Ylipaino

Digginsson

Satasella mukana keskusteluissa
Täällä kirjoittelee yksi ylipainoinen, ensimmäistä lastaan odottava. Nyt menossa siis 4+1 eli ihan alussa ollaan. Eka neuvola on viikoilla 6+1 ja mua ahistaa ja pelottaa mennä sinne. Juurikin tuon ylipainon takia. Sitä on noin 35 kg varmaankin :sad001 Pelottaa jo valmiiksi se, mitä tää mun paino voi/vaikuttaa lapseen ja minkälaista kommenttia tulen saamaan neuvolassa, lääkäreiltä yms. Ja kyllähän mua hävettääkin. Ja pelottaa, mitäs jos vauvaa ei esim. ultrassa nähdä, kun mahassa on niin paljon ylimääräistä? Tai mitä jos niitä sydänääniä ei kuulukaan, kun on niin läski.. Ja kyllähä mua hävettää sekin, että tää on mun miehelle toinen lapsi ja sen edellinen kumppani on ollut "täydellinen", ainakin ulkoapäin eikä ylikiloja ollenkaan. Onhan tää ihan hullua tälläsiä miettiä, mutta minkäs näille voi. Eniten huolettaa tietysti pikkuisen terveys ja että jos mun ylipaino aiheuttaa jotain ongelmia, en tiedä selviänkö siitä. Ja tietty harmittaa/pelottaa, että entä jos raskausmaha ei näykään missään vaiheessa?

nyt voin vaan keskittyä syömään terveellisesti, liikkumaan ja pitämään huolta siitä, että painoa ei pääse kertymään paljoakaan - mielellään ei tietysti yhtään. Laihduttaa en varsinaisesti halua raskaana ollessani, mutta ehkä jo määrien tarkkailu, liikunta ja riittävä juominen voi pikkuisen painoa laskea.. Huoh.

Onko täällä muita jotka kamppailee samojen ongelmien kanssa? Ois kiva vaihtaa ajatuksia :)
 
Itsellä on tullut 20kg painoa ekan lapsen jälkeen, ja pikkuhiljaa "huomaamatta" kertyi kun tuo kilpirauhasen vajaatoiminta iski päälle. Onhan tuota tullut yritettyä laihduttaa varmaan jo 5v, mutta turhauttanut kun ei ole tipunut vaikka mitä tekisi. Jonkun 30krt oon Pt.nkin kans treenannut, toki lihasmassa on huomattavasti parempi kuin nuorempana kun oli normaalipainoinen, mut kyl tää läski silti harmittaa kun peiliin katsoo. 3v sitten kun aloitettiin vauvaa yrittämään, ajattelin että kyllä tiputan painoa ennen kun raskaakso tulen, mutta juu samoissa ollaan edelleen. Itseäkin hirvittää neunolan vaaka, neuvolantädin kommentit painistani. Toivon ettei nyt tulisi paljoa raskauskiloja, että tämä ikuinen laihdutusprojekti voisi jatkua synnytyksen jälkeen.
 
Moi Digginsson! Mä odotan myös ensimmäistä lastani ja olen ylipainoinen. Mulla on ylipainoa BMI:stä katsottuna noin 15-20 kg. En ole vielä käynyt neuvolassa, mutta ar-ultrassa kävin omakustanteisesti. Mut ultrattiin mahan kautta ja näkyi ihan hyvin. Kaipa ne ultrauslaitteet on niin tarkkoja, että pieni läskikerros edessä ei haittaa :grin

Mäkin yritän liikkua ja syödä kohtuullisen terveellisesti ja tarkkailla ruoka-annosten kokoa. Kasvikset, hedelmät ja marjat onneksi maistuu nyt tosi hyvin. Uskon myös, että näillä pääsee jo pitkälle.

Ja unohda se miehesi ex-kumppani! :) Miehesi on valinnut sinut ja siihen on varmasti hyvä syy!
 
Täällä myös kamppaillaan kilojen kanssa. N. 20kg ylipainoa. Lopetin vuosi sitten röökinpolton ja sen jälkeen tuli ihan huomaamatta yli 10kg.... koitan nyt katsoa mitä syön, mutta hitto kun kaikki hiilari maistuu ja muu oikeen ei ja sepäs vasta turvottaa.... ajattelin aloittaa uimisen liikuntana nyt raskaus aikana, kun nuo liitoskivut vaivaa jo nyt niin se olisi ehkä mukavin liikuntamuoto... noh raskauden jälkeen viimestää kunnon kunto kuuri että olen kunnossa kun 30v pärähtää mittariin!
 
Nyt aamulla oli -3 kg joulusta. En ole tietoisesti siis laihduttanut, järkevöittänyt vaan syömistä ja lisännyt hieman liikuntaa. Tuntuuhan toi hyvältä, mutta ei se tässä määrässä vielä näy :D Mutta suunta on oikea...

