Vauva-arkea

Moi.

Mukava kuulla Sininen että kaikki on ok ainakin toistaiseksi [:)].

Maikkimai/liivinsuojat&imetysliivit: Mulla on kestoliivinsuojat käytössä, ja siis ne on ihan parhaita, ei tartu nänneihin. Toivottavasti ei oo kiellettyä mainostaa, mut oon ostanut muut paitsi yhdet liivinsuojat Fanttiselta ja samoin Drop Cup imetysliivit. Ihan ehdottomat yöllä, noissa on sellainen painijan selkä ja ovat toppimalliset, eivät paina tai purista mistään ja toinen rinta pysyy visusti piilossa. Liivinsuojista mulla on noita isompia enemmän ja sit pieniä parit.
Tässä linkki:

 http://www.fanttinen.fi/

Sit ostin Changesta kalliit kaarituelliset imetysliivit päiväkäyttöön, ovh. oli 44.95 muistaakseni mut oli ale niin ei ihan niin paljoa tarttenut maksaa. Hyvät ovat kyllä, ja tuolla saa palveluakin. Myyjä mittas varuiksi ympäryksen uusiksi kun edellisestä käynnistä oli aikaa, ja varmisti koska oon syöttänyt viimeksi et jää tilaa rinnoille turvota.
 
D-vitamiinitipoista: mulle neuvolatäti sanoi Jekovitin olevan siedetyin vaikka maultaan on järkyttävän pahaa! Ihmettelen kun vauvan ilme ei värähdäkään kun saa lusikalla tippoja maitotilkkasen seassa! Meidän neuvolatäti sanoi ettei usko d-tippojen aiheuttavan vatsanväänteitä kun ne kipuilut alkaa muutenkin noin 2vkon iässä eli samoihin aikoihin kun tippojen anto! Tiedä sitten mikä on totuus mutta mä oon vatsavaivoista huolimatta jatkanut Jekovitillä... meidän neidillä on kyllä hirmuset väänteet mutta onneksi ei huuda suoraa huutoa vaan enemmänkin vaan äkisee ja puhisee ja pinnistelee... voishan sitä koittaa muitakin tippoja jos nuo masuvaivat ei helpota sillä vaikkei neiti itkekään niin pitää hän äipän hereillä silti öisin! Kaksi huonoa yötä ollut meillä..

Minä oon antanut Cuplatonia masuvaivoihin mutta koen sen jotenkin työlääksi kun pitää antaa ennen jokaista ruokailua! Monet täällä käyttää Disflatylia, millainen annostelu siinä on ja ootteko kokeneet hyödylliseksi? Vaihdan siihen jos helpompi ja parempi... Cuplaton ei ainakaan kahden päivän käytön jälkeen ole antanut mitään näyttöä.. tosin kuulin jostain että se alkaa vaikuttaa vasta kahden viikon käytön jälkeen [:-] Noinkohan..

enaj: mites teillä tuo vauvan ruokailu? Luin että annat myös pullosta, omaa vai korviketta jos saa udella? Minä lypsän noin 6 kertaa päivässä vähintään ja alan olla kypsä siihen. Nyt onkin lypsymaitomäärän vähentäminen menossa josko neiti alkais imemään rintaa aktiivisemmin. Saa nähdä! Mutta alkoi mennä jo siihen että piti lypsää 70-80ml per kerta ja se määrä on mahdotonta mulle pumpata monta kertaa päivässä. 30-40ml helpompi... sen verran ainakin tulee yleensä joka kerta!

Tää mamma pääsi tänään shoppailemaan itselleen vaatteita ja oli ihanaa! Olin veke kotoa 3h...ja rahaa paloi! No ei liikaa mutta löysin takin ja pitkän mallisen huppari sekä tunikan ja laukun. Ylistän kyllä Gina Tricotia kun sieltä mun suurin osa raskausajan vaatteistakin oli vaikkei niillä mamma mallistoa olekaan. Nyt ostin napitettavia tai vetskarillisia pusakoita niin helppo imettää. Glamourmomin toppeja voin jo nyt suositella, testissä oli tänään saamani topit! Unipussia lähdin ostamaan siis... mutta eipä löytynyt, harmi. Ollaan todettu hyväksi.. se semmoinen yöpaitamalli missä alaosasta saa pussukan. On mulla semmonen "virallinenkin" unipussi mutta se on tällä hetkellä hieman vielä iso ja tuntuu välillä hankalalta käsitellä ja vauva meinaa hukkua sinne. Unipussit on kyllä käteviä, suosittelen.

Nyt lohisalaatin tekoon....

Eikun piti vielä sanomani että tutin iskin tänään tytön suuhun vastoin tahtoani [:(][:(] ja itku pääsi äidiltä kun tyttö vieläpä rauhoittui sen kanssa! Näinköhän siitä tulee pelastus meidän harmituksiin. Ei auta kun sopeutua! Typykkä ei antanut mun tehdä mitään tänään ennen iskän tuloa joten se tutti oli mun ainoa vaihtoehto että pääsin edes veskiin ilman kauheeta huutomekkalaa! Neiti nukkui vaan sylissä ja aina laskiessani hänet sohvalle/sitteriin heräsi ja itki ja vaati taas tissiä ja syliä... tutin kanssa sitten nukahti sohvalle itsekseen! No vielä viimeiseen asti koitan selviytyä ilman sitä tuttia mutta yökäyttöön mä olen sen valmis ottamaan jos se rauhoittaa neitiä nukkumaan omassa sängyssään. Mun vieressähän neiti nukkuu tosi rauhassa, nukahtaa heti kun saa tissin suuhun..

Viimeinen oli kirjoitellut samaan aikaan eli kommentit siihen: kiitos vinkeistä! Eikö ne kestoliivinsuojat jää märiksi maidosta? Tai siis tuntuuko ne iholla märiltä tai kasteleeko toppia jos ei erikseen liivejä päällä? Nuo sun yöliivit kuulostaa hyvältä... no, tiedän mitä teen netissä huomenna [:D]
 
Taas täällä. Mies on varpajaisiaan viettämässä ja tyttö nukkuu.

D-tipoista: Mä ostin Gefilus D-tippoja, on aika uusia vissiin. Aattelin et typy saa samalla maitohappobakteerit jos vaikka olis hyötyä.

Disflatyl annetaan ruoan jälkeen 10-15 tippaa, mä en oo ihan joka kerta antanut kun tuntuu auttavan niinkin et annan iltaa kohden muutaman kerran.

Maikkimai: Ei ne tunnu märiltä sen kummemmin kuin noi kertakäyttöisetkään. Niissä on semmoinen läpäisemätön kangas ulompana ja sisempi kangas on semmoista mikä tuntuu kuivalta. Mä oon tykännyt tosi paljon. Tietty jos maitoa tulee ihan hulluna niin varmaan noikin jostain vuotaa (?), mut niin ne kertakäyttöisetkin tekee. Nyt on semmoinen vaihe et mä en vaihda noita kuin ehkä kolmasti päivässä, välillä sitten viiskin kertaa. Mulla on ne yhdet ostettu ihan Cittarista, jotkut Ainun varmaan, ja ne ostin siks et on yhdet ihan valkoiset kun noi muut on kuviollisia. Noi ei oo kyllä kertaakaan kastelleet niin et olisin maidossa, joskus oon vaihtanut yöllä kun on toinen rinta vuotanut jotenkin tosi paljon. Noi kuivuu äkkiä, en oo kuivuriin laittanut vaikka kai ne voisi...

