Vauva-arki <3

Meillä poju on nyt 1kk ja hänkin itkee melko paljon hereillä ollessa ja varsinkin iltaisin ja lähes aina kun vaihdellaan vaippaa. Tutti onneksi kelpaa niin hyvin että sitä ei tahdo saada suusta irti kun on niin kovassa imussa, mutta huuto kyllä loppuu kuin seinään kun saa tutin suuhun. Mutta sitten käy myös niin kun poika huitoo käsillään kuin mikäkin miekkailija niin tottakai onnistuu huitaseen aina tutin pois ja se huuto alkaa välittömästi :banghead: Ja välillä huudetaan tutti suussa.. Voi kun osais tietää miten toisen oloa voisi helpottaa.

Nukuttamisesta meille ei sanottu mitään ja välillä nukutetaan kyljelleen ja välillä selälleen. Selällään nukkuessa käännetään pää vuorotellen aina toiseen suuntaan mutta itse hän kääntää sen yleensä heti tiettyyn suuntaan jos mielestään väärin :facepalm: ja sen takia suositaan myös kylkiasentoa koska silloin voidaan vuorotella sen pään kanssa ettei kokoajan ole vain toinen puoli patjaa vasten :rolleyes:
Mahalleen en uskalla nukuttaa vaikka lattialla osaa/jaksaa jo hienosti kääntää päätä puolelta toiselle, mutta saa kyllä myös aika nopeasti raivarit ettei viihdy montaa minuuttia niinpäin.
 
Tuosta selällään nukkumisestaa vielä, ohjeistus siis mulle oli että nimenomaan pää on aina kuitenkin käännettävä vaihdellen molemmille sivuille ettei pään muotoon vaikuta ja ettei tukehdu jos vaikka puklaa :) meillä kyllä menee pää melkeen itsestään sivuille
Meillä kanssa kääntää itse päätään puolelta toiselle selällään. Mahallaan ei halua nukkua, pidetään kyllä hereillä ollessa päivittäin hetkiä. Kyljellään nukutan välillä päivällä.
 
Meillä nukutetaan ja nukutaan selällään kyljellään ja mahallaan, samoin esikoisen kanssa. Parhaiten rauhottuu mahallaan ja kun asetetaan pää sivuttain niin siinä myös pysyy. Selällään nukkuessa pää menee aina sivulle joten ei kyllä takaraivo ainakaan painu.
Meille ei sanottu mitään ohjeita nukkumiseen kummankaan kohdalla vaan ollaan ihan kokeilemalla selvitetty mikä toimii. Samoinhan sanotaan ettei saa olla peittoja tai pinnasängyssä sitä reunapehmustetta kun saattaa tukehtua mutta meillä on ollu molemmat ja tälle uudellekkin laitetaan.
Nykyään tuntuu että mitä tahansa tekeekin niin jonkun asiantuntijan mielestä se on suunnilleen murhayritys joten ihan maalaisjärjellä mennään. Itsekkin olen kaksosveljeni ja kolmen muun veljen kanssa vielä hengissä ja terveitä vaikka meitä on nukutettu kaikissa asennoissa, peitto päällä ja tyynyn kanssa, autossa matkustettiin ihan vaan jossain kopassa koska silloin ei ollut turvakaukaloita ja meille on juotettu mehuja yms jo vauvana.
Ilman peittoa? Pelkät vaatteet päällä? No jopas :joyful: Ja reunapehmustehan suojaa ettei tunge käsiään pinnojen väliin..

Oon niin samaa mieltä noista suisituksista.. Minuakin 80-luvulla kuskattu autossa kantokopassa. Eli eihän sekään oo missään kiinni :hilarious: Ennen vanhaankin on pärjätty :)
 
Minä nukutan vauvaa osan yöstä vatsallaan. Siinä asennossa nukkuu parhaiten ja ilmaa poistuu hyvin.
 
Onkohan jalkojen ja koko kropan jäykistymiselle muita syitä kuin masuvaivat? Meillä mennään ihan tikuksi ja välillä kamala itku.. mietin vaan, voisiko syynö olla jokin muu kuin tuo vatsa.. sääliksi käy kun toinen tuntuu ihan katseellaan apua pyytävän muttei vaan pysty aina helpottaaan..
 
