Ihmisten kommentit raskausmahaan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pinkkis*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pinkkis*

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2016
Heinämammat 2018
Aattelin et tällanen ois hauska :D Kun vastaan tulee kaikilla sellaisia tuttuja ihmisiä, jotka eivät tiedä raskaudesta mutta huomaavat sen heti samantien kommentoiden ehkä jotain hyvin hassua :D

Itelle kävi tänään töissä seuraavaa: asiakkaan avustaja tuli talolle, näki minut ekaa kertaa tänä vuonna, katsoi mahaani ja tokaisi: "Noh, et oo vissii vaan lihonu?, tai siis että et oo lihonu mut oot näköjää yhestä kohtaa kasvanu...onneks olkoon!"

Jotenki tuo oli nii huvittavasti kommentoitu, sillee hyväntahtoisesti. Ja erityisen hassulta se tuntui siksi, kun työkaverit silloin pari viikkoa sitten vasta juorusivat miten oonkaa lihonu :D

Mulla on nyt kaksi ihmistä käynyt mitään sanomatta mahaan kiinni :mad: Ok, ehkä vähän väärin ilmaistu, mutta siis ihan varoittamatta alkanut silittämään sitä.
Toinen näistä oli mun oma äiti, ja häneltä sen hyväksyn. Vähän hämmennyin vaan, koska vaikka maha onkin kasvanut niin ei se kuitenkaan ole vielä mikään show-stopper.
Toinen oli työkaveri, jonka olen siis tuntenut noin kuukauden ja se oli tiennyt mun raskaudesta noin viikon. Alkoi siis paijaamaan mun mahaa ja mutis jotain ihanasta mahasta...o_O
Kyllä ihmiset on outoja. Vähän tuota työkaveria kavahdin, koska ei mulla tulisi varmaan mieleenkään käydä uuden työntekijän semi-vauvamahaa töissä lääppimään :stop:

Mä en hyväksy mahani silittelyä muilta kuin mieheltäni ja esikoiselta. Yhtä hyvin voi silittää takaisin sen silittäjän mahaa. Sama asia.

Mulle ei oo vielä kukaan oikeastaan sanonut mitään. Yksi kaveri joka sai tietää raskaudesta sanoi että jaa vasta viikkoja 18, sun mahas on kyllä isompi. Viime raskauden aikana sain kuulla lop asti että onpa pieni maha,et voi olla niin pitkällä.

Mullakin ekat masun lääppijät jo tulleet vastaan töissä, jotkut työkaverit sentään tietää että en siitä pidä.. Kaikista älyttömintä mitä tähän asti olen kuulllut: yksi hieman eri hommissa oleva työntekijä huusi täydellä asiakas käytävällä mulle "ihanaa, se alkaa jo näkyä" sitten paheksuvan kuuloisella äänellä jatkoi (kaikkien ventovieraiden ihmisten kuullen) "paljon sun paino on noussut???" .. Siis Mitä?! Kuka kysyy tollasta keneltäkään ja vielä julkisesti kailottamalla! Äärrärrr.. Vastasin että ei paljoakaan, että melko paljon nyt varmaan turvotuksia kun olin 2vko flunssassa enkä päässyt liikkumaan.. Huoh

Mua ei kyllä mahan silittely haittaa siis jos sen tekee joku ystävä jne. Ei oo mitää korkeaa yksityisyyden rajaa. Mä oon aina itekki salaa katsellu raskaana olevien masuja kun ne on niin kauniita. Tää aika on mun mielestä vaan vaikee kun toi maha on vähä siinä ja siinä, näyttääkö raskausmahalta vai vaan lihonneelta :)

:wideyed:Minulta on niiiiiiin useasti kysytty oonko raskaana tai tultu onnitelemaan tai menty onnittelemaan äitiäni(?!?!) ilman ett minulle on mitään sanottu. Toisaalta ymmärrän.... Mutta... Varsinkin kun/jos lasta on yrittänyt kauan niin se on aika puuduttavaa. Ja varsinkin jos sitte päälle saa sääli itkut ni onhan se vähän outoa. o_O Nyt on jokunen tullu silittelemään mutta....aika miten nyt sanois, helposti lähestyttävässä tilanteessa niin se on ihan jees. Mut jos menee lässyttämisen puolelle ja on se kuka vaan ni sit kyl agre nousee..:sour: Olen myös monesti keskustellut tästä kyselemisestä ja koskettelusta monien kanssa, jotka sitä on jollekulle tehnyt...tosi monelle se on ollut ajattelemattomuutta... Mutta joillekin ihan tyhmyyttäkin, kun luulevat, että kaikki maailman kuviot kuuluvat myös hänelle. Että meitä lienee joka junaan....:wideyed:

Mua niin ärsytti edellisessä raskaudessa se, että ihmiset yhtäkkiä kokivat oikeudekseen koskea mahaan tai kommentoida sitä onko mun maha iso vai pieni. En mäkään kommentoi kenenkään mahaa että ompas sulla iso maha/pieni maha (riippumatta siitä onko se raskaana vai ei). Se että masu kasvaa ja on tietty näkyvissä, niin se on silti mun oma maha..ei kenenkään muun!