Imetysvaatteet: Mulla on jotain H&M paitoja, mut en yhtään tykkää niistä aukoista. Kauhean hankalia käyttää eikä mun mielestä suojaa juuri lainkaan. Boobin paidat on hyviä kun niissä on sellainen luukku vaan, kaksinkertainen kangas tossa eessä ja maha ei paista eikä mikään muukaan. Ovat vaan perhanan kalliita...

Pitikin lisätä vielä... Mulla kans on kantoliina käytössä, sain trikoisen liinan ton kudotun lisäks ja voi että se on hyvä. Pystyy tekeen vaik mitä kun muksu on liinassa. Tulis äkkiä hyvät kelit niin vois lähteä ulos liinailemaan, mua ei huvita tonne lähteä kävelylle vauva liinassa kun on niin liukasta...

Uhh. Heräis nyt toi typykkä et pääsis vaihtaan vaippaa ja syöttämään sitä. Voisin itekin ryhtyä kohta yöunille.
 
Kaika, kiitos onniteluista

Ekaksi mun on pahoiteltava, että mä en taaskaan pysty kauheasti kommentoimaan täällä jo kirjoitettuja juttuja, kun en muista niitä, pitäisi tehdä muistiinpanoja enemmänkin eka ja kun ei oo niin paljon nyt aikaa... Anteeksi. Niinpä keskityn itsekkäästi vain kertomaan omia kuulumisiani. Tai  no eka Undulaatin kysymyksiin vastaukset. Me päästiin miehen kanssa perhehuoneeseen ja kun mies lähti parin päivän jälkeen muualle, niin mä sain kuitenkin pienen oman huoneen, johtuen näistä mun olouhteista. Ruoka-ajoillakaan en ole tuossa tutustunut muihin äiteihin  ja ei muutkaan näytä kovin sosiaalisilta. Synnytyksen jälkeen painoin alle 4kg vähemmän kuin viimeisimmillään raskaana, eli ei ähtenyt juuri mitään, ja sen jälkeen on tullut vähän lisääkin!!! Eli painan nyt noin 13kg enemmän kuin ennen raskautta. Onneksi hoitajat vakuuttelevat, että suurin osa lähtee 2-3 viikossa, saapa nähdä... Mahaa on ainakin puolet siitä, mitä viimeisimmillään raskaana, eli iso kumpu vielä. En oikein usko, että vanhat vaatteeni mahtuvat, mutta en ole päässyt kokeilemaan, koska olen vain sairaalassa. Mulla toimi suoli useamman kerran ennen synnytystä, mutta silti tuli pöydällekin, kun en pystynyt kontrolloimaan, kun epiduraali puudutti koko alavartalon.

Maikkimai, mulla on kestoliivinsuojia bambusta, mies osti mulle Ruohonjuuresta, ne tuntuu miellyttäviltä. Oon myös ollut tyytyväinen KappAhlista ostamiini kaarituellisiin imetysliiveihin, maksoivat muistaakseni 18e kpl. Eikä siellä ollut montaa eri vaihtoehtoa. Ovat vielä kauniitkin.

No niin, sitten omia kuulumisia. Toisena aamuna synnytyksen jälkeen mulle tultiin näyttämään miten kannattaa aloittaa rintojen lypsäminen. En ollut ajatellut koko asiaa oikein mitenkään ja ehkä siinäkin vielä oli sellainen luulo, että tää nyt on vapaaehtoista. Kokeilin ohjeen mukaan ja rinnoista tulikin muutama pisara, se riemastutti!  Muutaman kerran lypsin käsin päivän aikana pieneen kippoon ja määrät vähän lisääntyi kerta kerralta. Illalla mulle näytettiin rintapumpun käyttö ja siihen tuli jo enemmmän. Yöllä heräsin taas pumppamaan koska tuntui siltä rinnoista. Sitten käsitin, että nämähän on päässyt liian pahoiksi, aivan kivikovat ja kipeät. Siihen tuli yöhoitaja käymään ja kauhisteli kans, miten kovat. Sain ohjeeksi lämmittää rintoja lämminvesipussilla ja hieroa kauempaa nänniin päin. Niin tein pitkään ja sain tulokseksi 70ml maitoa. Ja sen jälkeen tuo onkin ollut keskimääräinen määrä joka kerta, noin neljän tunnin välein. Olen hämmästynyt noin valtavaa  maidontuotantoa, mutta tosi iloinen totta kai.  Kun sain hoidettua tissit alkukovuudesta, homma on tuntunut entistä kivemmalta. Aluksi ihmettelin kun suositeltiin yölläkin pumppaamaan, mutta nyt tajuan, että tissit räjähtää jollei niin tee. Luulin, että mulle tää kaikki olis vapaaehtoista, koska vauva on teholla, mutta eipäs olekaan. Olen kierteessä, josta ei ole ulospääsyä.  Lisäksi olen todennut, että ei tarvi edes vauvaa, että öisin nukkuu huonosti ja pieniä pätkiä. En ole synnytyksen jälkeen nukkunut 3 tuntia pidempään putkeen. Ja tuo 3h on varmaan ylipäätään se määrä, mitä on kunnolla levännyt öisin. Maidot menee oman vauvan käyttöön, ne pastöroidaan ja pakastetaan ja toimitetaan tilauksen mukaan osastolle.

Synnytystarinassa ehdin kertoa eka päivän käynnin pojan luona. Toisena päivänä kun menimme, niin poika olikin ihan eri näköinen, hetken verran me molemmat tuumimme, että onko tää nyt meidän poika, hih.  Mutta siis parempaan suuntaan, turvotus oli lähtenyt ja hänen silmät oli auki. Hän katseli meitä mietteliäänä. Ihanaa, että hän oli hereillä ja eläväinen. Pitkin raskautta mulle oltiin varoiteltu, että tällaista sydänlasta tuskin voisin imettää suoraan rinnoista, mutta pojan omahoitaja oli suopea ajatukselle yrittää ja niin hän antoi nälkäisen pojan syliini ja asetteli hänet oikeaan asentoon ja oih - ihme tapahtui, poika imi ja se tuntui ihmeelliseltä!!! Voi sitä onnentunnetta...

Kolmantena päivänä mun vanhemmat tuli tänne sairaalaan poikaa katsomaan. Täällä naistenklinikalla on huippuystävällinen henkilökunta ja kun kerroin äitini syöpähoidoista ja että hänen tarvitsisi päästä välillä lepäämään, niin sen takia mulle järjestettiin tää oma huone, jossa on kuitenkin 2 vuodetta. Äidillä oli siis mahdollisuus tulla ja onneksi hän jaksoi (automatkat n.2h per suunta). Oli ihanaa näyttää vanhemmille oma poika eka kertaa... Ja he olivat tietysti täysin myytyjä pikkuiselle.

Kävimme kahtena vierailukertana (teholla on 4 vierailuaikaa päivässä). Jälkimmäisellä sain imettää toisen kerran ja se meni vielä paremmin kuin eka kerralla. Sitten oli kastetilaisuus siinä samassa tehohuoneessa ja hoitaja toimitti kasteen, paikalla oli mä, mieheni, mun vanhemmat ja kaksi hoitajaa. Sairaalan puolesta oli kastemekkokin, ihan kaunis, valkoliinaisella pöydällä kynttilä (joka tosin ei saanut palaa), tuomamme kukkakimppu ja lasimalja. Laulettiin ensin ystävä sä lapsien. Otettiin valokuvia. Sitten virallisen osuuden jälkeen lauloimme vielä jotain huvilauluja muutaman (miehellä oli mukana teekkarilaulukirja!). Tilaisuus oli oikein kaunis olosuhteisiin nähden.