Kokemuksia kaipaisin, onko kellään..? Vauva nyt 5 vkoa ja 2 päivää vanha. Vauva on ollut vajaan viikon verran hyvin tyytymätön rinnalla, varsinkin illalla ja tänään myös aamusta alkaen. Yöllä syö rauhallisesti. Vauva saattaa syödä 5-10 min jonka jälkeen irroittaa rinnasta, alkaa riehua ja hamuta rintaa "nokkimalla", ei saa otetta kun on niin rauhaton ja lopulta alkaa itkeä. Olen koittanut eri keinoja, mutta ne ei tunnu auttavan. Maitoa tulee alkuun runsaasti, mutta tasaantuu äkkiä. Onko tää vaan joku vaihe? Äiti alkaa olla todella väsynyt imetyshetkien jälkeen.. Vauva saa lisäksi 1-2 krt päivässä korviketta, muuten mennään rintamaidolla.
 
Rintaraivarit? Joku tiheäänimuun liittyvä juttu? Löytyisikö Itun sivuilta asiasta jotain tietoa?
 
Olisiko rinta niin täynnä, että ei saa heti otetta ja hermostuu siitä? Auttaako jos puristaa maitoa vähän rinnanpäähän?
 
Ei taida olla sitäkään, usein raivoaminen alkaa vasta sitten kun on imenyt jo jonkun aikaa joten rinta on ehtinyt jo vähän tyhjentyä. Tiheää imuakaan ei taida olla, koska harvakseltaan syö päivällä vaikkakin illalla tankkailee sitten enempi. Rintaraivarin oireita nämä on, oon lukenut siitä ja kokeillut itun neuvojen mukaan toimia, ei apua :sad001 Refluksistakin luin, vähän sen suuntaisia oireitakin on ja rintaraivarit on yksi. Puklaa melkein aina syönnin jälkeen mutta taitaa olla vielä normaalin rajoissa..
 
Meillä kun alkaa raivota rinnalle, syynä on yleensä se, että tissistä tulee liikaa ja joutuu ahmimaan. Otan paussin, nostan ylös ja yritän röyhtäyttää ja pian voidaan taas kokeilla uudelleen kun herra ei enää heilu ja huido...
 
Meiltä irtosi tänään napatynkä. Ihmetyksekseni siihen jäi kuitenkin vielä semmoinen uloke. Osaisiko joku kuvailla miltä teillä napa on näyttänyt?
 
Meillä on myös rinnalla välillä semmoista hösäämistä.. ja nykyään tulee herkästi ihan itku jos ei saa heti rintaa, varsinkin jos yritän pitää pientö hengähdystaukoa tytölle tai röyhtäyttää välissä. Öisin taas sitten hymyillään ja ihan rauhassa ensin jokellellaan ennen hyökkäystä rintaan. Itku kyllä tulee jos yritän keskeyttää.

Osaatteko sanoa, voiko maitoa kerätä hyvin mielin päivän ajan jääkaappiin ja vasta illalla pakastaa? Ajattelin maidonkerääjillä kokeilla paljonko saan kasaan, pitää ehkä ruveta vähän lypsämään itse jos ei kovin paljoa valu.. pari pullollista olisi kiva saada talteen.. voiko maidon laittaa ihan pussissa pakkaseen, miten olette laittaneet?

Täällä napa on nykyään siisti. Tulehtui ja jo heti 5pvä neuvolassa saatiin hoito-ohjeet. Ihan kuin napatynkä olisi irronnut jo silloin, jos oikein muistan. Siis on vähän pullottava, alareunassa menee punainen raita mikä näkyy vain jos kurkkaa kunnolla. En ihan tiedä miten muuten kuvailisin...

Tänään oli muuten uskomattoman ihana päivä! Vauva oli rauhallinen, pari lyhyttä itkua mutta sain rauhoitettua. Masu ei niin pahasti ole vaivannut :) ollaan jumpattu, hierottu, istuttu uudessa sitterissä. Tuo vauvan huutaminen on saanut vähän kynnystä lähteä yhdessä muualle kuin semmoisille tutuille jotka ymmärtävät. Kaupat pelottaa etukäteen josko toinen vaikka herää mutta kyllä tämä tästä.. ehkä tuo maitohappobakteeri d-vitamiinissa on hieman auttanut ja tuo puhtaampi ruokavalio.
 
