Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan

bobcat

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olet sitten ensikertalainen tai "tokakertalainen", mielessäsi varmaan pyörii erilaisia kysymyksiä.
Mulla ainakin. Mitä jos kootaan niitä tähän ketjuun?

Eilen viimeksi näin iki-ihanan valkoisen toppapuvun ja aloin miettiä, minkä kokoinen elokuun lopussa syntyvä vauva olisi jouluna, edes suunnilleen. Googlettamalla löysin jotain avuksi, tässä teille muillekin:

Vauvan vaatekoot ekojen 18 kk aikana:
  • Ikä 0 kk, jolloin vaatekoko on 50 cm
  • Ikä 1 kk, jolloin vaatekoko on 56 cm
  • Ikä 3 kk, jolloin vaatekoko on 62 cm
  • Ikä 6 kk, jolloin vaatekoko on 68 cm
  • Ikä 9 kk, jolloin vaatekoko on 74 cm
  • Ikä 12 kk, jolloin vaatekoko on 80 cm
  • Ikä 18 kk, jolloin vaatekoko on 86 cm
 
Mun pojilla ei tarvinnut 50 cm vaatteita ollenkaan.. Pituutta oli molemmilla enemmän. Suoraan 56 käyttöön lähti silloin. Että saas nähdä tän kanssa...
Nuo onkin toki vain suuntaa antavia. :)
Jokainen kasvaa omilla käyrillään..
 
Ja meillä 13 kk tytöllä käytössä pääasiassa koko 74 cm :D
 
Ja MIELESTÄNI koolla 80 ei tee yhtään mitään. Esikko kasvoi puolessa vuodessa 8 senttiä (1v-1,5v) ja siirtyi suoraan 74sta 86.
 
Tosi paljon lapsesta kiinni. Meidän tyttö aloitti vaatteet koosta 50, kun pojalle ne ei mahtunut missään vaiheessa. Ikäero on 1 v 10 kk ja kengän koko on nyt sama ja vaatekoossa poika pitää 92/98 ja tyttö 104. Me ei varmaan hankita mitään, kun ollaan varastoitu vanhat tulokasta varten valmiiksi. Toppavaatteissa ei haittaa, vaikka olisi vähän väljä. Eli varmaan koko 62 vois olla varma tapaus. Itse olen ajatellut käyttää vauvalla lähes pelkästään lämpöpussia normivaatteiden päällä. Näin mentiin eka talvi esikoisenkin kanssa. Reissas pääasiassa vaunuissa niin toimi oikein hyvin, eikä tarvinnut pukea mitään toppavaatteita, kun lähdettiin reissuun. Sujautti vaan kypärälakin kanssa pussiin. Ja sit kun mentiin kauppaan niin pussi vaan auki niin ei tullut hiki, eikä tarvinut alkaa riisumaan.
 
Meillä oli ihanan keskimittainen lapsi. Noudatti ekan vuoden varsinkin ihan noita taulukoita. :D Hieman tämä mamma vaan oli hidas tajuamaan, että yleensä voi suuren osan ajasta olla kaksi kokoa päällekkäin käytössä eli piankin menee 62 kokoisten rinnalla osa 68 kokoisista ja sitten taas kun 62 kokoiset on pieniä niin pian voi ottaa jo rinnalle koon 74. Nyt meillä lapsi käyttää pääasiassa kokoa 98, mutta housuista menee osa 92 kokoiset ja paidoissa on jo paljojn 104 kokoista. Taisi koko 68 mennä lähes kokonaan ohi kun liian pitkään menin pelkillä 62 kokoisilla ja sitten huomasin, että vois melkein siirtyä jo kokoon 74. :wink Eli aika lähekkäin nuo koot on.

