Synnytystä ennakoivat tuntemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Iirai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Totta!
Ja mä oon ehkä katsellut liikaa kaikkia shokki-dokumentteja kotisynnytyksistä, "Oho, olen raskaana" ja vastaavia :'D
Ja nyt kun ei kunnon oireita ole tullut niin alkanu pelätä, ettei oireita tunnista ennen kuin vauva on ulkona! Mutta ehkei ole todennäköistä kumminkaan....

Mä oon miettinyt tota, et synnärille vasta sitten, kun panadoli ei enää auta. Kun mulla se ei oo ikinä auttanu mihinkään kipuihin, alkanu vaan väsyttää.. Et jos on esim menkkakipuihin ottanu panadolia niin ei oo mitään apua ollu, mut sit kun on Buranaa ottanu niin se on sit helpottanut.. Et mä sit varmaan nukahdan niihin supistuskipuihin jos meen jotain panadolia niihin ens hätään ottamaan :D

On tosi ahdistavaa odotella niitä "oikeita kipuja". Mitä oon kuullut, niin joillakin ne ei oo sen kummempia, vähän vaan vihlonut ja sitten ollutkin paikat jo täysin auki. :o mutta tuo kai on aika harvinaista? toivon tosiaan että omat synnytyssupparit tunnistaa ilman epäilyjä, kun sairaalaankin on tunnin matka

Mä oon miettinyt tota, et synnärille vasta sitten, kun panadoli ei enää auta. Kun mulla se ei oo ikinä auttanu mihinkään kipuihin, alkanu vaan väsyttää.. Et jos on esim menkkakipuihin ottanu panadolia niin ei oo mitään apua ollu, mut sit kun on Buranaa ottanu niin se on sit helpottanut.. Et mä sit varmaan nukahdan niihin supistuskipuihin jos meen jotain panadolia niihin ens hätään ottamaan :D
Ooh, nukahtais supistuskipuihin. Kelpais mulle :) tai siis eihän mulla ole ilmeisesti koskaan ollut suppareita vaan suoraan synnytyssuppareita (käynnistys).

Joo, kaikkiin asioihin toi Panadoli-mantra ei välttämättä toimi, mutta kokeilemisen arvoista. Ja sit on ne, joiden tulee jo ekasta kivusta mennä sairaalaan -joko pitkän matkan tms takia.

Nyt kun synnytys on niin tuoreessa mielessä vielä niin yritän jotenki kuvailla millaisia ne kivut mulla oli. :) Miehän sain lääkkeeksi vain sen Panadolin ja seuraava kivunlievitys olikin jo epiduraalipuudutus, eli kipukokemusta ei ollu "häiritsemässä" ilokaasut tai muut lievennykset. :rolleyes:

Itellä tosiaan vesien menon jälkeen säännöllisesti tulleet supistuskivut olivat ihan vastaavanlaisia kuin kuukautiskivut ainoalla erolla että kipukohtaukset selkeästi tulivat aaltomaisesti ja kipu itsessään oli myös aaltomainen eli sen supistuksen aikana kipu voimistu nopeasti huippuunsa, pysyi siinä hetken ja hiipui sitten pois. Supistusten edetessä ja voimistuessa ne menkkakivut jäi "pohjaksi" ja siihen tuli lisäksi pikku hiljaa mukaan paineentunnetta ja polttelua eka alavattalle ja sitten alaselkään ja reisiin. Kävelemään pystyi vielä, mutta olo oli loppuvaiheessa vaikea. Noilla siis mentiin siihen saakka että olin ~5-6cm auki.

