Vauvojen kuulumiset

Maitoallergia on eri asia kuin laktoosi-intoleranssi. Nyrkkisääntönä voi pitää, että laktoosi-intolerantikolle sopivat myös maidottomat tuotteet, mutta maitoallergikko ei voi käyttää edes laktoosittomia maitotuotteita.

Vältä näitä
Pakkausselosteet kannattaa lukea tarkkaan, sillä maitotuotteita ja maidon ainesosia käytetään valmistusaineina todella monessa elintarvikkeessa. Maidotonta ruokavaliota noudattavan pitää välttää:

  • maitotuotteita: maito, piimä, viili, jugurtti, rahka, kerma, ranskankerma, smetana, kermajäätelö, juusto, tuorejuusto, maitovanukkaat
  • laktoosittomia ja vähälaktoosisia maitotuotteita (mm. HYLA, into)
  • maitoa sisältäviä kasvirasvatuotteita: kasvirasvajäätelö, kasvirasvajuusto
  • voita sekä maitoa tai piimää sisältäviä margariineja ja muita leipärasvoja, voiöljyä
  • rahka- tai hapankermapohjaisia levitteitä
  • maitosuklaata
  • vuohenmaitoa, poronmaitoa, lampaanmaitoa
  • maidon ainesosia: laktoosi, maitojauhe, maitoproteiini, hera, herajauhe, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatit
  • lehmänmaitopohjaisia äidinmaidonkorvikkeita
 
Meillä tyttö oli tänään neuvolassa (17 vrk) 4.6 kg ja 55.3 cm, eli kasvaa mainiosti. On myös saanut sammasta kieleen ja syötön jälkeen pitäisi antaa sitruunamehus tippa. Melkoinen ilme tyypillä happaman herkun jäljiltä :)
 
Täältäkin neuvolakuulumisia, pojalla ikää 5,5 kg. Painoa 4850 g ja pituutta 57 cm. Oli vähän jo tasoittunut pituuskasvu ja painon kertyminen. Muuten ei oikein mitään ihmeellistä, kun ei ole ongelmiakaan ollut. Rotavirusrokotettakaan ei vielä annettu, kun ei ole 6 viikkoinen...

Ja ensi viikonloppuna juhlitaan jo nimijuhlia! :)
 
Myö päästiin vauvan kans viime perjantaina kotiin, ni vielä piti painokontrollissa käyvä lauantaina päivällä.. oli tullu hyvin painoa lissää eli ihan turhaa panikoivat ku syöki tosi hyvin.
Meijän tyttö ei kyllä turhia huuva, tyytyväinen vauva♡ :)

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli nyt toinen yö kotona. :) Ei kyllä mitenkään maailman helpointa ollut, vaikka olisi pahemminkin voinut mennä. Poika halusi rintaa koko ajan, ja sitten sai raivareita kun ei saanut hyvää imetysotetta tai ei vaan ollut tarpeeksi maitoa. Mulla on edelleen rintakumit käytössä kun nänninpää oli aluksi sen verran matala ettei poika saanut ilman otetta, mutta haluaisin kyllä oppia niistä pois jos vain pystyy. Mua kanssa vähän jännittää, riittääkö mun oma maito nyt, kun vastasyntyneiden osastolla annettiin aina kolmen tunnin välein luovutusmaitoa ja vaikka itse imetin ja pumppailin sen verran kun pystyin, ei se tietenkään vastaa sitä kuin jos lapsi olisi ollut vieressä ja omalla rinnalla alusta alkaen.

Nyt yön jälkeen vauva on köllötellyt kyllä tyytyväisenä ja ihan ylisöpö.

