Työ ja raskaus

Mulla on opiskelua jäljellä vielä n. 3kk ja täs samal on tullu tehtyä lähihoitajasijaisuuksia kotipalvelussa sekä hengityshalvausyksikössä. Saik heti alussa lääkärintodistuksen jossa todettiin etten saa nostaa mitään raskasta kun kuulun ns. riskiraskausryhmään, kun painoindeksi on niin suuri. Niimpä työt on nyt vähentynyt kun ei voi tehdä iltavuoroja ja yövuoroja tartuntatautien takia sekä ton lääkärintodistuksen takia. Onneks on luvattu kotihoidosta työharjottelupaikka ja kesäksi asti töitä mikäli pystyn tekeen. Pääsen ruokakuskiksi ja mielenterveysasiakkaiden pariin. :)
 
Taisin jo mainitakin, että oon liikuntavammaisten asumispalveluyksikössä. Työhön kuuluu asiakkaiden siirtämistä ja nostamista laitteiden avulla, joka on fyysisesti raskasta. Sain eilen muutaman päivän sairaslomaa, koska ei olisi hyväksi pariin päivään nostaa tai siirrellä ketään. Perjantaina neuvolalääkäri, niin se katsoo sitten miten jatko. Jään myös aika herkästi sairaslomalle, oma asenne on, että jos joku vaan voi auttaa että kaikki menee loppuun asti hyvin, niin käyttöön vaan :smiley-angelic001.
 
No on tää. Kun en ollut raskaana ja etin uutta työtä, mitään varteenotettavaa ei tullut vastaan melkein vuoteen. En siis tosiaan tykkää nykyisstä työstäni (lue: pomostani) ja haluan vaihtaa, mutta en sentään niin paljon, että haluaisin jotain huonomminpalkattua tai huonommilla ehdoilla tai jotain, mikä ei kiinnosta oikeasti.

No, nyt sitten on tosiaan meneillä yksi haku, jossa olen tokassa vaiheessa ja juuri teen vaikeita ja vaativia kirjallisia töitä, sitten on vielä pari muuta koetta ja tosiaan kuka tietää, koska valinnat tehdään - ei ainakaan ennen helmikuun puoliväliä varmaan. Valintakomitealla kun ei näytä olevan mikään kiire, vaikka paikka aukesi elokuussa. Tämä on paikka, johon haluaisin, joka auttaisi varmaan tekemään tulevaisuudessa hommia, joita haluaisin vielä enemmän tehdä ja joka olisi hyvin lähellä kotia. Plussaa myös se, että työaikoja voisi varmaan jonkin verran järjestää niin, että vauvan kanssa olisi helpompaa, ja osa töistä olisi kotona. Palkka pienempi kuin nykyisessä työssä, mutta pitkät lomat ja bonuksilla palkka nousisi jonkin verran.

Nyt sittentuli hakuun toinen paikka, jossa saisi olla tuttujen suomalasiten kanssa, mutta paljon kauempana kotona. Palkka parempi kuin nykyisessä työssä ja tehtävät mielenkiintoisia, mutta eivät välttämättä mitenkään auttaisi tulevaisuuden haavetta, niin kuin tuo toinen. Mulla olisi varmaan hyvät mahikset tuonne, kun on siellä ennenkin ollut. Taloudellisesti hyvä paikka, mutta vauvan kannalta hankalaa (kun täällä on tosiaan se 1,5kk synnytyksen jälkeen äitiyslomaa, eli ei juuri mitään). tää paikka selviäis paljon ennen kuin tuon ekan paikan kokeet varmaan edes loppuvat. Jos ton paikan saisin, se olisi melkein otettava, koska muuten polttaisin varmaan kaikki sillat mihinkään mahdollisuuksiin tulevaisuudessa näiden suomalaisten kanssa.

Aagh. Miksei näitä voinut tulla jo aiemmin? Miksi ton ekan paikan valintakomitean pitää olla niin tuskaisen hidas?Jos ne olisivat tehneet hommansa ajoissa, voisin olla siinä paikassa jo. Plääh. Nyt pitää vielä miettiä, varsinkin ton tokan paikan kanssa, kun siellä on tuttuja, että onko kamalan epärehellistä olla sanomatta raskaudesta ja sitten parin kuukauden päästä tai kun se alkaa näkyä, todetta, että hups, mua ei näy sit kesällä pariin kuukauteen.
 
Työttömänä tullut oltua koko raskaus ja ennen sitä ja tulen näillä näkymin olemaan vielä pitkään. Tylsyys meinaa tappaa mutta näillä mennään mitä on.. :sad001
 
Itse sairaslomalla ollut alusta saakka voimakkaan pahoinvoinnin takia.. Meinaa tosiaan tylsyys iskee kotona yksin :/
 
Cizze mä oon kanssa palvelutalossa töissä, ja teen nyt puolikasta helmikuun loppuunsitten pidät kaikkinlomat ja jään varhennetulle toukokuussa. Ei kylmjaksa silleen kun ennen tehdä töitä. Kaikki raskaat hoidettavat on pois suljettava mu. Työstä
 
Eikös noi neuvolakäynnit ole ihan palkallista aikaa jos työpäivälle osuu? Meillä ainakin saa palkan siitä ajasta myös.
 
Tai siis näin sanoo kvtes, et pitäs järjestää vapaa-ajalle mut jos ei ole mahdollista ni saa työajaks:
Raskaudenaikaisissa tutkimuksissa pitää pääsääntöisesti käydä omalla ajalla. Jos on pakko mennä työajalla, niin poissaolosta pitää ilmoittaa ajoissa etukäteen. Työntekijälle myönnetään siksi ajaksi vapautus työstä ja se on palkallista.
Ks. KVTES III luku 4 § 2 mom. 5 kohta.
 