Noista tuntemuksista aika nopeasti sitten edettiinkin kovempaan kipuun ja vaikea olo muuttui nopeasti sietämättömäksi (ehkä siksi myös paikat aukes 4-5cm 2 tunnissa?:wideyed:). Ne "tapposupistukset", mistä mainittin synnytyskertomuksessaki, tuntu huipussaan siltä, että kaikki rintojen alta polviin asti olis ollu tulessa ja krampissa yhtäaikaa, eikä silloin pystynyt muutako vetämään itteään sängyllä linkkuun ja joten kuten hengittämään puuskuttamalla. Niitä ei ainakaan voinu olla huomaamatta. :grin Mutta vaikka se kipu oli uskomattoman kovaa huipussaan, niin se oli niin kokonaisvaltaista ja kuitenkin lyhytkestoista, että itellä oli semmonen tunne (vaikka pää olikin ihan "pehmeä" kivusta ja tuntu että kipu imee kaikki mehut), että kyllä tästä selvitään. :happy:

Kiitos marjo86, että jaksat kirjotella näitä asioita auki! :) vaikka supistuksetkin on kaikilla yksilöllisiä, niin luulen, että ekaa kertaa koko raskauden aikana tiedän nyt ees vähän, mitä odottaa supistuksilta! Enkä edes enää pelkää niitä ;) Iso kiitos siis!

Itellä tosiaan vesien menon jälkeen säännöllisesti tulleet supistuskivut olivat ihan vastaavanlaisia kuin kuukautiskivut ainoalla erolla että kipukohtaukset selkeästi tulivat aaltomaisesti ja kipu itsessään oli myös aaltomainen eli sen supistuksen aikana kipu voimistu nopeasti huippuunsa, pysyi siinä hetken ja hiipui sitten pois. Supistusten edetessä ja voimistuessa ne menkkakivut jäi "pohjaksi" ja siihen tuli lisäksi pikku hiljaa mukaan paineentunnetta ja polttelua eka alavattalle ja sitten alaselkään ja reisiin. Kävelemään pystyi vielä, mutta olo oli loppuvaiheessa vaikea. Noilla siis mentiin siihen saakka että olin ~5-6cm auki.

Ääääää.... Mulla alko menkkakivun tyyppiset säryt eilen illalla aaltomaisina ja poiikkeuksellisen kipeinä, jatkuivat yöllä, pissillä kun kävin niin sattu ihan hirveesti sängystä nouseminen ja käveleminen, kauhee paineentunne ja polttelu, mulla on ollu tosi kipeet menkat aina ja ihan samanlaista oli. Nukahdin kuitenkin ja aamulla kun heräsin, niin ajattelin ettei nää oo mitään oikeita vielä vaikka ovatkin kipeitä. Aamulla sitten jatkuivat makuulla ollessa, helpottivat kun nousin ylös. Tälläkin hetkellä paineentunnetta aika voimakkaasti alakerrassa, sekä semmosta menkkamaista särkyä joka kattaa ihan koko alakerran, tuntuen jostain syystä eniten välilihassa... Nyt ei oo pariin tuntiin tullut semmosta aaltoa, tätä painetta ja jomotusta vaan, joten kaipa vauva taas vaan huijaa mua :shifty:

^ Mulla myös tosi kipeät menkat aina ollu, joten alussa piti tosiaan kotona ihan kuulostella, että ihanko muka oikeasti jomottaa. :)

Mutta minusta kyllä vähän kuulostais sinun oireet omiini verrattuina siltä, että kohta saattais alkaa tapahtuun..! :wink

Neuvola täti sanoi että jos kivut turtuvat Panadolilla, vielä ei ole kiire synnärille.

Kun on lukenut muiden synnytyskertomuksia huomaa että on erityylisiä kipuja ja toisilla kivut tuntuvat "lievempinä" kuin toisilla. Siksi tuo Panadoli-neuvo on mun mielestä aika hyvä. En ole kuullut kenenkään sanovan että Panadoli on vienyt synnytyskivut pois.
Mullekkin sanottiin noin mutta jo sillon niihin loppuvuodesta alkaneisiin "kiinnikekipuihin" ei auttanu särkylääke.. :o

