Varhaisultra

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hei kaikille!

Oletteko aikeissa käydä / oletteko käyneet jo varhaisultrassa? Mitä mieltä yleensä olette tästä alkuraskauden ultrasta? Mitä tunteita se herätti? Mitä siltä odotitte?

Kävin tosiaan tänään varhaisultrassa yksityisellä (rv 7+2) ja olin tyytyväinen saadessani nähdä, että pikkuisella on kaikki kunnossa. Keskenmenon riski on tietysti vielä olemassa, mutta se on merkittävästi pienentynyt kun sydämen syke on uä:llä havaittu.

Kävin myös esikoista odottaessani varhaisultrassa ja siksi tuntui jotenkin alusta asti selvältä, että nytkin ko ultraan menen. Eihän se ilmaista ole, mutta on se mielestäni sen mielenrauhan arvoista - Suosittelen!

Hyviä vointeja kaikille!

-Emmy'
 
Hei! Itse en ajatellut mennä varhaisultraan.. mutta nyt sairastan keuhkokuumetta ja on ollut välissä korkeakin kuume.. Soitin neuvolaan tänään ja siellä sanottiin, että tehdään siellä nyt varhaisultra, koska on tää keuhkokuume. Sanoi siellä jotain, että täytyy tarkistaa onko läpäissyt istukan.. ja kun on ollut korkea kuume niin sekin saattanut tehdä hallaa sikiölle. Että ensiviikon torstaina olis tämä neuvola mulla ja siellä varhaisultrataan tämän mun tilanteen vuoksi. Sanoi että maksaa vaan 30e.

Normaalisti täällä ultrattaisiin vasta viikolla 12.
 
Minä sain lähetteen neuvolasta ultraan epämääräisten vuotojen takia (tuolloin lääkäri arvioi olevan rv 6+2 kun ultra tehtiin), kaikki oli hyvin, sydämen sykekkin jo näkyi ja mielikin vähän levollisempi nyt kun tietää että kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Tehdään vielä toinenkin ultra rv 9 että saadaan lasketulle ajalle varmistus kun tässä ekassa ultrassa kaveri oli vielä niin pieni ettei lääkäri halunnut vielä varmaksi arvioitua laskettua aikaa sanoa. 30€ maksaa per käynti minulle. Minusta oli todella hyvä että ultrattiin näin varhaisessa vaiheessa kun minulla oli viikonajan¨vähäistä verenvuotoa joten ei voinu todellakaan olla varma että kaikki on kunnossa. Olisi ollut piinaavaa odotella sinne viikolle 12.
 
Me ollaan menossa ja käytiin myös esikoisen kanssa. Olen malttamaton, enkä jaksa odottaa np-ultraa :D Haluan varmistaa, että siellä oikeasti on joku ja että kaikki on hyvin. Haluisin siis kuulla sydänäänet tälläkin kertaa :)
 
Me ei alun perin ajateltu että mentäisiin, mutta nyt on sen verran epäluulo vallanut mielen, että ajattelin varata ajan. Yksityiselle mennään, kun ei ole mitään selitystä miksi kunnalliselle päästäisiin. Mielenrauhasta oon kuitenkin valmis maksamaan vähän ekstraa tällä kertaa...
 
Mekin ollaan varattu aika yksityiselle, se on 5.3 ja viikkoja silloin 7+0. Esikoisen kohdalla ei käyty, mutta nyt kun kakkonen antoi odottaa itseään paljon kauemmin kuin esikoinen niin haluan varmistuksen aikaisemmin. Ja jännitän myös voisko siellä olla kaksi pikkuista :)
 
Ja nyt on aika varattuna. Mekin mennään 5.3, jolloin viikkoja pitäis olla 7+3. Jännittää!

Toivottavasti seuraavat kaksi viikkoa menee nopsaan:dance018
 
Minäkin menen 6.3 varhaisultraan silloin viikkoja on 7+2. Minulle on ivf:nä siirretty kaksi alkiota ja vasta tuolloin selviää ovatko molemmat kyydissä vai ainoastaan toinen. Mitään vuotoja ei ole ollut missään vaiheessa ja hcg-arvo oli pp16 1100. Jännittävää. :rolleyes: Pitkä aika odottaa kaksi viikkoa! :p
 
Hmm, oon nyt jahkaillut itse tän varhaisultraan menemisen kanssa. Tietenkin kiinnostais monestakin syystä mennä, toisaalta taas yritän tässä mukautua siihen tosiasiaan, etten voi nyt hallita tätä projektia :) Ei auta kuin odottaa siis.
Olen nyt viikolla 7+4. Muutama viikko pitäis malttaa odottaa että pääsee neuvolan ultraan. Ensimmäinen neuvola on 3.3., mutta siellä ei kuulemma kuunnella edes sydänääniä. Paperien täyttelyä ja jutustelua. Krääh, jaksanko odottaa?

