Vauva-arkea

Äsken kävi täti lastenneuvolasta, oli oikein mukava ja puhelias, ja vauva oli kaikinpuolin kunnossa, painoa ei kuitenkaan viikossa ole tullut kuin 10g (!!) mistä oltiin tosi ihmeissään, kun tuota maitoa tulee paljon ja tosiaan paljon jätkä syökin! Yritti siinä meitä rauhoitella, että kun viime punnituksessa oli painoa tullut se 600g niin jospa se nyt sitten on vain on hitaampaa ollut tällä viikolla. Saatiin kuitenkin uusi aika jo maanantaille ja nyt syötellään viikonloppu tiuhaan. Toivotaan, että lähtee taas nousuun.. Uskomatonta, kun kuitenkin on selvää pyöreyttä tullut poitsulle..

Sininen, minäkin täällä jo säikähdin kuin luin teidän tapapakista.. Paljon lämpimiä ajatuksia ja paranemista pienelle miehelle! Mulle tulee väkisinkin itku kun mietin, miten raskasta teillä on ollut [:(] Onneksi Md-talo on olemassa ja voitte siellä olla pientä lähellä! Hieno juttu, että sulla maitoa riittää! Ja että saatte omat maidot mukaan. Niitähän voit sitten myydä vaikka äidinmaitokeskukseen, jos alkaa tuntua, että niitä ette itse tarvitse. Hyvä olla hätävarana kuitenkin jemmassa! Mäkin eilen pakastin ekan satsin, nyt meinaan joka päivä lypsää yhden minigrip-pussillisen talteen.

Mahakumpua on täälläkin, tosin eniten mua häiritsee läskinkerros tuossa mahassa [;)] Sitä kun ei ois niin olis vaan semmoinen pikkuinen pömppö. Mut jospa se tällä imetyksellä!

AKM74, aivan ihana teidän poika! [:)][:)] Mullakin kävi mielessä tuon tulivuoriepisodin kanssa, että eikai teitä evakuoitu! Miten kauan muuten oot siellä Islannissa asunut ja miten sinne päätynyt? Mulla on aina ollut haaveena päästä Islantiinkin, ratsastamaan islanninhevosilla ja ihmettelemään sitä luontoa! Taidat ihan islantiakin puhua jo? Näin vanhana ulkosuomalaisena kiinnostaa, itse asuin reilut 2v Saksassa, ex oli saksalainen ja sinne lähdin jäädäkseni, tosin toisin kävi ja Suomeen palasin takaisin yksin v. 2006. Irlannissa ehdin sen jälkeen asua vuoden nykyisen miehen kanssa, ja nyt ollaan oltu ihan kotosuomessa, tosin joku ihme hinku olis taas ulkomaille asumaan..

Mut nyt herättelen tuon poitsun tissille ja tankkailen itsekin. Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Helló smelló [:)]

Kattokaas nyt ku mulla on taa kone nii ette paase eroon musta ollenkaan hahaa[8D]

Meilla erittain hieno yö taas takana, suunnilleen 11.sta aikaan syötiin vikan kerran ja viidelta ite herasin ku oli kaikki paikat ihan markina maitoa valunut joka puolelle, yak. yritin varovasti heratella tata jatkaa ja työntaa tissii sille suuhut, mut eihan se mitaan heranny eika suostunu suutaan avaamaan ,joten jatkettiin unia ja puol 7 suostu arvon herra hörppaamaan aamumaitoset, sit iska nappas sen akkia itelleen, noi aamun hetket on ihan sille varattuja, sen pikkusen aikaa mita taa pysyy hereilla [:D] Sit iska lahti hepat ruokkiin ja ma menin suiskuun[:)] Jatka oli varmaan vaan tosi vasyny ku koko eilisen illa sai mulle poseerata tas keittiönpöydallla ,ku ikkunan lapi tuli niin natisti ilta-auringon sateet ja mina kuvaan ja kuvaan[:D][:D]
Terveydenhoitaja oli tulossa punnitsemaan jatkan. Hyvin oli painoa tullu, kahessa viikossa 900g eli nyt yhteensa syntymasta 1200g. Eli kait siita osa vauvaan jaaki vaikka musta tuntuu etta paskoo kaiken samantien [;)]
Huvittaa miten sita kumminkin valilla miettii ,etta saakohan se ny tarpeeksi maitoo vai lahetaanko pullo ostoksille [;)][;)][;)] No ilman tsoukkii, oishan se pullo ihan hyva tuolla valmiina olla [;)]

Kysyin myös tasta meijan kokkareisesta vihreen savyisesta kakasta , siis meillahan on alusta asti kakka ollu tollasta, eika mitaan vauvan sileeta sinappikakkaa. Se sanoi etta ihan normaalii on ,mutta voi koittaa ottaa asidofilus kapseleita. Joten niita hakemaan [:)] metissa ku googletin vihree kakka ,niin johan meilla on kaiken maailman allergioita ym suolisto haikkaa. Mutta oma maalaisjarki sanoo, etta ei kaarö ois nain tyytyvainen jos siella ois suolet pahasti "solmussa"