Mullakin viime yönä suppareita ja paljon sellasta koko vatsan alue kovana ja kipeenä. Oli vaikee hengittääkin, kun tuntu että ihan veti tiukaksi koko pallon eikä keuhkoilla ollu tilaa. Aattelin jo että syntyy tänään, mut ei. Aamulla laantu. Nukuin vaan tosi huonosti... :sad001

Mullekkin sanottiin noin mutta jo sillon niihin loppuvuodesta alkaneisiin "kiinnikekipuihin" ei auttanu särkylääke.. :o
Joo, olisi taatusti ollut kiva, jos perussärkylääke auttaisi :/ Olisi niiiiiiiin kiva jos yleispätevä ohje toimisi kaikissa tilanteissa :)

Ääääää.... Mulla alko menkkakivun tyyppiset säryt eilen illalla aaltomaisina ja poiikkeuksellisen kipeinä, jatkuivat yöllä, pissillä kun kävin niin sattu ihan hirveesti sängystä nouseminen ja käveleminen, kauhee paineentunne ja polttelu, mulla on ollu tosi kipeet menkat aina ja ihan samanlaista oli. Nukahdin kuitenkin ja aamulla kun heräsin, niin ajattelin ettei nää oo mitään oikeita vielä vaikka ovatkin kipeitä. Aamulla sitten jatkuivat makuulla ollessa, helpottivat kun nousin ylös. Tälläkin hetkellä paineentunnetta aika voimakkaasti alakerrassa, sekä semmosta menkkamaista särkyä joka kattaa ihan koko alakerran, tuntuen jostain syystä eniten välilihassa... Nyt ei oo pariin tuntiin tullut semmosta aaltoa, tätä painetta ja jomotusta vaan, joten kaipa vauva taas vaan huijaa mua :shifty:
Oho, oletkohan seuraava...(joka siis kirjoittelee fiiliksistä eikä vaan "nyt mennään")

Mulle toi menkkakipu on ihan vieras käsite. Sen verran onnekas olen ollut että en muista kokeneeni sen suurempia kipuja menkkojen aikaan. Mitkähän tappokivut on tulossa kun ei yhtään tiedä mitä odottaa :eek:

Itsellä ollut jo kohta parin viikon ajan menkkakipuja ja todella kipeitä supistuksua öisin. Herään aina joskus kahden kolmen maissa ja sitten valvon kipujen takia monta tuntia. Supistuksia tulee 15-30 min välein. Särkylääkekään ei enää auta. Aamulla sitten kun pitää alkaa nousemaan ylös kuuden seittämän maissa niin kivut hellittävät. Päivällä supistuksia tulee 1-2 tunnin välein, mutta eivät ole läheskään yhtä kivuliaita kuin öisin. Nyt 38+0. Olis kyllä kiva jos alkais jotain tapahtumaan jo oikeesti!

^Liliah, tuo ei kuulosta mitenkään kivalta. Eikö mikään asento yöllä tuo helpotusta?

Winks, kyljen vaihtaminen maikoilessa helpottaa hetkeksi, kunnes taas tulee uus suppari. Olenki nyt sitten noussut seisomaan aamuyöstä kun se saa nähtävästi supistukset loppumaan.

^Auttaako tyyny jalkojen välissä tai joku peitto vatsan alla, selän takana kun on kyljellään? Tai sitten nojatuoliin nukkumaan?

Puh, ihan kun ei unta tarvitse ennen synnytystä.

^Auttaako tyyny jalkojen välissä tai joku peitto vatsan alla, selän takana kun on kyljellään? Tai sitten nojatuoliin nukkumaan?

Puh, ihan kun ei unta tarvitse ennen synnytystä.
Mulla tulee ainakin lonkat tosi kipeiks, kun laitan vähän paksumman tyynyn taikka raskaustyynyn jalkojen väliin. Auttaa siis nukkumisessa joo, mutta kun herää esim. yöllä vessaan, niin lonkkiin särkee jumalattomasti.

Takaisin