Vitamiinit ja lisäravinteet

Nyt sain vihdoinkin aikaiseksi perehtyä näihin vitamiini-asioihin ja ostoslistalle menee sinkki ja B-vitamiini. Jälkimmäistä tosin pitäs syödä ilman raskauttakin. Sinkkiä on tullu tähän asti monivitamiinista, mutta se täytyy nyt lopettaa koska se sisältää A-vitamiinia. Harmillista kun vasta ostin uuden purkin odottamaan.

D-vitamiinia oon syöny 100 mikrogrammaa ja yllätys oli suuri, kun se pitäis joidenkin suositusten mukaan jopa tuplata. Miten paljon te muut syötte D:tä?

Rautaa oon syöny aiemminkin väsymykseen, tuolla se jääkaapissa odottaa, että alkasin taas käyttämään. Hemoglobiini mulla on aina ollu hyvä, mutta rautavarastot muuten heikot. Floravital näyttää onneksi sopivan myös raskauden aikana, ei mene se hukkaan. Näiden lisäksi on käytössä maitohappo, foolihappo, magnesium, kalsium, omega, sekä E- ja C-vitamiini. Vai pitäskö sanoa, että olen käyttänyt, jos olen muistanut :P Mutta nyt aion muistaa ja olen muistanutkin tähän asti :)

Eikö toi 100mikrogrammaa D:tä oo se enimmäismäärä mitä sais ottaa ihan muutenki ilman raskautta? Joka paikas tuntuu olevan suosituksena vaan joku 10-20mikrogrammaa D-vitskua...mut Suomessa on melko alhaset noi suositukset...itel tulee monivitskust 10 ja d-suihkeesta 20.
 
D-vitamiinin virallinen vuorokausiannos raskaana olevalle on 10 mikrogrammaa. En kyllä kovin paljon enempää uskaltaisi ottaa ilman lääkärin suositusta. No, on kyllä itselläkin Devisol 20 mikrogrammaa käytössä. Maitohappobakteerina Biophilus Basic.
 
Suomessa D-vitamiini suositukset on matalia verrattuna moneen muuhun maahan. Sehän on rasvaliukoinen ja imeytyy paremmin rasvan kanssa. Eli parhaiten joko kapselissa jossa on öljyä tai ruuan kanssa jossa on rasvaa/öljyä. Ilman verikoetta ei kyllä tiedetä mikä on kellekin oikea annostus. Jos olet syönyt esim purutabletteja tms, niistä tuskin kauheasti mitään imeytyy. En ole kuullut kenenkään saaneen yliannostusta, joten se tuskin on kovin yleistä. :)

Täältä löytyikin paljon tietoa: http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
 
Ois nii helppoa jotenki ku monivitamiini riittäs mut tosiaa tuntuu et pitäis käydä hankkii c-vitamiinia, b-vitamiinia (jaa mitä niistä...? B6 kai auttas tähä pahoinvointiin) ja kalkkia ainakin.

Tähä mennessä oon syöny d-vitamiini 50mikrog., monivitamiinia (mama), maitohappobakt, foolihappoa, omega3.. tuntuu et siinäki riittämiin nappia..rauta tulee varmaan jossain vaiheessa. Ei kovin hyvät rauta-arvot yleisestikää.,
 
Hei tuskin on kovin pahaa haittaa aiheutunu, kun nyt kolmena päivänä unohtunut vitamiinit ottaa tääl reissus? Tuskin tupla annoksiakaan kannattaa ottaa kun noita mama raskaus&imetys tabletteja oon ottanu ja suositus on 1/pv???? :)
 
Hei tuskin on kovin pahaa haittaa aiheutunu, kun nyt kolmena päivänä unohtunut vitamiinit ottaa tääl reissus? Tuskin tupla annoksiakaan kannattaa ottaa kun noita mama raskaus&imetys tabletteja oon ottanu ja suositus on 1/pv???? :)

Ei varmaan, jatkaisin niiden syömistä normaalisti.
 