Neljäntenä päivänä eli eilen oli poikamme ensimmäinen suuri avosydänleikkaus. Itketti pitkin päivää vähän väliä ja jännitti. Kävimme aamulla viimeiseksi katsomassa poikaa ennen leikkaussaliin menoa klo 9. Kirurgi soitti vähän ennen viittä ja kertoi, että leikkaus oli mennyt hyvin. Huh!!! Mikä helpotus!!! Itkettiin ilosta miehen kanssa...

Pääsimme jo samana iltana katsomaan poikaa ja hän oli tietysti täysin liikkumaton muilta osin, mutta hengitys tietysti toimi hengityskoneen kanssa.
Piuhoja oli valtavasti. Rintalastaa ei oltu voitu sulkea, koska on turvotusta niin paljon. Mutta se ei ole poikkeuksellista, niin kuulemma käy usein. Aukon päällä oli läpinäkymätön kalvo. Olihan se ilkeän näköinen, kun sydän suoraan sen kalvon alla liikkui. Mutta ei me sitä katsottu koko aikaa, siinä oli peitto päällä. Sanoivat, että eka yö on kaikkein kriittisin. Tänä aamuna sitten soitin
teholle yön kuulumiset ja jälleen sain huokaista helpotuksesta, yö oli mennyt oikein mallikkaasti.

Tänä iltana kävimme jälleen katsomassa pikkuista ja nyt hänellä jo vähän liikkui suun alue ja luomet ja ihan vähän muutaman kerran jalat. Nukutusta pidetään vähintään siihen asti, että rintalasta suljetaan ja sitten pikku hiljaa aletaan vähentää nukutusta. Tässä voi mennä muutama päivä. Tällä hetkellä on siis levollinen mieli, koska rakkaamme tila on vakaa.

Eilen saimme soiton McDonald-talosta ja saimme paikan, jee! Mieheni on tänään muuttanut tavaramme sinne ja kun pääsen sairaalasta, menen itsekin sinne. Pääsen sairaalasta heti, kun musta itsestä siltä tuntuu. Mun kriteeri on se, että mun pitää pystyä kävelemään se reilu kilsa talolta sairaalalle ja se ei ehkä onnistu vielä, mutta lähipäivinä. Meillä kun ei ole nyt auto käytössä täällä, on pakko voida kävellä.

Leikkausarpi on ihan mukavasti toipunut, mutta aristaa tietysti jonkin verran. Ja vaikka kävelyvaikeuteni  on hengitysvaikeutta, niin se voi olla kuitenkin arven kautta eli jos se aristaa, niin jännitän koko kroppaa jotenkin ja hengityskin vaikeutuu. Mutta juuri tänään kun kävimme teholla, maanalaisia käytäviä puoli kilsaa, pystyin ihan yllättäen kävelemään koko matkan molempiin suuntiin, eli eiköhän tämä tästä. Tähän asti mies on työntäny mua pyörätuolissa sinne.

Tässä siis tämänastiset pääkuulumiseni. Ja anteeksi vielä, etten nyt kommentoinut teidän asioita...

Taas sama tilanne, mies on juuri lähdössä nettiyhteyden kanssa pois sairaalasta.

Palataan!
 
Sininen ihanan kuuloista varsinkin tuo et sait imettääkin, mä ihan itkin täällä kun luin sun kertomaa [:)][:(][:)][:(]. Ja huippuhienoa että sun vanhemmat pääsi molemmat katsomaan pientä. Voimia kovasti ja pienelle paranemistoivotuksia <3.
 
Moi! Olen tammimammoista täällä vierailulla . Meidän tammilistalla ei tuntunut olevan tarvitsevia, joten tarjoan nyt teille tätä mahdollisuutta. Eli jos on joku, joka syystä tai toisesta päätynyt pulloruokintaan ja äidinmaidonkorvikkeeseen, mutta kuitenkin haluais antaa vauvalleen sitä kaikkein parasta, eli äidinmaitoa, niin meillä olis pakkasessa tosi monta annosta maitoa ja luovuttaisin erittäin mielelläni sitä jollekin ihanaiselle pikkunyytille ennemmin kuin tekisin niistä lettuja. Mulla tulee maitoa niin paljon, että meidän pikkuneiti ei millään saa niitä kaikkia syötyä, mutta en oo jaksanut alkaa sairaaloille luovuttamaan ku se on niin hankalaa. Jos kiinnostuit, niin laita sähköpostia henfager(&)welho.com. Ja tosiaan haluan korostaa, että ilmaseks lähtee ja Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevat .
 
Maikkimai:

Vauva ruokailee enimmikseen pullosta. Yleensä annan ennen ja jälkeen pulloruokinnan rintaa. Mutta kun ei se raukka vieläkään jaksa imeä itseään täyteen rinnasta (ja maidontulokin on hieman ehtynyt kyseisestä syystä + en saanut pumppua vasta kun muutama päivä takaperin), sekä hermostuu rinnalle jos on hirveä nälkä eikä saa heti otetta, tai jos rinnasta ei heti tulekkaan mitään. Usein hän kyllä yrittää pidemmänkin tovin. Mä pyrin pumppailemaan kaiken maidon talteen mitä tulee, muutaman tunnin välein. Ja annan kaiken oman maidon lapselle mitä tulee, ja loput korviketta.

Cuplatonista en tiedä kun monet on sen haukkuneet ihan lyttyyn, niin ostin suosiolla Disflatyliä. Sitä myös farmaseutti suositteli. Hyvin on toiminut tytön pieniin vatsavaivoihin. Täällä siis ei niitä usein näe, mutta sitten kun näkee niin niistä pääsee suht helposti eroon!

Meillä ei tyttö suostunut ensimmäiseen kahteen viikkoon ottamaan suuhunsa tuttia. Paitsi jos siihen laitettiin sokerivettä. Sairaalassa pistivät, kun tyttö oli huutanut naama punaisena nälkäänsä. Hän oli siis lastenosastolla jossa on tarkat ruokailuajat ja niin edes päin. Nykyään ottaa tuttia ja nukahtaa helpommin jos on tutti suussa. Helpottaa kyllä kätevästi arkea.... Anoppi antoi hyvän vinkin, että sitten kun ruvetaan vieroittamaan tutista, niin nips naps vaan reikä tuttiin [;)]

Onnea Siniselle, täälläkin ollaan tsempattu teitä täysillä! Kyyneleet silmissä luin tekstiäsi. [:)]
 
Sinisen kuulumisia lähinnä lukemassa.. Tippa linssissä täällä luin [:(] Onneksi kaikki on hyvin ja ihanaa, kun olet niin positiivisella mielellä koko ajan!! [:)] Ja hyvä, kun saitte paikan McDonald-talosta!! [:)]

Muidenkin kuulumisia toki luin ja kiva, että kaikilla näyttää menevän hyvin [:)] Itse ei oikein osaa sen kummemmin vielä kommentoida, kun tuo vauva-arki on vielä vähän vierasta, mutta tähän saadaan varmasti muutos pian [;)]
 
Täälläkin itkettiin sinisen kuulumisille, ihanaa että kaikki näyttää nyt olevan hyvin ja vanhemmillakin levollinen mieli [:)] aivan upea juttu!! Olen niin onnellinen teidän puolesta kun ensimmäinen leikkaus on takana ja meni parhain päin. Pieni sisupussi taitaa pikkuveijari olla [:D]

Joo mä vaihdan Cuplatonin oitis pois...on kovin hankala enkä ole kokenut hyödyksi. Ehkä enemmänkin haitaksi!

