Vauvojen kuulumiset

On kyllä menny aika äkkiä tän raskauden kans, oo kerinny huomatakkaa jotta on enää 10viikkoa laskettuun aikaan. :)

Hyvä että unajaman pikkunen on päässy kotiin! :)

Onpa teijän toisten vauvat äkkiä kehittyny, ku meillä ei tyttö oo paljo kiinnostunu liikkumaan. Kovasti yrittää ryömiä mutta ei jaksa yrittää tarpeeks, hermot menee ennemmin :D nyt on vaan alkanu istuillaan ollessa pyörimään ja menee melkeen siitä mahalleen. Jospa se kohta kävelee eikä ollenkaan konttaa :D taaperokärri ois miun kaverilla lainassa vielä, ni ei oo päässy testaamaan sitä vielä.
 
Meilläkään ei kontata, veikkaan kanssa että jättää sen väliin. Joskus ottaa pari konttausaskelta, mutta menee mieluummin ryömien, niin pääsee kovaa. Kuitenkin nousee istumaan ja seisomaan yms vaikka ei konttaa, niin eipä tuo haittaa, kukin tyylillään :D
 
Ei meilläkään kontata, osaa kyllä, mutta mahallaan pääsee lujempaa :grin Meillä on isommatkin kontanneet vasta kun on oppineet ilman tukea seisomaan.

Sais tuo typy kyllä jo laskee irti tuesta kävellessään. Reppana ei osaa ite kääntää taaperokärryään, niin pitää aina huutaa äiti apuun kääntämään :grin Olis tossa toi kävelykärrykin, sitä onkin kiva työnnellä kun saa ite käännettyä. Tyttö ei yhtään viihdy siinä kyydissä, vaan mielummin nojailee siihen ja työntää edellään. Ei haittaa yhtään, onpahan ergonomisempi :grin
 
Meidän tytölle tulee sunnuntaina 10 kk täyteen, ja ensimmäisiä askeliaan jo ottaa. Viime perjantaina tuli ekat kaksi, ja eilen ja tänään intoutui harjoittelemaan jo enemmänkin. Ennätys yhdeksän askelta :) Kova on kiipeilemään myös.

Eka selkeä sana on ollut "vettä". Siis niin, että sana yhdistyy oikeaan asiaan. Joskus tulee myös kissa ja tissi. Ruuan jälkeen osaa sanoa kiitos, eli "tiito". Aiemmin se huitaisi lusikkaa niin, että ruuat lensi, kun ei halunnut enää syödä, mutta nyt se sanoo sen "tiito". Siitä tietää, että vatsa on täynnä.

Kovasti se höpöttelee ihan omia juttujaankin, mitkä sisältää paljon oikean kuuloisia sanoja, mutta tuskin tarkoittaa niillä niiden oikeita merkityksiä. Tänään sanoi mm. aamulla aivan selvästi, että "Kakka haisee", vaikkei ollutkaan kakkaa lähistöllä :D

Ymmärtää jo myös paljon puhetta. Kun esim. kysyy, missä napa on, osoittaa ja tutkii sitä. Ja sitten vertaillaan äidin (tai siskon tai veljen) napaan.

Hampaita on viisi, kaksi ylhäällä, kolme alhaalla. Syödään kiinteitä neljä kertaa päivässä. Viidestä ateriasta saa vain haaveilla niin kauan kuin imetys on niin suuressa roolissa kuin vielä on. Aamulla on turha tarjota puuroa heti herättyä, vasta tunnin-kahden päästä. Niin kauan kuin menee näin, ei sitä neljää ateriaa enempää mahdu päivään. Päikkäreitä nukutaan yhdet tai kahdet, ja niiden pituuksissakin on vaihtelua.

Mitähän vielä... Reipas ja iloinen tyttö. Kamalaa vauhtia kehittynyt. Tosi nopeasti mennyt tää melkein 10 kk, kohta vuosi. Liian nopeasti. Enemmän se jo tuntuu taaperolta kuin vauvalta. Mutta onhan sitä menoa ja kehitystä ihana seurata.
 
Siis mitä Ailiina, ihan käsittämättömän taitava tuo sinun tyttösi! Meidän jätkä täytti 20. päivä 10 kk ja ei puhettakaan että osaisi kommunikoida tuolla tavalla. Kontaten mennään ja kovaa, noustaan ja kävellään tukea vasten ja yritetään näemmä myös harjoitella seisomaan ilman tukea.

Puhetta ymmärtää jonkun verran, mutta mitään puheentapaista ei kyllä vielä oikein tule. Päristelee vaan niin että kuola roiskuu. :D
 
Niin eri vauhtiahan nämä pienet kehittyy. :) Meillä tosiaan asuu melkoinen pikkuapina (kaikella rakkaudella sanottuna... :wink ) mutta puheen tai hienomotoriikan kehitys ei ole kummoista. Vielä ehtii. :grin Ja onhan nämä luonnekysymyksiäkin, siskoonsa verrattuna tämä etenee hitaasti. Sisko oli sellainen, nyt mennään eikä meinata, vaikka heti kun tajusi ottaa ekat askeleet ilman tukea, niin sitten jo lähettiin viipottaan. Tämä harjoittelee askelia hyvin harkiten, vauhti tulee vasta kun varmasti osaa.
 
