Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä leivottu sämpylöitä ja tehty makaroni/sinappikurkkusalaattia. Heti huomaa virtapiikin, ku nukku paremmin! Onko se muuten sitä, että vauva pissii tuola masussa, ku masu väräjää välillä sillai jännästi :D

Joku kysy pienestä koosta ja käynnistyksestä,

itsellä oli perjantaina taas painokontrolliultra ja vauva kasvaa nyt hitaasti omalla alakäyrällään. Edelleenkään istukasta ei oo löytynyt ultralla mitään tukkeumia ja pää/napanuora virtaukset on kunnossa. Koska vauva on virkeä ja selvää syytä hitaalle kasvulle ei ole niin vauvan annetaan toistaiseksi kasvaa mahassa, toki seuranta on tiukkaa ja n. Viikon kuluttua on uusi ultra. Lääkäri sanoi että jos mitään poikkeavaa ei ole niin sillon yleensä annetaan kasvaa ja syntyä itsestään, mutta jos kasvu loppuisi tai löytyisi joku istukan ongelma tai virtauksissa poikkeamia niin sillon tilanne arvioitaisiin uudelleen ja mahdollisesti käynnistettäisiin. Tärkeintä on se vauvan vointi ja kasvu, jos kasvua ei tule tai se selvästi hidastuu niin sillon vauvan on parempi kasvaa mahan ulkopuolella. Mutta siis aina lääkäri katsoo tapauskohtaisesti.

Toki itsellä on tilanne että vauveli ei tällähetkellä näytä viihtyvän yksiössään laskettuun aikaan asti, nyt jo toista päivää takaisin osastolla täydellä vuodelevolla vain vessa ja suihkuluvalla ja aktiivisesti yritetään estellä supistuksia (suun kautta ja piikillä) tiistaille asti jonka jälkeen pääsen mahdollisesti kotiin ja vauva saa syntyä jos on syntyäkseen. Kortisonit saatiin jo viikko sitten edellisellä osastokäynnillä rv33. Mahdollisesti jos päästään rv36 niin saattavat antaa toisen kerran kortisonit mutta ei välttämättä. Nyt rv34 lopuillaan.

Supistuksia, limatulppa tullut viikolla osissa ja paikat edelleen pehmeät ja avoinna. Vauvan koko taisi nyt olla se n. 1800-1900g.

Jännittää täälläkin sun puolesta äippä :) Hyvä, että pääset näytille niin selkeyttää tilannetta!

Täälläkin yöllä valvottu taas.... Siitä syystä kylläkin kun noi teiniperkeleet huudattaa tota bassomökää tuolta autoistaan. Oli yks episodi edellisenä yönä täällä ja poliisitkin vaivautu ajaan 100km tänne, mies meinaan kävi vähän pitämään koulutuksen noille räkänokille. Ei siis mitään väkivaltaa tietenkään, mutta tais autoon tulla pieni lommo... Tätä on nyt kestänyt yli puoli vuotta viikot ja viikonloput. Ja mies soitti sitten taas eilen puolen yön aikaan poliiseille, että mitä tehdään. Jos ei virkavalta auta, niin täällä alkaa lommottumaan useampi auto yössä. Ja nää kersat rikkoo järjestyslakia. Poliisi valitti resurssien puutetta ( tosiaan meidän kunnassa ei ole edes päivystystä) ja ymmärsi kyllä kuinka uuvuttavaa toi meteli on. Ja tosiaan mä heräilen siihen öisin, enkä sitten saa unta sen jälkeen. No poliisi lupasi, että näistä nuorista voidaan tehdä rikosilmoitus kotirauhan rikkomisesta kunhan saadaan rek.numerot ylös ja sitäkautta henkilötiedot. Ainakin tota kautta voivat jotenkin puuttua tilanteeseen. Voi kun sais ton tilanteen kuriin, oon henkisesti aika väsynyt tohon touhuun. (poliisit sanoi että toi ongelma on viä suurempi Rovaniemellä, on se kumma kun ei Tampereella ollut koskaan mitään tollasia ongelmia vaikka ihan ydinkeskustassakin oon asunut....) sori vuodatus....

Voi kun teillä monella on kadehdittavan paljon viikkoja jo! Mulla vasta 34+3...

Toivotaan Mukkis, että saisitte tilanteeseen jonkin helpotuksen.

Jotenkin epäilen sen raudan syytä näihin mun sykkeisiin, kun hemppa ollut oikeastaan koko raskauden siellä 135 paikkeilla. Mä kanssa googlettamalla löysin, että korkeampi leposyke vois olla ihan normaalijuttu ja kaipa se korkea sykekin vaan vois aiheuttaa hikoilua. Sisko löysi netistä, että vauvan asento painaa sydäntä, josta aiheutuu tollasta ja käski vaihtaa omaa asentoa. Noh en nyt sitten tiedä, kun se vaan iltaisin on tullut ja mennyt viilentelyllä, veden juomisella ja asennonvaihdolla ohi...