Paljos teillä on varhaisultralysti maksanut? Tehdäänkö se vatsan päältä?
 
Mulle tuo varhaisultra tuli vähän yllätyksenä, siis että sitä ei tehdä kaikille. Minun raskaus todettiin lapsettomuuspolilla, joten ilmeisesti siitä syystä varhaisultra.... Eli viikolla 7 on ultra, jonka jälkeen alkavat neuvola-asiat rullaamaan. Siis tietenkin jos kaikki on hyvin. Totta kai aloin jo epäilemään että miksi tuo varhaisultra nyt tehdään.... mutta toisaalta kaikki oli siinä ekassa ultrauksessa hyvin ja raskaus selkeästi alkanut oikeassa paikassa. Ehkä varhaisultran tarkoitus tässä tilanteessa on enemmän rauhoittaa henkistä olotilaa.
 
Mä mietin pitkään että menenkö varhaisultraan mutta rahatilanne ei salli sitä.. :sad001 edellisessä raskaudessa kävin ja sillon se makso reilusti yli 100€.. :/ nyt mulla on neuvolan eka ultra 6.3, joten aattelin että jaksan kyllä (huonosti :wink) odottaa siihen asti.. :)
 
Ite soitin kans tänään varhaisultraan ajan lääkäritalolta…Vähän ihmettelin kun antoivat jo ensviikon torstaille jolloin 6+0 ja kysyi vielä että "vai haluatko ennemmin?"…En sitten siihen mitään sanonut, nyt vain ihmetyttää että melko aikaiseen se sen anto…toki aika on ihan spesialistille, että liekkö tällä vaikutusta, ja tiedoissa näkyy että käytössä ollut terolut ja clomifen….Olisi se mukava kuitenkin että siitä olisi joku antikin. Toki nyt saa ainakin tietää sitten onko sielä edes ketään, ettei ole tuulimuna tai ulkoinen…Mutta olishan ne sydämen lyönnitki kiva nähdä, mutta se on noilla viikoilla vähä siinä ja siinä…laskureiden mukaan kyllä pitäis sydänäänet näkyä jo ensviikon tiistaina, mutta…Nooh, sopii toivoa..

Tätä on kyllä nyt odotettu sen verran hartaasti ja kauan ja takana edellisen raskauden keskenmeno, niin nyt kyllä käyn vaikka vähän useammin jos sillä saan mielenrauhan ja stressi pysyy poissa.

Huomenissa pitäis soitella myös neuvolaan..
 
Ompas erikoista Mirjarr että tosiaan noin aikaisin ottavat sut sinne. Itse olen menossa yksityiselle lapsettomuusklinikalle ja sinne suostuvat tosiaan ottamaan vasta kun on vähintään 7+0, vaikka ovulaatio on täysin tiedossa. Tämä siksi että varmasti näkyy sykkeet jos on näkyäkseen. Jos ei näy niin voidaan ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin heti. Tuli mieleen että olikohan se ajanvaraaja kartalla milloin se olisi hyvä tehdä? Kurjaa jos joutuu toistamiseen maksaa ultran yksityisellä jos eka kerta oisikin liian aikasin!

Meillä tulee tuo ultra maksamaan about 140 e kelakorvauksien jälkeen. Riippuu vähän kauan siinä menee ja onko paljon läpi käytävää muuten lääkärin kanssa :)
 
Mun ulkomaan varhaisultra tulee olemaan kans 7+0. Mutta kun kävin ekalla kerralla tarkistaa tällä gynellä että olenko tosiaan raskaana niin silloinkin se ultrasi kans! Siitä olin tosi yllättynyt kyllä ja monitorissa näkyi silloin vain pieni piste kiinnittyneenä kohdun seinämään, sydänhän ei edes ollut olemassa vielä. Mutta kaipa lääkärit nettoaa täällä tekemistään toimenpiteistä valtiolta ja minun ei tarvi huolehtia kun on sairasvakuumaksunsa maksanut niin ei maksa mitään nämä käynnit siis Saksassa. Kysyin vaan ihmeissäni lääkäriltä että ei kai liika ultraaminen ole pahaksi lapselle ja se sanoi että vaaratonta se on mutta silti mietityttää tämä kyllä.
 
mmmustikka, kuulostaapa kivalta että teillä ei maksa ultrat mitään :) saatko sä käyä myös niin udein kun huvittaa vai onko siellä joku "raja" ? :)
 
