Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Guang Xi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Guang Xi, kiitos noista jakamistasi linkeistä! Jaanan kirjoitukset toivat lohtua tänne, vaikka koenkin tietäväni melko hyvin faktoja liittyen imetykseen, niin silti niitä epävarmuuden hetkiä tulee. Anoppi hokee ihan jatkuvasti, että meidän pojulle tarvitsisi syöttää korviketta, kun ei muka mun maito riitä, kun poju viihtyy paljon tissillä. Eipä tuo niin mene, mutta kun joku tarpeeksi kauan hokee jotain, niin sitä alkaa epäillä itseään.

Mun 1970-luvun neuvolakortissa on annettu äidille lisämaito-ohjeet melko lailla heti ja kiinteäthän silloin aloitettiin tyyliin maksamakkaralla ja jollain raasteilla (!!) muutaman kuukauden iässä. Eikä ne ole kivoja kannustuksia kortissani, vaan tyyliin "lisämaito/ruoka aloitettava!". Samaan syssyyn meikäläinenkin joi jo appelsiinimehua, neuvolan ohjeen mukaan. Anoppi on samoilla ohjeilla toiminut. Ei ihme, jos silloin ei äidit paljoa imettäneet.

Aikansa tuotoksia ovat siis he imetysneuvojina. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kuten myös moni pukemis- pesemis- nukuttamis- ohje...

nebula: mulla on ollu tota samaa aiemmin, että toista tissiä hyljeksittiin. en keksiny lopultakaan syytä, ehkä ei toiminu yhtä hyvin, tai vauva ei tykänny asennosta.

mä alotan aina siitä josta on imetty vähemmän viimeks, koska ekasta tissistä tulee imettyä tehokkaammin..

Mulla on kans ollu tapana vuorotella tissiä mut nyt kun kävin lukemassa myös noita kirjoituksia niin aion kokeilla seuraavaa että pari imetystä putkeen samalla rinnalla ja jos tarvii niin sitten pumppaa toista tyhjemmäksi, kokeilen ihan siksikin että tuotanto pysyis mahd. hyvin yllä ja saisin varastoonkin maitoa, mutta eritoten haluan nähdä takamaidon vaikutukset :grin

Pitäisi kans lukea, mutta tekstiä oli niin paljon :D ja aika on kortilla 2 pienen kans,kun molemmat huutaa kokoajan huomiota elleivät nuku.

Mistähän johtuu kun välillä poika (9 pvä vanha) selvästi on nälkäinen, syö nyrkkiä ja huitoo päätään ja ynisee, muttei ala imemään rintaa kun otan syliin?

Meillä on nyt selkeesti tiheän imun kausi, koko ajan nälkä eikä malta pitkäksi aikaa nukahtaa ja paita, lakanat ja kaikki on maidosta märkänä kun sitä vaan tulee ja tulee.... :D Voi rinnanpäitä.

Täällä harjoitellaan ja harjoitellaan! Eilisessä neuvolassa pojan paino ei ollut noussut, ja meinasivat jo pistää lisämaidolle, mutta kun itse vastustin ajatusta, sain uuden punnitusajan perjantaille ja siihen asti yritetään omin neuvoin saada paino nousemaan. Tuntui hölmöltä, että tarjosivat heti lisämaitoa, kun en ollut vaan tajunnut et mikään olisi pielessäkään! Nyt yritetään harjoitella imuotetta ja ylipäänsä viettää enemmän aikaa rinnalla (pojalla on paha tapa nukahtaa rinnalle, luulin että olisi kylläinen mutta taitaakin nukahtaa kesken kaiken), ja toivottavasti maitomäärä piisaa. Tällä hetkellä uskoisin ongelman olleen tuo nukahtelu, vaikea arvioida. Toivottavasti saadaan tsemppaamalla tilanne korjattua!

Suvitus. Täällä myös usein nukahdetaan rinnalle, nostan vain syliin sitten röyhtäisemmän ja herää siihen ja jatkaa yleensä röyhtäisyn jälkeen imemistä, kun olo ei olekaan enään niin täysi sen jälkeen :)

Me ei oikein olla kertaakaan onnistuttu röyhtäyttämään pientä, puklaa sitten joskus omia aikojaan. Mut oon juu yrittänyt nyt herätellä vielä, ja vaihtaa vaikka rintaa. Toivottavasti auttaa!