Amelia muutin ekan kerran tanne vuonna 93 mut sit asuttiin 8 vuotta suomessa tos valis ,mut yhteensa n.9v.oon taalla asunu[:D]
Tosta evakkoon joutumisessa. Sehan riippuu ihan jos se tulva tulee niin minnepain se lahtee valumaan ja jus tos eilisessa tiedon annossa sanottiin, etta tanne kestaa n.pari tuntia sen "veden valuu" eli... Meku aina ollaan tsoukkailtu etta jos tuo tulva ny tulee niin tasoittaa tan pihan tasaisksi niin saadaan sit pihalaatat hyvin laitettuu. Mut nyt ku purkaus alko ja saatiin ekaks pelata sita tulvaa, niin vannoin kylla etta lopetetaan leikinlasku tammosista asioista [&:] Mutta viela ei ole tullu joten kaikki hyvin [:D]

Hei mitens teilla on toi syömis puoli. Mulla ei oo mitenkaan hirvee hinku ruokaan , mutta KARKKIA on saatava joka paiva, siis ihan jarkyttava sokerin himo ja loppua ei nay.

mut nyt tuol on taas niin kaunis ilma etta taidan lahtea kappailemaan [:D] palailen kuitenkin varmasti heti kun tuun sisalle[:D][:D]

Amelia tykkaakö sun pörrötukka kun sen hiuksia harjaillaan, on kylla tosi söpö pörröpaa[:)][:)] Harrastatteko paljonkin valokuvausta ku muistelen etta sulla oli myös tosi kauniit maha kuvat silloin taalla. Olithan se varmasti sina...

Ilta-aurinko kuva mukaan [:D] sit sanotte heti ku rupee naa kuvat riittaan[:)] jattakaa tekin ,mun mielesta niita on kiva katella.




 
akm74: mulla tismalleen sama homma syömisen suhteen... ruokahalu ei edelleenkään ole normaali mutta ah autuutta jos on karkkia näkyvillä [:D][:D] ja ihme mielitekoja on, kuten mämmi ja tumma suklaa mitä en ole sietänyt lainkaan ennen... tänään tein pätkiskakun ja mies toi kaupasta suurta herkkuani -juustonaksuja [:D][:D] jam! Tän viikon herkuttelupäivä siirtyi täksi päiväksi siis... Ihania nuo sinun kuvat pojasta!!! Mäkin haluisin jotain taidekuvia ottaa mutta kukahan ottais.. meidän digikamerasta ei taida olla moiseen ja tarttis vähän taiteellista silmääkin! Puhutko muuten islannin kieltä?

Amelie: mitä pidit Irlannista asumisesta? Mä itse asuin Englannissa (Lontoo) 4v ja pidin hirmu paljon. Aina piti Irlannissa käydä mutta eipä "ehtinyt"... mihin suosittelet menemään jos lähtis vaikka pitkäksi viikonlopuksi? Irkkuaksentti on ollut mulle aina hankala... [:)]

Meidän neiti nauttii ihan hurjasti kun harjataan hänen tukkaa, silmät muljahtelee päässä [:D]

Jännitän täällä kovasti undulaatin puolesta... hän on jotenkin niin keskeinen henkilö maalismammojen keskusteluissa että on outoa ettei oo tullut tekstiä tänään! Olen tietty jännittänyt teidän kaikkien puolesta vuorollaan, mutta tietänette mitä tarkoitan [:)] ei taida olla enää montaa maalismammaa jolla kuplat poksahtamatta! Ihanaa [:)]

Kivaa viikonlopun alkua!
 
Jospa sitä pikkuhiljaa siirtyis katselemaan oikein aktiivisesti teidän jo vauvautuneiden turinoita. En ole täällä kovin useaan käynyt, kun tulen niin kateelliseksi... Kaikilla muilla kun alkaa jo olemaan vauvat monen viikon ikäisiä ja mein toukka on vielä tuolla mahassa möyrimässä.


Maikkimai: Mullakin on tuollainen "fiksaatio", ettei vauvalle tuttia... Mutta kai se on sitten pakko sitä vauvalle antaa, jos ei muuten rauhotu ja tutti maistuu.  Ja ihanaa, että sulla on imetys lähtenyt sujumaan.

Mullakin Sininen täällä ihan silmät kostui, kun luin vaavinne ensimmäisistä päivistä.Tuo takapakki ei sitten ollutkaan niin mukavaa luettavaa. Eipä tässä voi muuta kuin toivottaa teille paljon jaksamista!

Kestovaippailijat saa multakin hatunnoston. Tosin ajattelin kokeilla noita äippäpakkauksessa tulleita kestoja päivisin silloin tällöin ja katsoa kuinka homma alkaa sujumaan.
 
Tässä on meitin ihanuus! Sairaalasta otettu kuva. Laitoinkin saman kuvan kerran tuonne meidän odottavien keskusteleen, mutta laitan myös tänne. Muita kuvia en ole vielä kamerasta koneelle siirtänyt.