Hei Nasunina, En vielä tiedä ollenkaan. Aiemmin tuo 10 euron kävijämaksu määräytyi sen mukaan että vuosi oli jaettu neljään 3kk kauteen ja jos kävi yhden kerran kauden aikana muut käynnit oli ilmaisia. Mutta nyt en ole huomannut maksavani mitään kun käyn lääkärissä joten ymmärsin että lakiin tuli joku muutos. Mutta Saksassa on toisaalta aika kova Krankenkasse systeemi. Esim vähintään se on opiskelijoille 70 euroa kuussa ja sitten se määräytyy tulojen mukaan. Eli voi olla palkasta pois esim 350 euroa kuussa. Jos on yksityinen Krankenkasse niin maksaa vielä enemmän. Ja jos esim ei ilmoittautuisi työttömäksi työnhakijaksi tai ei korvausta jostain syystä saisi niin itse joutuisi työttömänä maksamaan 150 euroa kuussa Krankenkassemaksuja. Tämä on systeemin kurja puoli. Jouduin aluksi maksamaan oppirahani kun en tajunnut tätä systeemiä. Otin kerran esim itse kesän alussa loparit töistä ja kävin Suomessa lomalla ja tällä aikaa vaan nuo maksut kertyi koko ajan omalle kontolle maksettavaksi. Siksi kyllä minusta suomalainen systeemi on paras kaikille. Niin ja jos ei tiedä niin siitä etenkin rankaistaan. Kukaan ei sinulle kerro asioita selvästi. Esim maksut tulevat takautuvastikin. Minun oppiraha tuli köntässä kesän lopussa tyyliin maksa heti 450 euroa! Onneksi minulla oli säästöjä.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on varhaisultra 55 e. Menen 6.3. Hinta ei ollenkaan paha.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Me ei olla menossa. Ensimmäinen neuvolakäynti on 6.3., ultra sitten vähän myöhemmin. Emme ole edes harkinneet mennä ennemmin. Enkä ole edes ollut kovinkaan huolissani mistään :flower
 
Itse ajattelin soittaa maanantaina ajan varhaisultraan. Esikoisesta en käyny mutta nyt tuntuu et pitää mennä kun ei ole sit yhtään mitään oireita niin oman mielenrauhan vuoks. Esikoista aloin voimaan pahoin heti plussattua ja koko raskaus oli raskas mutta nyt ei sitten mitään. Meillä onkin boboo sama laskettuaika! :)
 
Kävin tänään varhaisultrassa ja täällä Saksassa näköjään visiitit laitetaan aina 2 viikon päähän toisistaan. Seuraavan kerran on tapaaminen 10.3.2014 ja silloin on tiedossa paljon perusteellisempi kontrolli. Minun pitää täyttää sitä varten eri tietoja heille, pyytää rokotuskortti Suomesta ja tuoda aamun pissanäyte mukana. Odotin jännityksellä mitä ultrassa näkyy mutta sikiö oli vielä hyvin pieni. Sain kuvan mukaan mutten oikein näe siitä paljoa. Sydän kuulemma lyö mutta ei minun mitään sydänääniä annettu vielä kuunnella.Tuli ainakin rauhallinen mieli kun lääkäri sanoi että sikiö on kasvanut normaalisti ja siellä se vauveli kasvaa. Sikiö olisi kuulemma voinut olla suurempi jo. Ehkä minun pitäisi vaan syödä vieläkin enemmän. Nytkin tuntuu että täytyy syödä koko ajan. Ja itse asiassa tänään tuli pieni ongelma siitä että minulla ei ollut odotushuoneessa mukana mitään syötävää ja visiitin jälkeen tuli taas yhtäkkinen hirveä nälkä että ihan heikotti. Olin suorastaan paniikissa koska en tiennyt mistä läheltä saan nopeasti syötävää ja mahaan alkoi sattua. Gyneä vastapäätä oli kebab koju ja kiiruhdin sinne ja mutta kebabin haju ei sopinut yhtään. Kerroin kebab myyjälle että olen raskaana ja pitäisi saada jotain pientä syötävää heti ja kebab ukkeli suositteli minulle läheistä leipomoa. Onneksi menin sinne kun siellä sai istua alaskin ja olin niin helpottunut kun löytyi sämpylä, banaani, vitamiinijuomaa ja lämmintä kaakaota että aloin itkeskellä vaan siellä koko tilannetta. Leipurin nainen oli tosi ymmärtäväinen ja kehoitti minua syömään paljon hedelmiä koko raskauden ajan. Taisi olla eka kerta kun aloin itkeä eli nyt näköjään 7 viikolla tunteet tulee pintaan. Tästä viisastuneena pitänee pitää hedelmiä aina mukana laukussa.
 
Takaisin
Top