Vauvojen nukutus ja nukkuminen

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Miten vauvanne nukkuvat, millaisia aikoja, milloin ja missä?

Miten nukutatte vauvanne yöllä ja miten päivällä?
 
Minun reilu kolmiviikkoinen vauvani nukkuu yönsä hyvin, heräilee vain syömään ja nykyisin aamuyöstä ähisemään vatsavaivojaan. Ei kuitenkaan itke öisin vatsavaivoja. Meillä ongelmana onkin päivänukutus: vauva on erittäin väsynyt jo kahden tai kolmen tunnin valvomisen jälkeen yöunilta herättyään, mutta ei nukahda. Nopeasti vauva on yliväsynyt ja itkee kovasti, jolloin nukuttaminen on entistä vaikeampaa. Vauva nukahtaa rinnalle, mutta kun siirrän petiinsä hän herää. Olen yrittänyt antaa jäädä nukkumaan meidän sänkyymme kun vauva on nukahtanut rinnalle, mutta vauva herää silti muutaman minuutin päästä itkemään. Vauva nukahtaisi syliin, mutta kun lasken omaan petiinsä ennen kuin vauva on täysin nukahtanut, alkaa kova itku välittömästi. Olen yrittänyt pitää vilttiä vauvan ympärillä jo rinnalla tai sylissä ja siirtää vauvan viltin kanssa petiinsä, ettei kylmä peti herätä vauvaa. Vaunuihin vauva nukahtaa, mutta herää kun liike loppuu, eli itse pitäisi malttaa kävellä koko vauvan unien ajan. Lopulta yöunilta heräämisestä kun on kulunut kuutisen tuntia, vauva nukahtaa jo silkkaa yliväsymystään ja nukkuu sitten ehkä jopa parin tunnin unet.

Yritän opettaa vauvan heti alusta alkaen nukahtamaan itse omaan petiinsä, en syliin. Rinnalle nukahtamista ei neuvolan mukaan voi välttää. Kai tällä hetkellä ongelmasta pääsisi sillä, että antaisi vauvan vain nukahtaa syliin kunnolla, mutta heti alusta alkaen yritän sinnikkäästi totuttaa hänet nukkumaan itsenäisesti, jolloin vältytään myöhemmältä vieroitukselta. Onko kenelläkään vinkkejä päivänukuttamiseen?
 
Täällä sama juttu, yöllä nukkuu ja nukahtaa tissille, päivällä ei nuku kun vasta tosi väsyneenä. Vaunuissa ei nuku.
 
minä oon muuten aika vähän päivällä edes yrittänyt nukuttaa omaan sänkyynsä ettei siirtysi ne päivän venkoiluongelmat öihin.. illalla nukahtaa (ja yöllä syötön jälkeen) niin helposti pinnikseen ilman mitään vippaskonsteja.. vaunuissa tykkäsi nukkua ennen vatsavaivoja, tykkää edelleen jos mennään soratietä ja kärryt liikkeessä. makuuasennossa olevaan sitteriin on nyt tullut nukutettua paljon kun se on sellanen jota voi kevyesti jalalla keinutella ja tehdä omia juttuja (tietenkin aika rajallisesti mutta vaihtelua jatkuvalle huudolle). meidän sänkyyn on välillä otettu yhdessä päikkärit kun hyvin tilaa ilman miestä :P
 
Vauva nukahtaa mihin nukahtaa ja siirrän vasta kunnolla nukahtaneena. Ne omaan sänkyyn nukkumiset ehtii oppia vähän ajan päästä. Esikoisen kanssa sama homma oli. Tää itkee väsymystään jo tunnin jälkeen, muttei silti malta nukahtaa millään. Nukkuu nyt 3h "taistelun" jälkeen vierashuoneen sängyssä (ja nukahti lopulta tissi suussa). Vaunuissa käyty välillä nukkumassa, on liian lämmintä tuolla eteläterassilla nukkua päivisin. Yöunille on nyt sammunut klo 22.30 oltuaan siinä kohtaa jo 4-5h hereillä....nukkui viime yönä syöden klo 3 ja 7. Ja sit nukkui n. Klo 10 asti. Ihan oikein hyvä siis!