Meidän neiti ei halunnut tuttia yöllä, eli ei sitten otettukaan tuttia sen aktiivisempaan käyttöön ainakaan vielä. Viime yö taas vähän hankala, mutta onneksi (hihih!) mies nukahti illalla sohvalle niin meillä oli hyvin tilaa leveillä parisängyssä yhdessä vaavin kanssa! Munkaan ei tarttenut maata vain toisella kyljellä paikat puuduksissa...

enaj: meillä sama homma syömisen kanssa mutta korviketta ei ole tarvinnut antaa. Oon lypsänyt monet kerrat päivässä pulloihin drinksuja. Tyttö ei ole tuntunut saavan rinnalta tarpeeksi paitsi...(!!!!) nyt teen seinään ristin kun tuntuu että ihan muutamina viime päivinä neidin tissillä imeminen on parantunut!!! Ainakin multa on alkanut tulemaan lisää maitoa ja paljon ja rintakumin olen jättänyt... jei [:D] aika ajoin neiti saa raivarin kun ei saa otetta ja otan kumin väliin. Pullomaitoa olen jo kahtena yönä antanut vähemmän (päivisinkin pienempiä annoksia) ja viime yönä en antanut lainkaan eli ehkä neidistä on vielä tulossa tisshirmu [:D] jipii jipii!!! Katsotaan nyt!

Nyt tämä pikku perhe lähtee shoppailemaan astianpesukonetta ja arkkupakastinta... oijoi, sitä mansikoiden määrää ensi kesänä joka pakkasesta löytyy [:D][:D] jam jam!
 
Heippa täältäkin suunnalta!

Olen joka välissä yrittänyt ehtiä lukemaan muiden kirjoituksia, mutta tuntuu että toi meidän poitsu syö ihan koko ajan!
Ja tietty aina kun nukkuu pidemmän välin niin on pakko itse syödä tai tehdä muuta hommaa esim. suihkussa käynti. Maitoa tulee ihan hirveesti ja rinnat on täynnä koko ajan että tuntuu ihan räjähtävän ja olen saanut niitä pumpata tyhjemmäksi. Tänään jopa jo niin että suihkun jälkeen valui lattialle ja sai äkkiä laittaa suojat ja vähän tyhjentää rintoja.
Pojalle en ole tuttia antanut ja eikä ole tarvinnutkaan. On todella rauhallinen ja kiltti poju eikä paljoa itke ja jos ehtii itkeä niin hänellä on nälkä. Joka syötön välissä saan vaihtaa kyllä kakkavaipan eli taitaa aikamoinen sinappikone olla! [:D] Vaippoja menee tusinoittain.[8|] Monesti sillaikin kun saan vaipan vaihdettua niin siinä samassa rutisee uutta housuihin.[&:][:)]
Tänään hän on nukkunut päivällä pidempiä pätkiä ja olen ehtinyt kotona jotain tekemäänkin.

Vielä synnäriltä ja sairaalasta:
No heti synnytyksen jälkeen sain pojan rinnan päälle ja siinä sitten kun pääsin vaihtamaan kyljelleni sain heti imettää häntä ja ennen kuin edes menin suihkuun niin saatiin iltakahvin ja leipää. Olen myös litkinyt mammateetä jo sairaalassa joka välissä, kun sain keitettyä vettä omaan teekuppiini missä on suodatin mukana. Varsinaisesti tuo maito mulla nousi rintoihin kunnolla vasta keskiviikkona eli meni noin toista vuorokautta synnytyksen jälkeen. Tietty pojan sokeriarvoja seurattiin kun mulla oli se raskausajan diabetes ja heti synnärillä pojan arvot olivatkin aika matalalla mutta seuraavana päivänä ne olivat jo niin hyvät että pärjäsi sillä mitä tuli omista rinnoista eli lisämaitoa ei tarvinnut antaa kuin yhteensä n. 30ml kahtena yönä. Keskiviikkoiltana pääsin kotiin kun tosiaan sitä omaa maitoa alkoi tulemaan ja reippaasti! Ja muutenkin kaikki meni tosi hyvin lukuun ottamatta hirveetä väsymystä kun yöunetkin ihan pienissä pätkissä.

No nyt pitää itse mennä syömään illallista ennen kuin poitsu herää. Sorry kun ei ole ollut aikaa kommentoida muiden kirjoituksia!

Vielä kuva pojasta sairaalassa!





 
Ihanaa Sininen, että pääsit kirjoittamaan kuulumisia ja että siellä on kaikki kunnossa!! Pienelle paljon lämpimiä ajatuksia ja pikaista paranemista, olette ajatuksissa!

Jaamaria, ihana poika sullakin [:)][:)] Kiva, että teilläkin on hyvin lähtenyt arki käyntiin!

Meillä on jätkä kanssa sellainen sinappikone, että joka kerralla on kakkaa vaipassa ja heti kun saan uuden vaipan, niin jo turahtaa uusi.. Ja aina ei edes ehdi laittaa vaippaa, kun sitä jo tulee hoitopöydälle [:D] Tänään hoitopöydällä onkin tullut jo yksi kakka ja kaksi pissiä, mikäs sen mukavampaa kuin pissiä äidin päälle [;)]


Kestovaippailijat
, kertokaapa vinkkejä kestoilustanne, kun minä olen nyt säätänyt noiden harsojen kanssa (origami + (lisäimu) + näpsy + Pul-kuori / villikset) mutta vielä on kankeaa tuo touhu ja musta tuntuu, että poika hikoilee ihan pikkuhetkessä jo tuon harson märäksi, etenkin jos siinä on Pul-kuori päällä.. Villikset taas on hankalat, kun totesin, että niiden päälle ei voi vettää bodya, koska se sitten kastuu heti, jos ei vaatetta ole päällä, niin villikset on kyllä ihanan kuivat ja hengittää. Meillä vaan ei ole oikein mitään paitoja tuolle, bodyjä lähinnä vaan erilaisia..

Viimeinen, kirjoitit myös kantoliinailusta. Olen yrittänyt trikooliinaa sitoa kantoliinakanavan ohjeilla, mutta siitä ei oikein ole tullut mitään ja eilen taas sai vauvakin kamalan raivarin, kun yritin häntä ujuttaa liinaan.. Mitä sidontaa suosittelisit? Haluaisin kovasti liinailla ja saada kädet vapaaksi, ihana olisi touhuilla vauva liinassa mut kun on tällainen tumpelo, niin aargh!
 
Kopsaan tähän mitä kirjoitin aiemmin tuonne yleiselle puolelle...

Kestoilu on ollut helppoa ja mukavaa. AIO-vaippoja meillä on kaksi, ne kuivuu tosiaan hitaasti kun ei sais kuivuriin laittaa... Kuivuriin oon työntänyt kaikki muut. Musta ihan paras on kuori+sisävaippa. Meillä on jotain (muistaakseni) Ronja&Roope-sisävaippoja ja sen tyylisiä, nää on olleet hyviä. Sit aika monta tsi-vaippaa ja niitä ImseVimsejä, Imset ei musta ole niin hyviä kun noi muut jos niihin ei laita harsosta lisäimua mukaan. Oon leikannut harsoja pienemmiksi, koko harso on liian iso lisäimuksi näin pienelle. Parhaita on sellaiset sisävaipat missä on nepparit, niissä on säätövaraakin mukavasti kun voi kääntää ison vaipan pikkuiselle sopivaksi.

Lisäystä sitten vielä:

Mulla on kuorina muoviset MIO merkkiset, ja sit on ImseVimsen yks muovikuori. Ei mun mielestä hiosta mitenkään. Villiksiä on muutamat kaverilta lainassa, mä en oikein tykkää... Ei ne oo vielä yhtään ulos asti päästäneet mut jotenkin vierastan niitä.