Ja sit kun likka syntyi niin kaupassa oli tyyppejä (tuntemattomia) jotka tunki päänsä vaunujen sisään ihailemaan vauvaa..siitäkään en tykkää, mutta siitä voi sitten kirjoitella kun tämä vauva on syntynyt eri palstalla :)

Multa on nyt ihan suoraan kysytty ja jotenkin olen halunnut tämän salailla jostain syystä vaikka selkeästi se jo näkyy, siinä on sitten ollut vähän kiusallisia tilanteita.
Mua ärsyttää se mahan kommentointi, ihan kuin se olisi jotenkin itsestä kiinni että valitsenpa nyt tosi pienen ja siron raskausmahan tai ison ja joka puolelle leviävän. Ja vertailu.. mulla on tosi pieni vauvamasu, mutta oho, kun sulla on suuri! ARGH! Miten idioottimaista :D

Mua ei haittaa mahojen vertailut/kommentoinnit. Ehkä osaltaan sen takia, kun en sellasta paljon osakseni ole saanut esikoisenkaan raskausaikana. Eikä muistaakseni kukaan tullut lupaa kysymättä mahaa kopeloimaankaan.

Oho, ei ole vielä omia kokemuksia lääppimisestä, mutta kuulostaa kyllä vähän ahdistavalta! Ei tosiaan itselle tulisi mieleen mennä kenenkään vähänkään tuntemattomamman masua koskemaan. Itselleni on tullut jotenkin outona vastareaktiona peitellä vatsaa mahdollisimman löysillä vaatteilla, ettei kukaan vain pääsisi kommentoimaan. Ehkä se menee ohi kun oma silmä tottuu enemmän muuttuvaan kroppaan, mutta tosiaan vielä näytän enemmän vain hyvin syöneeltä kuin raskaana olevalta. On muuten jännä miten sen huomaa itse helposti kun joku yrittää katsoa vatsaa, ei ihmiset varmasti edes mitenkään pahantahtoisesti tuijota tai arvostele, mutta kyllä sen itse helposti huomaa. :D

Mä en oo kovin herkkä tän asian suhteen, mutta se on ehkä vähän ärsyttävää, jos taivastellaan kuinka iso maha on ja kysytään, oonko varma, että siellä on vaan yksi. Sitä on käynyt edellisissä raskauksissa aika usein. Tiedän itsekin, että mulla maha näkyy selvästi ja oon täälläkin puhunut mun jättipallosta, mutta se on silti eri asia kun joku muu taivastelee asiaa. Tai ehkä siinäkin se tyyli, ei mua kaikki kommentit haittaa yhtään, mutta ehkä just toi taivastelu, että hyvänen aika kun se on iso. Eli jos julkaisen jonkun kuvan täällä, niin saa sitä kommentoida, mutta en jaksaisi vakuutella, että ootan vaan yhtä lasta. :D

Mahan koskettelu mua ei haittaa yhtään, jos kyseessä tuttu ja varsinkin, jos kysyy luvan. Kukaan ihan vieras ei ole koskaan tullut lääppimään, mutta joku vähän etäisempi tuttu on joskus paijannut mahaa ja on se kieltämättä vähän hämmentävää. Mies ja lapset saa koskea millon vaan, muut läheiset myös, jos kysyy ensin. Musta oli jotenkin tosi symppistä, kun mun pikkuveli halusi joskus esikoista odottaessa tuntea liikkeet ja maattiin pitkään vierekkäin mun vanhempien sängyllä odottamassa, että vauva sattuu potkimaan ja veli osuu kohdalle. Tuli jotenkin nostalginen olo, kuin oltaisi lapsia taas, vaikka vauva muistutti hyvin konkreettisesti, että ei olla. :)

Yksi työkaveri kysyi just, miten suhtaudun siihen, että joku koskee mahaa ja sanoin, että ei mua haittaa, jos hän tai joku muu tuttu koittaa. Hän totesi, että sitten hänestä olisi kiva tulla fiilistelemään, kun vauva alkaa liikkua kunnolla. Musta tää oli jotenkin kiva tapa kysyä asiasta suoraan, varsinkin vielä näin etukäteen. :)

Muistan kun odotin esikoista kun työkaverit alkoi kysellä onko turvotuksia johon vastasin että ei ja työkaveri sitten sanoi että mun nenä on kyllä turvonnut... Teki mieli siihen vastata jotain nasevaa takaisin :-D

Just eilen puhuin aiheesta kaverin kanssa, kun on raskaana samaan aikaan :)

Miun mahaa ei oo juuri kosketeltu ilman lupaa tai luvan kanssa, ehkä kolmisen kertaa...mut en todellakaan ole tykännyt.

