Vauva-arkea osa 2

Emmie, ymmarran tuskasi! Olen itsekin kotoisin pikkukylalta ja kokemuksesta tiedan, miten ahdistavaa tuo on. Vaikka hyvaa han varmaankin tarkoittaa, keinot vain ovat vaarat teidan perheelle. :) En tieda, millaiset valit teilla on, mutta joskus voi olla todella vaikeaa sanoa asiansa niin, ettei loukkaa ja etta viesti kuitenkin menee perille, kun kuitenkin on jatkuvasti tekemisissa. Lisaksi anopin ja minian suhde voi olla haasteellinen - en tarkoita, etta teilla nain olisi, vaan yleisesti - joilloin karpasesta saattaa helposti tulla harkanen. Omille vanhemmilleen on ehka helpompi vaikeistakin asioista puhua, koska heidan suhtautumisensa jo lahtokohtaisesti saattaa olla avoimempaa. Niinpa mietin, etta mitas jos miehesi kavisi keskustelun vanhempiensa/aitinsa kanssa? He saattavat olla saman perhekulttuurin jakaneina herkemmin samalla aaltopituudella. Just an idea. :)

Ja tuo on niin totta, JaneDoe! Minun anoppini taas ei huomaa, etta siina on eroa, saako oma tytar vauvan vaiko poika vauvan. Anoppini mielesta siis ei ole mitaan eroa, koska hanelle mina olen perheenjasen, niin hyvassa kuin pahassa. Mutta itseasiassa en ole samasta perhekulttuurista, kuten oma aitini on jo huomannut. Anoppini on tottunut siis hoitamaan mieheni siskon vauvaa paivittain ja hanella on muutenkin kokemusta vauvoista (lue: hanella on vahvat kasitykset siita, miten vauvoja tulee hoitaa ja kasvattaa). Luulen, etta ainoita syita, miksi han ei ole pasmaroimassa ovat 1) reilut tuhat kilometria valimatkaa, 2) kielimuuri ja 3) kulttuuriero, jonka mieheni ystavallisesti hanelle selitti jo vuosia sitten. Olemme siis miehen kanssa sopineet, etta se on hanen tehtavansa suojella perhettamme omilta sukulaisiltaan silloin, kun siihen on tarvetta, ja minun tehtavani on hoitaa sama oman sukuni kanssa. Toki valilla anoppi astuu varpailleni niin, etta hoyry vain nousee korvistani ja myohemmin urputan miehelleni suu vaahdossa, mutta yritan aina ajatella, etta hyvaa han vain tarkoittaa ja olla ottamatta sita henkilokohtaisesti. Niin vaikeaa kuin se valilla onkin. En aina siina kylla onnistu. :)
 
Argh, mulle on tulossa joku alkuraskausflunssa. Kurkku ihan samperin kipee ja nyt on iskenyt tää pahoinvointi (lue: etova olo). Onhan täs joku pari vuotta mennyt viime flunssasta. En siis sairastellut Karpon odotusaikana enkä kyllä varmaan vuoteen sitä ennen...

Voin siis sanoa, et olo on aivan fantastinen.

Harmittaa, ku meil oli eilen vika värikylpy ja nyt pitäis kehittää jotain uutta aktiviteettia. Tai suosiolla ehkä venailen parempia vointeja ennen ku alan taas hössöttämään. Ja täällä vedetään jo toisia päikkäreitä... noiden rokotusten jälkeen on ollut jotenkin tosi vässähtänyt, tai on siis ottanut pitkiä päikkäreitä ja nukkunut yöt unelma hyvin. Ei kuitenkaan vaikuta kipeältä, ruoka maistuu eikä kuumetta ole. Kai täs nyt vaan sit nauttii, kun saa rauhassa voida pahoin :D
 
Käytiin tänään ekaa kertaa vauvauinnissa ja vaikka hyvin aikainen herätys väsytti, oli se kyllä vaivan arvoista. Epäileväinen poikasemme polski kuin vanha tekijä hymy huulilla! Kertaakaan ei kitissyt. Ei altaassa eikä sen ulkopuolella. Olimme ihan äimänä, koska tyyppihän ei ole viime aikoina viihtynyt kylvyssä vaan ainoastaan suihkussa.