Yomanda mä olen kyllä käsittänyt, että myös neuvolat luettaisiin noihin samoihin raskaudenaikaisiin tutkimuksiin? :O
 
Nii neuvolat voi varata omiin työaikoihin sopiviksi (yleensä) niin tehdään omalla ajalla, mutta ultria on välillä tosi vaikea saada tai jos joutuu äkillisesti niin ne voivat olla työaikaa. Kuten tuos kvtesin mukaan lukee niin pääsääntöisesti omaa aikaa, ei työaikaa.
 
Muokattu viimeksi:
Kaupan tessissä sanotaan melkeinpä samalla tavalla ja kyllä neuvolat kuului raskausajan tutkimuksiin. Ainakin mun kaikin puolin pihi ja tessiä noudattamaton työpaikka (ehkäpä samaa firmaa kuin missä Lolamon oli töissä...) maksoi mulle palkan neuvola käyntien ajalta.

Onneksi nyt olen vielä kotona enkä tässä välissä menekään töihin. Kolmen pienen hoidosta ei vaan haeta saikkua sitten kun alkaa kipeät supistukset.... Aikaisemmissa kypsyttävät on alkaneet n. rv 30 ja kipeät jo viikkoja aikaisemmin.
 
Konekuski tehtaassa, 3-vuorotyö. Parhaiten jaksan illat ja yöt. Aamut on tosi pahoja kun ei saa nukuttua yöllä (kahvia en juo kun turvottaa hemmetisti) :sad001 yleensä eka aamu menee 0h yöunilla. Mietin sit et auttaisko yövuorojen lopetus, täällä se tosin tarkoittaa sitä että jäädään kokonaan päivähommiin . Sekään ei kuulosta kivalta kun en todellakaan ole aamuihminen :D

Olin viime vuoden loppuun asti erittäin fyysisessä työssä (nostelua , kiipeilyä ja muuta toimintaa), onneksi sattumoisin siirrettiin kuskin hommiin ni ei tarvii miettiä et miten kykenee duuneihinsa :P
 
Mä oon lomautuksella telakalta, jos menisin tässä välissä töihin niin saisin äippäloman 8 ekalta viikolta palkan ja koko äitiysloma ajalta kertyis kesälomaa, mut en mä kehtaa käydä istumassa siellä kun oon hitsari/konetila-asentaja niin en pystyis tekemään sitä työtä, joten olisin työkaluvarastossa luukulla istumassa ja antamassa työkaluja/kutomassa sukkaa. En kehtaa mennä sinne istumaan tuntipalkalla :D
Sitäpaitsi en haluu laittaa tota vuotiasta hoitoon sen takia että kertyis kesäloma ens kesäksi kun joka tapauksessa olen kotona niin pitkään kun saan olla.
Tarttis varmaan pikkuhiljaa soittaa pomolle ja kertoa että jään taas äitiyslomalle :D
 
Eipä tää hoitoala armoa tunne työn kuvan keventämisestä. Nyt ei edes jaksa hoitaa käveleviä keveitä mummoja. Selkä koetuksella nii. Pirusti. Loman alkuun ei ole kauaa. Teen jo nyt puolikasta. Maaliskuussa alkaa loma. Ja siitä suoraan mammalomalle
 
Päiväkodissa ei itellä ole vielä tullu mitään erityisempiä esteitä tai vaikeuksia vastaan. Onneksi siirryin syksyllä 3-5 vuotiaiden ryhmään alle 3vuotiailta niin ei tartte niin paljon nostella. Mut tässä yks päivä ku piti paria n.vuotiasta nostella altaaseen pyllypesulle muutamaan otteeseen niin oli iltapäivästä jomotuksia alavatsassa. Ei kärsiny istua ku seisominen ja käveleminen tuntu sen jälkeen ihan kamalalta.
Työkaveri on muutaman kerran mulle sanonu että istu sinä tähän voi olla sulle parempi ku lapsia on ulos autettu, en tiedä sitten onko tarkottanu raskauden takia vai jonkun muun takia, mutta ite oon kokenu parhaimmaksi mennä lattialle istumaan niin ei ainakaan tartte kumarrella.
perjantaina ulos lähtiessä ku lapset alko vaatimaan että autan hanskat kunnolla käteen kun olin ite menossa kenkiä laittamaan niin tokasin että kukas auttaa minulle kengät jalkaan :) kaikki oli että en. Lapset ei vielä siis tiedä mitään. Sanoin sitten että kyllä minä nämä tietty vielä saan mutta mitäs sitten kun en voi kumartua :) Pomo oli vieressä ja naurahti vähän.
 
Toimistotyössä täälläkin, alussa kunnon flunssakierre ja pomo jo pelästyi että onko jotain vakavampaa kyseessä, kun meinasi mennä on-off-työskentelyksi koko 2014 loppuvuosi. Ensimmäisen ultran jälkeen oli pakko ottaa puheeksi ja helpotus oli suuri poissaolojen osalta, nyt toivotaan että kiireisen työtilanteen takia löytyy asiansa osaava sijainen, jonka ehtii vielä perehdyttää :)
 
Oliko se kaks kuukautta ennen ku pitää ilmottaa äitiyslomasta? Eli kesäkuussa jos jää niin huhtikuussa jo? :eek: apua ku aika menee nopsaa!
 
Takaisin
Top