Vauvojen nukutus ja nukkuminen

Välillä on hätäistä itkua, välillä pienempää kitinää (johon ei yleensä kunnolla edes herää, hiljenee ihan ilman että kukaan menee rauhoittelemaan).

Lähinnä ne isommat paniikki-itkut on ne, joiden takia epäilisin pahoja unia. Mutta en sitten tiedä. Huoneen pitäisi olla kyllä lämmin, peitto harvemmin tosiaan pysyy päällä.
 
Ollaan muuten taas pari viikkoa nukuttu miehen kanssa vuorotellen tytön kanssa siinä vieraspedissä. :-D Se ei vaan suostu pinnasänkyyn sit millään. Mies nukkuu ihan hyvin sen kanssa, kun se ei ole niin herkkä uninen. Itse herään jokaiseen asennon vaihtoon.
 
Naks , Googleta "night terror" eli yöllinen kauhukohtaus. Kuulostaako samalta? Minun pojalla on tuota ollut ihan pienestä pitäen, välillä tiheämmin ja välillä on pitkiä aikoja poissa. Ihan vaaraton juttu unisyklien vaihtuessa ja tyypillinen lapsilla. Se vaan on semmoinen itku, mihin itsekin säikähtää ja ryntää lapsen luokse heti. Meillä poika rauhoittuu kun ottaa syliin ja samantien nukahtaa kun laskee sänkyyn - jos edes herää siinä itkiessä ollenkaan, en tiedä herääkö.
 
Ei kai näin pienillä vielä pitäisi olla noita kauhukohtauksia? Kai niistäkin periaatteessa voisi olla kyse...

Korvatulehdus tuntuu epätodennäköiseltä, kun ei tyttö ole ollut kipeäkään.
 
Se kauhukohtaus johtuu, kun osa aivoista on unessa ja osa hereillä. Meidän pojalla alkoi 3-kuisena, jolloin vauvan uni muuttuu aikuisen unen kaltaiseksi. Kyseessä ei ole painajaisten näkeminen, vaikka niin voisi kuvitella. Samasta ilmiöstä johtuu unissäkavely. Voi yökauhua olla ihan pikkuisellakin , se kun on tyypillistä pienillä lapsilla.
 
Jooh, meilläki ollu nyt parina yönä ihme huutoitkuun heräämisiä, viime yönä se kesti loppujen lopuksi tunnin!:arghh: Rauhoittu välillä ja taas.. Meillä taas tuo voisi olla periaatteessa korvatulehdusta, yskä ei oo vieläkään kokonaan poissa sen kovan flunssakuumeilun jälkeen. Ei kuitenkaan koskaan muulloin päivän tai illan aikana viittaa korvakipuun, tiedä sitten ..:cool:
 
Meillä märkivän korvatulehduksen ainoa oire oli ilmanen yskä. Ja muutama yöllinen heräily. Ei valittanut tai itkeskellyt..

Vaikea sanoa nykyään, että miten tuo meidän poika nukkuu normaalisti. Jatkuvasti joku räkätauti tms. päällä. Kai tämä joskus loppuukin, vai tätäkö tämä päivähoitolaisen arki on siihen saakka kun hoito loppuu...

Se viikko, minkä oli terveenä, taisi nukkua ihan hyvin. Nukahtaa kohtalaisen helposti omaan sänkyynsä ja jopa pysyy siellä aamuun asti, vaikka olin ihan varma että tepsuttelis öisin omasta huoneestaan meidän sänkyyn. Tämä siis silloin kun oli terveenä... kipeenä herättelee öisin, kun on kurja olo.
 
Ai voiko noita kauhukohtauksia olla näin pienilläkin? Meillä on melko levoton nukkuja ollut 4kk alkaen. Harvassa on hyvät yöt. Varmaan kaksi kertaa on nukkunut läpi yön. Nyt viimeset 4vko saanu ravata tytön luona noin sata kertaa yössä. Luulin et hampaat vaivaa mut en tiiä. Otettiin nyt tutti pois, jospa yöt rauhoittuu. Hereillä ollessan ei oo tuttia kaivannu enää pitkään aikaan.
 
Tähän aikaan liittyy myös taas eroahdistusta. Kauhukohtauksia ei kovin monilla lapsilla ole
 
Eroahdistus vois hyvinkin olla meillä syynä, koska niitä paniikki-itkuja ei tule, jos nukkuu vieressä. Koko yöksi ei vaan huvita viereen ottaa, kun sit ei itse saa nukuttua, mutta aamuisin usein on vikat tunnit miehen kainalossa.
 