Lisäksi kiva kokemus uuvutti ja nyt poika on nukkunut lähes 1,5h päikkäreitä SISÄLLÄ (tosin taisi herätä justiinsa, mutta silti).

Jes! Nyt taas jaksaa!
 
Mahtavaa Triina! Mekin aiotaan ensimmäisen kerran uimahalliin kummitädin seurassa ensi viikolla. Mietityttää kun tyyppi on vähän arka uusien juttujen ja äänien suhteen, mutta tuo teidän kokemus taas valaa uskoa tuohon hommaan :) onneksi meidän kunnan uimahallissa on kuulemma hyvä pieni lämmin allas aloitteleville uimareille. Tai parikin.
 
Hieno homma JaneDoe! Me menimme altaan luokse noin 15 min ennen altaaseen menoa, joten poika totutteli ääniin ja valoihin jne turvallisesti kaukalostaan. Ohjaajat olivat tosi hyviä ja vesi lämmintä :)

Toivottavasti teilläkin menee mukavasti!
 
Teillä oli joku kaukalo siellä? Huomaa ehkä, että vauvauinnin maailma on minulle täysin vieras :) en itsenään tykkää uida halleissa, joten ei tule juuri käytyä ja katseltua, millä varusteilla sinne vauvoja kuskataan.
 
Täällä oli sellainen pakollinen infotilaisuus vauvauintiin liittyen. Muuten en olisi osannut minäkään mitään tehdä :)

Mutta siis joo. Täällä ei uimahallissa saa vauvaa kuljettaa kuin kaukalossa ja se olikin kätevää. Eli kaukaloon sellainen pissasuoja (ainakin äp:ssa oli yks sellainen), pyyhe ja vauva kyytiin, täällä täytyy olla myös turvavyöt kiinni. Kandee ostaa vauvalle koko uikkari (helpompi käsitellä vedessä) ja edellisiltana ei kannata rasvata ettei ole ihan liukas beibi (siis jos uintiaika on aamulla).

Mulla oli mukana vauvalle pikkupyyhe ja isompi pyyhe. Uikkari kandee ottaa pois jo altaassa niin ei mene pyyhe heti litimäräksi kun vauvan nostaa altaasta pyyhkeen sisään. Mut oli kaks pyyhettä jos olis tullut pissavahinko tms.

Täällä ei suositella uimavaippoja, niistä ei kuulemma ole juurikaan hyötyä. Jos vauva kakkaa altaaseen, allasta vaihdetaan. Mutta tuo käytäntö on uimahallikohtaista.
 
Me oltiin viime keskiviikkona kanssa ekaa kertaa uimassa. Ei vauvauinnissa vaan kaveri oli vauvansa kanssa vähän opettamassa meitä. He käyvät vauvauinnissa.
Mä laitoin pojalle uimavaipan uimahousujen alle mutta kaveri ei laittanut (käy vauvauinnissa eri hallissa ja siel oli just toi ohjeistus ettei uimavaippoja mielelläs). Entie sitten pitääkö se tarkistaa enskerralla sielt hallilta että kuinka se sitten siellä käytäntö. :)

Meillä oli bumbo mukana jossa poika istuskeli ja flirttaili vesijuoksija-naisille, sain käydä suihkussa helposti.

