Vauvan kanssa

Hyvä röyhtöytys joka ruualla ja mä oon pitänyt masullaan, jalat koukussa rinnan päällä kun itse puoli istuvassa asennossa sohvalla... masua voi toki hieroakkin netistä löytyy kivasti ohjeita ns pieru hierontaan:wink jos mikään muu ei auta niin sit alkaisin vasta rajaamaan omia syömisiä...
 
Enkkumamatobe, jumppaa vauvan jalkoja ja tosiaan täälläkin ollaan mahalteen ja yritän pitää pojan "liikkeessä" et se masu toimis..me hankittiin sellane koliikkikeinu kun saatiin 10 eurolla. Eihän tolla koliikkia ole mut ai vitsi siinä tulee rupsut ja kakat huomaamatta! Ja oon vauvan jalkapohjii hellästi hieronu, sekin on auttanu =)
 
Kiitos vinkeistä! Muutama uus juttu mitä en oo vielä kokeillu joten niitä häätyykin hetimmiten kokeilla.
 
Enkumatobe: Tuota maiskutussyömistä voi kanssa yrittää rajoittaa. Eli katsoa, että vauvan imuote on mahdollisimman hyvä. Meillä ei hirveästi poika maiskuta, mutta silloin kun tekee, niin olen ottanut tissin vain pois suusta ja tarjonnut uudestaan. Samalla voi leuasta vähän painaa suuta enemmän auki. Tissi pitäisi olla todella kunnolla suussa, niin että vauva imee leuallaan eikä huulilla. Minulla se maiskutussyöminen selvästi myös sattuu, joten siksi olen rajoittanut sitä syntymästä asti. Nykyisin poika ei paljoa maiskuttele enää.

Meillä selkeästi 3 viikon tiheän imun kausi on nyt 1 kk iässä. On rauhallinen poika tässäkin suhteessa. Pari päivää on mennyt tissillä tunnin välein.
 
Mulla on jääny kirjottamatta ku tuo puhelinsovellus ei sitte toimi ikinä.... :sad001

Mutta joo, lukenu oon enkä kyllä enää muista mitä ootte höpöttäny mut meille kuuluu tätä nykyä jo vähän parempaa. :) ei vauva vieläkään oo itkuja kokonaa lopettanu, mutta huomattavasti vähentäny. Kasvanu on kovasti, tänään nlassa oli 5300g ja 58cm. Osaa olla iloinen ja tänään ensimmäisen kerran kuulin kun hörähteli sille keltaiselle naamalle vessassa. :) nauruaki alkaa sit jo tulemaan. :)
 
Onko muilla tällaista iltaisin kun meillä tänäänkin 18 aikaan näytti poika väsyneeltä ja käytin kylvyssä ja iltamaitoa ja nukahtikin n. 20min. Sitten alkaakin herättyään olla yliväsyny ja kitinää ja kiukkuitkua pitkin iltaa ja ei malta nukahtaa millään vaikka mitä tekisi ja sitten jo onkin nälkä ja virkoaa vaan taas hetkiseksi. Elikkä yöunille menoa tehdään joka useampi tunti tänäänkin 5h. Onko jotain vinkkejä vai onko tämän ikäisillä joka kausi menossa vai muuten vaan pojan rytmit sekaisin? Yritetty ollaan vähän iltarutiineja että jossain vaiheessa olisi rytmiä päivässä. Parina kertana vain nulahtanut 19 maissa ja nukkunut aamuun yösyötöillä ilman kitinöitä. Joskus voikin nukahtaa illalla pariksi tunniksi mutta sitten voi olla että herää 21 paikkeilla ja alkaa kiukkuaminen. Pinnasänkyyn koitetaan nukuttaa joka on makkarissa meidän sängyn vieressä. Eroa ei ole vaikka ottaisi meidän viereen. Tai koittaisi sitteriin tms nukuttaa.
 
Meillä vauva nyt usein ottaa vikat päikkärit noin 18-20, herää "sopivasti" just sillon kun me syödään illallista. 21 kylvetään, ja sit tissin kautta nukkumaan, mutta yleensä uni tuleekin sit vasta 12-1 aikaan :dead: että monen tunnin nukutuksia on täälläkin.. Ja viimenen syöttö usein sen +1h..