Onpa helpottavaa kuulla, että vauva näkyä vaikka ylimääräistä oliskin :) kaikki on niin uutta ja ihmeellistä. Mulla on ollut myös sellaisia fiiliksiä, että mulla ei olis "oikeutta" nauttia tästä raskaudesta, kun oon ylipainoinen....
 
Mulla oli BMi 30, kun aloin odottaa esikoista. Radin takia herkut oli raskausaikana aika vähissä ja onneksi kiloja ei päässyt kertymään juuri lisää. Neuvolakortin aloituspainoon ei tullut kuin 2kg lisää ja synnytyksen jälkeen vaaka näytti -3kg lähtöpainoon.
Olin ihan tohkeissani, et JES imetys laihduttaa ja tässähän paino tippuu itsestään. Ei se nyt ihan niin mennyt :rolleyes: Nyt kuitenkin tilanne on "vähän" parempi, mutta ei kuitenkaan hyvä. BMI on vähän alle 29. Eli lihava edelleen...
 
Mulla ylipainoa sellaset 35-40kg..eli reippaasti löytyy täältäkin. Pelkään myös huomista neuvolaa miten jaksavat paasata painosta, vaikka tarkoitus saada painoa alaspäin koko raskauden ajankin. Viime vuoden aikana ehdin pudottamaan 10kg painoa ja senttejä todella paljon. Mulla on sellanen kroppa että sentit lähtee hyvin mutta vaaka ei liikahda niin helposti. Mistä sitten johtuukaan. Kahden ekan muksujen kanssa neuvolasta jaksettiin usein sanoa painon noususta, mulla kun nousi molemmista paino sellaset 25kg vaikka noudatin molemmissa radi-diettiä. Se kaikki painonnousu oli silkkaa turvotusta koska se jäi sen 3 päivän aikana synnärille. Niin saa nähdä miten nyt käy.
Olen nyt saanu 3 viikossa about 4kg painoa pois, mutta merkkasin esitietolomakkeeseen painon mitä se oli ennen joulua. Ja jouluna paino nousi sellaset 3kg, eli olen saanut sen pois ja kilon lisää vielä. Toivotaan että jatkuu.

3viikkoon en ole syönyt yhtään, en yhtään kakkia/suklaata, sipsiä, keksiä, en yhtään mitään herkkua. Pelkästään hedelmiä, ruisleipää, kasvis-kanapitoista ruokaa. Siinäpä se, hyvin noilla oon pärjännyt ja paino putoaa. Toivon ettei se hirveä suklaahimo iske, koska sitten painoa ainakin nousee. Nyt näyttää ainakin hyvältä ja toivon että neuvolatäti ymmärtää miten kovasti teen töitä kaiken tän eteen.
 
Täällä myös ylipainoa, bmi tällä hetkellä 31 :shy: Ja ikävä kyllä herkut maistuu, ei makea mutta pizzaa ja hampurilaisia voisin syödä koko ajan [emoji19] Onneksi niitä nyt ei joka päivä mene mutta silti...
Kahdessa aiemmassa raskaudessa ei paino ole paljoa noussut, esikoisesta jäi synnytyksen jälkeen parisen kiloa ja kuopuksesta olin muutaman kilon miinuksella. Mulla myös turvotusta kertyy kilokaupalla varsinkin loppuraskaudessa! Onneksi neuvolassa ollaan aina oltu asiallisia eikä kukaan ole painosta motkottanut ja sokeriarvot sun muut olleet hyvät :)
Kunhan tämä alun väsymys ja pahoinvointi hellittää niin aion taas kunnolla tsempata liikunnan kanssa, nyt en jaksa muusta innostua kuin lentistreeneistä pari kertaa viikossa. Tuleehan niistäkin tosin 3,5tuntia liikuntaa per viikko eli parempi kuin ei mitään :)

Olen onnistunut olemaan alkuvuoden ilman makeita herkkuja, vielä kun suolaiset saisi pois niin olen tyytyväinen!
 
Täällä yksi todella reilusti ylipainoinen! Toka raskaus menossa, edellisessä tuli vain 6kg lisää ja 8kg jäi synnärille. Nyt sitten painetaankin vielä pari kiloa enemmän kuin viime raskaudessa eli painoa enemmän kuin koskaan... Olen nyt lisännyt vedenjuontia ja yrittänyt tehdä järkeviä valintoja ruokavaliossa. Neuvola stressaa, kun olemme vaihtaneet tässä välissä paikkakuntaa. Viimeksi en saanut haukkuja keneltäkään, tosin kiireellisen sektion jälkeen leikannut lääkäri onnitteli ja sitten sanoi, että kannattaisi laihduttaa tai et jaksa lapsesi kanssa... Siinä tunnekuohussa en saanut sanottua takaisin mitään, juuri kun olin tullut äidiksi ensi kertaa. Ultraukset onnistuivat oikein hyvin ja voin erinomaisesti koko raskauden. Toivottavasti tällä kertaa käy samoin.