Poika viihtyi superhyvin ja polski kuin vanha tekijä! Mennään pian taas uudestaan!
Tulin niin onnelliseks että saunassa kun kävimme hetken istumassa niin "salaa" iha kyyneliä pyyhein silmäkulmasta. :') Oli niin ihanaa nähä kuinka poika riemusta riekkui ja oli niin reipas ja jaksoi!!
Sitten syömiset kun oltiin puettu niin sai äidit rauhassa juoda kahvit kahviossa kun lapset nukkui tyytyväisinä rattaissaan. Ihan superia! Meni niinkuin Strömssöös vai kuinka se sanonta menikää!? :wink

Meillä tuo päristely on kanssa hiljan opeteltu. Se on kovin kivaa, varsinkin syödessä soseita! :D
Kääntyily on vähän unohtunut kun meilläkin löydettiin pari vkoa sitten että hei, mulla on Toinenkin jalka jossa on varpaat! :D

Tiistaina meillä on se 6kk-ryhmäneuvola. MIHIN AIKA MENEE?!! Poika täyttää 7.pvä puoli vuotta.

Uniriepu on rakkain meillä, sen kun saa käteen, ottaa heti ja hieroo sitä naamaansa ja pitää kainalossa.
On alkanut vaihtelevasti enempi nukahtaan ittekseen päikkärille kun nostaa sänkyynsä.

Ei oo vierastamista meillä, toivottavaste ei enää tulisikkaan vaikka voihan se kai vielä tulla?
Kovin sosiaalinen tapaus hän on.
Isän kaa enempi nyt enempi ollut kun mä sanoin että ei voi aina olla äidin perään. Saan käydä jumpassa rauhassa ja ottaa omaa aikaa.
Nyt oli synttärini niin poika oli mummulassa ekaa kertaa yötä. Tais jännittää enempi äitiä kuin poikaa. :)
Hienosti meni, niin bileet kuin pojan yökyläilyt. :Heartred

Tarvis ehtii kirjotella tänne useemmin niin ei tulis aina tällaasta pitkää kirjettä. :D :D

Ainii, ollaan käyty srk:n perhekerhossa. Siellä oli viime viikolla valokuvaus!!
Määää en kestä, ihania kuvia tuli!!!!! Huomenna teen tilauksen, ei taida ihan lapslisät riittää siihen mitä kaikkee määä haluisin mutta pitää koittaa kohtuudella tilata, tilataan sitten 1v.kuvia isommat... :D :D heheh :))
 
Muoks! Siis edelleen olen enempi pojan kanssa kuin isä mutta siis isän kanssa enempi aikaa mitä ennen, kyllä ne isätkin osaa kun saa / annetaan / "käsketään" olemaan vauvojen kaa. Heilläkin kun se alkujännitys menee niin se hoitokin menee hienosti sitten.

Mä repesin yks kerta kun mies meni vaihtaa vaippaa pojalle ja makkarista kuuluu pojan Nauramine kun isi avaa vaippaa ja laulaa "Kakkaa, tidi diidi di diidii Kakkaa" eli sen THUNDER -biisin tahtiin... mä nauroin kans vedet silmis! Niin se huumori löytyy noista "paskahommistakin" sitten kuitenkin! :D
 
Mä oon tässä keränny rohkeutta että uskaltaisin mennä käymään läheisessä perhetalossa jossa on vauvatreffit melkein joka päivä, eli siis vapaamuotoista yhdessä olemista vauvojen kanssa. Jotenki vaan jännitän ihan kauheesti enkä oo vielä uskaltanu mennä. Tarttis kyllä jotain ohjelmaa näihin päiviin... Kavereitakaan kun ei pahemmin oo kylässä näkyny tässä viimisen puolen vuoden aikana.
 
Juu, kyllä pitäis vauvatoimintaa keksiä... ja varmaan toi perhekahvila kutsuis. Siel ois todennäköisesti ilmoituksia harrasteryhmistä :) uinti on kyllä korvan takana, mut samperi kun oon niin tohveli. Oon aina vihannut uimahalleja, mut joo... rantakunnossa ne hylkeetkin on. Ja oon ihan varma, että hra Karpo tykkäis.