Air4m, mulla ainakin lääkäri sanoi tällä viikolla ultratessa (kun tuli huono olo) että vauva painaa isoja verisuonia, ja sitä myöten verenkierto ja hapensaanti heikentyy äidillä. Kyljelleen kun menee, niin olo helpottuu :)

Tääll saatiin nukuttua kuitenki hiukan lisää kun likka kömpi meiän väliin nukkumaan ja ittellä panadoli auttoi päänsärkyyn :) ehkä tää tästä :)
Siivousta varten päässä jo suunnitelma että mikä homma tärkein/kiireellisini nii aloittaa siitä nii ei jää tekemättä jos kroppa päättääkin että ny riittää :) kylppärin eli isoimman homman pesin jo viimeksi nii sitä ei onneksi tartte enää :)

Äippä, jännittävää ku synnärilleki jo pyydetään :)

Mukkis toivottavasti teinibileet saatais teiän nurkilla kuriin.

Mulla on ollu monessa raskaudessa että taju lähtee selällä maatessa. Sitä ennen alkaa aina sydän jyskyttää ja tuskahiki pintaan...vauva painaa siellä tosiaan niitä isoja suonia. Kannattaa kyllä siis vaihtaa asentoa jos tuolta tuntuu. Tässä raskaudessa ainakin välillä ihan normaalisti istuessakin noita oloja tullu...

Minä kävin "testaamassa" viime keskiviikkona tätä huonoa olon tuloa ultrassa makoilessa. Selälleen tai edes osittain selälleen en voinut olla kuin hetken. Alkoi tulemaan yököttävä olo. Välillä oli pakko nousta istumaankin, että huono olo meni pois. Kyljelleen kun sain olla loppuajan niin ei tullut huono oloa. Siinä asennossa vaan sitten paikat (kädet ja jalat) puutuivat, kun yritin olla paikoillaan.

Sehän se kun olin silloin juuri sillä vasemmalla kyljellä, jonka pitäisi olla parhain... Siirryin sitten hetken seisoskelun jälkeen oikealle kyljelle.

Mulla on kans huidellu syke välillä 100 pinnassa ku on neuvolassa mitattu. Muutenki se on aika korkea ja raskausaikana vaan nousee. Rytmihäiriöitä on saattanu kans välillä tulla, mut vähemmän ku esikoisesta.

Toivottavasti saatte Mukkis tilanteen ratkeamaan jotenki! Voi vaan kuvitella, miten turhauttavaa herätä vielä ylimääräisiin häiriöihin :( On tuo kyllä kumma ku ei poliisiltakaan taho saada apua...

Äipällä varmasti jännät paikat! Kerrohan sitte tännekin tuloksia! :)

On se kyllä jännä, miten tän kakkosen kohalla ei oo tullut juuri ollenkaan sitä "pysy ny vielä mahassa"-paniikkia, joka esikoisesta oli näillä viikoilla aika valloillaan :P Alkaa vaan turhautua tähä kömpelyyteen ja haluais ton pikku mönkijän syliin <3 Mun äiti veikkasi vauvan syntymäpäiväksi itsenäisyyspäivää, enkä yhtään kyllä pistäis pahaksi jos nii ajoissa jo putkahtais (la 15.12.) :P

Täälläkin nihkeesti nukuttu yö takana. Heräsin jopa 5 kertaa vessaan yöllä (yleensä vaan sen 1-2 kertaa) ja joka kerta kun kylkee käänsin niin alaselkä poksahti aika ikävän kuulosesti jotka johti sit suht kipuileviin supistuksiin. Kerran heräsin myös aivan järkyttävään maha kramppiin :o sattu sit niin helvekosti et teki mieli itkua vääntää.. mistä mahtoi sekin johtua..

Mä näin viime yönä unta että mulla meni aika erikoisella tavalla lapsivedet. Sitä tuli niinkun alapäästä mut sit mun mahassa ja rinnoissa oli sellasia nuppineulalla pistettyjä reikiä josta se vesi suihkus :D

Huomaa että täällä tulee nyt ravattua puhelimella koko ajan kurkkimassa joko tonttuja syntyilee.

Vielä odotetaan että lääkäri kirjaa mut ulos, mutta tilanne nyt se että labrat puhtaat, kohdunkaulaa 1cm jäljellä ja 3cm auki... Kotio vaan odottelemaan, sano vaan että voi tulla lähtö nopeastikin mutta se nyt jää nähtäväksi kun näistä ei aina
100 varmasti tiedä... Vauva painaa pikkasen vajaa 3 kg ultralla mitattuna ja kaikki kaverilla hyvin:)

Onnea Lilithille ja miehelle vuosipäivän johdosta! :Heartred

Äipällä nyt sit jännät paikat, et millon se lähtö tulee. :hello2

Noista sykkeennousuista, itse kysyin viime lääkärikäynnillä niistä ja ovat kuulemma normaaleja raskausaikana. Ja etenkin silloin jos on ollut flunssaa tai muuta tautia.