Edelleen mysteeri, miten ne vauvat nukkuu, aina kuitenkin lopulta nukkuvat....:wink

Nukutuskeinona siis imetys, sylissä hytkytys, sitterissä superhytkytys (varsinkin koliikkivauvalla), kehdossa keinutus, vaunuissa rytkytys, joustinpatjan hytkytys, pepusta hytkytys, olkapäätä vasten ja manduca-nukutus. :)
 
Loistava ketju, kiitos Aiarana kun aloitit! Juuri kävin lukemassa vastaavaa ketjua esikoisen LA:n ryhmästä, kun kiinnosti vertailla vanhaa dataa uusiin tulokkaisiin :)

Meillä yöt ovat menneet yhdellä-kahdella herätyksellä toistaiseksi mikä on ihan loistavaa, ainut vaan, että kun vauvoja on kaksi, ovat ne herätykset väkisin aika pitkiä, vaikka nopeutan syöttöjä antamalla pulloa tissin lisäksi. Ja aiemmin voisi toki yrittää käydä nukkumaan. Iltatoimet alkavat noin klo 23, puoliltaöin yleensä nukkumaan, herätys n. klo 3, 4.30-5 nukkumaan ja seitsemän-kahdeksan aikaan ylös, joskus saattaa onnistua unet yhdeksäänkin. Yleensä yritän laittaa vauvat vuoron perään iltaunille, jolloin ne heräävätkin usein vuoron perään niin, että ehdin ensin hoitamaan yhden ja sitten vasta toisen, tai tarvittaessa rauhoittamaan jälkimmäistä tutilla sen aikaa, kun hoidan ensimmäistä. Hankalaksi homma menee, ja miehen apua tarvitaan, kun molemmat vauvat heräävät samaan aikaan.

Mitään ihmeempiä nukuttamisrituaaleja meillä ei ole, illalla syötetään eka vauva, vaihdetaan vaippa / hoidetaan iltapesut ja syötetään vielä vähän lisää, jos vauvalle maistuu. Ja heti kun rauhoittuu, vaikkei ehkä ole vielä täysin unessa, laitetaan omaan sänkyyn. Ja sama setti toiselle vauvalle, saatetaan myös miehen kanssa hoitaa nukutushommia vähän limittäin niin, ettei ihan tupla-aikaa mene kahden vauvan hoitoon. Usein nuo nukahtavat myös tissille tai pullolle, mistä sanotaan, että häiritsisi vauvan nukahtamaanoppimista, mutta enpä tiedä, samaa teki esikoinenkin ja tosi hyvin hän oppi nukahtamaan itsekseen jo ihan pienenä. Pääasia, että joskus nukahtavat ja vanhemmatkin saavat välillä nukkua :) Meillä nukutetaan omaan sänkyyn, koska esikoisen kanssa opin, että vauvan nukkuessa vieressä en itse saanut nukuttua, vauva nukkui kyllä hyvin :p

Päikkärit ovat oma lukunsa, mitään selkeää päiväunirytmiä ei vielä ole ja jos yritänkin hoitaa syötöt ja nukuttamiset peräjälkeen, niin jompikumpi vauvoista saattaa nukahtaa vasta, kun toinen herää. Yleensä kuitenkin yhdet tai kahdet yhtäaikaispäikkärit onnistuvat. Ja tosi hyvällä tuurilla on esikoinenkin päikkäreillä samaan aikaan, se on tosin harvinaista herkkua.
 