Mut tosiaan, jos ketään kiinnostaa, niin mulla on ihan järkyt olot. Halaan pönttöä minkä kerkiän. Ei tässä hirmusti viitsi ihmisten ilmoilla olla, kun kaikki tulee ulos. Vaunulenkit saa riittää nää viikot, kun joudun kärvistelee. Kai tää oli odotettavissa, kun näin nopeasti uudestaan lähtee kierrokselle :D
 
Ccix yyh, ei käy kateeksi.. :/ Oliko sulla ensimmäisessäkin raskaudessa pahoinvointia? Ajattelin et onko kuinka samanlaista ollut..?

Meillä harjotellaan konttausasentoo pitkin päivää. Heiluu siinä hetken, kunnes asento lahoaa ja sitten uudelleen. En jotenkin ajatellut, että aivan konttaamaan vielä lähtisi.. :eek:
 
Sultti ei kannata jännittää! :) Me ollaan käyty vauvakerhossa jo pari kuukautta. Siellä on yleensä 8-12 äitiä vauvoineen, tosi mukavia ihmisiä kaikki ja juteltua tulee lähes mistä vaan. :) Itse en oo mikään yltiösosiaalinen ihminen ja muutenkin vähän hitaasti lämpiävä, mutta hyvin oon päässyt mukaan juttuihin ja uskon, että on kivaa sekä äidille, että lapselle nähdä vähän muitakin. Itse ajattelin ensin, että pitää olla suunnilleen meikit naamassa jne..mutta ei tartte, siellä me ollaan kaikki ringissä kukin omana itsenään. Juuri sen näköisinä, kun sinä päivänä jaksaa ja ehtii olla, esim collarit päällä ja hiukset ponnarilla. Joskus siitten taas on aikaa laittaa jopa ripsaria ja farkut.. :wink
 
Heinukka, täällä ohjatussa vauvauinnissa uintiaika on 30 min. Useat vauvat väsyivät joskus 20 minuutin jälkeen. Meidän uimamaisteri olis jaksanut varmaan tunninkin :D
 
Me ollaan tosiaan se yks kerta oltu niin oltiin joku 20min. altaassa. Olis kans poika viihtynyt varmaan kauemminkin. :D
 
Vastavirrassa, lievää oli pahoinvointi Karpon kanssa... samalla kaavalla kuiteski mennyt, eli alkoi päänsäryllä ja huimauksella ja sit alkoi tää etominen. Tällä kertaa tää on vaan potenssiin 10. Mitään ei voi syödä. Onneksi oon selvinnyt tost väsymyksestä, et virtaa riittää hengailla Karpon kaa, mut aina välist pitää käydä moikkaa ystävääni pönttöä :D tänään tehnyt sen 5 kertaa, et suht vähällä oon päässyt.

Mutta pakkohan tästä olosta on nauttia, koska meidän lapsiluku on 2. Eli toka ja viimeinen raskaus siis käsillä (muuten vaan ensvuonna uusiksi) :D

Himpura, ku meil on netti sökönä. Ei pääse nollailee sarjojen pariin... joutuu kännykällä plärää.
 
Ccix jos siellä oliskin tyttö, kun on kuitenkin voimakkaammat oireet..? :wink Tsemppiä tuon pahoinvoinnin kanssa! Ei tuo viiskään kertaa päivässä kauheen vähälle kuulosta..
 
Voi tuota pikku miestä. Nyt on uus kiva juttu toi pepun nostelu selällään maatessa. Eniten hupia tästä saa irti kylvyssä. Tyyppi istuu kylpytuessa, laittaa jalat ammeen reunaa vasten ja hytkyttää sitä peppuaan niin että loiske käy ja vesi lentää ympäri kylppäriä. Ja tää naurattaa niiiiin paljon! :grin Sit mua kovasti huvittaa tuon päristely yritykset... Naama punasena, posket pullollaan yrittää puhaltaa mut ku ei ne huulet aina ihan vaan aukee. :p Siitä sit kans riemu repee ku onnistuu päristelemään. On tuosta pikku jäbästä vaan niiiin paljon iloa. :Heartred
 
Takaisin
Top