Vitamiinit ja lisäravinteet

-mimosa-

Keskustelun kolmiottelija
Huhtimammat 2017
Toukomammat 2018
Kesä-äidit 2020
Mites muut, ootteko jo ennen raskautta syöneet foolihappoa? Entäs D-vitamiini ja mamma vitamiinit? Monivitamiinit on hyvä vaihtaa sellaisiin missä ei ole A-vitamiinia. :)

Mulla on ollut jo yritysaikana käytössä multivitan raskaus ja imetys- vitamiinit, lisäksi vahvempi foolihappo mun lääkityksen takia. Kalaöljyä olen syönyt vähän epäsäännöllisemmin, täytyy nyt taas ottaa päivittäiseen käyttöön. D-vitamiinit aloitin plussauksesta. Lisäksi oon syönyt sinkkiä, C-vitamiinia, seleeniä, magnesiumia ja maitohappobakteereita. Jotainhan vois ehkä jättää poiskin. :rolleyes:
 
Foolihappo ja d-vitamiini on käytössä, muuten ajattelin koittaa syödä mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti, jospa sieltä tulisi ne loput vitamiinit tyypille. :)
 
Enne plussaa söin tavallista monivitamiinia, CLA-kapseleita ja vihreätee-kapseleita. Plussan jälkeen vaihdoin mamma-vitamiiniin ja lisäksi aloin ottaa D-vitamiinia :) CLA:n ja vihreäteen -kapselit jätin pois.
 
Ennen plussaa söin omega3, c- ja d-vitamiinia, magnesiumia, sinkkiä ja foolihappoo. Lisäks söin kans biotiinia. Biotiinin jätin pois plussan jälkeen ja lisäsin kalsiumin, ku ei tuu maitotuotteita juurikaan käytettyy.
 
Mammavitaa oon syöny tammikuusta lähtien ja nyt ennen matkaa maitohappobakteeria varatoimenpiteenä. Kalanmaksaöljytableteja pitäis alkaa kans napsimaan eikä kalkki olis pahasta sekään. Silloin lähes 10v sitten tyttöä odottaessa en pystyny mtn vitamiineja syödä kun kaikki tuli heti ulos. Terve ja fiksu tyttö silti syntyi, et tiiä sit kävikö sillo vaan hyvä tuuri vitamiini vajeella.
 
Multivitan Raskaus- ja imetysvitamiinit ollu käytössä jo kohta kaks vuotta, nyt ennen plussaa tais olla kuukauden tauko. Lopetin siis imetyksen kesällä, mut jatkoin vitamiinien syömistä, koska toiveena oli tää raskaus. Siinä vitamiinissa on mun käsittääkseni kaikki tarpeellinen. Tämän lisäksi syön maitohappobakteereja (luin muutamasta paikasta, että pitäis ehkäistä vauvan korvatulehduksia) ja nämä juon alas c-porevitamiinilla. Muuten koitan syödä terveellisesti ja monipuolisesti, mut tää pahaolo ja ruokien etovuus kyl nyt hirveesti sitä suosi :D
 
Tällä hetkellä on käytössä multitabs raskaus vitamiinit+kivennäisaineet, näitä aloin syömään kun sain tietää edellisestä raskaudesta (joka valitettavasti meni kesken). Lisäksi syön vitaplex omega 3 ja vehnäalkioöljyä.

Niin ja biorinia syön myös vielä kun sopii kuulemma raskaana olevillekkin. Siinäkin näkyis olevan raskauden kannalta tarvittavia vitamiineja :)

Tota rautaa oon miettinyt pitäiskö sitä vielä lisätä? Aiemmin lisäks sinkkiä, seleeniä, biotiinia, foolihappoa ja gelee royalea.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin niiden takia söin sinkkiä ja seleeniä vahvoina. Nyt raskaana ollessa en uskalla kuitenkaan isoin annoksina syödä ja noita löytyy myös multitabseista ja biorionista niin eiköhän se riitä.

Gelee Royalen syönnin lopetin varulta, mutta oon pohtinut oliskohan sitäkin hyvä syödä. Sitä aloin syödä kun kuulin, että se saattaisi auttaa raskaaksi tulemisessa. Tosin ehdin syödä vasta noin kuukauden kun tulikin jo plussa :happy:
 
Hassua miten asiat on muuttunut 10 vuodessa. Kun odotin esikoista, ainoa suositus oli d-vitamiini. Ja 'mitä ruokia vältellä'-listalla oli noin 4 ruoka-ainetta. Nyt lista on lähes 2 A4:sta...
Ja kun on omien vanhempien sukupolven kanssa jutellut, silloin ei edes alkoholin vahingollisuudesta tiedetty. Ihan terveitä meistäkin silti kasvoi.. :)

Tottakai on hyvä pitää masuasukista mahdollisimman hyvää huolta, mutta joskus mietityttää onko tässä myös se haittapuoli, että varsinkin esikoistaan odottavat vanhemmat vain stressaavat monesta asiasta ihan turhaan?
 
Mulla on ollut käytössä esikoisesta raskautumisesta lähtien multivitan raskaus ja imetys, vaikka imetyskin loppui jo aikoja sitten. Mutta näillä jatketaan :happy:
 
Itellä on käytössä elokuun alusta multivita raskaus ja omega. Nyt kävin ostaa vielä kalsium+D-vitamiinin, koska nyt pahoinvoinnin takia meinaa mennä liian vähäiseksi maitotuoteiden käyttö. Itse en koe, että mitään enempää ainakaan tarvis, et ravinnoista mahdollisimman monipuolisesti, miten vaan pystyy.
 