Amelie: Onhan ne sun villikset asianmukaisesti käsitelty? Ja ethän pese joka kerta vaan tuuletat jos tulee vaan pissaa..? Mulla ei oo kastunut bodyt vaikka on ollut villikset kuorina... -Oon laittanut trikooliinaan joko kietaisuristi2 (vauva "pystyssä") tää tosi tiukkaan. Sit sen (nyt en oo varma nimestä...) kietaisuristikehdon (ohje on siellä kanavan sivulla kudotulle liinalle ja on vähän hankala tehdä kun sidotaan samalla kun vauva on sylissä... Se trikoolinan kehtosidontaohje oli jotenkin outo mut sitäkin kokeilin, en ehkä osannut ihan oikein... Vauva viihtyi paremmin tossa kudotun liinan sidonnassa, sekin piti tehdä vaan tosi tiukaksi kun trikooliina antaa periksi.
 
Hattua nostan teille kestoilijoille! Musta ei olisi tuohon rumbaan... eilen vitsillä ehdotin miehelle joka vihaisena tokaisi että hän ei kestä sitä peen hajua sitten eli ei ei ja ei... [:D] heheh! Eli meillä ei tulla kestoilemaan muissa kun liivinsuojissa (kiitos vinkeistä viimeinen! Huusin itselleni tusinan suojia Huutonetistä) vaikka itkettää melkeen tuo kamala vaippojen kulutus... en voi ymmärtää että just viime viikolla ostettiin 90kpl vaippapaketti ja siitä on alle puolet enää jäljellä. Hui [&:]!! No pian saan sentään ekovaipat käyttöön kun tulee vielä kilo neidille lisäpainoa!

Mulla on iloisia uutisia imetyksen suhteen [:)]; se on vihdoin lähtenyt sujumaan aika ongelmitta!!! Lypsymaitoa menee tosi vähän (noin kolme pulloa päivässä eikä yhtään yöllä!) ja rintakumin saa jo melkeen heittää ojan pohjalle! Lypsymaitoa annan vielä 60ml ennen yöunille menoa tai ennen kaupoille/kylään lähtöä ja 40ml varaan aamuyölle jota ei ole tarttenut antaa moneen yöhön. Muuten annan vain 30ml imetyksen ohelle jos tuntuu että neiti ei saa itseään kylläiseksi. Maitoa tuntuu kyllä onneksi riittävän! Aion soittaa tänään kaikesta huolimatta neuvolaan ja varata punnitus ajan jotta voin olla varma että neiti saa tarpeeksi rinnalta!! Pissaa ja kakkaa kyllä riittää eli eiköhän tuo kerro että ruokaa on riittävästi [:)] Nännit huutaa hoosiannaa tämän neidin uuden petraantuneen taidon myötä [:(] auts!

Heitin Cuplatonit mäkeen ja ostin Disflatyliä tilalle joka tuntuu olevan paljon parempi. Sitä saa antaa kolmesti päivässä eli meillä aamu, päivä ja iltasatsit ruokailun yhteydessä. Tuntuu kuin mahavaivat olisi helpottaneet... en tiedä mutta suuremmilta itkuilta ollaan vältytty. Kahdesti meillä on tähän mennessä ollut huutokonsertti mutta muuten neiti vaan ähisee, puhisee, vääntää ja kääntää edelleen... öisin vääntelee ja pitää siten mamman hereillä myös mutta kainalossa rauhallisempi. Neiti nukkuukin nyt vaihtelevasti mun vieressä ja omassa sängyssään. Jos tyttö on rauhallinen oma sänky on hyvä mutta jos se puhisee siellä vaan niin mä en saa unta vaikkei tyttö tissin tarpeessa oliskaan. Nousen silloin jatkuvasti katsomaan onko se hereillä vaiko eikö.. Yöt on menneet alusta asti ihan jees meitin huushollissa, toki mukaan mahtuu niitä huonompiakin jolloin herään tunnin välein syöttämään tai lohduttamaan typyä mutta onneksi tähän mennessä vain muutama. Imetän tytön vähintään pari kertaa yössä, ehkä enemmänkin jos hän nukkuu mun kainalossa. Onko ihanampaa tapaa herätä kun pieni tuhisija hamuilee tissille joka on ihan vieressä muttei ihan löydykään... [;)] hih!

En voi uskoa että mun pieni vastasyntyneeni täytti jo kuukauden tällä viikolla, apua!!! Tuntuu niin eilispäivältä kotiintulot ja kaikki... synnytys on onneksi jo vähän sumuinen, mutta siitäkin on nyt jo positiivinen fiilis kuten tuolla plussa palstalla kerroinkin! Meillä tyttö on vielä aika piskuinen paketti... neuvolassa viikko sitten painoa oli n.3,4kg eli 400g syntymäpainosta noussut ja pituutta 51,5cm. Vaatekoko alkaa tässä vaihtumaan 50cm:sestä 56:seen. Ihanaa kohta saa käyttöön farkkulegginsit ja pillifarkut joita oon hamstrannut tytölle... [:D] Itse huomataan tytön kasvu poskissa jotka pyöristyvät päivä päivältä [:D][:D] Ihana pieni hamsteriposki!!!! Jaamaria, katselin poikasi kuvaa joka on myös itse suloisuus ja hänkin on vähän kasvatellut poskiaan mutta jo masussa [:)] Aivan hurmaava pieni!

Mitenkäs teillä muilla menee? Joko teillä hymyillään?? Meillä odotellaan vielä ekaa oikeeta hymyä... pieruhymyjä tulee kyllä [:D] ja suloisia ovat nekin, mutta kaipailisin jo sitä ihka oikeeta "äiti oot ihana" hymyä! Mun tyttö kääntyi eilen ekaa kertaa selältä mahalleen, ei kai niiden näin aikaisin kuulu tuota tehdä??! Noh, se tapahtui kerran.. mahalta selälleen onnistuu kyllä jo ihan hyvin!

Mukavaa ja vauvan tuoksuista päivää kaikille! Tehdäänkö oma palsta tuonne vauvapuolelle kunhan loputkin maalismammat ovat poksahtaneet? Sehän vois kattaa vaikka maalis-huhtimammojen arjen...tai kevätvauvojen yleensä [:)]
 
Maikkimai: hyvä ajatus, perustetaan vain palsta sinne vauvapuolelle kunhan loputkin meistä maaliskuisista on poksahtaneet! Ei meilläkään ole muita kuin niitä "pieruhymyjä" tullut. Esikoisella tuli ensimmäinen kunnon kontaktihymy 5 viikon ikäisenä, joten kohta voi teidänkin neitokainen väläyttää ensimmäisensä, yleensä kai jotain 3 kk ikään mennessä, eli ei hätää, jollei ihan vielä kuulu! Kiva kuulla, että imetys alkaa sujumaan!

Meillä on tuo kestoilu onnistunut oikein hyvin ja nyt kun meillä on tuo pieni pesukonekin yläkerran kylppärissä, jossa on myös vauvan hoitotaso, niin helppoa on ollut kestojen pyykkäminenkin. Kuivuvat nopeasti kun meillä on lämmin rättipatteri ja kylppäri on muutenkin kovin lämmin ja vielä lisäksi laitettiin sellainen oskarin oksa, joten koko pikkukoneellinen (max. 3,5 kg) mahtuu hyvin noille kuivumaan.

