Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

Meilä 4+2+2+1+1. Vaihtelee tosi paljon nuo jälkimmäiset, mutta tuo 4h pitää aina paikkansa!
 
Meillä on pisimmillään nukuttu se 6,5h putkeen. Yöllä siis kaikkea 2,5-6,5 tunnin väliltä nukkumispätkät. 3 syöttöä yön aikana ei ole mitenkään harvinaista.

Yöuniin käytetään 10-12 tuntia, päivällä nukutaan yhteensä 2-3 h. Meillä nukutaan mun mielestä suht koht vähän kaiken kaikkiaan?
 
Meillä tällä hetkellä yöunet 10-11h, jonka aikana yleensä 2 syöttöä. Joskus voi olla kolmekin, joskus taas vaan yksi, jos poika on kovin väsynyt. Herätysvälit 3-5 tuntia.

Meillä ei oikeastaan onnistuisikaan vielä kokonaisen yön nukkuminen, joskus ollaan yritetty, että mies hoitaisi yösyötön, mutta mä heräsin joka tapauksessa kun tissit meinas räjähtää :p Ja mieheltä meni kaksi tuntia syöttö + nukutusoperaatiossa:D En ole myöskään kokenut noita heräämisiä enää kovin vaivalloisena, kun en edes poistu huoneesta imettämään ja poika jatkaa unia heti syötyä, kun ei välissä herää kunnolla. Vaippaakaan ei vaihdeta kuin aamulla, jos poika vaikuttaa tyytyväiseltä :)
 
Ja päikkäreistä piti vielä sanoa, että niitä on yleensä 3-4:t päivässä, mutta niiden pituus (ja yhteispituus päivässä) vaihtelee todella paljon. Joskus on päiviä, että poika nukkuu vain kolmet alle tunnin päikkärit ja ottaa ehkä lisäksi pikkutirsat sylissä, joskus (kuten eilen) oli päivä, että poika nukkui kahdet puolen tunnin päikkärit ja kahdet puolentoista-kahden tunnin unet. En ole huomannut, että päikkäreiden määrällä olisi yöuniin vaikutusta, vaikka olen unisemman päivän jälkeen aina ihan varma, että seuraavana yönä poika ei nuku :)

Sen verran olen rajoittanut päiväunia, että jos alkaa mennä kolmeen tuntiin tai yli, niin herättelen pojan, tai jos vikat unet venyvät liian myöhään illalla, herätän pojan myös, niin malttaa käydä normiaikaan yöunille.

Yleensä Murphyn laki määrää, että jos äidillä on paljon tekemistä päivällä, poika ei nuku, ja jos ei ole, niin sitten maistuu unikin paremmin :)
 
Meilläkään ei vaihdeta yöllä vaippaa ellei siellä haiskahda kakka. Ensimmäinen unipätkä on aika usein joku 4-5 tuntia, sen jälkeen vaihtelee 2-5 tuntiin. Puolilta öin saan neidin yöunille (no, välillä voi mennä puoleen kahteen) ja aamulla noustaan ylös 8-11 välillä, vaihtelee tosi paljon. Yöuni"ennätys" meillä on 9 tuntia heräämättä. Päiväunia tyttö on viime aikoina nukkunut 2-4 tuntia yhtä soittoa, jos nukkuu vaunuissa. Sisällä nukutaan noin puolen tunnin pätkiä. Jostain luin että tämän ikäinen nukkuu mukamas 16 tuntia vuorokaudessa, mutta minusta se ei meidän neidin kohdalla kyllä pidä paikkaansa.
 
onko sitä normaalia yörytmiä olemassakaan? :)musta tuntuu että kun on pari hyvin nukuttua yötä, niin niitä seuraa muutama levoton. Ei vaan, meillä nukutaan pääosin ihan ok, mutta olen myös itse sikeäuninen joten en enää muista montako kertaa yössä herään syöttämään tai paljonko kello on. viime yö taisi olla sellainen levottomampi koska kahvia uppoaa :wink
Enkä muista että olisi yhtään kokonaista yötä nukuttu, joinain yönä on selvitty yhdellä syötöllä, mutta toisaalta meillä mennään aika aikaisin yöunille ja noustaan aikaisin, eli uni/nukkumisaika on siinä 11h joten pakko kai siinä jossain välissä on syödäkin.

eilen neiti nukahti 20, annoin 23.30 maissa pulloa (hermostui, olisi ilmeisesti vaan halunnut jatkaa uniaan), nukahti samantien ja sen jälkeen taisin imettää jossain välissä kerran ennenkuin heräsin 6.30 levottomaan tutin suusta sylkemiseen - noustiin ylös ja vaihdettiin vaippa ja syötiin. nukahti uudelleen päikkäreille 9, ja nukkuu edelleen. Meillä vauva on myös äkäinen jos ei saa nukkua tarpeeksi tai ei pääse uneen kiinni, ja siinä tulee kyllä ihan isäänsä. Haha, toi murphyn laki pitää kyllä niin hyvin paikkansa!
 