Eilen illalla myös huomattiin, että pojalle oli noussut tosi punainen ihottuma pitkin vartaloa. Aluksi tuli mieleen että olisi johtunut sinä päivänä päällä olleesta haalarista, mutta oli se ihottuma vielä ainakin toistaiseksi jäljellä. :sad001 Toivottavasti lähtee pian eikä jää pidemmäksi vaivaksi! En tiedä, voiko noin nuorelle tulla jo atooppista ihottumaa?
 
olisko ihan hormooninäppyä? Meillä tuli tytölle kans jo viikon ikäisenä mahaan laajasti mutta katosi parissa päivässä, nyt sit naamassa vähän
 
Wuhuuu, meillä nukuttiin viime yö!! Yhdellä syötöllä ja se oli pikaruokailu 20min ja het tuli uni. On nyt ittelläki ihanan levänny fiilis kun monta yötä menny hyvin vähällä unella:) näitä öitä paljon lisää:)
 
Toivottavasti tuo meidän pojan ihottuma menisi kanssa parissa päivässä ohi. Se vaikuttaa ihan atooppiselta ihottumalta nyt kun olen lukenut eri ihottumista vauvoilla, mutta vaikea uskoa, että näin pian syntymän jälkeen alkaisi tuollainen vaiva. Ehkä jonkinlainen allerginen reaktio tai ärsytys (voisko olla vaikka hikoilusta tms?) vaikuttaisi todennäköisimmältä. No, kysyn kuitenkin huomenna terkalta, jos se ei ole siihen mennessä haalistunut.

Tuntuu, että olen vielä aika hukassa vauvan hoidon suhteen (ja mies myös), mutta kai tämä tästä selkeytyy pikkuhiljaa. Joskus on vaan niin vaikea tietää, johtuuko itku nälästä vai kuumuudesta/kylmyydestä vai likaisesta vaipasta vai jostakin muusta. Ja monessa asiassa tuntuu, etten vain osaa/tiedä miten ne tehdään enkä tiedä mistä oppisin. En esim. osaa röyhtäyttää vauvaa, ja mietin voisiko tuo (tai ilmavaivat ylipäätään) selittää osan itkuista. Kaikista kamalinta on, kun vauva itkee yöllä ilmeisesti nälkäänsä, ja kun koitan rintakumin kanssa saada rinnan hyvin suuhun, tuo yrittää muutaman kerran ja toteaa ettei se sitten jostakin syystä kelpaakaan ja jatkaa itkuaan entistä kauheammin. :sad001 Yleensä on sitten jossakin ajassa lopulta rauhoittunut rinnalle, mutta en tiedä miksi se ei heti kelpaa, tuleeko maitoa liian vähän vai mikä on ongelma. Ehkä voisi jotenkin johtua rintakumistakin (jota en myöskään osaa laittaa ihan oikein), mutta kun tuo ei vaan huoli nänniä nyt ollenkaan ilmankaan rintakumia, en vissiin saa sitä tarpeeksi syvälle suuhun ilman. Ja tietysti TAYSin osastolla sai nälkänsä tyydytettyä yleensä pullomaidolla ja minun imetykset oli enemmän sellaista ekstraa, joten ehkä nyt kestää aikansa, että tottuu tyydyttämään nälkänsä hitaammin rinnalla.

No, kaksi päivää kotona vasta takana, että kai tässä aika pian oppii jo enemmän ja asiat rupeavat luistamaan. Ja anoppikin on taas parin päivän päästä täällä, ja hän varmasti osaa neuvoa. :)
 
Tsemppiä annisla! Vastasyntyneille tuntuu kyllä tissi olevan se joka vie huudon, sitkeetä syöttämistä vaan, varmasti poika oppii kunnolla tissille kun se arki siinä tasaantuu:)!
Tuntuuko että maitoa tulee jo hyvin, tissit ihan pakahtuu kun maito nousee syötön alkaessa? vauva nielee ja maitoa jää usein suupieleen kun syöttö on ohi? Mun kokemuksilla just nää isot vauvat rauhottuu kummasti kun sapuskaa alkaa virrata.. et sä kysynyt neuvoja, sori, ihan tsemppinä vaan täällä huhuilen:p!