Joku kyselikin millaisia kestoja on ollut käytössä. Mä olen tykännyt ihan tuosta harsovaippa-kosteussulkukuori-yhdistelmästä. Harson taitan kolmiotaitoksella, ihon ja harson väliin kuivaliina/riisipaperi (olen pessyt nekin jos on vain pissat vaipassa) ja kuori päälle. Musta ne kuoret eivät ole yhtään hiostavia - tosin osa niistä on ollut jo kolmella lapsella käytössä, joten en tiedä onko jo kosteussulku kulunut jonkin verran... mutta eipä ne uudetkaan minusta hiosta. Kuoret ovat Bumpy Night Newborn (3-6 kg) (Imse vimse) -merkkisiä ja niistä olen tykännyt. Yksi kuori on Popo Wrap- merkkinen, joka on kyllä minusta selvästi hengittämättömämpi ja hiostavampi kuin nuo Bumpyt. Meillä on myös kolme AIO-vaippaa, Kushies-merkkisiä, mutta niistä en ole oikein tykännyt. Vaipan jalan suuaukon kohdalla on rypytys, joka jää ikävästi painamaan nivusta eikä tiivistä reunaa hyvin vaan falskaa aika helposti ja jos laittaa lisäimua, niin reuna falskaa entistä helpommin. Yksi villakuorikin löytyy, mutta en ole vielä testannut. Käsittelin kyllä vaipan sellaisella villarasvaa sisältävällä hoitoaineella, joka pitäisi palauttaa villan hyvät ominaisuudet eli kosteus- ja lämpöerityskyvyn. Pieniä lisäimuja olen leikannut vanhoista mm. froteepyyhkeistä. Pojalle on hyvä laittaa vähän ekstraimua siihen eteen. [;)]

Eilen oli poitsun toinen neuvola ja tyyppi oli kasvanut 375g viikossa ja pituutta oli jo 54 cm. Hienosti kasvaa äitin maidolla! (vaan eipä mikään ihme, niin kova syömään tuo poika on!) Pojalla on päässään synnytyksestä pahka, joka on vähän pienentynyt, mutta vielä ihan selvästi havaittava. Onko muilla näitä pahkapäitä? Muuten heijasteet olivat ok, mutta sitä tepasteluhommaa ei poju suostunut näyttämään...

Ai niin, onko muilla vauva-aknea? Meidän vauvalla siis on jo puhjennut hormooninäpyt, esikoisellakin oli juuri ristiäisten aikaan, mutta kun tällä on jo nyt, niin voi olla että ehtivät hävitä jo ristiäisiin - milloin sitten saadankin ne järkättyä...vähän laiskottaa toikin asia, ei jaksis ja nimikin pitäis päättää...huoh, elämä on valintoja täynnä (sanoo lopen väsynyt mamma viimeöisen syöttö-ähinä-kitinä-rääkymisrumban jälkeen)[;)]
 
Heippa taas!

Meillä nukuttiin ruhtinaalliset 6h viime yönä, 5h kohdalla jo itse heräsin vessan ja ihmettelin, että jopas jätkällä unta riittää! Nyt onkin sitten tosi pirteä olo kun sai nukkua kunnolla ja ihana oli herätäkin auringonpaisteeseen :) Äsken syöpöteltiin ja vaihdettiin vaippa, nyt ollaankin tässä kirjoittamassa molemmat - poika nukkuu kantoliinassa! Ihanaa, kun saa kädet vapaaksi ja hyvin on poikakin tässä viihtynyt! Hieman lämmin meinaa tosin olla, mutta kun ei itse laita alle muuta kuin rintsikat ja vauvalle pelkät vaipat, niin ihan hyvä on olla :) Löysin tosiaan toissapäivänä loistavan kuvallisen ohjeen kietaisuristikakkoseen ja nyt olen oppinut laittamaan pojan siihen oikein, jei!

Meillä ollaan nyt pari päivää kestoilu ihan yksinomaan, kun havaitsin, että pylly on paljon paremmassa kunnossa kestovaipoilla. Tuossa ehti tulla jo ikävä vaippaihottuma, mikä ei meinannut lähteä sinkkivoiteellakaan ja meinas jo jätkää itkettääkin, mutta nyt on, yllätysyllätys, hävinnyt kokonaan! Ja pikkuhiljaa alkaa tää kestoilukin sujua eikä enää tunnu niin vaivalloiselta. Nyt olen lähinnä pitänyt origamiksi taiteltua harsoa ja imsevimsen pul-kuorta, se on toiminut ihan hyvin - hieman meinaa kyllä hiostaa, mut täytyy vaan tiuhemmin vaihtaa eikä pukea liikaa vaippapaketin päälle. Mulla on myös muutama Nalle Nöttönen-sisävaippa, ne on ihania, mutta niitä pitäis saada kasa lisää, kun narulla kuivavat kuitenkin sen päivän, harsot on käteviä just siksi, että kuivavat niin nopsaan. Imsevimsen sisävaipat oli musta karseita, ei meinaa pysyä päällä mitenkään!

Maikkimai, jos kestoilu kiinnostaa sua, niin ainahan voit kokeilla ja käyttää kestovaippoja vaikka vain silloin, kun miehesi ei tarvi vaihtaa vaippoja. Mä tiedän useammankin perheen, jossa vain äiti kestoilee. Jokainen kertisvaippa, minkä korvaat päivässä kestovaipalla, säästää vuodessa kuitenkin jo 365 kertisvaippaa, joten on sen arvoista jo [;)] Ja nää maitokakathan on ihania pestäkin, kun eivät haise. Riisipaperia voi myös laittaa harson tms. vaipan päälle, ja se on sitten kakkoineen helppo heittää pönttöön. Ja sitten voi esim sellaisena päivänä, kun on muutakin pyykkiä pestävänä kestoilla enempi, jos ei halua jemmailla vaippapyykkiä. Hieno juttu, että imetys on alkanut sujua!!

Viimeinen, villikset on kyllä lanoliinitettu, mulla siis on kahdet, toiset on engelin ja niiden piti ainakin olla suoraan käyttövalmiit, mutta taidan nekin lanoliinittaa vielä, jos sitten pitäisivät.

Minkäverran teidän vauvat muuten kerralla syö? Pumppasin eilen huvikseen 150ml ihan koittaakseni, että paljonko tälle suursyömärille menee, kun ei tissistä tietenkään tiedä mitä määriä se imuttaa menemään, ja jonkun 140ml jätkä hornasi ja sitten riitti. Ihmeteltiin miehen kanssa, että miten voi sellainen määrä kerralla mennä noin pieneen vauvaan! Ja 4h päästä oli taas nälkä.. Painoa oli tullut viikko sitten kun punnittiin viikossa 600g, nyt perjantaina tulee täti lastenneuvolasta ekaa kertaa ja jännä nähdä paljonko paino on tällä viikolla noussut. Posket on ainakin jo melkoisen pulleat! Meillä ei ole pahkaa, mutta tuota vauva-aknetta kyllä on tullut. Alkuun säikähdin jo, että onko allergiaa tullut noista koirista kun välistä lipaisevat vauvaa, mutta kuulemma tuota hormooninäppyä vain :)

Iloista iltaa kaikille!
 
Amelie: aikamoiset satsit teidän jäppinen syö! Oon itse miettinyt samaa että paljonko mahtaa typy saada rinnalta... en usko että mitään hirmu isoa satsia koska paino noussut syntymäpainosta vasta sen 450g abouttiarallaa.. teillä muilla on tullut tuo paino ja ylikin jo viikossa [:)] hyvä teidän vauvat!! Täällä vielä vahvistutaan ja opetellaan..! Pullosta tarjoan tällä hetkellä enimmillään 60ml ja se tyydyttää neidin tarpeet hyvin pidemmäksikin aikaa. Annan tuon määrän ennen kauppareissua tai kylään/ulos lähtöä. Muuten annan 30ml ja toivon että typy saa rinnalta loput/suurimman osan... ja edellisessä viestissähän jo sanoinkin että pullosta menee 2-3x päivässä. Tytsy on alkanut pulauttelemaan enemmän eli sehän on merkki että söisi liikaakin jopa....