Onko kuinka moni siirtänyt jo lapsen "isojen lapsien" sänkyyn pinniksestä? Ja te jotka ootte siirtänyt lapsen omaan huoneeseen nukkumaan niin miten on käytönnössä sujunut?
Meillä olis edessä se että poju alkaisi nukkumaan omassa huoneessaan, siellä olis jatkettava sänky odottamassa, mutta jotenkin mua epäilyttää kuinka se siinä viihtyy ja tuleeko kuinka monta kertaa yön aikana itsekseen pois... Eka ajattelin totuttaa vaan nukkumaan päikkärit siinä ja sitten myöhemmin yö unet, mutta jotenkin vaan haluaisin vielä antaa pojan olla pinniksessä eli siirtäisinkin pinniksen pojan huoneeseen ja silloin pojalla ei olisi enää mahdollisuutta tulla meidän huoneeseen nukkumaan (paitsi jos meidän sänkyyn tulee)... Onko se ihan kauhea shokki jos kerta heitolla laitan pojan nukkumaan kaikki unensa omassa huoneessa? o_O voi olla että se on mulle kauheampaa :eek:
 
Meillä siirryttiin jo elokuussa junioriin. Sitä ennen toki nukku pinniksessä omassa huoneessa. Alkuun oli parit päikkärit vaan siinä ja sit muutamaks yöks patja lattialle niin sai aina silittää lasta jos se meinas heräillä. Meillä levottomat yöt rauhottu tosi paljon sillo ja nukahti helposti. Nyt taas myllätää kaiken yötä
 
Meillä ei oo vieläkään siirrytty vaikka sänky odottaa valmiina :rolleyes: taitaa olla nyt enemmän minusta kiinni, tuntuu niin lopulliselta :sour: mutta joo, tehtävä se on. Energiat on itellä kyllä loppu jos joutuu kovin yöllä valvomaan (töissä ku tarttee käydä ja tätä uutta massua kasvattaa :D ). Toisaalta se on tehtävä ennenku alkaa nukkuminen kovalla sohvapetillä mahan kanssa olemaan mahdotonta, sillä siihen aion majottua ekoiksi öiksi ku on tytön huoneessa valmiina :angelic:

Tytönki kannalta ois hirmuhyvä, sillä hän tuppaa heräilemään ku tullaan yövuoron jälkeen makkariin nukkumaan (molemmat ollaan 3-vuorotyössä) tai ku nousee aamuvuoroon ennen sian pieremää..
 
Lokakuussa muutti poika kertarysäyksellä juniorisänkyyn ja omaan huoneeseen. Oli tarkoitus mennä pikkuhiljaa, mutta poika oli niin innoissaan uudesta sängystään, että halusi itse sinne nukkumaan. Vaeltaa vain kipeänä meidän huoneeseen öisin.
Mutta siis paremmin tuo poju sinne juniorisänkyyn rauhoittuu kuin aikoinaan pinnikseen :) Kannattaa kokeilla :D
 
Eilen laitoin pojalle pedin juniorisänkyyn ja siinä sitten halusikin heti nukkua päikkärit! :woot: aina kun oli lähdössä pois sängyst niin kysyin meneekö pinnasänkyyn nukkumaan, niin äkkiä laittoi pään tyynyyn, eli selvästi mieluisampi vaihto ehto kuin pinnis :hilarious: toki siinä vieressä piti olla kunnes nukahti, sama homma oli yö unille menossa. Pinnasänkyyn on aina nukahtanut itsekseen, ehkä nyt oli niin jännittävää kun oli uusi sänky :rolleyes: toivottavasti oppis siinäkin nukahtamaan itsekseen, on se niin väsyttävää istua hämäräs ja odottaa että toinen nukahtaa.
Aamulla oli niin söpöä kun kuului pienten askeleitten ääni ja poika tuli meidän väliin vielä lepäilemään :Heartred
 
Marsupilami onko teillä lastenhuoneen ovi sit auki koko ajan? Oon miettiny sitäki että jos se on auki ni illalla äänet kuuluu sinne ja sit toinen et koirat hakeutuu saman tien meidän makkariin nukkumaan jos jätetään ovi auki :bored: pitääks hommata portit ja opetetaan neiti käyttämään niitä?? :hilarious:
 
Meillä ei oo vielä siirrytty pois pinniksestä, mutta ovet toi taapero aukoo ihan sujuvasti itse. Eli vaeltaa kyllä herätessään ihan mihin vaan sitten, kun juniorisänkyyn siirtyy...
 
Ovi on kiinni aluksi, mutta poika osaa kyllä avata sen. Sitten kun me mennään miehen kans myöhemmin nukkumaan niin aukaistaan ovi ja pidetään aina meidänkin makkarin ovea auki kun nukutaan :)
 
Meilläkin ovet auotaan jo näppärästi itse. Välillä olis kiva istua esim vessassa rauhassa, mut ei onnistu enää :grin Paitsi jos lapsi nukkuu :hilarious:
 
Takaisin
Top