Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon mäkin noista itkuista sanonu neuvolassa niin ohje oli vaan unikoulu.

Usein meillä kyllä puoliunessa nostetaan tissiltä omaan sänkyyn mutta noita huutoja on tullut mielestäni niinäkin kertoina kun on itse nukahtanut omaan sänkyyn.

tuttiinkaan tuo ei liittyne kun tutti saattaa olla tukevasti suussa huutaessa.

Olen kuitenkin nyt ajatellut että ehkä olisi syytä opetella nukahtamaan itse ihan joka kerta, vaikkei se tähän ongelmaan auttaisikaan. Ja jos jokailtaisessa käytössä jotenkin auttaiskin niin jes.

Nyt ei ajatus kulje enempää, ollut vähän tikkunen vuorokausi o_O

Nuppu meillä oli tunti nukahtamisen jälkeen myös tuollasta huutoa ja se sit selvis että johtuu siitä maitoallergiasta eli oli syöny epäsopivaa. Meillä noi yölliset itkut sijoittuu aamuyölle eli johonki 4-6 väliin ja meillä myös rauhottuu kyllä yleensä just ku laskee käden rinnalle, mut muutamia kertoja ollu ettei sekään auta. Myöskään kyljen kääntäminen ei auta tms. Joskus laitan itkuhälyttimestä unimusiikin soimaan, mut siitäkään ei välttämättä ole hyötyä. Sit se saattaa vaan lopettaa yhtäkkiä ja jatkaa uniaan. Joskus tosiaan itkee sylissä silmät auki eikä hyssyttely auta.

Heyy onko teillä yhteiset käyttötilit miestenne kanssa?kokonaan omat tilit? Vai miten teillä on? Mietin että hommais yhteisen tilin ja kummallekkin omat kortit maksuihin yms

Meillä itkut on usein mahaan liittyviä, koska itkua seuraa usein pieni tai isompi pieru... Tai sit vaan näkee levotonta unta, luulisin. Syliin rauhoittuu yleensä heti, ellei ole iso, kipeä ilmakupla.

Sattumoisin huomasin tuon jemina-87 kysymyksen ja tulin sit huutelee tuolta lokakuisista.

Meillä on miehen kanssa ollu yhteinen käyttötili siitä lähtien kun vihillä käytiin, eli n. 5v
Sinne tulee molempien palkat ja sieltä maksetaan ruuat ja laskut ja kaikki. Yhteistä/samaa taloutta kun eletään. Ja molemmilla on käyttötilille omat kortit.
Molemmilla on myös omat korttitilit joilla jonkunverran rahaa. Ollaan koettu tää systeemi meille äärettömän toimivaks. Ihan vaan senkin takia otettiin heti yhteinen käyttötili käyttöön et ei tarvis miettiä et kumpi maksaa minkäkin laskun ja minkäkin ruoka ostoksen.
Kannatan yhteistä käyttötiliä:)

Mä oon aiemminkin mainostanut tätä täällä, mutta meille äärimmäisen toimiva. Eli ynab, you need a budget. Molemmilla omat tilit, mutta rahat yhteisessä budjetissa, joten ollaan koko ajan kärryllä kuinka paljon rahaa on mihinkin. Sinne merkattu kaikki pakolliset menot kuten laskut, lainat, ruoka, säästöt yms. ja sitten "yhteiset" käyttökohteet kuten ravintola, terveydenhuolto yms. ja lisäksi "omat" käyttökategoriat, (joihin sovitusti laitetaan (jos jää pakollisten jälkeen milloinkaan rahaa) molemmille sama summa) jossa mulla esim vaatteet, askartelu&käsityöt, lehdet ym. (miehellä mm. vaatteet, pelit, tietokoneen osat jne) yhteiset rahat, mutta ei tarvinnut säätää ja vaihtaa tilejä. https://www.youneedabudget.com/

Kiitos omppu15!mietin tota myös siinä vaiheessa kun itse tipun siihen kodinhoitotuelle.. silloinhan se vasta on äärimmäisen tärkeää. Ja koen että itse osaan paremmin raha asiat kuin mieheni. Me ollaan tosiaan astelemassa vihille ensi kesäkuussa. Mutta halutaan häälahjaksi jo rahaa ni nyt on hyvä hankkia jo se tili. Onko teillä omppu missä pankissa?

Mä oon aiemminkin mainostanut tätä täällä, mutta meille äärimmäisen toimiva. Eli ynab, you need a budget. Molemmilla omat tilit, mutta rahat yhteisessä budjetissa, joten ollaan koko ajan kärryllä kuinka paljon rahaa on mihinkin. Sinne merkattu kaikki pakolliset menot kuten laskut, lainat, ruoka, säästöt yms. ja sitten "yhteiset" käyttökohteet kuten ravintola, terveydenhuolto yms. ja lisäksi "omat" käyttökategoriat, (joihin sovitusti laitetaan (jos jää pakollisten jälkeen milloinkaan rahaa) molemmille sama summa) jossa mulla esim vaatteet, askartelu&käsityöt, lehdet ym. (miehellä mm. vaatteet, pelit, tietokoneen osat jne) yhteiset rahat, mutta ei tarvinnut säätää ja vaihtaa tilejä. https://www.youneedabudget.com/
Uskaltaako tuollaiseen pistää tilitietonsa??

Ei sinne tilitietoja laiteta vaan euromääräisiä summia vaan. Me ollaan laskettu ihan excelillä tulot, menot jne. Ei tuu sitten isoja yllärilaskuja kun joka kuukausi siirtää esim laskutilille rahaa.