Huhhuh, täällä taas flunssaa. En tajuu miten voi parin päivän hyvän olon jälkeen uusia tää sekä mulla että tytöllä. No mut ei se mitään. Eilen leivottiin pipareita ja torttuja ja oi voi kun ne maistui hyvälle :happy093Tänään vois laittaa jo joulutähdet ikkunoihin. Kauhee stressi näistä joulukoristuksista ja lahjoista, oon niin perfektionisti mitä jouluun tulee. En kestä ajatusta että jotain jäis puuttumaan sen takia että joudun synnyttämään tässä välissä. :happy093.Tänään on vielä mun synttäripäivä, 24 vuotta tuli täyteen niin että heilahti. Ja enää 30 päivää laskettuun aikaan. :dance011

Eilen ei onneksi supistellut, katsotaan mitä tää päivä tuo tullessaan. Onneksi mies tulee illalla kotio, ni tarvi yksin hoitaa ihan kaikkea.

Hui miten jännää!! Mä jo täällä jännäsin et äipällä on lähteny synnytys käyntiin :D Jännittäö teidän muiden puolesta enemmän ku omasta puolesta.. Täällä ei tunnu tapahtuvan mitään :( Olisin jo niin valmis synnyttää. Vaikka hävettää miten helppoo mulla on muihin verrattuna, nytkin takana jotku 9h unet ja kerran heräsin vessaan aamuyöllä, muuten ihan katkotonta unta.. No, ehkä mulle on tulossa joku hirviän vaikea vauva sitten niin nyt annetaan nukkua et jaksaa valvoo sitten :D Mutta tsemppiä kovasti kaikille unettomuuden ja heräilyn kanssa taisteleville! :( ❤️
Ihanaa hääpäivää Lillith teille!! ❤️
Tuo on kyllä ihan vehkeestä tuo touhu Mukkis siellä!! Toivottavasti asialle saataisiin jotain tehtyä ja tilanne rauhoittuisi!
Niin sillä vaan kyselin sitä että miten on synnytykset alkaneet kun kovasti on monella kipuja nyt jo ennen synnytystä, niin mietityttää et kun itellä ollut vaan vähän menkkakipuja niin voinko odottaa et synnytys käynnistyy yhtäkkiä naps vaan vai kuuluuko jotain tiettyjä oireita mitä odottaa ennen sitä.. :)
Mulla on ollut myös syke aina korkea, nyt raskauden aikana leposyke noin 110.. Ei ne neuvolassa mitää sano ku on kuulemma normaalia että nousee raskauden aikana. Raudasta tiiä sitte toivottavasti ei se enää nostaisi, minä ku lopetin sen ottamisen tossa viikko sitten ku oli hb noussu 126 ja halusin et maha toimii normaalisti ennen synnytystä :D

Onnea Lilith hääpäivästä ja Onnea Catherine synttäreistä!

Meillä miehen kanssa vuosipäivä, 5 vuotta kihloissa :love7

Nyt lököän sohvalla ja lepään täysillä kunnes meen hakee tytön mummilta. Ihana tunne olla joskus ihan itsekseen. Tai mitä ny toi chihu tossa taas kyhnää kupeessa kiinni. . Kuitenkin.

Onnea Lilithille ja Nannuskalle vuosipäivän johdosta sekä Catherinelle synttäreiden johdosta! :happy: Toivottavasti teillä kaikilla on ihana päivä tänään!

Äipällä alkaa olemaan siellä jännät paikat :wideyed: tuntuu kans, että jännään muiden puolesta ja vähän väliä stekkailen, onko tullut kellekkään vielä lähtö.. kohtahan niitä joulutonttuja alkaa sateleen :dummy1::dummy:

Sain nukuttua aamusta onneksi vielä muutaman tunnin niin vähän virkeempi olo. Ehkä ensi yönä vielä paremmalla onnella ja toivottavasti muillakin unettomilla :)

Täälläki nukuttu viime yö hyvin, eli putkeen.. en kertaakaan käyny vessassakaan.. nuorin heräs tossa 8 aikoihin, ni sillo kävinsit wc:ssä... ja palasin takas nukkuu ku mies lupasi herätä lasten kans ja niin se joskus 9 nousiki, sain sit nukuttuu viel 11 asti ni on mukava olotila kyl kropassa....

Anoppi ja yks miehen veljen vaimoist eilen sano et mulla on ihan hirveesti maha kasvanu, ja anoppi sano et taida mennä loppuun asti ku kävelen jo aika vaikeest....

Takaisin