Itse röyhtäytän vauvan vasta kun/jos alkaa vääntää itseään syötön jälkeen-silloin se röyhtäys tulee aikalailla heti kun pystyasentoon pääsee. eikä sitä aina tule! mutta öisin mielestäni helpottaa paljon kun ei turhaan tarvitse kanniskella röyhtäystä odottelemassa.

noista näpyistä - meillä nousi pojalla jo heti sairaalassa kunnon puna poskille ja jalkoihin, täydennettynä erilaisilla näpyillä, joita oli paljon. hävisivät täysin siinä viikon iässä. ilman sen kummempia hoitoja.
 
Meillä ei kans oo röyhtäytetty, jos ei vaikuta kipristelevän. Paitsi jos huomaan tyypin nieleskelevän ilmaa syödessä
 
mä kans annisla veikkaisin et kyse on ihan vaan hormoninäpyistä, ne näyttää atoopiselta ihottumalta, johtuvat hormoni muutoksista joita äidin kropassa on tapahtunut ennen synnytystä ja sit kun vauvaa imettää niin helahtavat tosi herkästi esiin, ihan harmitonta on. Vastasyntyneiden iho alkaa muutenkin hilseilemään sillai hassusti aluksi ja näyttää et tarttis kipeesti rasvaa mut se on ihan normaalia muutosta syntymän jälkeen.
 
Ehkä ne sitten oli hormoninäppyjä, joka tapauksessa kadonneet nyt. :) Ja joo, huomasin kyllä kanssa että tissistä tuo rauhoittuu. Oikeastaan aina itkiessä on tähän mennessä halunnut vaan tissille, pari kertaa vaan johtunut jostain muusta. Nyt juuri oli puolitoista tuntia rinnalla, niin että aina kun nukahti ja otin pois, niin vähän ajan päästä alkoi taas kitinä ja uudestaan piti alkaa imettämään.

Toivon tosiaan, että maitoa tulee riittävästi. Iso poikahan tuo on ja itse ensikertalainen imetyksessä ja käytän vielä rintakumia, niin en osaa sanoa onko maidontuotanto riittävää. Tänään kotikäynnillä pojan paino ei ollut noussut yhtään sitten sairaalasta lähdön kolme päivää sitten, joten vähän petrattavaa kyllä on. Mitattiin sitten painon muutos yhden syötön jälkeen, ja terkan mukaan maitoa tuli riittävästi, mutta syöttöjen väliä kannattaisi sitten lyhentää että saa varmasti tarpeeksi maitoa. Meillä on ehkä mennyt enempi niin, että pojalla on pitkiä yli tunnin imetysmaratoneja ja nukkuu niiden välillä joskus pitkäänkin, mutta nyt koitan sitten pitää välit max. kolmessa tunnissa ainakin päivisin.
 
Ihan hyvältä tuo alku teillä kuulostaa! Kyllä mä muistan mitä se imetyksen aloittaminen esikoisen kanssa oli, aika säätämistä pienemmänkin vauvan kanssa:p!

Kun vauva sitkeästi jaksaa imeä, pitkään, alaa se maito kyllä lopulta kunnolla virrata! yleensä se syömiseen kulutettu aika lyhenee sitten huomattavast kun sitä tavaraa kunnolla virtaa, vatsa täyttyy silloin nopeasti.

tsemppiä!
 