Kuulostaa kyllä hankalalta systeemiltä. En mä ainakaan oo koskaan huomannut ongelmaa siinä että on omat tilit. Mies maksaa lainan ja minä ruuan ja laskut ja mies jotain laskuja. Ei oo kyllä toistaiseksi ollu mitään ongelmaa asian suhteen enkä ajatellu myöskään tehdä. Eikä meillä oo mitään määrää mitä saa käyttää itseensä tms. No harvemmin kyllä itseasiassa käytänkään :D enemmän muille ostan. Mun exmies hoiti ennen raha-asiat, omaksi hyväkseen tietenkin. Ruokarahaa sain ja sillä oli mentävä... Nykyisen kanssa on helpompaa jotenkin kun alusta asti on hommat laskettu suurinpiirtein näin että miehen tili riittää lainaan ja johonkin hätäseen ja minä hoidan loput... Niin kauan toimii ku mulle tippuu rahaa. Parin vuoden päästä loppuu osa ja siitä se alamäki sit alkaakin :D murehditaan sitä sitten...

Meillä kans erilliset tilit enkä oo nähny ongelmaa sen kanssa. Meillä pystytään kyll sopimaan aina jos tarttee johonki rahaa. Meillä ku mies tietysti tienaa sen kaiken, niin hän maksaa vuokrat ja muut laskut ja ite malsan oman puhelinlaskun ja kustannan elukoiden tarpeet ja vauvan tarpeet. Meillä tää on toiminu hyvin, niin ja minä maksan autosta verot kun mies maksaa vakuutukset. Ja jos tartten johonki rahaa niin oon mieheltä sitä kyl saanu nätisti vaan pyytämällä. Tai niinkun tässä yks päivä mun piti käydä kaupassa, mut ei ollu yhtään rahaa ja mies ei kerennyt nostamaan rahaa niin hän anto korttinsa minulle, koska luottaa. Näinki on toiminu tosi hyvin.. Olen minäkin antanut omaa korttiani miehelle.
Meillä ei siis ole ainakaan vielä tarvetta yhteiselle tilille ja meillä sattuu olemaan vielä eri pankit. Helpottashan se jos olis edes sama pankki, mut ei tässä oo onneks ollu ongelmia. Aina ollaan oltu sen verran varovaisia rahojen suhteen, että ei ole tullut yllätyksiä ja menoihin varaudutaan etukäteen. Ei ole tullu tarvetta siirtää toisen tililtä toiselle tilille pikana rahaa.

Meillä erilliset käyttötilit, yhteinen säästötili. Mies maksaa suurimman osan laskuista ja minä mitä pystyn. Ruuat,vaatteet,lääkkeet tms ostellaan sit yhteis tuumin... Ei ole ollut tarvetta yhteiselle käyttötilille, viikko/kk budjetti luotu ihan vanhan aikaisesti vihkoon... Näin meillä ja säästöönkin jää rahaa häämatkaan/ yllättäviin menoihin:)

Lisäämpä vielä että sillon kun mies vielä opiskelu ja mä olin jo työelämässä, asuttiin sillon jo yhdessä:) olin 3 viikkoo putkeen aina työkomennuksella niin silloin ois ollu hyvä jos olis ollu yhteinen tili, kun kaikkihan sen tietää että ei opintotuella elä...noh eipä tarvinnut ottaa opintolainaa:)

Että tää kysely vaihe on mahtava, 2 vanhinta kyselee tuontuosta mistä on mikin tehty... Niinkuin esim mistä on helium tehty (meillä on Vappupallot edelleen)... En mä tiedä.... :D
Että mä inhoon näitä sadepäiviä, taas herätään siihen kun sade ropisee ikkunoihin... En tykkää! Mitäköhän sitä tänään keksis noille tekemistä?

Täälläkin satelee vettä. Onneksi tänään ei tartte pakosta lähteä mihinkään. Eilen käytiin jo ruokakaupassa.
Äippä meilläkin vappupallo vielä, nyt alkaa laskeutumaan, joten kohta vien sen pois.

Meillä on miehen kanssa erilliset käyttötilit ja yhteinen säästötili. Laskut maksetaan aina siltä kummalla on enemmän rahaa. Miehellä ei oo pankkitunnuksia, joten minä periaatteessa hallinnoin tiliä..

Täällä lähdetään sadepäivän kunniaksi koko porukalla shoppailemaan :-)

Niin joo, on meillä sen verran yhteistä tiliä että minä paan ruokatilille rahaa ja sieltä mies tankkaa ja käyttää jos käy kaupassa jne... Hänellä siis siihen rinnakkaiskortti.

Meillä omat tilit ja molemmilla omat säästötilit, suunnilleen puoliksi maksetaan kaikki. Mies maksaa vuokran, omat laskunsa ja auton kulut, mä maksan ruuan ja loput laskut. Vaatteet, lasten romppeet, reissut yms maksaa se kellä rahaa sattuu olemaan, eli yleensä minä :D En tiiä mihin toi äijä välillä hassaa rahansa, mut eipä oo mun asia jos ei osaa säästää. Oon kyl hienovaraisesti vihjaillu ja välillä suoraankin sanonut, että vähän turha haaveilla mun säästöillä mistään asuntolainasta, ehkä me joskus se yhteinen säästötili avataan... Siinä kuitenkaan niukasti eläen menis ku vuosi tai pari saada 5-10% talon ostohinnasta säästetyksi, ei ois paha homma.

Takaisin