Mul tulee noista mama multitabseista ihan järkyttävä pahoinvointi. Nyt täytyy tyytyä pelkkään foolihappo+d-vitamiini kunnes viikkoja kasassa enemmän, ettei olis enää pahoinvointia.
 
Mä kyllä komppaan sua Sterling! Mulla aiemmissa raskuksissa ollu toi multivitamin mama ja kyllä oli alkuraskauden pahoinvointia! Nyt tossa kun neuvolaan soittelin aiemmin ni kertoivat että riittävät vitamiinit on se foolihappo 400mg (ainakin rv12 asti)+D-vitamiini 10 mikrog 1x1. Ja neuvolan täti myös kertoi et kaikille ne multivitamin tabletit ei vain oikeasti sovi et voit olla huoletta sen asian kanssa. Ajattelin itte et kunhan tuo eka kolmannes on selätetty saatan ottaa ne käyttön ku niissä vielä päiväystä riittää.
 
Määki oon kuullu niistä vitamiineista samaa, itellä just ne loppu ja mietin että mitähän vitamiineja sitä alkais syömään?
Ja siis ite kans yhdistin esikoisen raskaudessa huonon olon niin vitamiineihin
 
Neuvolasta tuli ohje et kalkkitableteita pitäis ruveta napsimaan kun maitoa en juo ja B-vitamiini vois auttaa kun nun suupielet on taas ihan auki.. Ei riittäny pelkkä mama vitamiini, vaik senkin sisällä pitäminen jo työn takana.
 
Mulla on käytössä raskaus ja imetys monivitamiinit.
Viime raskaudesta hemoglobiini tippu tosi pian alas. Nytki huippaa melkeen päivittäin. Onko tyhmää alkaa jo etukäteen syömään rautalisää vai onko siitä jotain haittaa?
 
En lähtis ominpäin rautaa syömään
 
Itellä jää nyt kyl kans nuo Minisun mamat syömättä. Eilen totesin et pahoinvointi johtuu niistä. Täällä kun taisin lukea et joillekin aiheuttaa oloja, niin päätin kokeilla jättää pois ja olo oli eilen tosi hyvä :happy: mutta sitten fiksuna päätin kokeilla että otan sen yötä vasten...no ei ois pitäny, koko yö meni tuskaillessa sitä oloa ja vieläkin velloo :grumpy: jatkossa siis vaan foolihappo, kalsium, d ja omegat
 
onkohan se sit siinä että noi vitaaminit sen aiheuttaa? mullakkin ruuan jälkeen alkaa ihan hirvittävä pahaolo juuri vitamiinin otettua..
 
Mua etoo ihan ympäri vuorokauden, ennen syömistä, syömisen aikana ja syömisen jälkeen. Joten vitamiineja on mun turha syyttää, mutta voihan ne muilla aiheuttaa oireita. Kokeilemalla selviää :)
 
Sama mulla et ihan sama millon vitamiinin otan tai en ota, yököttää ja oksennan joka tapauksessa. Tyttöä odottaessa vitamiinit sai kyl heti oksentamaan, no tässä sit oksennetaan kokoajan
 
Mun on pakko sympata sua Julianna, mulla oli edellinen raskaus niin hirvee oloineen että ymmärrän tuskasi. Edellisessä oksentelin jonnekkin viikoille 20+, nyt tuntuu että pääsen helpomalla.
 
Tänään en oo nyt tuota mama vitamiinia ottanu ja olo ollu miltei normaali. Ei oo kertaakaan edes etonu vaikka yhessä vaiheessa kerkes nälkä päästä jo sille asteelle et maha muris. Ja mitä ite lueskelin just tuosta Minisun mamasta, ni on aiheuttanu muillekin tosiaan huonoo oloa. Sikäli ku nuo vitamiinit voi ottaa muutenki kuin tuossa muodossa, niin ei kai tässä hätää. Helpompihan se ois kun ei tarviis ottaa ku se yks tabu päivässä ja se ois siinä, mut minkäs teet :rolleyes:
 
Takaisin
Top