Arki on kyllä kiireistä, kun mies ei pysty  isyyslomaa pitämään. Molemmat pojat (siis myös vauva) on pienessä flunssassa. Harmittaa kun noin pieni rääpäle joutuu flunssaa sairastamaan. Mamma ei oikein ole saanut nukuttua, kun pojat kipeenä. Mutta ihmeen hyvin jakselen.

Eilen kävi neuvolan täti ja paino on noussut hyvin. Eli pelkällä tissillä mennään. Rintakumia joudun käyttään toiseen tissiin, kun poika ei saa sen tissin nännistä kiinni. Onko vinkkejä miten eroon rintakumista?


 
AKM74: Eipä tuo oikein tuumaa kampaamisesta mitään, jätkä on muutenkin tuollainen rauhallinen ja antaa hienosti hoitaa pesut sun muut, että samassa menee tuo hiustenkin huolto :) Joo, meillä tuo iskä on innokas valokuvaaja, tosin vasta vuoden verran on kameran omistanut (Canon 5D löytyy), mutta sillä on kyllä silmää ja lahjakkuutta siihen touhuun. Muutamat häät on kuvaillut jo ja ensi kesällekin jo 3 tilausta, ja minäkin hyödyn tästä harrastuksesta kun saan kivoja kuvia koirista, pojasta ja itsestäkin :) http://www.taikalaatikko.com löytyy jotain kuvia, tosin tuota sivua ei ole päivitelty syksyn jälkeen ollenkaan. Aivan ihana tuo sunkin uusi kuva! Auringonvalo on tosi upea!


Mullekin maistuu kaikki herkut, karkki, suklaa ja leivonnaiset :) Ihana, kun kohta on pääsiäinen ja saa nassuttaa munia menemään!

Maikkimai: Irlanti sinänsä on ihana ja kaunis maa, mutta Dublin oli suuri pettymys - siellä asuimme ja vieläpä vähän huonommalla puolella kaupunkia, joten vähän kaikenlaista tuli nähtyä. Likaisuus ja roskaisuus, ihmisten välinpitämättömyys ympäristöä, eläimiä, jopa omia lapsiaan kohtaan järkytti ja ilmensi selkeästi sosiaalisesti "heikompiosaisten" pahoinvointia. Vaikka Dublin ei mikään valtava suurkaupunki olekaan, on siellä kaikki suurkaupunkien ongelmat, 80-luvulla räjähtänyt heroiiniongelma näkyy siellä edelleen, väkivalta on arkipäivää ja iltaisin ei oikeasti voi yksin kävellä turvallisesti oikein missään - itseä järkytti se, että lapsilaumoja saa pelätä, polttavat autoja, varastavat, hakkaavat. Kun mentiin sinne, ei meinannut uskoa ollenkaan kun paikalliset varoitteli, nää tuntui niin uskomattomilta! Siellä on alueita, joiden läpi ei bussit eikä taksitkaan aja, kun kuskit ei yksinkertaisesti uskalla. Tää on se puoli Dublinia, mistä ei matkaoppaat ym mainitse mitään. Onhan siellä sitten eteläpuoli, jossa asuvat ns parempiosaiset, koulutetut, työssäkäyvät, hyvin tienaavat ja siellä sitten onkin viihtyisää ja turvallisempaa. Jos haluaa kokea sitä ihanaa Irlantia, mistä kaikki ovat kuulleet, kannattaa vuokrata lentokentältä auto ja lähteä heti Dublinista kiertämään maaseutua, pieniä kyliä ja kaupunkeja. Dubliniin en itse uhraisi lomasta kuin korkeintaan pari päivää. Jos bilettää tykkää, niin siihen kaupunki sopii kyllä hyvin, kunhan muistaa olla varovainen, porukassa, eikä juo itseään liian huonoon kuntoon ;) Joo, irkkuaksentti on aika jänkä :) Alkuun meni kyllä jonkin aikaa, että alkoi saada selvää. Kielenkäytössä on kuitenkin myös suuret erot "sosiaaliluokkien" kesken, ns yläluokan puheesta ei ole mitään ongelmia saada selvää, mutta mitä huonommille alueille mennään sitä hankalammaksi menee.

Meillä oli eka "vaikea" yö. Ja tosiaan eka, joten ei nyt paranis valittaakaan.. Poika nukkui vain max 2h pätkiä, sitten heräsi kamalaan nälkään ja pisti kerrallaan menemään 1-1,5h! Tätä jatkui koko yö tuohon 10 asti kun nousin. Musta alkoi jo tuntua, että maitoa ei tule tarpeeksi, kun toinen imi ja imi, mutta mielestäni nieleskelikin paljon harvemmin ja tosiaan heräsi sitten taas pian kamalaan nälkään :( Aamulla olin jo ihan itku kurkussa, että mitä jos mun maito loppuu.. Onneksi oli jääkaapissa vielä pullossa lypsettyä maitoa eiliseltä, sen sai vielä kun noustiin ja sitten rauhoittui. Tiedän kyllä, että välillä on tiheämmän syömisen kausia, jolloin vauva tilaa maitoa lisää, mutta silti säikähdin ja pelottaa, että nytkö alkaa mennä mönkään. Kun se painokaan ei ollut noussut. Ja nyt mun piti tosiaan tiheään ruokkia, että olis jotain tullut lisää ennen maanantain uutta punnitusta. Tänään on kyllä pakko nukkua päikkäreitä, taitaa siivouspäivä jäädä välistä, kun on ihan pöhnäinen olo ja päätä särkee.. Sori kun valitan!
 