Meillä neiti herää yleensä aamulla 8-9 aikaan, jonka jälkeen on pari tuntia hereillä. Tällöin koitan tehä aamujutut tytölle ja itelle. Yleensä 11-12 aikaan lähen käymään lenkillä niin neiti nukahtaa vaunuihin. Joskus nukkuu monta tuntia, mutta yleensä herää melko nopeesti ko vauhti loppuu.. :sad001 illalla nukkuu vielä yhet unet sitterissä. Yöunille alkaa 21-23 välillä ja nukutan syliin. Keinuttelen olohuoneessa sylissä ja kattelen ite telkkaria. Omaan sänkyyn vien vasta, kun on kunnolla nukahtanu. Yöllä herää 1-2 kertaa ja nukahtaa yleensä tissille. Jos herää kunnolla niin siirrän meijän sänkyyn loikoilee niin siihen se on nukahtanu :)

Joskus jos neiti ei meinaa nukahtaa päivällä millään mihinkään niin nukutan meijän sänkyyn. Yleensä riittää, että otan lähelle rintaa ja hyräilen jotain ja hipsutan hiuksista ja pohkeesta. Jaaaa monesti nukahan tähän itekki :D

Tyttö on nyt 1,5kk ja en kyllä ressaa siitä mihin ja miten nukahtaa. Tärkeintä että toinen on tyytyväinen ja mää saan nukuttua :)
 
Meillä esikoinen oli huono päivänukkuja, nukkui vain puolen tunnin unia ja oli vaikea nukuttaa. Päivät oli lähinnä nukuttamista ja imetystä, kun ei jaksanut olla kuin noin tunnista puoleentoista hereillä. Nukutuskeinoina hänelle oli lähinnä sitterin hytkytys ja vaunulenkkeily, autoajelulla nukahti myös ja kylässä jos oltiin niin nukutettiin autoistuimeen heiluttamalla. Yöt poika sitten veti hirsiä ihan kunnolla, illalla nukahti tissille ja pienestä pitäen nukkui jopa 5-6h putkeen yöllä ja jatkoi helposti unia imetyksen jälkeen aamuun asti. Ja nukkui yöt pinnasängyssä alusta asti. Nukuttaminen päivällä oli aina isotöinen operaatio ja hirmu rasittavaa kun koko ajan sai olla nukuttamassa...

Tämä tuorein tapaus on nyt viikon ikäinen ja nukkuu vielä päivät miten milloinkin. Nukahtaa tissille, syliin, kantoreppuun ja sitteriin (meillä semmoinen sitteri jonka saa makuuasentoon sängyksi).. päivällä nukkuu puolentunnin pätkistä pariin tuntiin. Öisin suostuu nukkumaan vain minun vieressä, huudoksi menee jos yrittää siirtää pinnasänkyyn...yöllä nukkuu pisimmän pätkän noin 4h ja siitä sitten aamuyön parin tunnin välein. Nukkumaan yöunille meillä tyttö menee yhdeksän ja kymmenen välillä.
 
Kokeilin kantoliinaa vauvan kanssa ja suosittelen sitä kaikille äideille! Vauva nukahtaa kantoliinaan lähes välittömästi jos on nukkumisaika ja nukkuu liinassa paremmin ja pidemmät päiväunet kuin muualla. Ja vaikka vauva ei nukkuisi vaan köllöttelisi liinassa ja katselisi ympärilleen, ei hän ala itkemään vaikka normaalisti parkuisi masuvaivoja tai jotain muuta vaikka sylissä olisi. Itse saan kädet vapaiksi ja pystyn tekemään kotitöitä tai vaikka olemaan tässä läppärillä ihan vapaasti ja vauva kulkee mukana ja saa kuitenkin olla lähellä koko ajan. Sidottavan liinan kanssa on paljon työtä ja vauva itkee kovasti liinaan laittaessa, mutta itku laantuu välittömästi kun vauvalle saa hyvän asennon. Liinan kanssa ähertäminen on siis vaivan arvoista (: Minulla on hug a bub kantoliina, siinä ei vauvalle tule liian kuuma vaikka olisi hellepäivä. Trikoisissa liinoissa vauva ja äiti lämpenevät helpommin, koska kangasta on useammassa kerroksessa eikä se hengitä.
 
Minä olen sitä miettinyt, että onko vaunuissa/autossa nukutut päikkärit jotenkin tutkitusti huonompilaatusia versus omassa sängyssä pimennetyssä huoneessa? Jotenkin tuntuu, että näin olisi ja meillä kun onneksi nyt ainakin tyttö nukkuu päivisin ihan tyytyväisenä sängyssäkin, niin pitäisikö sitä könöttää usein sitten kotona, että hän saa paremmat unet?
 
