Ruokajutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vivian_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kotikaljassa ja simassakin on prosentteja. Itse oon nollalinjalla, mut en näkis suurta haittaa noista "alkoholittomien" juomien juomisista. Englannissa kohtuukäytön raja raskausaikana on paljon korkeempi ja terveitä kansalaisia sielläkin syntyy. Itse lähden siitä että varmassa vara parempi ja että nää kiellot ja suositukset on vaan meidän ja lastemme parhaaksi.

Meillä mennään täysin nollalinjalla, tosin muulloinkin lähes nollilla, joten ei aiheuta mitään ongelmaa :). Äidin tekemää simaa saatan kyllä vappuna maistaa, jos tekee mieli...

Kyllä raskaus aikana pitäisi pystyä olemaan alkotta, mutta jos kova alkon himo yllättää niin silloin noi holittomat parempi vaihtoehto. Nollalinja muuten, mutta vapuksi teen simaa ja sitä aion myös hieman juoda sillä viime vappu meni synnärillä ja jäi simat juomatta. Esikoinen siis synty 30.4.

Eihän ne kaikki ookkaan ja siksi onkin katsottava siihen tuoteselosteeseen, esim siellä pitäis olla mainita pastöroinnista ja näin ollen taas uskaltaa käyttää. Mutta esim jos teet vaikka itse kakkutaikinan ja maistat sitä niin se on turvallista, samoin jos teet uppomunia kotimaisista.

Tietty on jokaisen oma asia kuinka orjallisesti noudattaa noita rajotteita, mut aika yks puoliseksi ruokavalio muuttuu jos menee joka kiellon mukaan. Varsinkin jos mukaan lisätään vielä radi. Esim multa oli suurin osa hedelmistäkin kieltolistalla koska ne nostatti turhaan verensokeria. Lopulta jos oisin mennyt kaikkien ohjeiden ym mukaan niin ainut mitä olisin saanut nauttia oli vesi ja pikku kivet. Onhan se tietysti hyvä että on tehty tutkimuksia ja kerrotaan mistä on suurin riski saada jotain, mutta nekään ei estä saamasta esim listeriaa tai jotain muuta. Esim se listeria voi tulla esim työpaikalla tai kylässä huonosti pestystä leikkuulaudasta ja veitsestä, jolla leikataan esim kurkkua tms.

Voi herranjestas, ei alkoholittoman siiderin tai oluen juominen tarkoita sitä, että ei pystyisi olemaan sitä aikaa ilman alkoholia. :joyful:
Juu, eihän se alkoholin himo alkoholittomalla lähde :laughing002

Mä join toisen tytön raskausaikana kesällä grillijuhlissa alkoholitonta siideriä maun ja juhlantunnun vuoksi, samahan se ois ollu juoda limpparia tai mehua, mutta siideri tuntui speciaalilta ja maistui toki erilaiselta kuin vaikka mehu :)

Mä juon joka perjantai saunasiiderin. Ja siis täysin holittoman :) on se maku parempi ku limujen. En oo niin limujen ystävä ja kivennäisvesi liian arkista.. :D valkkaria tekee vloppusin mieli, etenkin jos isäntä ottaa.. :)

Neuvolassa ei puhuttu mitään ruokarajoitteista niin en oo niitä seurannu ja syön samoja juttuja ku ennenki.. :) kala ei muutenka kuulu mun ruokavalioon ni ...

Kiitos Evelin76 reseptivinkistä! :)

Mä oon ottanu noi ruokajutut ennemminkin suosituksina kuin kieltoina. Helpompi olla asenteella kohtuudella kaikkee kun nähdä mörköjä joka ruuassa. Salmiakissa ja lakritsissa on se lakritsiuute, jonka vaikutuksia ei osata sanoo ja siks ei suositella suuria määriä syötäväksi raskausaikana. Ite ainakin vedin pienen askon salmiakkia viikon aikana kun oli verenpaineet tosi alhaset.

Salmonellasta sen verran. Sairastuin siihen viime syksynä. Ei tietoakaan mistä tuli. Ainoastaan tiedän, että oli sitä harvinaisempaa mallia, eli kotoperäinen, sillä ei käyty ulkomailla.

Voi siis tulla salmonella ihan Suomestakin, mutta eipä sitä osaa mitään nyt vältelläkään, kun muuten joutuisi välttelemään kaikkea. Olin muuten silloin 6 päivää sairaalassa tiputuksessa, kun yltyi niin pahaksi. Vissiin kerkesi kuukauden jyllätä elimistössä, mutta hankalaa muistaa mitä kaikkea silloin kuukausi sitten tuli tehtyä ja syötyä.. :dead:

edellisessä raskaudessa join holittomia oluita, mutta loppuraskaudesta join muutaman kerran pikkuruisen määrän viiniä ruuan kanssa. Samoin otin ne pari huikkaa skumppaa kesän juhlien maljoista. En siis ehdointahdoin juo alkoholia, mutta tuolla linjauksella varmasti etenen nytkin.