Nopea roiskaisu nyt vaan...

Amelie: Teiillä on varmaan eka tiheän imun kausi nyt, sehän olis periaatteessa noin kolmeviikkoisena ja kuusviikkoisena pienillä... Pari päivää voi mennä noin, sit helpottaa! Meillä on samat kujeet täällä, ja vasta kun luin sun viestin tajusin et sehän se on...
 
Taallakin röhkittiin yölla, ei ollu ees hereilla, sellaista vaantelemista ja tosiaan Röhkimisesta se kuulosti, nenaki oli vahan tukkosen kuulonen. Tiputin sit sinne pari suolaliuos tippaa ja kummasti alko tuhina helpottaan [:)] Toivottavasti on joku ohimeneva juttu vaan. Taal on kyl hirveesti flunssaa liikkella.

Ameliakyllapas mulla onkin ollu vaara kasitys Dublinist tai mun kasitykseni koko irlannista on sillainen ihana lampaita taynna olevat nummet, sumusateet , kiviaidat ym. [;)] eiköhan joka maassa oo hyvat ja huonot "kolot"
Unohdin muuten viela vastata siihen mun tanne tuloon, eli hevosia tulin tanne alunalkajaan treenaileen ja puhun islantia[;)] Kielitaito oli paasyvaatimuksena heppayliopi,stossa jonka tavin taalla.
Ma olisin muuten ihan varmis ottaan sun miehes 5D ottamaan. ite paukuttelen 40 D ei siina kylla sekin mulle riittaa , olen alkanu noita linsseja siihen keraileen ja lisaa tekee mieli , aina tulee joku toinen minka sit haluisinkin .Mutta ku ne on niin jarkyn hintasii[:o][:o]
Kavinki vilkaisemassa niita teijan sivuja , taytyy kaya uudestaan kun ootte nahkanne luoneen ,mutta tosi kivoja kuvia oli jo siina etusivulla, on sun miehellas todella silmaa kuvaamiseen[;)] Teilla tulee varmaan olee ihania vauvakuvia. laita niita sit tanne esille[:D][:D]juu juu kiitos kiitos

2Raskaus ihana pojan potrukka sullakin siina tuhisee [:D] Paranemisia lunssaan.

Vou nyt mies tarviiki tan koneen joten palailen astialle myöhemmin.
 
Amelia: minäkin yllätyin Dublin kuvauksestasi! Lontoohan on täynnä tuollaisia huonompia "hoodseja"... itsekin asunut sellaisella ja pelännyt pimeällä. Muthan ryöstettiin Lontoossa ja samassa hötäkässä sain potkun naamaani kun en kiltisti vain ojentanut kassiani "hoodielle"... sen jälkeen olin varuillani ja kuljin yleensä lähimetrolta ja baarista pimeän aikaan taksilla kotiin! Vaikkei mua kotinurkilla ryöstettykään.. Mä pelkäsin Lontoossa ehkä eniten teinejä, ne osaa olla todella röyhkeitä [&:] Noh, silti muistelen omia Englanti vuosia lämmöllä! Siperia opettaa [:D][:D] Aivan ihania kuvia sun mies ottaa [:)] wautsiwau... se sun raskauskuva on aivan mahtava! Vitsit kun itsekin olisi saanut sellaisen muiston. Mulla piti olla valokuvaus, mutta Mea päätti syntyä päivää ennen sitä eli edellisviikolla otettu oma masukuva jäi viimeiseksi... [:D]

Undulaatti: ONNEA ONNEA ONNEA ja tervetuloa joukkoomme vauva-arjen puolesta.... [:D][:D][:D] odottelin juuri sinun vaavin syntymääsi ihan special jännityksellä, tosi hienoa! Ja pikkuneitisi oli syntyessään lähes samankokoinen kuin meidän, pituus sama ja painoa huikeat 20g enemmän!

Nyt sitten odotellaan että loputkin maalismasut poksahtaa [:)][:)][:)]!!