Esikoinen nukkui parhaimmat, levollisimmat ja pisimmät unet ulkona vaunuissa. Ja talvella mitä rapsakampi pakkanen niin sitä pidemmät unet aina oli :D
 
Täällä luulivat, että siksi nukutetaan Suomessa pakkasessa vauvaa, että tottuisivat kylmään :D

Teidän vauvat on ihan yökukkujia, meidän pullaposki käy yöunille jo klo 19 :P 7 maissa herätään, ollaan tunti-puolitoista hereillä ja sitten nukutaan taas pari tuntia :) Yöllä herätään 1,5-2 h välein, nyt pari viime yötä mennyt myös 3 h unia melkein! Syötöt on aika nopeita, paitsi sitten on sitä unissaan murinaa yön aikana, joka rajoittaa äidin unia......
 
Meillä poika nukahtaa yleensä maidon jälkeen syliin. Joko rinnan päälle tai syliin. Siitä siirretään sitten joko omaan sänkyyn (yöllä) tai sitteriin. Nukahtaa joskus tutin kans mutra yleensä ilman. Vaunuissa nukkuu sen aikaa ku liikettä on. Autossa nukkuu myös. Iltaisin täytyy nukuttaa enemmän, muutoin kyllä nukahtaa hyvin. Katsotaan kun aloitetaan sunnuntaina D-vitamiinit että miten yöunien käy.
 
Meillä tyttö nyt 4vko on nukkunu viimeiset kaks viikko tosi levottomasti ja katkonaisesti päivällä. Nukahtaa mutta säpsähtää melkein heti hereille, kovasti jalat ja kädet käyvät nukkuessa, ei aina tietystikään. Öisin on silti nukkunut kolmen-neljän tunnin pätkiä onneksi. Nyt sitten tuossa nukkui kolme tuntia sitterissä eikä tarvinnut hyssytellä kuin aluksi vähän ja enköhän jo mieti et onko kaikki kunnossa.. Onko teillä muilla vauvat säpsähdellyt ja raajat "lennähdellyt" nukkuessaan? Aina sitä keksii jotain huolestumisen aihetta näemmä
 
Täällä ainaki tyttö säpsyy välillä ja sitte siihe herääki
 
täälläkin säpsytään aika paljon päivällä :)
 
Meillä nukahdettais rinnalle, mutta oon ite jotenkin ihan hysteerinen ton röyhtäytyksen kanssa, niin välillä sitten havahtuu siinä. Yöllä unet jatkuu siitä kyllä helposti, kun laittaa sänkyyn, mutta päivällä ei niinkään.. Ilmavaivoja ollut aika paljon, ehkä rintakumin vuoksi..
 
Musta tuntuu että tuo vauva on nukkunu koko päivän. Aamupäivällä se oli vähän hereillä. Mies on koko viikonlopun pois niin mua pelottaa jo valmiiksi tulevat yöt. Jos vauva ei nukukkaa yöllä? Yksin pitäis jaksaa..
 
Tämä meidän pian neliviikkoinen nukahtaa nykyään yöllä röyhtäytyksen jälkeen itsekseenkin pinnasänkyyn (äippälootaan), ja nukkuu sellaisia kolmen-neljän tunnin pätkiä. Yhdeksän-kymmenen aikoihin nukahtaa ekan kerran ja sitten heräilee syömään klo 1-2 ja 4-6 ja tähän ehkä vielä yksi unijakso n. yhdeksään. Harvoin tarvii erikseen nukuttaa yöllä, päivällä taas on ihan toinen ääni kellossa.
Silloin kukkuu ja seurustelee/katselee maailmaa, ei nuku kuin ehkä tunnin pätkiä kun on ensin syliin/rinnalle nukahtanut, vaunuissakin uni tulee, mutta nykyään usein herää heti kun vaunut pysähtyy.
 
Takaisin
Top