Meillä on tänään Helmin 10kk neuvola ni laitanpa tänne sitte uusimmat mitat. :)
 
Onnistuuko teijän muksuilta pinsettiote? Meillä poika ottaa etusormella ja peukalolla mutta vetää sillain hassusti nyrkkiin käden kuitenkin. Saa kuitenkin kaikki hiekanjyvät ja muut muruset noukittua... :D
 
Meillä ei todellakaan ole kommunikointi myöskään tuolla tasolla kuin Ailiinan tytöllä, ihan huikeaa kyllä! Meillä tiedän vain, että poika varmasti ymmärtää muutamat sanat, esim. "vilkutetaanko", "äiti","kissa" ja "vettä". Muuten ei mitään hajua mitä se ymmärtää. :D Ja itse sanoo usein "äiti" ja "ei", mutta en ole ihan varma tietääkö tarkalleen mitä ne tarkoittaa. Ja muita sanantapasia tulee kyllä paljon, mutta usein kuulostaa ihan höpöltä "aa-aa-aa"-puheelta. Meillä on tietysti kaksi kieltä kotona käytössä ja sekin voi sekoittaa puheen oppimista.
 
Matkimalla tuntuu nyt tulevan paljon niitä sanoja meidän tytöltä. Eli en tiedä, kuinka paljon oikeasti ymmärtää ja tarkoittaa sanomisiaan, vai onko vain matkimista. Tänään tyttö on toistellut mun perässä "ei saa" (yli-innokasta tutkimusmatkailijaa joutuu jo aika paljon kieltämään tekemästä kaikkea, ja nänniäkin pureskeltu tänään, lieneekö hampaita tulossa taas). Sen hän ainakin sanoo vain matkimalla. Toisaalta onhan se matkiminen pienille yksi merkittävä tapa oppia.

Onhan tuo vauvojen kehittyminen tosiaan yksilöllistä ja voi vaihdella paljon. Mun isommat lapset lähti huomattavan paljon myöhemmin liikkeelle kuin tämä kolmas. Kääntyminen selältä vatsalleen esikoisella puolivuotiaana, keskimmäisellä 8-kuisena ja tällä nuorimmalla hieman päälle 2-kuisena. Esikoinen oppi kävelemään vuosi ja 1,5 kk:n ikäisenä, keskimmäinen vuosi 4 kk:n iässä ja tämä nuorin nyt sitten ilmeisesti n. 10 kuukauden iässä.

Esikoinen alkoi sanoa kokonaisia sanoja vasta 1,5-vuotiaana, kun taas hitaammin liikkumaan oppinut keskimmäinen jo 7-8 kuukauden iässä. Tämä nuorimmainen taas tuntuu olevan melko aikaisessa sekä liikkumisessa että puheessa. Alkuun ajattelin, että puhuminen tulee hänellä varmaan myöhemmin, kun pitkään meni niin, ettei paljoa jokellellut tai äännellyt. Nyt sitten yhtäkkiä alkanut höpöttelemään hurjan paljon, ja noita sanojakin alkanut heti tulla. Ehkä hän kehitti sitä taitoa aiemmin vain hiljaa mielessään.

Joskus tuntuu myös siltä, että isompien sisarusten läsnäolo ja malli myötävaikuttaa vauvan kehitykseen. Ainakin, kun mietin tilannetta kahden isomman lapsen kohdalla, joilla ikäeroa 1,5 v, niin heistä nuorempi sai isoveljensä ansiosta kuulla jo kohtuajoista alkaen pikkulapselle suunnattua puhetta huomattavasti enemmän kuin isoveli itse aikanaan. Mä en osaa itsekseni höpötellä vatsalle, vaikka sillä kohtuaikaisella juttelulla ja musiikillakin on kai lapsen kielellistä kehitystä edistäviä vaikutuksia.
 
Onpas teillä tullu Jenni aikasin :eek: Meillä tyttö kovasti harjoittelee, mutta ei vielä täysin hallitse. Pojilla tuli muistaakseni 7-8kk, mutta he onkin muutenkin meillä motorisesti lahjakkaampia, josko tyttö alkais sitten puhumaan aikasemmin kun vähän alta kaks vuotiaana :grin
 
Joo se kyllä tuli. :)eka otti leluista kiinni vaan peukalolla ja etusormella, sitte pienempiä ku anto :)
 
Mä oon miettinyt että kuinkakohan paljon kaksikielisyys vaikuttaa puheen kehitykseen... meilläkin kotona kielinä suomi ja ruotsi, ja poika on nyt ruotsinkielisessä päiväkodissa aloittanut juuri kun menin takaisin töihin. Just että oppiikohan se kuinka myöhään sitten ymmärtämään/puhumaan ja osaakohan se puhua koska oikeeta kieltä oikeelle vanhemmalle? Neuvolasta yritin kysellä mut ei se täti oikeen mitää osannut sanoa.
 
