Varhaisultra

Meillä varhaisultra yksityisellä ens maanantaina jolloin 7+0 :) Jännittää aivan älyttömästi! Ja pelottaa jos tuleekin äärettömän iso pettymys. Yrittänyt tässä olla mahdollisimman neutraalisti ettei ajattele ja toivo liikoja jotta pettymys ei olis sitten niin iso. Mutta herranjumala kuinka silti toivon että siellä pieni sydän sykkisi! :Heartred
 
Se on tää odottaminen kauheeta ! Tuntuu ettei ajatukset pyöri muussa kun raskaudessa !
Nadjaana29 onnea ekana ultraan! Yritä jaksaa odottaa vielä hetki :wink
 
Me käytiin tänään varhaisultrassa - ollaan Suomessa käymässä, mutta asumme siis pysyvästi USAssa, joten en ole oikeutettu KELAn tukiin enkä siis kuulu neuvolan piiriin myöskään. Ensimmäinen raskaus kyseessä, ja koska minulla ei ole ollut toistaiseksi minkäänlaisia oireita ja olen myös hieman ylihuolehtivaisuuteen taipuva, tuntui että oli pakko mennä varhaisultraan jotta raskaudesta tulee jotenkin todellisempaa - ja sitten myös oman mielenrauhan vuoksi..

Meille ultra maksoi kaikkine käynti- ja lääkärimaksuineen 250 euroa, eli ei se halpaa ole - mutta kun siellä monitorissa näkyi sykkivä sydän ja 1.5cm otus, niin kyllä se oli jokaisen euron arvoista. Menossa rv 7+6, ja seuraavaan ultraan mennään sitten Amerikassa reilun kuukauden kuluttua!
 
Minä kävin eilein yksityisellä varhaisultrassa. Viikkoja oli omien laskujen ja edellisten menkkojen mukaan 6+1 ja sikiö vastasi 6+2 viikkoja, eli ihan ajallaan oltiin…Pituutta oli 4,17mm ja sydämen syke näkyi vahvana..:) Muutoinkin kaikki ok. Lääkäri oli toiveikas raskauden suhteen (edellinen oli km) kun kerran hyvä sykekin jo löytyi..

Toivotaan parasta..:) Ja aivan ihana kokemus, kannattaa kyllä, jos vähäkää on heikkohermonen, stressi helpottaa kummasti ainaki vähäsen…Mulle hintaa tuli kaikkine toimistomaksuineen 93e…Ja sen mielelläni kyllä tästä mielenrauhasta maksoinki.
 
Mulla on varhaisultra tänään. Jännittää ihan hemmetisti. Kädet hikoilee ja vatsaa kourii. Apua....... pitäis vielä keskittyä yksi palaverikin!
 
Mulla kanssa tänään ja jännittää, pelottaa, hermostuttaa huhhuh! Siitä pitäs mennä suoraan vielä illaks töihin.. Tosin varottelin pomoa että jos tulee huonoja uutisia niin saavat pärjätä tän illan minua.
 
Kaikki oli hyvin, siellä semmonen 1cm kokonen pikkunen köllötteli ja sydän sykki vahvasti :Heartred Tarkka on nyt 7+1 joten päivällä vaan heitti. Voi että kun on nyt helpottunu olo ja kun nyt näki omin silmin eikä tarvi vaan kahta viivaa tuijottaa :D saatiin dvd mukaan joten sitä illalla kattelemaan kun kotiin pääsee :)
 
Varhaisultrassa käyty ja pieni möntti näkyi näytöllä :) Kuukautisista lasketut viikot olisivat 7+0 mutta ultrassa vastasi toistaiseksi 6+0, tosin ihan mahdollinen, sillä kierto on aina ollut melko epätasainen. Samalla tosin munasarjat näyttivät vahvasti siltä, että minulla on PCO. Se kyllä selittäisi monta ongelmaa. Pääasia kuitenkin, että raskaana ollaan :D
 
Maanantainen varhaisultra näytti pienen 11,6 mm pitkän sykkivän porskuttajan! Siellä se siis köllöttää ja kaikki hyvin! Viikot tarkentuivat niin, että nyt on menossa 7+4. Voi mikä helpotus!

Voin vaan kertoa että oli aika pölö lääkäri asialla. Olin todella hermostunut koko ultran ja lääkärikäynnin. Yritin kertoa avoimesti miten olen ihmetellyt näitä pelokkaita tunteita. Noh, yritin rauhoittaa itseäni ja kysyin että millaisia riskejä nyt on olemassa. Lääkäri vastasi: "no nyt nää 12 viikkoo näyttää kehittyykö se vai ei ja tuleeko kesken, mutta kyllä se joskus harvoin voi mennä kesken senkin jälkeen". TIEDÄN, ettei kukaan voi luvata minulle että kaikki menee täydellisesti, mutta aaaaarrggghhh edes JOTAIN pientä kannustusta!
 