Meillä ei mee nyt hyvin. Ollaan siis lekureissa ravattu, mun imetysdieetti laajenee tällä viikolla kotimaisiin viljoihin. Tyttö pulauttaa nykyään joka syötöllä enemmän tai vähemmän tai jopa kaikki. Toisen pään tuote on myrkyn vihreää ja ihan vettä. Myös selvää silent refluksia. Valveilla ollessa joko huudetaan naama punaisena (selkeät koliikkioireet) tai syödään, syödessäkin välillä raivotaan tai pärähdetään itkuun tai puklataan ja röyhtäillään kesken syönnin, ja syödään hurjia määriä kipuun. Huolestuttaa aivan hulluna ja on aivan järkyttävää, kun ei osaa auttaa toista. Mua jopa jo pelottaa, että miten psyykkisen ja kognitiivisen kehityksen käy, kun tosiaan ei päästä ikinä seurustelemaan, kun toisella on aina hereillä ollessa vaan huono olo. Nukkuminenkin on ihan älyttömän rauhatonta. Ei tän näin pitänyt mennä :sad001


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Paljon tsemppejä ja jaksamista Skylar!!! Toivottavasti noi allergiaan viittaavat oireet saatais pian kuriin, että edes vähän helpottuis vauvan olo ja vanhempien jaksaminen! ♡

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Voimia tosi paljon skylar! Suosittelen hankkimaan kantoliinan, jos sellaista ei jo löydy. Se pelasti minut koliikkilapsen kanssa. Vauva saa paljon läheisyyttä ja pystyasennossa tulee uni paremmin. Sinun ei tarvitse kannatella vauvaa käsivarsillasi koko ajan ja pystyt tekemään samalla jotain muuta. Minä esimerkiksi nukuin vauva kantoliinassa. Vauva liinaan ja sohvalle selälleen tyynyjen varaan, niin molemmilla tuli uni hyvin. Meidän kakkoselle oli nimittäin koliikki ja ihan kaikki mahdollinen syömäni aiheutti vatsanväänteitä. Vauva inhosi vaunuja ja kieltäytyi tutista, minä siis kannoin häntä liinassa aamusta iltaan, tai kun mies tuli töistä kotiin, hän kantoi vuorostaan, että minä sain vähän levätä. Uskomattoman rankkaahan se oli, mutta ilman kantoliinaa se olisi ollut ihan mahdotonta, esikoisestakin piti kuitenkin huolehtia. Minä kuitenkin selvisin siitä ja niin selviätte tekin tästä!
 
Tsempit ja jaksamista skylar!

Miten teillä muilla vauvat kasvanu? Onko ollu kotikäyntineuvolat? Meillä oli tännään, ni paino vauvalla 3670g(synt.paino 3435g), kotiinlähtöpaino oli 3100g. Eli hyvin kasvaa ja muutenki voi hyvin. :)meillä ei oo kyllä ollu mittää vaivoja, vauva syö päivisin 2h välein ja yöllä 5h välein. Ihanan tytön sain♡

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app
 
Tsemppiä Skylar! Se on niin kamalaa kun ei pysty auttaan silloin kun näkee et pienellä on hankala olla :sad001 Voimia todella paljon arkeen :Heartred Toivottavasti teillä on tukiverkostoa josta löytyy apua niin vauvan lohduttamiseen kuin myös arjen askareiden pyörittämiseen.
 
Meijän ukkeli huomenna 3 viikkoa, ja nyt on neljä päivää kärsitty mahakivuista.. alotettiin siis perjantaina dtipat.. kamalaa.. :/

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Onpas kurjaa! Mäkin pikkaisen jännitän niiden d-tippojan aloitusta. Kannattaa varmaan kokeilla eri merkkejä, jos joistain muista ei tulisi vaivoja?

Meidän poika on keksinyt hauskan tavan iltaisin nukahtaa tissille, ja sitten taas itkeä uudestaan rintaa jos koitan siitä siirtää pois. Tää sitten jatkuu tunteja, yleensä syö rinnalle taas päästyään jotakin 5-30min väliltä ennen uudelleen nukahtamista. Onko tähän muuta ratkaisua kuin tutti? (Olen koittanut pikkasen vieroittaa sairaalan tutista, johon oppi sairaalajaksolla). Oon myös miettinyt, voisko sillä oikeasti olla vain nälkä, jos mun maito ei riitäkään. Tai sitten tää on sitä maidon tuotannon lisäämistä?
 
Takaisin
Top