Täällä päin maailmaa on siis vähän eri päivärutiini, myöhemmin illallinen ja nukkumaan meno,mutta oon yrittänyt mahdollisimman aikasin saada tyttöä sänkyyn nukkumaan, eilen simahti ennen puoltayötä "jo"!

Tänään kokeilin kylvettää vasta 22 että olisi kauemmin hereillä välillä, jos vaikka nukahtaisi helpommin..
Aamulla kuitenkin nukkuu helposti 9-10 asti ja sitten vielä 12-13 asti ekat isommat päikkärit, että hyvin voisi aloittaa yön aikaisemminkin o_O
 
Varmasti ajan kanssa rytmit muuttuu ja sitten kun kiinteet aloitetaan ja varsinki kun kiinteitä menee isompia annoksia ja muutenki tottuu päivän rytmitykseen nii jospa sitten helpottais.
 
Meillä myös kiukutellaan nukkumaanmenosta.. ihan rasittavaa kun toinen on väsynyt eikä vaan mihinkään asentoon rauhoitu nukkumaan. Sit ku nukahtaa ni nukkuu vartin ja kitisee taas nälkäänsä, kun aiemmin ei ole syönyt vaikka on tarjottu. :sad001 ihana kuulla että ei olla ainoita kellä tämmöstä on. Tuohon nukuttamiseen saattaa hyvinki mennä se viis tuntia, ja päiväunillekki monesti kaks tuntia..
 
Mä oon ite aattellu et ei tän ikäsellä oo rytmii mut meijä poika Yleensä menee yöunille siinä 9-11 aikaan..jos päivällä ei oooo nukkunu yhtään pitkiä päikkäreitä, et on vaan pieniä erissä niin sit on tosi väsy ja kiukkunen..yön saattaa olla heräämättä, joskus syö kerran ja sit nukutaan ysiin asti. Mut jos ei herää niin kuuden tienoon herää ja on hereil sen 2 tuntii noin..hirmunen ährääjä, ei oikeestaa paljoo itke :dummy:
 
Helei, en oo saanu aikaseksi kirjoitettua tänne kun ollut paljon hommaa. :) Vauva perjantaina 8 viikkoa ja on varsin hurmaava pieni mies, joka ei turhaan kitise. Nyt viimeisen viikon aikana massu on ollut kipeänä ja iltaitkua on ollut. Helpottanut pierujumpalla ja hieronnalla ja massullaan polven päällä köllötellen.

Tiheäimu ollut todellakin tiheä ja tissillä on viihdytty. :p Tämä on meidän eka vauva, jonka kanssa ollaan päästy nauttimaan täysimetyksestä. :Heartblue

Rytmistä sen verran, että vauvan tahtiin mennään, mutta myös vauva menee vanhempien lasten tahtiin. Päivässä on tietty rytmi jonka kanssa eletään ja homma on aikalailla toiminut. Toki välillä ulos meno, ruoka tai uni isommilla voi vähän venyä, mutta illalla kaikki muksut on ysiltä omissa sängyssä ja vauva iltatissillä. Vauva alkaa yöunille 21-23 välillä ja herää pari kertaa yössä syömään. Eka unipätkä yleensä sen 3-5h ja loppuyö menee 2-4h pätkällä. Päivällä välillä nukkuu pitkät unet 3-4h ja sitten torkkuu loput unet milloin mitenkin väsy tulee. Onneksi siis hyvä uninen niin saa vanhemmatkin sisarukset huomiota päivisin. :)

Turhaa tuli jännitettyä arkea kolmen pienen kanssa. Välillä tulee haastavia hetkiä, mutta kaikesta ollaan tähän mennessä selvitty. :) Onhan sitä välillä tosi väsynyt, mutta en minä nuita pikkusia poiskaan antais. :Heartred

Ihania vauvan tuoksuisia hetkiä teille mammat, nauttikaa ihanan kamalasta vauva-ajasta, se kestää vain hetken! :Heartred
 
Meillä ollaan pienessä flunssan tapasessa ja välillä vauvaa yskittääkin:sad001 ja on alkanu vähän rohisee, mietittiin et pitäsköhän käyä lekurillla...jaksaa syyä, ei oo lämpöä ja käyttäytyy ihan normaalisti..mitä ite tekisitte?
 
