Valmisteluita ja hankintoja

Noo nyt o vaunutki katottu valmiiks enää vaa pitäis sitten ostaa ne jossain vaiheessa.. :) varmaan kesällä joskus ku mieski on lomalla niin on aikaa sitten mennä yhdessä hakemaan ne. Kaikki on melkeen kyllä katottu valmiiksi muttei mitään ostettu vielä. Pitää malttaa kuitenkin vielä hetki.... rakenneultra kuitenkin vasta 6.6 ehkä sen jälkeen sitten uskaltaa ostaa jotain.
 
Käytiin tutustumassa vkl:na Mutsyn vaunuihin. Urban riderit ovat toiveissa. Hassua käydä kattelemassa vaunuja kun vauvamahakaan ei vielä ole näkyvissä :wink
Odottelen rakenneultraa ja tietoa sukupuolesta, tämän jälkeen vois alkaa hankkimaan vähän enemmän vaatteita.. Tähän mennessä on tullut muutama Metsoloiden body hankittua. Ne on niin ihania et niitä vois hankkia vaikka kuinka. Nyt vielä kun rahaa on.. vauvan syntymän jälkeen sitä tuskin on ylimääräistä.
 
Me vähän hätäiltiin ja ostettiin vaunut taas valmiiksi. Sattui tuttu puhumaan, että laittaa vaunut myyntiin, kun ostivat tuplat tulevaa sisarusta ajatellen, niin me ostettiin sopuhintaan vuoden vanhat kiesit meille. Emmaljungan duo edge alumiinirungolla. Tyytyväisiä oltiin ainakin koeajoon :happy119 Nyt vaan odotellaan 27.5 olevaa rakenneultraa, jossa toivottavasti kaikki hyvin.
 
Nyt lähti sitten ihan mopo käsistä kun saatiin poikalupaus 4D:ssä :flower , heti kotimatkalla oli pakko poiketa ostelemaan jotian pientä sinistä :happy2
Eilen tilasin Babytownista alennusmyynnistä turkoosin lämpöpussin ja siniruudullisen imetystyynyn.. :rolleyes:

Pikkujuttu vaan, että saatiin meidän asunto myytyä ja ulkona pitää olla 30.5. Kamat vaan vuokravarastoon ja vanhempien rivarikolmioon miehen, kahden lapsen, koiran ja kasvavan mahan kanssa :violent4
Uutta kotia ei olla vielä ostettu, mihinköhän mä noi kaikki vauvakamat sitten tungen??
 
Ensikertalainen taas kyselee typeriä :rolleyes:

Eli mitä on ne ns pakolliset hankinnat vauvalle jotka kannattaa hankkia ennen syntymää? Joku sano ettei vaatteet äitiyspakkauksessa riitä mihinkään ja ne ovat väärän kokoisia. Ja toisella kävi niin, että tajusi vasta tosi myöhään että on ihan hyvä olla useampi kuin kaksi tuttipulloa.. jne jne.. Ja sitten on kuulemma pitkä lista kaikkia asioita joita ei tule ajatelleeksi, mutta helpottavat elämää vauvan kanssa.

Meillä tosiaan ostettuna vasta pari bodyä ja sitten pari pientä lahjaa saatu perheeltä.. muuten kaikki hankinnat vielä edessä. Odotellaan rakenneultraa ja sitten jos se uusi kämppäkin löytyisi pian niin ei tarvitsisi edes-takas kantaa tavaroita.. vaikka eihän nuo pienet vaatteet tilaa vie, mutta vaunut ja hoitopöydät jne.. puuh.. onhan tässä aikaa mutta jostain syystä tänään alkoi pieni paniikki kun en edes tiedä mitä pitäisi ostaa :smiley-ashamed008 Pitänee myös laittaa kysely kavereille ja siskoille :schoked025
 