Meilläkin on näppynaama [:D] aika lievää eikä päivittäistä. Joskus helahtaa näpyt yhtäkkiä nassulle!

Vaippaihottumaa meillä ei ole ollut onneksi tavallisista vaipoista huolimatta! Sinkkivoiteen olen jo lastenhoitourallani todennut erinomaiseksi avuksi pikku peppusten kanssa ja aika useasti päivässä laitan ohuen kerroksen pyllyn suojaksi vähän kuin estääkseni ihottumaa.. jos ei sinkkivoidetta niin ceridal öljyä. Tuo öljy on hyvä siksikin ettei ainakaan kakka kuivu ihoon kiinni jos ei vaikka heti huomaakaan kakkaa vaipassa. Tavallinen ruokaöljykin ajaa saman asian..

Houkuttelishan nuo kestot mua vähän mutta jotenkin vaikuttaa kyllä ihan älyttömän monimutkaiselta... kuinka monta kuorta ja sisävaippaa tarvitsisin alkuun? Harsot vois olla mun juttu ja se riisipaperi kuulosti aika hyvältä. No saa nähdä tulisko musta kestoilija! Hirvittää kyllä vaippavuoret kaatopaikoilla ja säästäähän kestoissa rahaakin.
 
Tervehdys!

Meillä on jo tullut eka takapakki... Pari päivää leikkauksesta menivät erinomaisesti, mutta sitten tuli häikkää. Maanantaina pojan sydäntä piti korjailla kahteen otteeseen ja sen jälkeen oli kovasti säätämistä ruumiintoiminnoissa ja lääkkeiden lisäystä jne. Nyt kultasemme on tosi tosi turvonnut. Onneksi viime yö ja tämä päivä ovat olleet tasaisia voinnilta, ehkä tilanne nyt rauhoittuu. Odotamme, että turvotus laskee. Rintalastaa ei voida sulkea sitä ennen eikä nukutusta keventää. Poikamme on ollut huomenna jo viikon nukutettuna ja jatkuu vielä muutaman päivän. Koitamme olla kärsivällisiä, vaikka niin kovasti haluaisimme jo nähdä hänet hereillä. Se kyllä lohduttaa, kun tietää, että tässä sydänviassa tällaiset takapakit kuuluvat asiaan. Tuskin kukaan tällä diagnoosilla selviää ilman minkäänlaisia takapakkeja.

Pääsin sunnuntaina sairaalasta, oltuani viikon kaikkiaan siellä. Ja suureksi onneksemme saimme mcdonald-talopaikan perjantaina, joten mä pääsin sairaalasta jo suoraan tänne. Täytyy sanoa, että tää talo on todella hieno! [:D] Eli ainakin asumisen puolesta saamme nyt olla todella kiitollisia. Meillä on yksi tilava huone, oma wc/kylppäri ja yhteiskeittiö, joka on tosi tilava. Meiltä kävelee alle 20min tehon ovelle, puolet ulkona, puolet sairaalan sisällä maanalaisia käytäviä. Kätevää! [:)]

Mulla on ollut nyt hermot tosi kireellä ja tunneailahteluja. Muistan, että teistä moni puhui tällaisesta raskausaikana. No, nyt kyllä tiedän, mistä puhuitte, mulle se tuli vasta nyt. Esimerkiksi, tänään olimme menossa mieheni kanssa lounaalle sairaalan ravintolaan ja mä sanoin, että sitä saa 15.30 asti ja mies, että 16.00 asti. Olimme ovella klo 15.32 ja näimme oven lukitsijan selän eli meni kiinni 15.30! Aloin itkeä ja kiukutella kuin pahainen mukula. Sanoin, että mä en jaksa tästä mihinkään ja kuolen nälkään. Ja hetken päästä, että okei, mä en syö enää koskaan mitään!!! [;)] Ja sitten, että no kai se sitten on ihan oikein, ettei tällainen läski syökään, niin laihtuu joskus. [:)]

Mulla on vieläkin mahakumpua ihan kunnolla. [&:] Eilen pyykkäsin mun raskaushousut ja kokeilin farkkuja, jotka ennen raskautta aioin laittaa kierrätykseen, koska olivat niin jätti-isot. No, nyt en saanut niistä vetoketjua tippaakaan kiinni. Niinpä jouduin laittamaan raskaushousut kosteina jalkaan, ainoat käyttökelpoiset housuni. En ole käynyt sunnuntain (sairaalan) jälkeen puntarilla, mutta silloin oli vielä noin 12 kg enemmän kuin ennen raskautta. Toisaalta, en huomaa ylimääräistä muualla kuin masussa. Mutta se on varmaan myös sitä, että on jo tottunut tähän isompaan kroppaansa.

Maitoa piisaa, ja senkin määrä on lisääntynyt. Taas yks tyhmä juttu, että en tajunnut, että tietenkin sen määrä lisääntyy alkupäivistä. Viimeksi taisin sanoa, että se on vakiintunut 70ml/kerta. Nyt mun ennätys on jo 170ml. Meitin poika ei varmaan ehdi hyödyntää kaikkea, sillä tällä hetkellä hän saa 5ml 3h välein nenämahaletkulla. Loppuravinto tulee suonensisäisesti. Lypsetyt maidot saa kuulemma mukaansa, kun lapsi pääsee sairaalasta. Ne siis pastöroidaan ja pakastetaan. Mutta sittenkin, mitä tekee sellaisilla maitomäärillä JOS oma maidontuotanto EI ehdy... No, sitä ei voi tietää, jos käykin niin, että kohta ei enää tulekaan...

Unta pitäisi saada enemmän, niin hermotkaan ei ehkä olis niin kireällä. Tosin, mun ei parane täällä valitella nukkumisesta, koska teillä on siinä mielessä rankempaa, että vauva herättää paljon useammin teidät yöllä, kuin mun rinnat. Olenhan mä saanut jopa 6h per yö nukuttua, mutta se ei riitä mulle.

Tämmöstä tällä kertaa. [:)]
 
heippa vaan pitkasta aikaa [:D]
En olekkaan pitkaan aikaa kirjoitellu ,ku olen ollu koneeton. Anoppi tuli etelasta ja palautin niiden koneen niille mutta nyt on itella taas kone [:)][:)] Ei ollu kiva olla ilman tietsikkaa ,vaikka tulee ehka tehtya enemman kun ei kokoajan roiku netissa. Sain jopa luettua 2 stieg larssonin kirjaa ja sita 3 odottelen. Hippasen hyvia kirjoja[:D]

Taalla on ny tapahtunu niiiiin paljon etta ei mahiksiakaan kommentoida kaikkien jutskia[8D] Sen verran muistan lukeneeni ja kuulustaa ihanalta sininen etta saitte md-kampan ja etta se on viihtysa, kovasti tsemppia teidan pikkuiselle leikkauksiin [:)]

Meilla sujuu elama vallan kivasti, kaaryle hurmaa mua paivapaivcalta enemman (jos on ees mahollisuutta hurmata emempi[;)][;)]) Ihanaa kun se tosiaan on alkanu oleen enempi hereilla ja voi ziisus noita sen ilmeita ja ihani pusuhymyja[:D][:D] ja sit valilla naytetaan oikein kurttu naamaa niin hellyyttava[:)]

Lauantainahan se tayttaa jo kuukauden kaak ku aika menee nopeesti. Lauantaina myös meijan esikoinen tayttaa 12vuotta siis KAAK tosiaan kuinka se aika tosiaan menee.