Kävin tänään neuvolassa ja ruokaohjeisiin on kuulemma tullut muutos, jota ei ole vielä ehditty nettiin päivittämään, että salmiakkia ja lakritsia ei pitäisi syödä raskausaikana enää lainkaan. Onko muut kuulleet sellaisesta? o_O

Kysyin samalla myös noista suomalaisista kananmunista ja aihe on kuulemma ristiriitainen, eikä itse suositellut syömään edes suomalaisia kananmunia raakana. Mutakakku sen sijaan on ok, vaikka jääkin keskeltä ns. raa'aksi, mutta ehtii kuitenkin sisältäkin lämpenemään sen verran. :p Majoneeseja taas kehoitti kananmunien vuoksi välttämään, vaikka sisältäisikin kananmunajauhetta tai pastöroitua kananmunaa, kun ei kumminkaan voi tietää mistä kananmunat on kotoisin.

Siitä sitä taas miettimään, mitä uskaltaa pistää suuhunsa ja mitä ei. :cool:

Nyt oon vähän tuhma (tai tyhmä). Eilisestä lähtien himotti Picnicin kana-ceasar-salaatti ja semmoisen nyt vedin...

Miekin söin tänään Picnicissä, otin leivän oheen minifetasalaatin ,

Alkoholitonta viiniä olen juonut jossa kyllä 0,5%,

Avokadosushia olen syönyt jossa mukana merilevää.

Tekisi niin mieli maksalaatikkoa jota yleensä syön töissä melkein viikottain, ja vuohenjuustoa voisin syödä vaikka joka päivä.. ovat kuitenkin omalla kieltolistalla :arghh:

Napu siinä on keltuaista, yleensä pelkästään.

Noista majoneeseista: todennäköisempää on saada salmonella huonosti kypsennetystä kanasta kuin hampparin välissä olevasta majoneesista tai siitä salaatissa olevasta kastikkeesta. Toki jokainen päättää mitä syö ja kuinka noudattaa suosituksia, mutta aika kyyläämiseksi homma menee jos jokainen haarukallinen pitää syynätä tarkkaan. Odottavan äidin kuitenkin pitäisi syödä terveellisesti ja monipuolisesti.

Itse aattelin tässä pääsiäisenä "herkutella" kun saan vapaa illan, todennäköisesti syön paahtopaistia kylmänä leivän päällä. Ja sitä kaupan maksalaatikkoa, sillä kaupan maksalaatikolla ei ole mitään tekemistä oikean maksalaatikon kanssa (sisältää aika pienen osan itse maksaa).

Miten ihmeessä te muistatte kaiken mitä pitää varoa syömästä? Tuntuu että pitäis kokoajan kantaa mukana jotain listaa jossa kaikki on ja vahtia jokaista suupalaa..

Esikoista odottaessa olin aika tarkka ruokailujen suhteen, paitsi salmiakkia ja lakritsia söin kyllä jonkun verran eikä ne kyllä silloin ollut kokonaan kiellettyjä. Nyt olen syönyt myös vähän salmiakkia ja lakujätskiä. Majoneesia olen myöskin syönyt ja salamia ja ilmakuivattua kinkkua, joita taisin myös esikoisen kanssa vältellä, kun ne tais olla vähä harmaalla alueella et saako vaiko ei. Eli suhteellisen rennosti ajattelin syödä, tiettyjä juttuja toki vältän, mutta maalaisjärjellä menen. Eri maissa on kuitenkin niin eri suositukset ruokailuille ja kaikkialla syntyy terveitä lapsia.

Puhuin tänään neuvolassa th:n kanssa tosta salmiakista, ja sanoi sen olevan juuri suosituksissa kiellettynä tai ei suositeltavana sen takia että sen epäillään aiheuttavan keskittymishäiriöitä. Toki siitä oli tehty joku tutkimuskin, mut sitä tutkitaan lisää. Sano et kyllä sitä uskaltaa pieniä määriä syödä, varsinkin jos RR on matala.

Mä sain saman tiedon näistä keskittymishäiriöistä, verenpaineen kohoaminen oli ennen ainoa syy välttää.
Onneks mulla on aina verenpaineet jossain matonrajassa :joyful:
Suosituksessa luki, että 50g päivässä on kohtuullinen annos, ei kielletty, joten kyllä mä muutaman salmiakin nappaan jos tekee mieli.

Takaisin