Kiitos leidit, eli ihan normaalia tämä meidänki touhu :) Välillä kun lukee täällä niin tulee sellainen olo että me ollaan ainoat jotka eivät nuku pitkiä unia.. mutta ehkä me herkemmin kirjoitetaan noista hyvistä öistä kun näistä pätkistä mikä luo vähän vääristyneen kuvan :)
 
Pojan rytmi on nykyisin 00-07. Aikaisemmin oli 02-09. Tuon 07 heratyksen jalkeen juodaan maitoa, vaihdetaan vaipat, poika kujertelee ja potkii hetken ja nukahtaa uudelleen. Heraa joskus 9-10 maissa uudelleen ja siita alkaa meidan paiva! :)
Poika on edelleen kuin pommi, joka vaan poksahtaa raivosta, jos ei saa heti maitoa kun haluaa. Olen kuitenkin hyvin tyytyvainen meidan rytmiin. Viimeeksi olen herannyt vauvan takia keskella yota joskus joulukuun alussa. Ehka meilla on kaynyt vain hyva tuuri, etta tuo nukkuuu noinkin hyvin.
 
Meillä heräillään vaihtelevasti kaksi tai kolme kertaa yössä, joskus huonoina öinä useammin. Pisin pätkä taitaa olla nelisen tuntia, mikä mielestäni on ihan hyvin, mutta kun teidän muiden uniin vertaa niin taitaa olla vähän. En kuitenkaan itse koe sitä vaikeaksi, minä kun olen aina ollut huono uninen niin olen heräilyitä pari kertaa yössä jo ennen vauvaakin. Erotuksena se, että nyt olen sopivasti väsynyt, ja saan usein unen päästä kiinni pian vauvan syötön jälkeen, aiemmin saatoin vain pyöriä ja murehtia töitä tms. Eli hieman ironisesti taidan nyt vauvan kanssa nukkua paremmin kuin vuosiin... :eek:

Meillä on nyt viikko treenattu tuota omassa sängyssä nukkumista toistaiseksi laihoin tuloksin. Kuulemma vauva pitäisi siirtää sinne vähän ennen nukahtamista, koska vauva hätääntyy jos herää eri paikasta kuin minne nukahtaa. Olen yrittänyt siirtää ennen, vähän ennen ja jälkeen nukahtamisen, mutta tyttö herää täydellisesti siirtämiseen joka kerta. Pinnasänkyyn neiti jää kyllä joksikin aikaa, ongelma vaan on se, että hän on siitä todella innoissaan, suhtautuu pinnasänkyyn siis vähän samalla asenteella kuin leikkimattoon, viihtyy siellä hyvin mutta ei todellakaan nukahda. Olen yrittänyt lisätä kertoja kun yritän pinnasänkyyn siirtoa, mutta toistaiseksi ei ole kertaakaan sinne nukahtanut.
 
Meillä poika menee nykyään nukkumaan n. klo 22, joskus vähän aiemminkin. Eka herätys klo 03-04, seuraava n. klo 07 ja ylös noustaan n. klo 10. Toki näissä on joskus heittoa suuntaan ja toiseen. Enkat on 9 tuntia putkeen mutta vain kerran, muutamana satunnaisena yönä 7-8 tuntia putkeen. Päiväunet nukutaan vaunuissa viileällä kuistilla tai ulkona alkuiltapäivästä ja ne kestää 2-3 tuntia, muita päikkäreitä ei sitten nukutakaan jos yksiä vartin tirsoja illalla ei lasketa.
 
Kaksi tuntia ja poika nukahti syliin niin syvään uneen että olin juuri siirtämässä omaan sänkyyn. Ja sitten... A I V A S T I N ja voi luoja mikä huuto kun ressukka pelästyi niin paljon :sad001 ja koko prosessi alusta :smiley-angry017
 
Meillä on ihan yksinkertaisesti aivastelu ja yskiminen kielletty nukuttamisaikaan. Jos et pysty pidättämään... Kyllä pystyt, vaikka tukehtumiseen saakka. PISTE. Meillä on raaka peli.
 
Tuo äidin aivastaminen lapsi sylissä on ihan vihon viimeistä.. Tyttö ite aivastee vaikka kuinka välillä, mutta annas olla kun imetän ja teen tiny tiny little aivastuksen, niin jo alkaa huuto. :/

Meillä rokotuksen jlk ilta oli hankala isolla H:lla, puol ysin aikaan tyttö nukahti 15 min ja heräs syömään, jonka jälkeen laitoin sen unisena sänkyyn. Ei onnistunut, kahden tunnin raivari vain alkoi. Mutta sitten lopulta 11 jlk oli niin väsynyt, että nukahti lopulta ja nukkui melkein 4 tuntia. Päiväunet siltä siis jäi käytännössä yksiin & puolet neuvolaanmenomatkasta nukkui jotain koiran unta.
Hyvin on nukkunut nyt yön, 2 herätystä tähän mennessä ja koitan itsekin nukkua ennen seuraavaa. Adiós! Zzzzzzzzz
 
Meidän yöllinen pinnasänkyharjoittelu on ollut nyt käytössä kuluneen viikon ajan niin, että mukelo nukkuu ensimmäisen unipätkänsä omassa pedissään. Omaan sänkyyn nukuttaminen on meillä tapahtunut ihan rinnan ja sylin kautta (mikä on luultavasti niiiiin väärin oppikirjojen mukaan :smiley-angelic003 ) ja sinnehän se poika on sitten nukahtanut, (lopulta). Eli vatsa on ainakin vaivannut parina iltana ja sitä on herätty itkemään. Tuolloin on pitänyt ottaa poju syliin asti, mutta parin muun illan havahtumisista ja ähinöistä on selvitty ihan taputtelemalla. Mutta 3-4 h on nyt nukkunut pinniksessä, yhtenä yönä jopa 6h.

