 4vrk synnytyksestä.

Näinköhän sulla rosmariaa on ollut samat kätilöharkat kun mulla:) olivat kyllä tosi mukavia molemmat ja kivasti pitivät seuraa. Ja ihan huiput kätilöt sattu mulle myös synnytykseen vaikka vuoro ehti vaihtua. Synnytyksessä olikin mukana miehen serkku toisena kätilönä:D

Pitäis koittaa itsekin muistella synnytystä ja kirjottaa tänne:)

Joo sulla tuli kyl vähä ikävämmät repeemät salmiakkilakritsi. :( mä kans odotin jotain vastaavaa, mut selvisinkin vähällä. Täydet sympatiat! Mulla toi emättimen pieni nirhauma aiheuttaa tuskaa vessareissuilla ja tullu olo, et eihän se oo revenny uudestaan. Se kun nimittäin aluks oli ihan ok mut nyt kirvelee ja vuotaa just siitä kohtaa verta aika reilusti paperiin.. No, ehkä vaan kuvittelen ja kuuluu asiaan. Eihän tässä oo ku vasta reilu 4vrk synnytyksestä.

Mulla ainakin eppari alkoi kipuilemaan kunnolla vasta pari päivää synnytyksen jälkeen. Särkkäreitä en siis syönyt kun heti synnytyksen jälkeen ja seuraavana aamuna yhden eli ei luultavasti niistäkään johtunut.. Mut toki jos mietityttää niin voihan sitä varmasti pyytää katsomaan, kun etkös ollut vielä sairaalassa? (:

is, varmaan oli samat joo! :) aivan ihania oli molemmat. Ja mulla olleet kätilöt oli kans ihan huiput. :) ei voi kuin kiittää ja kehua!

Yösade, no sithä se voi olla normaalia. :) ehittiin jo pääsee pois saikulta ja ei sit tullut siellä kysyttyä asiasta. Kuinka pitkään sulla eppari kipuili?

No niin, taas yksi, jota voi alkaa seurata! :grin Raportoit sitten tänne, että meillä tylsistyneillä on jotain tekemistä. :rolleyes:

Mä vähän epäilen, että sama on edessä tiistaina. Käytiin kävelylenkillä, valittiin mäkinen reitti ja kävin jopa ulkoliikuntapaikalla tekemässä lihaskuntoliikkeitä, jos auttaisi. Mutta eipä tunnu missään. :shifty:

is, varmaan oli samat joo! :) aivan ihania oli molemmat. Ja mulla olleet kätilöt oli kans ihan huiput. :) ei voi kuin kiittää ja kehua!

Yösade, no sithä se voi olla normaalia. :) ehittiin jo pääsee pois saikulta ja ei sit tullut siellä kysyttyä asiasta. Kuinka pitkään sulla eppari kipuili?

Vähän vajaa pari viikkoa kun oli synnytyksestä kulunut niin pystyi taas istumaan joitain aikoja normaalisti ja muutama päivä myöhemmin myös kävellä pidempiä pätkiä ilman kipuja haava-alueella. Samaan aikaan myös pissalla käynnin yhteydessä tuntunut kirvely (joka oli ihan jumalatonta reilun viikon ajan!) katosi (: Edelleen nyt kun synnytyksestä on 2,5vkoa alkaa tuntua inhottavalta jos istuu monta tuntia päivässä mut muuten olo alkaa olla suht normaali alakerrassakin :D tikit ei kylläkään oo vieläkään sulanu kun kaks viikkoo niissä piti mennä! :o

Edit. Nyt kun kolme viikkoa synnytyksestä nii on ne tikitkin jo sulaneet! :)

Muokattu viimeksi:
Synnytys, noh meni miten meni :D Ei ole pahemmin muistikuvia. Sunnuntai aamuna potkin miehen puol viiden aikaan ylös, että nousee nyt jos meinaa aamukahvit juoda ja kuuden pintaan oltiin sairaalassa, supistukset tuli siinä yön aikana n. 5min välein ja olo alko olemaan semmonen, ettei kotona enää selviä. Sunnuntai päivä meni kipupiikeillä, kaks tais antaa päivän aikana ja illalla vielä rauhottavan kans viimisen, että sais nukuttua, edistystä tais tapahtua kolmeen senttiin asti sen päivän aikana ko sairaalaan mennessä tilanne oli väljästi sormelle auki. Poikahan ei ollu kiinnittyny kunnolla ja vähän ennen yheksää sillon sunnuntaina meni vedet sairaalassa, eli ihan hyvä että sinne mentiin, koska jos vedet ois kotona menny niin se ois olla sitte ambulanssi kyyti sairaalaan. Yöllä ei tullu pahemmin nukuttua lääkkeistä huolimatta ja käyrillä maattiin vähän väliä niinkö päivänki aikana.

Maanantaina päästiinki sitte siirtymään saliin onneksi jo aamupäivän aikana, jota ennen tuli kokeilua ammetta, tenssiä ja mitä kaikkea muuta, ei lääkkeellistä, mutta tuska vaan jatku. Supistukset tuli vähän miten sattuu ja edelleenkään ei oltu ko kolme senttiä auki. Ilokaasulla mentiin sinne vissiin suunnilleen ilta kahdeksaan asti ja siitä onneksi sentään oli jo apuaki, kunnes oli pakko sitte siirtyä jo epiduraaliin ko ilokaasukaan ei enää auttanu. Siinä vaiheessahan ei sitten enää sängystä noustu ja katetroitiin vissiin pariinki otteeseen illan aikana, joka nyt ei kyllä tuntunu oikeastaan yhtään miltään. Eniten tuskaa tuotti se, että epiduraali ei vaikuttanu kunnolla, vasen jalka puutu melkein kokonaan ja oikea puoli taas tuntu niinkö joku repis lonkkaluuta irti koko ajan. Pojan sykkeet laski aina supistuksen aikana ja syntyessä oliki napanuora kaulan ympärillä. Jossain vaiheessa suunnilleenki itkin ja tahoin lisäpuudutteita, mutta se kätilö sitte tuumaski, että ei pysty enää mitään antamaan ko on kokonaan auki ja toi jonku supistuksia lisäävän lääkkeen ja sano, että kohta aletaan ponnistaan. Siinä vaiheessa mieski heräs horroksestaan ja kysy, että mitä se sano heti ko kätilö oli ovesta häipyny :D Epätoivosta ponnistamista sen 20min, jonka jälkeen lääkäri tuli siihen lopputulokseen, että otetaan imukupilla ko sykkeet laski ja mitään ei meinannu tapahtua. Välilihan se leikkas, ei kyllä mitään havaintoa missä vaiheessa, mutta imukupin kans muutamalla ponnistuksella poika oli pihalla. Istukka ei meinannu irrota kunnolla, mutta kunnollisen runnomisen jälkeen sai senki kuiten pihalle. Poika makas rinnalla sen aikaa ko kätilö ompeli sitte välilihan ja pari tuntia synnytyksen jälkeen saatiin salissa olla ihan kolmestaan ja pullakahvitki saatiin jossain vaiheessa aamuyöllä.

Puolet matkasta pääsin omin jaloin salista osastolla ja loppumatka pyörätuolilla ko taju meinas pettää, kuume nousi ja tulehusarvot pilvissä, mutta siitäki selvittiin särkylääkkeillä ja antibiooteilla.

Vesien menosta: 40h 4min, vaihe 1: 14h, vaihe 2: 47min, vaihe 3: 12min

Takaisin