Onpas ollut inhottava lääkäri Triina :sad001 itse olen lukenut, että kun syke on todettu keskenmenon riski on enää 1-2 %, kun sitä ennen riski on jotain 15-25 %.

Minäkin kävin tänään alkuraskauden ultrassa. Kaikki oli hyvin ja hieno sydämen syke löytyi. Pikkuinen vastasi viikkoja 7+2 eli laskettuaika muuttui muutamalla päivällä, nyt 20.10. Kyllä siitä ultrasta sai mielenrauhaa :)
 
Minulla oli edellispäivänä varhaisultra! Niin paljon jännitti, että itkuhan siinä käytävällä odotellessa tuli. :gen026 Samaan aikaan kun pelkäsin, että saan huonoja uutisia, liikutuin, että vihdoin olen lapsettomuusklinikalla toivotusta syystä lisäksi valtasi haikeus jättää ne kaikki kertakaikkisen ihanat ihmiset jotka meitä ovat tukeneet ja auttaneet pitkän ja kivisen lapsettomuuskriisinpolulla.
Kaiken kaikkiaan kovin tunteikas hetki!:sad010 :smiley-ashamed005

Mutta siis! Kaikki näytti hyvältä! Yksi tyyppi siellä köllötteli vahvan sykkeen kera!! :signs001 Viikot vastasivat kokoa ja kaikki oli ihan ok.
Sain varmuudenvuoksi voiteen bakteeriepätasapainoon. On kuulemma yleistä raskauden aikana ja lääkärini oli juuri ollut jollain erityisluennolla aiheesta jossa oli tutkittu miten raskauden ensimmäisen kolmanneksen hiiva/bakteeritulehdukset hoitamattomana lisäävät toisen kolmanneksen keskenmenoriskiä. :scared001

On muuten ärsyttävää, ettei lääkärit voi sanoa mitään "huojentavaa" tässä vaiheessa.. :grinainoastaan, että riskit ovat aina läsnä, mutta todennäköisyys kyllä pienenee koko ajan.. o_O
 
Mulla on seuraava ulta nyt maanantaina 9+0 ja sen pitäisi olla muutenkin pidempi visiitti eli punnitaan ja tarkastetaan varmaankin kaikki asiat. Saan ilmeisesti Mutterpassin eli äitiyspassin.
Viimeksi visiitti oli 7+0 ja vauveli oli 7,1mm ja sydämestä lääkäri sanoi että se on niin pieni vielä ettei näy kunnolla mutta hän sykkeen kuulemma näki. Toivottavasti nyt sykkeet näkyisi minullekin. Myös se kommentti että vauva voisi olla suurempi tuntu siltä että onko kaikki ok.
Miten ultrataan Suomessa? Näen kuvissa joskus että vatsan päältä mutta tämä lääkäri tekee kyllä kaiken alateitse. Nämä visiitit alkaa tuntumaan tosi tärkeiltä. Aion käydä myös maanantaina siinä leipomossa joka pelasti päiväni viime kerralla.
 
Moikka, itse kävin kanssa yksityisellä varhaisultrassa koska, muuten olisin vain miettinyt onko sillä nyt varmasti kaikki hyvin stressanut siis turhaan sinne np ultraan. Ja enemmin sitä haluu tietää jos ei sitä sykettä sitten löydykkään.

Alakautta tehään ainakin suomessa varhaisessa vaiheessa. (:
 
Muokattu viimeksi:
Sain neuvolaan soittaessani lähetteen varhaisultraan raskaushistoriani takia (yksi tuulimuna, kaksi spontaania keskenmenoa viikolla 6). Kuukautisista laskettuna viikkoja oli 7 ensimmäistä kertaa käydessäni, mutta ultrassa näkyi vain pienenpieni kupla (jolla tosin näkyi myös syke) joka vastasi viikkoja 5. Viime keskiviikkona uusi yritys, viikkoja reilu 8 ja reippaat sydänäänet. Haluan uskoa ja luottaa siihen että tällä kerralla onnistumme! Oli kyllä valtava helpotus kun sai tietää että kaikki on oikeasti hyvin. Lääkäri tosin oli vähän omalaatuinen, mutta niinhän ne tuppaa aina olemaan.
 
I´m back! :smiley-bounce012
2-viikon hiljaiselo tällä foorumilla saa loppua sillä viime viikolla kävin varhaisultrassa ja pieni syke löytyi. Olo huojeni huomattavasti, nyt on jotain mitä odottaa. Pari viikkoa sitten minulla oli vuotoa ja nyt todettiin että vuodosta huolimatta pikkuinen on pysynyt matkassa. :Heartred

Kävin varhaisultrassa yksityisellä ja vauveli oli 1,38 cm pitkä eli vastasi tuolloin viikkoja 7+6. Oma arvio viikoista nousi 3 päivällä ja myös LA aikaistui 18.10.2014. Ainoa jänitys momentti joka ultrassa löytyi on minun kohdun muoto. Se ei ole normaalin muotoinen vaan "hertta" eli ilmeisesti sydämmen muotoinen. Luulen että neuvolassa kertovat sitten lisää onko tuolla vaikutusta raskauteen.