Minä olen pakastanut ihan minigripeissä maidon. :) Muistaa laittaa päivämäärän päälle niin tietää, koska on kerätty. Paras olisi tietysti aina pakastaa heti, mutta maito säilyy kyllä varmasti iltaankin kylmässä, kunhan ei säilytä ovessa. :)
 
Meillä kanssa tissillä kiukkuja, varsinkin iltaisin. Syö tiuhaan ja lopettaessa kiukustuu ihankun ei saisi tarpeeksi maitoa. Muutamana iltana antanu pullosta pumpattua maitoa ja silloin rauhottuu. Yrittäny kyllä olla antamatta pullosta josko olis vaan tiheän imun kautta. Useasti myös irrottaa rinnasta ja yrittää takaisin hösäämällä eikä meinaa rintaa saada suuhun ja sit menee hermot.
Ja ite pakastan maidon minigrip pusseissa ja pumppaan päivän mittaan jääkaappiin ja pakastan kerralla illalla.
 
Osaatteko sanoa, voiko maitoa kerätä hyvin mielin päivän ajan jääkaappiin ja vasta illalla pakastaa? Ajattelin maidonkerääjillä kokeilla paljonko saan kasaan, pitää ehkä ruveta vähän lypsämään itse jos ei kovin paljoa valu.. pari pullollista olisi kiva saada talteen.. voiko maidon laittaa ihan pussissa pakkaseen, miten olette laittaneet?

Imetyksen tuen sivuilla oli ohjeet, että voi päivän päätteeksi pakastaa, kunhan viilentää pumpatun maidon heti. Huoneenlämmössä säilytettyä ei voi enää pakastaa. Ja tuore, pumpattu lämmin maito pitää viilentää omassa pullossaan. Eli ei saa kaataa jääkaappikylmän sekaan, vaan yhdistetään sitten vasta ennen pakastusta.
Tuen sivuilla on mun mielestä oikein selkeet ohjeet säilyvyydestä ja pakastamisesta. :) Ja täälläkin ihan minigrippusseissa pakastettiin.
 
Imetyksen tuen sivuilla oli ohjeet, että voi päivän päätteeksi pakastaa, kunhan viilentää pumpatun maidon heti. Huoneenlämmössä säilytettyä ei voi enää pakastaa. Ja tuore, pumpattu lämmin maito pitää viilentää omassa pullossaan. Eli ei saa kaataa jääkaappikylmän sekaan, vaan yhdistetään sitten vasta ennen pakastusta.
Tuen sivuilla on mun mielestä oikein selkeet ohjeet säilyvyydestä ja pakastamisesta. :) Ja täälläkin ihan minigrippusseissa pakastettiin.

Näin juuri! Jääkaappiin olen laittanut purkeissa, yhdistänyt kun jäähtyneet ja pakastanut Minigripeissä. Kirjoittanut päivämäärän ja minkä verran maitoa ko. pussi sisältää.
 
Onko teillä muilla joku tietty päivärytmi jo vauvalla. Mietin että pitääkö tämmönen pieni jo alkaa tiettyyn aikaan illasta viedä sänkyyn nukkumaan vai onko vielä mitään kiirettä nuin tarkkoihin rutiineihin. Tällä hetkellä itellä tulee yleensä ooteltua millon vauvalla on viimesen kerran nälkä, joka on yleensä joskus klo22 aikoihin. Vaihdan vaipan ja sen jälkeen syötän ja vien sänkyyn. Se sänkyyn vientihän saattaa siis lopulta olla joskus klo23 aikaan. Meen sitte iteki nukkumaan. Yöllä on syönti 3-4 tunnin välein ja aamulla noustaan ylös joskus 8-9 aikaan. Ite nukkusin pitempäänki mutta vauva ei meinaa aina rauhottua enää unille ja itelläki jo kotihommat oottaa. Univelkaa meinaa itelle jäädä. Mies käy töissä nii ei oikee jaksa osallistua yöheräämisiin.
Pitääköhän tässä alkaa kohta aiemmin mennä nukkumaan mutta tuntuu hullulta mennä ite jo seiskalta sänkyyn. Vauva kyllä nukkuu päikkäreitä päivällä syöntien jälkeen, ite en oikee oo osannu päivällä nukkua.
 