Hormooni nappyja alkaa tuleen mullakin on kasivarret taynna ,ei ne nay nutta tunnen ne sivelemalla. katotaan ollaan ko varsinaisia finninaamoi ristiaisissa [;)]

Ai niin onhan meilla ollu vahan jannitystaki ku viime lauantai yöna alkoi toi tulivuori tos takaoikealla purkaantuu, ja porukoita ruvettiin evakuoimaan. Me saatiin onneks olla viela kotona. Onhan toi ollu ihan tiedossa etta elamaa siella alla on ,mutta silti sitku se tapahtuu ja keskella yöta ja muutenki pimeeta ja karsee tuuli niin taytyy tunnustaa etta pikkusen siina pelasty(ja kun tuollainen kaaryle tuhnuttaa tossa vieressa niin on paljon herkempi kaikelle "ylimaaraiselle"[&:][&:] mut tuollahan tuo edelleen pulppuaa ja toistaiseksi ei oo tulvia tullu. joten eteenpain porskutellaan [;)][;)]

Joku mainitsi kakkaamisesta...luulen etta oon kerran tan kohta kuukauden aikana vaihtanu vaipan missa ei oo kakkoja [;)] taa on sellainen kakkapieru masiina ,etta toista saa ettia[:D][:D] ja joka paiva kun otellaan ilmakylpyi niin taytyy pieraista sellainen taytelainen pieru tohon ratille... iki-ihana rakas pierukone[:D]

Noniin kaytiinkin pitkalla kavelylla tassa valissa ...taalla on aivan sairaan kaunis ilma niin kevainen etta ja mittari nayttaa+14astetta ei voi valittaa [:D]

yöt meilla menee ihan hyvin jatka syö kerran tai kaks ja nukahtaa aina heti uudestaan. pari iltaa on menny maha purujen kanssa tunnin kaks kitisten. vahalla ollaan paasty. muutenkin tuntuu etta helppoa tan kanssa on pystyy periaatteessa tekeen normaalet juttui ei oo mussa mitenkaan erityisen kiinni...joten suihkut ja muut toimet onnistuu. siina se kattelee mua keinussa tai sitterissa ,jos ei nuku kun meen suihkuun. katotaan milloin alkaa sellainen "Aiti oot ehdoton ja paras muut ei kelpaa vaihe"

Lypsiny oon muutamia kertoja pakkaseen (kun kerta sen pumpun ostin [;)]) ja jos joskus tulee menoa jonnekki. taytyis varmaan tuttipulloki hommaa...kato taisin niin luottaa etta imettaminen alkaa onnistuu heti niin en ees pulloa oo hommannu *punastelee* Ei multa imettamisen jalkeen mitaan hillittömia maaria tuu n.70-80 ml enimmillaan (eika mulla oo karsivallisyytta lypsia pitempaa) jokuhan taalla tuntu lypsivan jotain uskomattomia maaria...

Onkos moni maalismammois viela synnyttamatta undulaatti ja oliko nona911 teillaki la on jo ny vai kuin...

mut tassa vahan meikalasten kuulumisii ja ONNITTELUT kaikille mun netittömyys vaiheen aikana synnyttaneille [:D][:D]
sit viela yks 3viikos kuva poskien kasvattajasta (jos onnistuu)



 
huomenta teille kaikille![:)]

jei! tänään LA saavutettu[:D][:D] nyt sit vaan odotellaan ja koitetaan miettiä et reilu 2 viikon päästä on viimeistään sylissä jo oma nyytti mieskin alkaa olemaan jo täpinöissään[:D]
ens keskiviikkona olis viellä nla (40+5) ja sit saan äpolille aikaa ja sieltä sit katotaan tilannetta eteenpäin..

AKM: mietinkin juuri yks päivä että miten teillä "sujuu" sen tulivuoren kanssa.. aikas jännittävältä kuulostaa[&:]

viimeinen: kiva kun olette kotiutuneet sinne md-taloon, kuulostaa hyvältä. tsemppiä rutkasti ja voimia takapakkeihin!

kaikki muut[:D]: ihana lukea teidän kaikkien vauva-arjesta! itseä alkaa jo pikkasen jännittään että osaako sitä sitten ... no toivon että edes jotkut asiat tulisi luonnostaan...[;)][:)] ehkä se äitiys mussakin puhkeaa kunnolla kukkaan[:D] ja apua saa varmasti, kunhan vaan uskaltaa pyytää ja kysyä[:)] uskon niin [:)]

niin, ja suloisia vauvoja teillä!!
 
Heips.

Täällä ollaan kovin nuhaisina, mä en enää mutta tyttö, mies ja esikoinen... Käytiin ostamassa se Nenä-Friida apteekista, on kyllä ollut tosi hyvä ostos. Eka laitetaan keittosuolatippoja vauvan nenään ja sit imetään ne räät pois (tai siis mies imee, mun pitäis kyllä edes kokeilla kerran vaikka ajatus vähän öklöttää). Suosittelen, maksoi jotain 14 euroa lisäfiltteripaketin kanssa.

nona911: Tarkoitit varmaan Siniselle tuon kommentin, me ollaan ihan kotona [:)][;)].

Maikkimai/Janis77: Tosta olikin jo undulaatin kanssa puhetta et kevätvauvoille oma ketju tuonne vauva-osioon. En sit tiedä mitä nimeksi. Maalisvauvat vai vaan kevätvauvat?

AKM74: Mäkin heti ajattelin sua kun luin tulivuoresta... Kiva että teillä on kaikki ok. Suloinen kuva [:)].

Sininen: Ehditkö/jaksatko jossain välissä kahvittelemaan? Voitais järkätä tapaamista, jos vaikka muitakin eksyisi paikalle [;)]. Ymmärrän kyllä ihan täysin jos tuntuu että et halua kun muilla on sit vauvat mukana... Mun sydän hyppäsi kurkkuun kun luin takapakista, onneksi se olikin sitten ihan odotettavissa olevaa. Kovasti tsemppiä pikkuiselle ja vanhemmille tietty kans. Onko sun mies vapaalla vielä vai joko meni töihin? -Mahakumpu on täälläkin, se ei tunnu katoavan vaikka kilot lähti jo [:@][:'(].

Amelie: Mä en tiedä kuin paljon toi syö kun pullosta on saanut vain kerran pari huikkaa (ja siinä olikin vaan 20milliä), mutta aika paljon kai kun kakkaa ihan hulluna [:D]. Eskarilainen ei todellakaan kakannut edes joka päivä vaikka täysimetin, tää vetää lähes joka vaippaan sinapit. -Kietaisuristikakkonen on mun lempparisidonta [:)].

Hormooninäppyjä on ihan kamalasti, toivottavasti katoavat ennen ristiäisiä.

Kestot: Imsen kuoret on mustakin hyviä, ne vaipat taas sopii musta parhaiten taskuvaippaan tai lisäimun kanssa. Pelkästään en tykkää. Mä en ole harsoja käyttänyt pelkästään, kun jos ne taittaa kolmioksi tuntuvat niin kovin isoilta tuolle... Muutaman lisäimun oon tehnyt harsosta, ne on kätsyjä. Meillä on sekalainen seurakunta eri sisävaippoja, neppareilla ja tarroilla, ja muutama sisätaskuvaippa, yks PUL-kuorinen taskuvaippa sekä kaksi AIO-vaippaa (Neppulat-merkkisiä, tykkään). Noi AIO:t kuivuu todella hitaasti enkä ole halunnut kuivuriin laittaa, muut ollaan isketty kuivuriin.
 
Takaisin
Top