Mutta se mahan kommentointi ja sen koosta taivastelu suuntaan tai toiseen. En vaan kestä sitä. Ei minua kiinnosta onko miun maha pieni, suuri, yms... jonku naapurin penan mielestä :/

Musta on ollut ihan kamalaa, kun sekä esikoista odottaessa, että nyt on kysytty, että onko siellä kaksi tai onpa iso maha. Etenkin nyt, kun meilläkin alunperin oli matkassa kaksi, joista toinen jätti matkan kesken jo alussa niin tollainen onko siellä kaksi muistuttaa aina kyllä alun vaikeuksista. Mut joo, tää maha on hervoton, nyt jopa ymmärrän et sanotaan että on iso, koska tää on esikoisen odotusaikaan verrattuna HUGE.

Koalatiara, mä oon niin mulkku, että varmaan pamauttaisin kysyjälle, että itseasiassa siellä oli kaksi. Veikkaan, että menisi kysyjälle luu kurkkuun. Ymmärrän ettei varmasti tunnu mukavalta tuollainen :/ Itse kärsinyt vaikeudesta saada lapsi ja olen monet kerrat pidätellyt itkua kun ihmiset on ääneen ihmetellyt miksen mä vaan "hanki sitä lasta".

Muakin kyllä otti päähän mahan kommentointi ekassa raskaudessa. Varsinki, jos kommentoija oli itelle lähes tuntematon. Edellisessä työpaikassa yks sellanen esimies, jonka kaa en ollu aikasemmin tekemisissä alotti päivänsä sillä, et se bongas mut leipomosta ja tuli kommentoimaan mun mahaa. Mulla oli tosi pikkuruinen maha, joka näky tosi vähän työvaatteiden alta ja tää esimies aina totes, että onpas ihanan iso maha. Välillä saatto vielä koskeakin.

Muuten sain jostain syystä tosi negatiivisia kommentteja ylipäätään koskien mun raskautta. Esim. yks vanha naapuri totes mulle katkeralla äänellä:"Niin, sun vanhemmilla on kohta sitte jo seittemän lastenlasta ja mulla ei oo yhtään! Että mietipäs sitä!"

Tällä kerralla ei oo siis ollu hirveesti motivaatiota edes kertoa koko raskaudesta, vaikka alkaa maha jo näkyäkin. Vielä ei oo kukaan tullu mitään kommentoimaan, mut vähän jo ahdistaa tulevat kommentit...

Mulla on melko iso maha (verrattuna siihen, kun odotin esikoista) mutta toistaiseksi ei kukaan ole töissä uskaltautunut kommentoimaan mitään. Tokassa raskaudessa kesäloman jälkeen kun tulin takaisin töihin niin yksi työkaveri tokaisi, että "söit sitten makkaraa ihan riittämiin lomalla" ja toinen kysyi hauskasti multa, että "lapsettaako sua?" :D

Masun taputtelijoita en siedä. Tosin eipä kovin moni sitä ole aikaisemminkaan yrittänyt, kun aika hyvin täällä toimistolla tiedetään, etten niin tykkää fyysisestä läheisyydestä. Eri asia sitten oma mies ja lapset, ja parhaalta ystävältäkin sen siedän vaikken niin tykkääkään.

Meillä töissä ei oo kukaan töissä tullut sanomaan että olenko raskaana. Yks asiakkaan omainen tokas että taidan olla odottavalla kannalla ja mä murahin vaan että en ole. Ku muutenki niin suututti. Sen jälkeen sanoin suoraan työkavereille että en tykkää hehkuttaa mutta kai on pakko teillekki sanoa etten enempää muille valehtele että olen raskaana. Yks työ kaveri kysy luvan että saako halata ja oli onnellinen kuin mikä. Samoin muutama muu työkaveri jotka jo ties ajat sitten raskaudesta ni tietävät etten tykkää mistään vauva huomiosta. Osaavat kysyä nätisti että miten olen jaksellu ym.

Muuten sain jostain syystä tosi negatiivisia kommentteja ylipäätään koskien mun raskautta. Esim. yks vanha naapuri totes mulle katkeralla äänellä:"Niin, sun vanhemmilla on kohta sitte jo seittemän lastenlasta ja mulla ei oo yhtään! Että mietipäs sitä!"
Vanhoille ihmisille lapsenlapset ovat kyllä yks asia millä keulia. Oma äidinäitini kulkee ylpeänä kun hänellä on enemmän lapsenlapsia kuin kellään hänen sisaruksistaan (joita on melkoinen parvi). Hänellä on kolme omaa lasta, lastenlapsia on 6, ja lapsenlapsenlapsia kohta 8 (ja pari lapsenlasta on vielä lisääntymättä).

Takaisin