B-vitamiinivalmiste, jossa myös foolihappoa tarvittava määrä. D-vitamiini ja maitohappobakteeri.
 
Mulla nyt käytössä Multivitan raskaus ja imetys-monivitamiini jossa foolihappoa mukana, multivitan omegalive, maitohappobakteeri sekä kalsium-lisä kun en juo maitoa. Lisäksi otan D-vitamiinisuihkeen joka päivä. Näillä ajattelin mennä nyt ainakin ekaan neuvolaan asti jolloin sit saa kyseltyä lisää näistä. Tuntuu, että nettiä selaillessa eteen tulee monen monta näkemystä siitä, mitkä vitskut olis tärkeimmät.
 
Mitä maitohappobakteereita syötte? Huomasin tänään, että mulle tulee monivitskusta ja maitohappobakteerista sinkkiä 25mg ja aloin miettii et onko se jo liikaa. Tarvis löytää siis joku sellanen maitohappobakteeri missä ei oo sinkkiä mukana..
 
Mitä maitohappobakteereita syötte? Huomasin tänään, että mulle tulee monivitskusta ja maitohappobakteerista sinkkiä 25mg ja aloin miettii et onko se jo liikaa. Tarvis löytää siis joku sellanen maitohappobakteeri missä ei oo sinkkiä mukana..
Mä syön laktoseven:iä. Siinä ei oo sinkkiä ainakaan. En usko että kaikki sinkki imeytyy. Mä syön erikseen 25mg sinkkiä ja mamma vitamiinissa on 15mg. Flunssassa oon saattanut tuplata muutamaksi päiväksi sinkin ja c-vitamiinin syönnin.
 
Mä syön laktoseven:iä. Siinä ei oo sinkkiä ainakaan. En usko että kaikki sinkki imeytyy. Mä syön erikseen 25mg sinkkiä ja mamma vitamiinissa on 15mg. Flunssassa oon saattanut tuplata muutamaksi päiväksi sinkin ja c-vitamiinin syönnin.

Kiitos vastauksesta. Taidan soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä vielä asiasta. Tarkistin, että tosta maitohappobakteerista tulis 10mg ja Multivitasta 15mg. Toivottavasti ei oo liikaa kun mielellään söis tota Puhdas plussan probioottia...mut huomenna selviää sit :)
 
Neuvolasta sanottiin, että 30-50mg sinkkiä lisäravinteena on ihan ok, eli toi 25mg raskaana ollessa ei pitäis olla mitenkään liikaa.
 
Nyt sain vihdoinkin aikaiseksi perehtyä näihin vitamiini-asioihin ja ostoslistalle menee sinkki ja B-vitamiini. Jälkimmäistä tosin pitäs syödä ilman raskauttakin. Sinkkiä on tullu tähän asti monivitamiinista, mutta se täytyy nyt lopettaa koska se sisältää A-vitamiinia. Harmillista kun vasta ostin uuden purkin odottamaan.

D-vitamiinia oon syöny 100 mikrogrammaa ja yllätys oli suuri, kun se pitäis joidenkin suositusten mukaan jopa tuplata. Miten paljon te muut syötte D:tä?

Rautaa oon syöny aiemminkin väsymykseen, tuolla se jääkaapissa odottaa, että alkasin taas käyttämään. Hemoglobiini mulla on aina ollu hyvä, mutta rautavarastot muuten heikot. Floravital näyttää onneksi sopivan myös raskauden aikana, ei mene se hukkaan. Näiden lisäksi on käytössä maitohappo, foolihappo, magnesium, kalsium, omega, sekä E- ja C-vitamiini. Vai pitäskö sanoa, että olen käyttänyt, jos olen muistanut :P Mutta nyt aion muistaa ja olen muistanutkin tähän asti :)
 
Mä syön yhteensä 70 mg päivässä D:tä. 50 mg tulee tabletista ja toinen vege-multivitamiinista, joka muuten sisältää joitain B-vitamiineja, seleeniä, foolihappoa ja jodia. Syön sitä B12-vitamiinin vuoksi, kun olen vegaaniruokavaliolla eikä sitä saa kasvikunnasta. Sen lisäksi syön foolihappoa 400 mg. Jos muistan, syön myös omega-3 ja kalsiumia.

Rautaa en tässä vaiheessa lähtisi omin päin syömään ellei ole siihen perustetta. Liikakaan ei ole hyväksi. Tuo Viljon vinkki oli hyvä, miten saada rauta ruokavaliosta imeytymään tehokkaammin. Uskon, että se on aina terveellisempää keholle jos se tulee luonnollisessa muodossa. Ravitsemusterapeutti vinkkasi, että jos syö puuroa (jossa on rautaa), kannattaa syödä esim marjojen tai toisen c-vitamiinilähteen kanssa just samasta syystä, että se imeytyy tehokkaammin.
 
Mä syön D-vitamiinia 50mg + mitä mamma vitamiineissa on (10mg?).
 
Mulla on kans mammavitamiinit. Ja nyt on tullu syötyä c- vitamiinia ja sinkkiä, kun yrittää jo toista flunssaa.
 
Takaisin
Top