Koin juuri ahaa-elämyksen. Meidän vauvalla on viikon verran ollut enemmän mahakipuja, joita itkeskellytkin iltaisin. Samoihin aikoihin alettiin antaa enemmän tuttia ja imiessä alkoi vauvan suu napsua ja selvästi ilmaa mennä mahaan. Nämä asiathan on selvästi yhteydessä toisiinsa, vauvan imuote häiriintyi tutista ja kierre oli valmis! Nyt siis panostettava hyvään imuotteeseen ja ehkä vähennettävä tuttia. Tissi on kuitenkin luonnollisin lohduttaja. Jospa jättäisin tutin miehen apuvälineeksi enkä itse tarjoaisi sitä ollenkaan.

Meillä on perjantaina neuvola-aika, katsotaan onko syntymäpaino saavutettu. Neuvolan kotikäynnillä viikko sitten painonlasku oli ainakin pysähtynyt, toivon niin että syntymäpaino olisi nyt saavutettu. Imettänyt olen niin paljon kuin olen kerinnyt, täälläkin kyllä monesti nukahdetaan kesken syötön ja hetken päästä herätään taas syömään. Tuttia ei poikanen osaa syödä juuri ollenkaan, hetken saattaa pysyä suussa kunnes tipahtaa. Toisaalta hyväkin, toisaalta olisi ihan kiva jos toimisi välillä äänenvaimentimena..

Me ei oikein olla kertaakaan onnistuttu röyhtäyttämään pientä, puklaa sitten joskus omia aikojaan. Mut oon juu yrittänyt nyt herätellä vielä, ja vaihtaa vaikka rintaa. Toivottavasti auttaa!
Liian nopsaa ei kannata rintaakaan vaihtaa, ettei jää rasvaiset takamaidot saamatta. Ja sehän nimenomaan pitää kylläisenä ja nostaa painoa. Ja muista itse syödä (ja juoda) paljon! Omalla huonolla syömisellä maitokin jää tosi laihaksi.

Täällä imetys lähtenyt enemmän kuin hyvin käyntiin :) Tyttö kanssa nukahtaa rinnalle, mutta yleensä saan nukahtamisesta noin vartin päästä nostettua sohvalle nukkumaan pariksi tunniksi. Välillä taas syö ja aloittaa kitisemisen jonkun ajan päästä, olemme aloittaneet röyhtäyttämään niin palaa rinnalla tyytyväisenä syömään uudelleen :)
Testasin tuota 2 kertaa samasta rinnasta syöttämistä peräjälkeen mutta neuvolan nainen sanoi tänään että siinä on suurempi rintatulehduksen vaara ja että jää takamaidot saamatta? Ymmärrän kyllä tuon rintatulehduksen jos vauvalla pitkät imuvälit eikä halua pumpata tms (itse kyllä jossain vaiheessa alan pumppaamaan säilöön miehen syöttöjä varten ja mun piti jo pari iltaa sitten pumpata pikkumäärät helpottamaan maidonnoususta pinkeitä rintoja), mutta eikö juuri takamaitoa tule kun pari kertaa imettää samasta. Ainakin huomaan että ekan kerran jälkeen maito aika vetistä ja tokalla kerralla "kiinteämpää", kun puristan tipat nänneille imetyksen jälkeen.

Niin ja täällä syntymäpaino lähes saavutettu 5 pv syntymän jälkeen, tänään rakkaus painoi 3060g, kun synt.paino oli 3080g :) Tosin vielä pitää noin viikko herätellä vauva syömään 4 tunnin välein, jos hän ei ole itse herännyt. Hyvin hän on itse heräillyt paria kertaa lukuunottamatta :)

Hommasin rintakumit kun rinnanpäät alkaa olla arat tiheestä imuttelusta. Pojalla on aika hurja imuote, ihan kun ei ois tissiä ikinä aiemmin nähnykään. Alan muuten jo tottua siihen että pitää olla tissi esillä 90% ajasta.

mähän siis kuljen kotona käytännössä tissit esillä koko ajan :'D no ei sentään, Mut en esim käytä liivejä kotona jos ollaa ihan vaan perheen kesken vaan mul on pelkästään henkkamaukan luukkutoppi päällä :D Tää L koko on just semmonen et pitää mun maitohinkit kasassa \o/

Takaisin