2Raskaus: kaunis poju sinullakin [:)] meilläkin neiti nuhassa..ollut itseasiassa jo viikon vanhasta asti, eikä se tunnu loppuvan.... liekö siis oikeaa nuhaa vai vaan jotain puklua... suolaliuostipat auttaa kuitenkin, oli mitä oli! Simmut neidillä tuppaa aamuisin rähmimään mutta ei onneksi sen kummempia oireiluja! Mä käytin rintakumia vajaan kuukauden...se jäi kuin itsestään pois! Mä aloin kokeilemaan ensin ilman kumia ja jos tuntui että neiti hermostuu eikä saa kiinni nännistä laitoin sen väliin... reilun kolmen viikon ikäisenä neiti alkoi pikkuhiljaa viihtymään tissillä pidempiä hetkiä ilman kumia ja lopulta en laittanut enää. Aluksi se oli sellaista nokkimista ja hapuilua ilman välikappaletta mutta kyllä typy hoksasi sitten idean! Älä ota stressiä rintakumista.. mä ainakin tulin siihen tulokseen vaikka aluksi harmitti koko kumi ja olihan se vähän hankalakin sitten pidemmän päälle.

Meillä on valvottu enemmän öisin nykyään. Pitkään meni parilla yösyötöllä mutta nyt neiti heräilee tunninkin välein tai vähintään parin ja viime yönä ei meinannut rauhottua omaan sänkyyn millään... on se kumma kun maha alkaa vaivaamaan aina kun tytön laskee sylistä, sama pätee päiväs aikaankin! Mä en silti koe näitä meidän öitä "huonoiksi öiksi" vaikka typy herää paljon... sillä luulen että ne vois olla huonompiakin jos olisi itkut mukana! Mea ei kuitenkaan itke nälkäänsä eikä öisin onneksi toistaiseksi masuvaivojaankaan (kop kop!). Hyvin saadaan nukuttua aina syötön jälkeen ja ne syötöt ei kestä puoltatuntia kauempaa... Oon nyt taas koklannut antaa lypsymaitoa pullosta isomman satsin yöllä tai illalla ennen yöunia kokeiluna jos heräisi vähemmän mutta ei se ole oikein auttanut. Toissa yönä Mea tosin yllätti ja heräsi klo 22 syötön jälkeen vasta 04.00 [:D] oikeen säikähdin herätessäni! Tyttyöhän oli tuolloin mun vieressä eli taas tuli todettua että nukkuu rauhallisemmin ja pidempiä pätkiä äiteen kainalossa.

Ihana kun sataa vettä [:D] kerrankin olen vesisateesta iloinen! Siinä toivossa että pääsisi tuosta lumesta jo eroon ettei vielä juhannuksenakin ole lunta...! Ja saa luvan kanssa rötkötellä koko päivän sohvalla!!! Toiskohan pääsiäisnoidat vielä suklaamunia niin päivä olis kruunattu  [8D][:D][:)]!
 
Moi mammat! Meillä on kyllä erikoinen yö takana! Enkä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa :D

Tyttö söi klo 0:40 viimeiset maitonsa ennen yöunia. 150ml söi! Ei ole ennen syönyt noin kovia määriä, max. 120ml. Sitten nukahti kuin salama. Samoin äiti ja isi. Sitten herättiin viideltä, syötiin, pyörittiin omassa sängyssä ja kitistiin vähän väliä.... Otin viekkuun, mutta tällä kertaa ei rauhoittunutkaan siihen, vaan jatkoi levotonta pyörimistä. Ei kuitenkaan itkenyt. Tällein jatkettiin aina aamu 8 asti. Sit päätin että okei, noustaan nyt sitten jos neiti ei kerran millään nukkua tahdo. Pistin sen kiikkutuoliin peiton kanssa ja arvatkaas vaan kun meiti avas koneen. Tämä meidän neiti SIMAHTI samantien tuoliinsa.

En mä nyt sit enää nukkumaan menny ku heräsin jo.... Nyyh... [:D]

Undulaatin kuulumisia odotellessa, toivottavasti pääset pian kertomaan vauva-arjestasi! [:)]

Ihania kuvia vauvoista täällä!! Mä en ole viitsinyt laittaa omani kuvia nettiin.... Saa nähdä jos joskus "uskaltautuisin". Ja tosiaan, ihana vesisade!

Mut nyt neiti heräs taas! Syömään siis ->
 
Moi, olipas kiva lueskella kuulumisia ja teidän ulkomailla asuneiden kokemuksista!

Hienoja kuvia tosiaan teillä Amelie! Mäkin olen miettinyt, että oletko/onko miehesi ihan ammattikuvaaja ja tai harrastaja! Upea myös tuo AKM74:n ilta-aurinkokuva! JA kaikilla meillä aivan ihanan upeita lapsia! [:D]

Onnea undulaatille pienen tytön johdosta! Kiva, että synnytys meni hyvin!

Mitenköhän Sinisen vauvalla? Oli aivan ihana lukea siitä hyvästä alusta ja pienokaisen imetyksestä ym. ja aivan sydän sykähti lukiessani tuosta takapakista...toivottavasti kaikki on nyt kunnossa!

Meillä on ollut taas huonosti nukuttu pätkäyö takana. Poitsu ähisee ja syö ja ähisee ja pieree ja röhkii (tämä yleensä kun on nälkä) ja kakkaa ja päästelee rääkäisyjä...eli ilmavaivat vaivaavat vaihtelevasti mutta kova se on syömään! Mäkin välillä mietin, että tuleeko maitoa tarpeeksi kun syö niin tiuhaan, mutta kun kokeili puristaa tissistä syötön jälkeen, niin maitoa oikein suihkusi kaaressa, että kyllä sitä siellä vielä oli...[;)] Ennätys on ollut 5 tuntia unta putkeen.