^Meillä on muutamia kaksikielisiä lapsia lähipiirissä ja näillä puheen kehitys ollut selvästi hitaampaa. Kaksivuotiaana oli selvästi jäljessä yksikielisiin. Mutta en tiedä onko se aina niin vai vaan sattumaa. Ja rikkaushan se on, nyt nämä lapset puhuu sujuvasti kahta kieltä. :)
 
Meillä on yksi toinen suomi-englanti lapsi lähipiirissä, ja hänelläkin oli puheenkehitys hitaampaa. Tai se meni niin, että heikompi kieli (suomi) oli tosi paljon heikompi ja oppi sen kunnolla vasta tarhaan mennessä muutaman vuoden iässä. Ja lisäksi on pari tapausta, jossa lapsi on ollut yksikielisessä perheessä maassa, jossa valtakieli on eri kuin perheen kieli, ja tällöinkin puheenkehitys oli selvästi hitaampaa. Esimerkiksi mun veli, kun asuimme pienenä vähän aikaa muualla Euroopassa, ja suomi alkoi sujumaan kunnolla vasta kun palattiin Suomeen hänen vajaa kolmen vuoden iässä.

Eli aika todennäköisesti se voi viivästyä. Pitää koittaa pitää se mielessä, kun tulen kuitenkin vertaamaan meidän poikaa tuntemiini yksikielisiin lapsiin enkä tiedä oikein mikä on normaalia tai hidasta oppimista tällaisessa tilanteessa olevalle.
 
Mäkin tässä mietin kun itse olen jo 10-kuisena puhunut kolmesanaisia lauseita, on hassua että poika ei tunnu ymmärtävän muuta kuin ei. Mutta mä olen ehkä ollut vähän aikasessa, anoppi sanoi että mies oppi aika myöhään puhumaan, ja se on kakskielinen myös. Että kaikki aikanaan, eipä kai sillä mikään kiire ole.. :) pikkuveli oppi varmaan vasta 2vuotiaana, mutta sillä onkin sitten oppimisvaikeus ja lukihäiriö, sekin on perinnöllistä. Neuvolasta sanoivat että seuraavat poikaa tarkkaan sen takia. :)
 
Mäkin aloin puhumaan sanoilla n. 10-kuisena ja lauseita vuoden iässä, vaikka olin keskonen ja syntynyt pari kuukautta etuajassa. Ja miehen sisko taisi olla vielä aikaisempi, ehkä tytöt usein on? Ja pojat varsinkin kaksikielisissä ympäristöissä tuntuu olevan hitaimpia. Ei tuo meidän ainakaan kyllä vielä ihan hirveästi ymmärrä tai osaa sanoa, tosin juttua kyllä tulee koko ajan (baby Finglishiksi me sanotaan sitä) ja "äiti" ja "daddy" sanoo nyt melkein koko ajan, vaikken tiedä ymmärtääkö mitä ne tarkoittaa. Mutta kaikki ajallaan. :)
 
Onpas jännä lukea näitä kehitystarinoita! Niin ihanasti eri lailla kaikki :)

Meidän iloinen neiti tuli vappuaattona 10 kk, kootusti on kehittynyt näin:

- Nousee istumaan ja seisomaan ja laskeutuu täysin itsenäisesti - osaa myös suojata itseään kaatumiselta todella hyvin.
- Kävelee aikuisen avustamana ja työntää tavaroita (me ei omisteta mitään kärriä, mutta työntää mitä eteen sattuukaan :D)
- Konttaa ja on siirtymässä pikkuhiljaa karhukävelyyn, lienee kai kävelyn harjoittelua sekin :)
- On aloittanut entistä aktiivisemmin sivuttain kävelyn ottamalla tukea seinistä ja huonekaluista.

- Osaa vilkuttaa ja toistelee sanoja. On alkanut ymmärtää joitain sanoja - ei, tule tänne, missä isi/äiti jne.
- Kun hänelle sanoo ei, hänkin heiluttaa päätään ein merkiksi :D
- Osaa taputtaa
- Tunnistaa tietyt musiikkikappaleet (Uptown funk on paras) ja alkaa tanssimaan kuulleessaan

- Osaa käyttää kosketusnäyttöä sujuvasti :D

- Hampaita on viisi, alhaalla kolme, ylhäällä kaksi. Meillä hampaat eivät ole todellakaan tulleet pareittain ja ylhäällä on etuhampaiden sijaan tullut ne ulommat etuhampaat :D

Ulkona on vähän jo konttailtu, ensi viikon kreikan reissulla sitten enemmän :)
 
Poika oli tehnyt mulle äitienpäiväkortin päiväkodissa, ihan itkettää miten söpö se oli! Mun eka äitienpäivä tulossa :D
 
Takaisin
Top