Seuraavaksi jännitetään NT ultraa (toivottavasti meni termi oikein) viikolla 12, eli vielä noin 4 viikkoa odotellaan. Tänään mennään siis viikoilla 8+2 :love017
 
Mirar, mullakin on herttamainen kohtu, eikä aiheuta mitään ongelmaa. Mullekin jossain ultrassa kerrottiin siitä ja sit esikoisen sektiossa kommentoitiin sitä, mutta täysin normaalia kai se siis on :)
 
Hienoa Mirar! Mietinkin jo mihin olit kadonnut ja onko kaikki hyvin.Minulla oli myös Frauenartz visiitti tänään ja se oli tosiaan pitkä visiitti ja sain Mutterpassin eli äitiyspassin. Sanoivat että nyt voin tulla vastaanotolle milloin siltä tuntuu mutta seuraava aika laitettiin vasta huhtikuulle.
Sitten kun kerroin lääkärille kunnolla perinnöllisestä kuopparinnastani ja muutenkin kun ikää on 35 niin minun pitää nyt varata aika yhdelle erikoislääkärille maaliskuun aikana. Hyvä puoli siinä on kuulemma että ultra on paljon tarkempi siellä ja siellä pitää käydä nyt maaliskuussa ja sitten myös viikolla 20. Tekevät siellä siis ilmeisesti sen NT ultran ja muutenkin tsekkaavat ettei ole downsyndrooman vaaraa.Nyt sain mukaan vauvaesitepaketin tietty saksaksi ja sitä nyt sitten pitää alkaa lueskella. Lääkäri tenttasi jopa sen että olenko aikeissa matkustaa kesällä ja ei suositellut menemään Euroopan ulkopuolelle, etenkään Intiaan. Hänestä reissaulu kesäkuun alussa voisi olla vielä ihan hyvä juttu mutta muistutti lentoyhtiöistä joilla on tietyt rajat siitä miten pitkään raskaana saa vielä lentää. Yleensä rajat tulee vastaan kuulemma 30 viikon jälkeen.
Olin pelännyt että kasvaako tuo maha-asukki ollenkaan ja nyt oli iloinen yllätys kun se oli jo 22,5mm. Nyt on siis 9+0 viikon alku. Ja näin ekaa kertaa kunnolla myös sydämen sykkeen. Se kyllä tuntui uskomattomalta :Heartred. Kuva, jonka sain mukaan ei ole kauhean selvä ja ehkä johtuu siitä kun pikkuinen liikkuu niin paljon. Raskaus oli edennyt normaalisti ja lääkärikin sanoi että pahimmat riskit keskenmenossa on viikoilla 6-8. Vielä kuulemma viikolle 12 asti on enemmän riskiä mutta sitten jos 12 viikolle asti pääsen niin kaikki menee yleensä hyvin siitä eteenpäin.

Koitin käydä siinä leipomossa taas mutta viime kerran nainen ei ollut töissä vaan siellä oli jotain turkkilaisia miehiä. Kun oltiin keskusteltu terveellisistä elämäntavoista lääkärin kanssa ja siitä miten tuoreet hedelmät on paljon parempia kuin mitkään vitamiinivalmisteet niin menin samantien kauppaan ja hankin mangon. Aiemmin olen jo ehtinyt syödä esim granaattiomenoita, jotka on superterveellisiä. Italiassa opin että jos niitä syö ennen syksyn flunssaepidemiaa niin ei tule flunssaa ollenkaan.
 
Tanti: tosi hyvä kun laitoit tuon artikkelin, esim. muistin kyllä papajan jostain että siinä oli jotain mutta en ananaksesta tai persikasta tienyt tai maapähkinöistä. En tosin onneksi ole ehtinyt syödä ananasta. Kaipa mangot käy, ne on ainakin ihanan makuisia. Lääkäri tosiaan luennoi tänään minulle siitä että mieluummin syön tuoreita hedelmiä kuin että juon paljon eri mehuja, joissa on paljon sokeria. Olen kyllä tykästynyt veriappelsiinimehuun ja appelsiinimehuun. Vihreät omenat on myös hyviä mutta olen alkanut kuoria omenat koska en oikein ole varma miten paljon kuorissa on säilytysaineita.

Inkivääri ja salvia kuulemma aiheuttaa erityisesti keskenmenoja. Thebumpin yhdessä videossa oikein neuvottiin äitejä syömään inkivääriä pahaanoloon. Tosi kurja jos tulee keskenmeno jos ei tiedä mitä ei saa syödä.
 
Apua :eek:
Oon syönyt surutta ananasta ja persikoita. No, en onneksi suuria määriä, enkä jokapäivä. Hitto, kun missään ei varmaan ole täyttä listaa kaikesta kielletystä o_O
 
Takaisin
Top