Aamulla oli kumminkin ihana herätä kun poju tuhisi kainalossa ja isi ja tytär tulivat laulamaan paljon onnea vaan kukkien ja kortin kera! [:)]

Yritn aikaisemmin jo laittaa kuvan meidän pojasta, mutta ei silloin onnistunut - katsotaan miten käy nyt!



joo..tulee aina sellainen virheilmoitus, että kuvan tallentaminen epäonnistui...mikäköhän lie ongelma...
 
Heipä hei kaikki!!!

Ei tässä ole joutanut juuri koneella olemaan ja oikeen harmittaa etten ole teidän muiden kuulumisia vauva-arjesta ehtinyt nyt lukemaan. Ehkä tässä joku päivä olisi sen verran aikaa että edes vähän pääsisi selailemaan reilun viikon aikaisia kirjoituksia. [:)]

Täällä tulee huomenna kotonaoloa viikko täyteen..niin vähän vasta! Huh... Ja jokainen päivä on niin erilainen tuon pienen neidin kanssa. Muutama yö on valvottu oikeastaan kokonaan ja muutamana yönä on nukuttu kolmen-neljän tunnin jaksoissa. Imettäminen on täällä suurin ihmetyksen aihe, kun en oikein tiedä saako tyttö tarpeeksi maitoa vai ei. Muutenkin välillä ihan ihmeissään kaikesta ja mietityttää osaako homman tehdä oikein. Kai sitä muillakin on alussa samanlaisia tuntemuksia? Itku on täällä myös herkässä...hormoonit taitaa siihen olla syynä. Mutta yleisestiottaen tuntuu hyvältä tämä arki. Kaikki on uutta ja opeteltavaa riittää! Pitää vaan antaa itselleen aikaa rauhassa opetella asiat eikä olettaa että kaiken heti osaa. Onneksi mies on kotona niin voidaan yhdessä harjoitella vauva-arkea.

Taitaa olla sekava teksti. [:D]  Ehkä yritän kirjoittaa (ja lukea muiden kirjoitukset) taas paremmalla ajalla.
 
Moi!

Muutamat täällä ovat pohtineet maidon riittävyyttä ja sitähän on vaikea tietää paljonko vauva maitoa saa kun täysimettää. Mä sain neuvolasta lapun "mistä tiedän, saako lapseni riittävästi rintamaitoa?", siteeraan nyt tähän tärkeimmiltä osilta, jos tästä olisi muillekin apua:

"(...) Seikkoja, joista voit päätellä lapsen saavan riittävästi ravintoa ensi viikon aikana ovat mm. lapsen paino alkaa nousta 4-5 vuorokauden iästä. Terve lapsi saavuttaa syntymäpainonsa 8-10 vrk:n, mutta viimeistään 2 viikon iässä. Lapsi virtsaa hyvin: ainakin 3, myöhemmin 5 kertaa vuorokaudessa ja vaipat ovat selvästi märät ja painavat. Lapsi ulostaa keltaista ja "tuoksuvaa" maitoulostetta. Ulostetta tulisi tulla alussa ainakin kerran vuorokaudessa. Myöhemmin, kun lapsi on vanhempi, lapsi voi ulostaa muutaman vuorokauden välein, vaikka maitoa tulee hyvin. Silloinkin uloste on keltaista ja löysää. Lapsen iho on lämmin, eikä hän ole voimakkaan keltainen. Lapsi vaikuttaa hereillä ollessaan virkeältä ja tyytyväiseltä. Lapsi jaksaa imeä vahvasti, (syvä) ote eli imeminen tuntuu voimakkaalta, muttei satu ja samalla kuuluu, kuinka hän nielee maitoa.

Kun lapsi saa maitoa, hän suostuu imetystaukoon eikä jatka imemistä ahnaasti yli puolta tuntia. Joillakin lapsilla on voimakas imemisen tarve ja he olisivat rinnalla jatkuvasti. Maidon tuloa edistävät tiheä imetys sekä myös äidin riittävä lepo. Jos maitoa ei tule tai lapsella on merkkejä niukasta nesteen saannista, lapselle annetaan tarvittaessa korviketta. (...)"

Kaikkea tuosta ei ehkä kannata ottaa liian kirjaimellisesti, mutta perusjutut ovat siinä.

Tässä vielä vähän tuoreempia kuvia...



 
Suloinen ja virkeän oloinen poika sulla Janis77!!