Tämän ikäisellä vauvalla ei ole vielä mitään käsitystä yöstä ja päivästä, eikä ole mitään rytmiä olemassa. Noin 3-4kk ikäisellä alkaa olla jo joku alkeellinen rytmi ja silloin vauvaa voi vähän jo yrittää ohjailla nukkumaan öisin ja valvomaan päivisin. Toki nytkin on tärkeää, että vauvalla on rutiineja, elämä on säännöllistä ja jossain määrin ennakoitavaa. Esim päivällä pidetään ääntä ja on valoisaa, yöllä hämärää, eikä seurustella, vaippa vaihdetaan samassa paikassa ja iltaisin lauletaan tuttu tuutulaulu. Muuten voi hyvin vielä elää ihan lapsentahtisesti, ei ole mikään kiire. :) Hienostihan teillä on jo siellä rytmiä, jos noinkin tarkasti menee iltaisin nukkumaan ja nukkuu yöt hyvin. :) Kannattaa yrittää vain nukkua aina, kun vauvakin nukkuu, että saa itselle tarpeeksi lepoa myös.

Meillä mies käy myös töissä, mutta herää hoitamaan isommat lapset, jos heräilevät öisin. Ihan yhtälailla äitikin tarvitsee lepoa yöllä. Meillä vauva on imetyksellä, joten mies ei hänelle mitään yöllä voisi edes tehdä. Minä heräilen siis vauvan kanssa. Yöheräämiset kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi. Vaippaa ei tarvitse vaihtaa, jos ei ole kakkaa ja vauvan iho vain kestää. Vaipankin voi vaihtaa tarvittaessa yöllä sängyssä, ettei tarvitse nousta ylös. Perhepeti on meillä toiminut tosi hyvin alussa. Voi itse jatkaa unia, vaikka vauva vielä syö. :)
 
Meillä ei myöskään ole yöllä saatavilla mitään palveluita sängyssä syömisen lisäksi. Illalla menemme klo 23 sänkyyn nukkumaan ja vauva heräilee ensimmäisen kerran syömään kolmen aikoihin. Aamuyöstä syö sitten useamman kerran. aamulla itse herään klo 8.30 kun ei enää nukuta ja joskus vauva jatkaa vielä unia. Hassua sanoa mutta en muista koska viimeksi olisin ollut näin pirteä ja hyvin nukkunut! Isoin kiitos kuuluu kyllä ehdottomasti esikoiselleni joka viihdyttää keskimmäisen lasta aamuisin että saan nukkua noin pitkään!

Joudutko Kultahippu kovasti touhuamaan yöllä vauvan kanssa.? Määrällisesti tuo 23-9 unet tuntuu aika kohtuullista. Toki imetys myös vie voimia ja vauva-arki muutenkin.
 
Illalla joskus nukkumaan meno on hankalaa, vauva saattaa itkeä puolisen tuntia-tunnin eikä mikään oikeen auta. Lopulta onneks rauhottuu. Herää syömään tosiaan 3-4 tunnin välein ja nyt on ne ruokailut alkanu sujumaan paremmin. Imetys ei onnistunu kovasta yrityksestä ja pumppailusta huolimatta joten vauva on pulloruokinnalla. Aiemmin lämmitin maidon vesihauteessa ja siinä meni niin kauan että yöt oli kauheaa huutoitkua sitte kun vauva heräs nälkäänsä, ruokailuissa meni paljo aikaa just ruuan lämmityksenki takia. Nyt opettelin maidon lämmityksen mikrossa niin yöt menee paljo paremmin. Vauva ei ehdi hermostua vaan saa nopeammin maidon ja syönnin jälkeen jatkaa aika hyvin unia. Tietenki siinä syömisessä menee oma aikansa ja ehdin ite virkistyä niin että vaikka vauva sitte jatkaaki unia nii saatan ite jäädä valvoskeleen yli tunniksiki. En ehi kauaa nukkua ku toinen taas herää syömään. Nyt kuitenki tuntuu että kaikkein pahimmat mahavaivat ja huudot on ohi. Vaipan joudun vaihtaan melkee joka syöntikerralla ku on niin märkä etten uskalla jättää vaihtamatta. Välillä on käyny nii että vaippa ei oo riittäny vaan valskannu yli ku oon jättäny vaihtamatta. Meillä on vielä 1 koon vaipat käytössä mutta ollaan siirtymässä isompaan kokoon ku saadaan entiset käytettyä. Jospa ne pitäs vähä pitempään.
Tuo vuorokausirytmi mietitytti senki takia ku pelkään että mokaan tän homman heti alkuunsa ja sitte myöhemmin en saa enää rutiinia tehtyä.
 
Takaisin
Top