Itsekin kehottaisin unohtamaan miehen eksän! Jostain syystähän se eksä on ja sä nykyinen. :happy:
 
Täällä kirjoittelee yksi ylipainoinen, ensimmäistä lastaan odottava. Nyt menossa siis 4+1 eli ihan alussa ollaan. Eka neuvola on viikoilla 6+1 ja mua ahistaa ja pelottaa mennä sinne. Juurikin tuon ylipainon takia. Sitä on noin 35 kg varmaankin :sad001 Pelottaa jo valmiiksi se, mitä tää mun paino voi/vaikuttaa lapseen ja minkälaista kommenttia tulen saamaan neuvolassa, lääkäreiltä yms. Ja kyllähän mua hävettääkin. Ja pelottaa, mitäs jos vauvaa ei esim. ultrassa nähdä, kun mahassa on niin paljon ylimääräistä? Tai mitä jos niitä sydänääniä ei kuulukaan, kun on niin läski.. Ja kyllähä mua hävettää sekin, että tää on mun miehelle toinen lapsi ja sen edellinen kumppani on ollut "täydellinen", ainakin ulkoapäin eikä ylikiloja ollenkaan. Onhan tää ihan hullua tälläsiä miettiä, mutta minkäs näille voi. Eniten huolettaa tietysti pikkuisen terveys ja että jos mun ylipaino aiheuttaa jotain ongelmia, en tiedä selviänkö siitä. Ja tietty harmittaa/pelottaa, että entä jos raskausmaha ei näykään missään vaiheessa?

nyt voin vaan keskittyä syömään terveellisesti, liikkumaan ja pitämään huolta siitä, että painoa ei pääse kertymään paljoakaan - mielellään ei tietysti yhtään. Laihduttaa en varsinaisesti halua raskaana ollessani, mutta ehkä jo määrien tarkkailu, liikunta ja riittävä juominen voi pikkuisen painoa laskea.. Huoh.

Onko täällä muita jotka kamppailee samojen ongelmien kanssa? Ois kiva vaihtaa ajatuksia :)

Toivottasti neuvolassa on asialliset ja osaavat tädit :cat:
Ultrassa vauva varmasti nähdään, älä huoli. Sydänäänteen kuuntelu voi olla ongelma ekalla lääkärikäynnillä mutta tokalla neuvolan tädin käynnillä ei pitäisi mitään ongelmaa olla saada sydänäänet kuunneltua. Jos raskausaikana syöt terveellisesti ja liikut, eikä painosi paljoa nouse, ei vauvalla ole mitään hätää. Näe asia enempi niin, että vauva ottaa sinun kehostasi kaiken tarvitsemansa eikä ruokavaliosta tarvitse saada ylimääräisiä kaloreita :happy:

Raskausmahan näkymisen suhteen kannattaa ehkä ajatella, että jos ylipainoa on todella paljon, ei raskaus niin selkeästi edes näykään jos pystyy painontulon pitämään tasaisena tai painon samana koko raskausajan. Kyllä siihen sellaista söpöä pyöreyttä silti tulee, itse kullakin :cat:
 
Mitä tuohon raskausvatsan näkymiseen tulee, niin ei se automaattisesti näy kaikilla hoikillakaan. :) Sehän riippuu kohdun asennosta ja vatsalihasten tiukkuudesta. :)
 
Oon törmänny nyt monta kertaa Fitfarmin fitmama-valmennuksen mainokseen ja mietin jo pitäiskö sitä kokeilla kun alun väsymyksestä pääsee :p Jos se tosiaan on kotiruokaa eikä mitään rahkamättöä niin voisi onnistuakin. Sillä saisi (toivottavasti) hyvän alkuboostin oikein syömiselle.
 
Oon törmänny nyt monta kertaa Fitfarmin fitmama-valmennuksen mainokseen ja mietin jo pitäiskö sitä kokeilla kun alun väsymyksestä pääsee :p Jos se tosiaan on kotiruokaa eikä mitään rahkamättöä niin voisi onnistuakin. Sillä saisi (toivottavasti) hyvän alkuboostin oikein syömiselle.