Meillä on tämä arki lähtenyt myös rullaamaan ihan ok. Poitsu nukkuu onneksi jo yöt aika hyvin eli kun nukahtaa yöunille niin saattaa mennä 3 - 5 tuntiin sikeässä unessa ja sit syö ja jos en joudu vaihtamaan vaippaa niin jatkaa suoraan unia ja taas vetelee sellaiset 2 - 4 tunnin pätkän ja saattaa olla että vielä toisenkin syönnin jälkeen nukkuu sen pari tuntia. Monesti vaihdan vaipan välillä kun hän pissaa ja kakkaa aika tavalla ja meillä noi pienimmät vaipat saa jo unohtaa... falskaavat sen verran että parempi ostaa jo isompia tai on pissassa koko poika nukkumisen jälkeen ja saa vaihtaa koko vaatekerraston![&:][:)]
Hieman on ilmavaivoja välillä ja varsinkin illalla ennen nukkumista tuntuu että vatsaa kipristelee ja on aika levoton... täytyy varmaan ostaa niitä tippoja jos vaikka auttaisivat noihin ilmavaivoihin.

Mulla sitä maitoa tulee kyllä vauhdilla ja tuntuu että osa noista ilmavaivoista johtuu juuri siitä kun ei poika pysty välillä kunnolla imemään vaan saa nieleskellä monta kertaa yhden imaisun jälkeen... saattaa mennä ilmaa väliin ja välillä joutuu ottamaan pois rinnalta ja röyhtäyttämään jotta ei tukehdu maitoon ja saa hetken hengittää rauhassa. Onneksi hän alkaa oppia itsekin sen että pitää pientä taukoa ja hetken päästä imee uudelleen. [:D]

Viime tiistaina (1viikko ja 1päivä ikää) kun hänet punnittiin oli paino jo 100g yli syntymäpainon eli hyvin kasvaa pienokainen.

Nyt pitäis lähtee suihkuun välillä kun poika tais nukahtaa kunnolla päiväunille! [:)]

Tässä kuva pojasta otettu viime viikolla ja tänään tulee 2 viikkoa täyteen:


 
Ihania kuvia olette kaikki laittaneet! Janis77:llä on oikein velmuilija poju! [;)] Ihan kuin miettisi, mitä jekkuja seuraavaksi tekisi. [:D]

Meillä täällä koetellaan kärsivällisyyttä, sillä rintalastaa ei ole edelleenkään saatu suljettua. Tänään sitä yritettiin, mutta vieläkin on liikaa turvotusta ja sanoivat, että katsotaan loppuviikosta uudelleen. Rintalasta on nyt ollut jo 11 päivää auki... Siinä sentään olin hieman väärässä käsityksessä, ettei poika lainkaan herää ennen rintalastan sulkua. Hänellä on viime päivinä ollut välillä silmät auki ja katselee ympärilleen ja heiluttelee vähän käsiään ja jalkojaan. Tosin kädetkin on siten sidottu, etteivät ne pääse osumaan rintakehään, mutta pystyvät sentään jonkin verran liikkumaan. Käy surku, kun pieni joutuu olemaan pelkästään selällään ja paikoillaan koko ajan päivästä toiseen. Ja äänetönkin hän on, koska nenämahaletku ja hengityskone menevät äänihuulten läpi (tai ainakin nenämahaletku, jääköhän hengitysletku nenään... hmm, en edes tiedä...). Meitä vanhempia turhauttaa ja masentaa, kun tilanne junnaa paikoillaan. Mutta kiitollinen olisi syytä olla, koska muilta osin pojan vointi on ollut olosuhteisiin nähden hyvä. [:)]

Pojan maitoannoksia on lisätty ja tämänhetkinen määrä on jo 25ml kerrallaan 3h välein. Sekin on hieno asia, että suoli toimii. Sekään ei kuulemma ole itsestäänselvyys näillä pikku-potilailla.

Olen itsekin nyt kipeä. Jonkin ihmeen kautta en ollut kertaakaan kipeä raskausaikana, mutta nyt iski, kuten se tunneherkkyyskin. Mulla on nuha, harvakseltaan räkäisiä yskähdyksiä, lämpötilan heittelyä, väsymystä. En siis voi edes käydä katsomassa pikkuista teholla. Onneksi mies ei ole nyt töissä, joten hän käy pari kertaa päivässä siellä.

Mulla on onneksi masukumpu jo alkanut pienetä, huh. Mutta vielä on jäljelläkin. Painoa en ole voinut seurata, koska täällä ei ole puntaria. Ehkäpä sillä säästyy vaan turhalta mielipahalta... [;)]

Jälkivuotoa oli vain 10 päivää, kun jostain luin, että se kestää 2-5 viikkoa. Taitaa olla keisarinleikkauksen etuja vähäisempi ja lyhyempi vuoto. Nyt on ollut jo 5 vuodotonta päivää, että ei kai sitä enää ala tulla uudelleen.

Arpi on toipunut alusta lähtien hyvin, ei ole ilmennyt ongelmia eikä kipuja. Eilen aloin vähentää särkylääkkeitä. Sairaalassa sanoivat, että kannattaa syödä säännöllisesti 2 viikkoa ja kolmannella voi alkaa vähentää. Lueskelin Buranan paperia ja siellä oli yks haittavaikutuskohta, jossa oli just tää mun flunssatyylinen taudinkuva ja rupesin aatteleen, että jospa sairastuinkin Buranan jatkuvan käytön takia. Jätin siis eilen sen pois. Jatkan vielä Para-tabseilla 3 krt vuorokaudessa. Siinäkin seuraava askel on puolittaa kerta-annos, nyt otan 2kpl kerralla.