Minä taas jos toppapukua harkitsisin, niin kun laskettu aika on elokuun alussa, niin meille ostaisin ennemmin tuota 68 kokoa, jollei ole lyhyitä geenejä tiedossa (oma vanha neuvolakortti saattaisi auttaa jos sen saa käsiinsä vielä), toki paljon riippuu siitä missä puolella suomea asuu eli miten kylmä on talvi ylipäätään... mutta joka tapauksessa etukäteen on aika mahdoton arvata oikein. :wink
 
Kun lukee näitä, niin en malttaisi odottaa, että pääsen pukemaan pientä! Alkaa jo huomaamattaan suunnitella tulevaa ja sitten yrittää muistaa, ettei suunnittelisi liikaa, ettei pety kun ei toteutukaan.
Oli ihana saada pukea esikoinenkin omiin vaatteisiin, jotka olivat vielä itse tekemiä, kun hänelle ei valmisvaatteita löytynyt kun oli niin pieni. Syntyi siis pikkukeskosena.
 
Olisiko miehille, siis tuleville isille jotain hyvää nettisivustoa, kirjaa tms.?
 
Meiltä löytyy tuo kanssa. Mies tais kerran vähän selailla, mutta ei sit sen enempää innostunu lukee. Annoin isyyspakkauksen mukana.

Meinasko kukaan tehdä isyyspakkausta? Esikosta tein mutta nyt en jaksa :p
 
Kai sitä voisi jonkun paketin tehdä - tulevan isän lempijääkiekkojoukkueen logolla oleva tutti, yhteensopivat Peltorit, joku ruokalappu, "Isi nukkuu nyt" -silmälaput taijotain...
 
Hei ompas kiva ajatus tuo isyyspakkaus, eipä oo käyny mielessäkään kun en oo aijemmin semmosesta kuullu! Joo mä kyllä haluisin semmosen väsätä, voisin vaikka toukokuussa meijän vuosipäivänä antaa... :) Voi kumpa kaikki menis hyvin nii semmosenki sais tehä!

Mulla kans mies on aika lätkähullu, ei niinkää liiga kiinnosta mut NHL. Jostain kun löytäs jonku änärijoukkueen tutin tms, tai sit suomileijonan kuvalla varustetun potkiksen, sit isille joku vauvakirja, olut (viimeinen ehtoollinen :wink ), ne kuulosuojaimet, kortsuja, jotain tyyliin "isi on paras" vauvahömppää... Mitä kaikkee sitä nyt sit keksiskään :D
 
Tein esikoisesta isyyspakkauksen miehelle, nyt en tee. Se oli enemmän intona äitiyspakkauksesta, niin uskon että se riittää tällä kertaa :)
 
Mä tein miehelle esikoisen aikaan sellasen paketin, jonne laitoin erikoiskahvia (mitä siis juo), energiajuoman, karkkia, sipsiä, ja pari erikoisolutta ja kirjeen. Sitten piilotin sen mun kaappiin ja synnytyksen jälkeen kun mies lähti kotiin, niin mainitsin, että hänelle on kaapissani pieni paketti. Oli tykännyt hirveesti. Synnytys kesti mulla melkeen sen kaks päivää (käynnistelyjen kanssa), joten tuli silloin varmasti tarpeeseen :hilarious:.
 
Siskon miehelle pidettiin babyshowerit, kun esikoista odottivat. Tää mies oli vähän "katkera" äitiyspakkauksesta, joten tehtiin isyyspakkaus. Siinä oli mm. Dubloja, itkuhälyttimet, salmiakkia, T-paitaa yms. En edes kaikkea muista. Oli virkistävää, että pidettiin vauvakutsut miehelle.
 
Kun sanotaan, että 12 viikkoa on riskiaikaa, niin saako huokaista helpotuksesta kun viikot on 13+0 vai jo 12+0 (kun on jo kolmannellatoista viikolla)?
(Itsellä tosin ultra tuossa välissä, joten sitten varmaan tulee kyllä uskallettua huokaista helpotuksesta.)
 
Mun sisko (lääkäri mut ei kyllä mikään gyne) ainakin sanoo, että siinä vaiheessa kun sydänäänet kuuluu niin keskenmenon riski on jo laskenut prosenttiin. :)
 
Takaisin
Top