Noh ei siinä oikein kunnon kotiruokaa pääsee syömään, ku tarkkaan lasketaan määrät ja annokset, mut samaisia ruoka-aineita kylläkin. Makaronilaatikko ilman maitoa ja spagetti jauhelihalla on kyllä toiminut. Tykkään fitmaman ruokavaliosta siinä, että joka päivä voi syödä eri aterioita eikä vain sitä rahkaa ja kanaa. :grin Alkuun kyllä ahdisti se ruuan määrä, varsinkin kun raskaanaoleville lykättiin niitä lisähiilareita joka aterialle = enemmän ruokaa syötäväksi. :facepalm:
 
Itse nappasin eilen Kahden edestä - herkullista raskausajan ruokaa kirjan kirjastosta. Mielestäni helppoja ja terveellisiä reseptejä, vaikka otsikon puolesta olettaisi ehkä herkkuja olevan :wink Tuossa kirjassa on kyllä muutamissa resepteissä inkivääriä ja jopa äyriäisiä, jotka itse jättäsin pois (jos on kova pahoinvointi niin voi pienissä määrin inkivääriä kokeilla :rolleyes:).
 
Mä alotin nyt tänään uimisen ja en muistanutkaan että sen on ihan rankkaa hommaa kun tarpeeksi ui. Kilometri tuli uitua ja tuntui kävely sen jälkeen tosi hassuta. Mutta joo, painoa nyt melkeen sama kun edellisellä kerrralla synärillä ja sillpin raskauden aikana tuli +25kg.... että nyt ei sais kauheesti nousta. Maanantaista alkaa myös vähä hiilarinen ruokavalio ja yritän jättää KAIKKI herkut ja ylimääräsen pois. Tänään vielä miehen kanssa ravintolaan syömään kun lapset ovat mummalassa:smiley-bounce013
 
Muistakaahan ettei hiilareita saa liikaa rajoittaa, kun pikkunen niitä aika paljon tarvitsee. Kannattaa keskittyä sen sijaan hiilareiden laatuun. Ite sain paljon hyviä vinkkejä ekassa raskaudessa neuvolan ravitsemusterapeutin kautta!
 
Mua ahistaa koko paino asia. Mulla on rutkasti ylipainoa siitäkin huolimatta, että olen muutama vuosi sitten pudottanut -20kg. Nyt on yhtäkkiä noussut paino pari kiloa, vaikka olen ollut tosi tiukalla dieetillä ja lenkkeillyt joka päivä. Tavoitteena olisi että paino ei juurikaan raskauden aikana nousisi ja että laitokselle jäisi sitten se kymppi ja imetykselläkin lähtisi jotakin. Nyt pelottaa, että en saa pidettyä painoa kurissa. Neuvolassa on onneksi ollut tosi kannustava ja ihana terveydenhoitaja, eikä ole lähtenyt syyllistämään, vaan hyvin realistinen, maanläheinen ja sympaattinen suhtautuminen on hällä. Olen jättänyt kaikki herkut pois, lisännyt kasviksia ruokavaliooni ja muutenkin terveellistänyt syömisiäni rutkasti. Mitäköhän teen väärin vai teenkö?
 
Mua ahistaa koko paino asia. Mulla on rutkasti ylipainoa siitäkin huolimatta, että olen muutama vuosi sitten pudottanut -20kg. Nyt on yhtäkkiä noussut paino pari kiloa, vaikka olen ollut tosi tiukalla dieetillä ja lenkkeillyt joka päivä. Tavoitteena olisi että paino ei juurikaan raskauden aikana nousisi ja että laitokselle jäisi sitten se kymppi ja imetykselläkin lähtisi jotakin. Nyt pelottaa, että en saa pidettyä painoa kurissa. Neuvolassa on onneksi ollut tosi kannustava ja ihana terveydenhoitaja, eikä ole lähtenyt syyllistämään, vaan hyvin realistinen, maanläheinen ja sympaattinen suhtautuminen on hällä. Olen jättänyt kaikki herkut pois, lisännyt kasviksia ruokavaliooni ja muutenkin terveellistänyt syömisiäni rutkasti. Mitäköhän teen väärin vai teenkö?

Ihanaa että sulla on hyvä terkkarin täti! Itsekin toivon että saan hyvän ja sympaattisen! Mulla ainakin stressi vaikuttaa suoraan siihen, ettei paino putoa...mun täytyy myös muistaa juoda paljon, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä.
 
Ihanaa että sulla on hyvä terkkarin täti! Itsekin toivon että saan hyvän ja sympaattisen! Mulla ainakin stressi vaikuttaa suoraan siihen, ettei paino putoa...mun täytyy myös muistaa juoda paljon, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä.

Toivotaan, että saat ihanan neuvolan tädin! :) Kerro sitten kun oot käynyt, millainen on. Mun pitää kyllä kans kiinnittää huomiota juomiseen... jospa se olisi avain tähän ongelmaani.
 
Juurikin ne huonot hiilarit jää pannaan. Eihän nyt varsinkaan raskaana voi mitään täysin hiilaritonta vetää, (enkä kyllä muutenkaan).
 
Takaisin
Top