Viimeinen ehdotti uusia kahvituksia, kiva ajatus, voisin tulla, mutta ehkä tapaamisen pitäisi nyt perustua enemmän muihin ihmisiin, koska en uskalla luvata, että tulen, kun ei koskaan tiedä tilanteista ja fiiliksistä... Mutta ei tietenkään haittaa, että teillä on vauvat mukana, päinvastoin mukava nähdä teidän vauvoja!!! [:)]
 
Heips.

Yritän epätoivoisesti saada pikkuisen röyhtäisemään mutta eihän se nyt suostu. Nukahti hömppänä mun rinnuksille joten tää on ykskätistä vaihteeksi... Tyttö on oikea kakkakone, piereekin jatkuvasti -sentään sieltä tulee ilmaa kun toi röyhtäys on hakusessa. Onneks meillä on kuivuri, kestoilusta ei tulis mitään muuten kun jatkuvasti saa olla vaihtamassa vaippaa.

Mulla on jälkivuotoa edelleen... Tosin enää vaan pyyhkiessä, siteeseen ei paljoa tule. Huomenna neljä viikkoa tätä autuutta takana. Jokohan kohta lakkais kokonaan...

Huomenna on myös neuvola, saa nähdä mitkä on tytön mitat.

Maidon riittävyydestä: Janis77 oli laittanut hyvän siteerauksen, mut haluan alleviivata että kun on tiheän imun kausi (meillä menossa ohi just) niin vauva voi hyvinkin imuttaa koko ajan eikä tunnu suostuvan minkäännäköisiin taukoihin. Tai joo, meillä on ollut just sen viis-viistoista minuuttia välillä ja se tuntuu kuin ei ois taukoa lainkaan [:D].

Janis77
: Myöhästyneet onnittelut!

Jaamaria
: Meillä kans samaa ilmassa, välillä maitoa tulvii niin et tyttö on ihan tikahtumaisillaan. Nyt kun se on alkanut pidentämään imetysvälejä niin herumisen alettua sitä maitoa tosissaan virtaa. Sit kun lapsi päästää irti mä olen ihan maidossa [:D][:D].

mimu: Sehän tässä vauva-arjessa alussa onkin hassua, et just kun luulee et vauvalla on joku oma rytminsä, se heittääkin häränpyllyä. Meidän rytmi katkes jus ekaan tiheään imutukseen, nyt alkaa onneksi helpottamaan. Mä en edes tajunnut et tää oli sitä ennenkun jollekulle muulle ehdotin sitä syyksi vauvan jatkuvaan heräilyyn [:-]. Ja hei tää on mun viides lapsi, pitäis jo muistaa [:D][:D][:D].

Sininen: Mulla aina sydän hyppää kurkkuun kun nään et oot kirjoittanut jotain. Onneksi vauvalla on asiat hyvin mut toivottavasti saavat sen rintalastan suljettua pian. -Mä olen ymmärtänyt että leikatuilla se vuoto on tosiaan vähäisempää. En sit tiedä miksi... -Sä olet varmaan vasta nyt kipeä siks kun sä oot niin skarpannut raskausaikana ja vauvan syntymän jälkeen. Jossain kohtaa sit keho ei enää pysty ja vastustuskyky laskee. Koita nyt levätä että pääset pian katsomaan pikkuista.

2raskaus: Mulla ei oo kokemusta rintakumeista, mut oon kuullut et olis sellainen ruiskuntapainen millä vois vetäistä nänniä ulospäin... Neuvolasta varmaan vois kysäistä tuota. Hyvä niksi on pumpata rintapumpulla vähän ennen kun antaa rintaa vauvalle, pumppuhan venyttää nänniä niin et vauva saa kiinni helpommin.
 
Kiitos, kiitos...mukava aina ottaa kehuja omasta lapsesta...[;)][:D]

Onpas täällä nyt hiljaista! Kaikilla tietty niin kiire omien kääryleittensä kanssa. Samahan se on toisaalta mullakin. Totesin tänään (siis uskottelin itselleni), että on se kahvi vielä ihan hyvää kolmannenkin mikrossa lämmittämisen jälkeen...

Joo tuosta maidon riittävyysasiasta, niin ihan samoilla linjoilla olen viimeinen, että ei nyt tarkoita välttämättä mitään poikkeavaa, vaikkei ihan kirjaimellisesti meniskään sen oppaan mukaan ja kyllä meilläkin välillä imetään tosi tiuhaan.

Jaahas, mies on taas ma-ke kurssilla, joten tänään on vielä tytön liikkari ja se nukutuskuvio (esikoisen nukkumaanlaitto + vauvan iltahuudot), pyykit on koneissa (sekä ala- että yläkerran koneissa) ja pitäs ripustella...ehtisköhän sen vielä tekemään ennen liikkaria.
 
Takaisin
Top