Niin kauan kun syö ja on hyvävointinen eikä kuumetta niin seuraisin tilannetta. :) sit jos menee huonoon kuntoon tai ei syö tai kuumetta nostaa ni sit lääkäriin.. tohon rohinaan vois auttaa höyry, pesuhuoneessa lasket kuumaa vettä että saat sinne höyryä ja annat vauvan hengitellä siellä.
 
Niin kauan kun syö ja on hyvävointinen eikä kuumetta niin seuraisin tilannetta. :) sit jos menee huonoon kuntoon tai ei syö tai kuumetta nostaa ni sit lääkäriin.. tohon rohinaan vois auttaa höyry, pesuhuoneessa lasket kuumaa vettä että saat sinne höyryä ja annat vauvan hengitellä siellä.

Tätä nimenomaan EI kannata tehdä pienelle vauvalle että höyryttää ilman kosteaksi :D isompana sitten on toki oiva keino helpottaa yskää. Liittyi jotenkin vauvan keuhkoihin että miksi ei ..

Ninamommy minkä ikäisiä teillä oltiinkaan nyt? Meillä oli tuon tapasta flunssaa 2viikkoisena ja soitin tk:een että kannattaako tuoda, kyllä he pistivät ajan . Keuhkot kuunneltiin ettei sieltä kuulu ääniä, korvia ei tutkittu koska räkäisyyttä oli ollu vasta vuorokauden ajan. Vauva söi ja oli iha virkeä noin muuten :)
 
1kk 14 pvä ...mää oon vieny sitä kahesti veskii hengittelee..:nailbiting: kun netistä luin et miten muualla ollaa toimittu...ei se koko aika röhise, nytkin nukkuu ihan tuollai rauhassa eikä kuulu mitään...ja yleensä kuuluu pahemmin kun on syöny, et jääköhän, sinne liman päälle maitoo sitten...
 
Onpas eri ohjeita.. täällä neuvolassa nimenomaan käskettiin höyryyn viedä meidän esikoista kun oli noin kuukauden ikäinen... :D ei kyllä auttanut sille, muu kuin korvien putkitus 1v3kk ikäsenä. Siihe asti rohisi aina. :eek:
 
1kk 14 pvä ...mää oon vieny sitä kahesti veskii hengittelee..:nailbiting: kun netistä luin et miten muualla ollaa toimittu...ei se koko aika röhise, nytkin nukkuu ihan tuollai rauhassa eikä kuulu mitään...ja yleensä kuuluu pahemmin kun on syöny, et jääköhän, sinne liman päälle maitoo sitten...

Meillä on tota samaa, röhisee välillä ja just syönnin jälkeen on pahinta ja mietin kans samaa että vaikuttaako se maito jotenki .. o.O maitotuotteethan kerää aikuisellakin limaa :wideyed: voi hitto! Toivottavasti ei tuu korvavaivoja , esikolla ei oo ollu vielä (toistaiseksi , koputan puuta!) ongelmia korvien kanssa 1v 11kk aikana . Apua jos tän kanssa sit..!! :nailbiting:
 
Meillä on tota samaa, röhisee välillä ja just syönnin jälkeen on pahinta ja mietin kans samaa että vaikuttaako se maito jotenki .. o_O maitotuotteethan kerää aikuisellakin limaa :wideyed: voi hitto! Toivottavasti ei tuu korvavaivoja , esikolla ei oo ollu vielä (toistaiseksi , koputan puuta!) ongelmia korvien kanssa 1v 11kk aikana . Apua jos tän kanssa sit..!! :nailbiting:
No toivotaan ettei tuu ongelmia korvien kans:wideyed: meijä esikolla ei ollu..mut kaippa mää soittelen tänää päivystykseen ja kysyn oisko tarvetta tulla..ei oo kiva kun pikkunen on tukossa:bored:
 
Meilläkin on kyllä rohistu ihan riittämiin. Alkuun oli pahempaa ja kerroin tästä kätilölle mutta on kuulemma tavallista. Nyt kun tyttö kohta alkaa olla 2kk vanha niin paljon harvemmin enää rohisee. Alkuun ainakin uskon että oli maito joka nousi niin helposti nenäänkin ja purskahteli ulos mutta nyt voi olla jotain limaa siellä.. Edelleen myöskin puklaillaan jonkin verran lähes joka ruokailun jälkeen enempi tai vähempi ja silti ollut aina hyvä syömään jopa tiheästi ja painoa tullut.
 
Takaisin
Top