Seuraavaksi tarkoituksena pistää poika yöllä syötön jälkeen omaan sänkyyn ja katsoa jatkuuko unet ok, vai tuleeko kunnon itkupotkuraivarit siitä, että tissit ei ole 20 sentin päässä nassusta. Yleensähän Tuo on yöllä niin pöpperössä, että ei edes herää kunnolla. (Jos mutsi vaan toimii nopeasti ja tehokkaasti maitobaarinsa tarjoilijana, kun asiakas ensimmäisen kerran kahahtaa jotain hamuamaan silmät ristissä. )

Näin meillä harjoitellaan tässä vaiheessa. Supernannylle soitetaan puolen vuoden päästä, jos homma ei toimi :grin
 
Don't worry, meillä just noin tehtiin, kun siirsin tytön pinnikseen ja vieläpä omaan huoneeseenkin (sängystäni sänkyynsä silti vain 6 askelta). Alkutilanne oli perhepeti, se siirtymäriitti vei ehkä viikon kaks ja nykyään tyttö ei haluakaan nukkua muiden vieressä. :smiley-angelic003
Tyttö tais olla reilun kk ikäinen kun alettiin. Aluks nukutin sylissä rinnalle ja siitä laskin varovasti. Nyt suurin osa sujuu niin, et lasken sen sänkyyn ja saan siinä nukahtaan. Yöheräämisillä syömisen&mahd vaipanvaihdon jlk lasken sänkyyn ja jätän siihen - nukahtaa itsekseen heti. :p

Tsemppiä, kyllä se onnistuu!
 
Muokattu viimeksi:
Viime yön testi. Rinnalla olon jälkeen nukkui 2,5h. Korvikkeen (210ml!!!) jälkeen nukkui 6h. Taidetaan siirtyä korvikkeeseen yösyötöillä niin päästään yhdellä herätyksellä :)
 
Meillä mä saan aivastaa, mutta miehen aivastus (ja niistäminen) on kielletty :p

Latteäiti: meillä omaan sänkyyn siirtyminen meni aika samalla tavalla kuin Lady Murmeliinilla, sitkeydellä :) Lisäksi tuli mieleen, että onko teidän tyttö innoissaan maailmasta siellä pinniksessä vai kenties maisemista pinniksen ulkopuolella? Jos jälkimmäistä, niin sellaiset pinniksen reunapehmusteet tai joku muu näkösuoja voi rauhoittaa, ehkä onkin teillä jo käytössä. Meillä poika kiinnostui tuijottelemaan sähkökynttelikköä pinniksestä (annan pojan nukahtaa pimeään mutta nukutuksen alussa yleensä kynttelikkö on päällä, huone pysyy hämäränä mutta näen itse toimia. Sammutan kynttelikön, kun poika alkaa rauhoittua), mutta kun laitoin ihan vaan rätin näkösuojaksi, niin malttoi paremmin käydä nukkumaan.

Lueskelin muuten noita ketjun alkupään juttuja ja tuntuivat olevan ihan eri maailmasta, ei sitä päivittäisessä elämässä tajua, mutta nyt lukiessa huomasi, miten pitkälle ollaan päästy nukkumisten kanssa! :)
 
Mä laitoin ne reunapehmusteet parin päivän jälkeen, lähinnä syystä, että vaavi "pyöri" siellä ja sain olla pujottelemassa jalkoja takaisin sisäpuolelle.. Mut nyt kun sanoit, niin sillä on varmaan ollut myös rauhoittava vaikutus, luo semmosta pesämäisyyttä?!
 
Ette voisi olla enemman oikeassa tuosta aivastelusta vauva sylissa! Sita ei vaan kesta tehda... Meilla toinen vitsaus on makuuhuoneen oven ripa, joka narahtaa aina ikavasti kun sen avaa normaalisti. Ovi pitaakin avata kuin jossain kauhuleffassa, mahdollisimman hitaasti ja henkea pidatellen...
 
Ma olin laittanut vauvan sangyn valmiiksi jo hyvissa ajoin ennen laskettua aikaa ja sen reunapehmusteen kans. Mutta sitten kun vauva tuli taloon niin mun oli pakko ottaa se reunasuojus pois, koska se esti suoran nakoyhteyden vauvaan vanhempien sangysta. Ihan hyvin on nukkunut ilman sitakin...
Ajattelin laittaa sen takaisin sitten kun vauva on isompi ja liikkuu enemman, jotta jalat eivat jaa pinnojen valiin. :)
 
Takaisin
Top