Pakollista ei varmaan ole mikään, mutta kokemus vasta kertoo mistä hyötyä ja mistä ei. Esikoiselle hankin järkyttävän määrän tavaraa ja vaatetta ja monet jäivät kokonaan käyttämättä. Meillä esim tutit ja pullot oli täysin turhat, kun vauva kelpuutti vain tissin. Pinnasänkyäkin tarvitsi vasta joskus puolen vuoden iässä. Hoitopöytä oli mun mielestä hyvä hankinta ja selkä kiitti. Ja myös sitterissä meidän sylivauva viihtyi pieniä hetkiä kerrallaan ja oli hyvä syöttää siinä, kun kiinteitä alettiin maistelemaan. Vaatteista aluksi hyviä oli kietaisumallin bodyt. Etenkin mies tykkäsi niitä vauvalle pukea, kun oli helpommat. Tykkäsin muutenkin, että vaatteita oli paljon, niin pesukonetta ei tarvinnut kaiken aikaa pyörittää. Vaikka käyttöikä niissä ihan pikkuisissa vaatteissa on niin valitettavan lyhyt.
 
Hihii. Mä en edes uskalla kertoa mitä kaikkea olen jo ostellut. :) Huuto.net on käynyt jo kuumana vauvan vaatteiden osalta, olen hommannut jos jonkinmoista 80 senttiin asti. (Suurin osa on unisex värityksellä, tosin mua ei haittaa vaikka pojalla olisi punaista ja tytöllä sinistä :wink) Pari riskiostostakin on tullut tehtyä, tytölle - minä kun olen vaan niin "varma" olevinani että tyttö on tulossa. Kohtahan se selviää lähes varmuudella.. muutama viikko rakenneultraan.
Vaunutkin tuli ostettua. Ne ihan uutena. Valitsimme saksalaiset Hartanit Topline X:t.
Tiukan vertailun tein Emmaljungan classic sportin kanssa ja päädyin lopputulokseen että eipä niissä juuri eroa ollut, loppujenlopuksi valinta tapahtui rockimman kuosin vuoksi. :)
Hartanilla on hyvännäköiset vaunut myös ulospäin. Makuja on tietysti monia, joku miellyttää toista toinen toista. Itselleni oli kaiken tärkeintä isot helposti lumessakin kulkevat pyörät ja työntöaisan korkeus sekä paino eli kevyet pitää olla.
Minä olen aina ollut vähän shoppailija luonne, joten sama kai se on milloin niitä ostoksia tekee jos ne kuitenkin on tehtävä. Hyvistä vaunuista saa hyvin vielä käytettynä takaisin... vaatteet taas voi laittaa uudelleen kiertoon. Uusia vaatteita on silti tullut ostettua aika vähän. En näe siihen kovin paljoa järkeä kun ne käyttöiät ovat niin minimaaliset, käytetyt (ainakin merkki-)vaatteet yleensä ovat kestäneet tosi hyvin yhden tai kahden vauvan käytön.
Sukulaisiltakin on jo jotain saatu. Mm. Turvakaukalo autoon ja rintareppu. Onneksi lastenhuone on valmiina tyhjillään ja tavaran saa sinne odottamaan lähempiä aikoja. Eihän tässä tosiaan mikään kiire ole, mutta itse ajattelen sen niin että tosiaan jos jotain on joka tapauksessa hankittava niin parempihan se hankinta on tehdä nyt kun tili juoksee :D
 
Minä en ole ihan huluna uskaltanut ostaa vaatteita kun vanhemilta löytyy vielä pienenpien sisarusteni vanhoja vaatteita sekä tätltäni saan serkkupoijjan (kohta 22k vanha jätkä) ä-pakkauksen vaatteet ainakin sekä paaaljooon muuta, ihan vastasyntyneen vaatteista -> 70 cm kokoisiin vaatteisiin. Olen ihan muutaman itse ostanut unisex väritykseltään tietenkin kun ei vielä tiedetä kumpi on tulossa. :3 Olen sitten kaupoissa käydessäni käynyt ihailemassa paljon erilaisia vauvan vaatteita ja tarvikkeita, ja olenkin päätynyt siihen, että jos jotain tarvitaan ostetaan käytettynä. On uutena rattaat ja turvakaukalo aika kalliita meikäläisen budjetille (opintotuki). :D

Rattaat ollaankin saatu ystävältä, jolle oli jäänyt ne tarpeettomaksi. Piti ne jo viedä porukoille jemmaan kun ei omaan varastoon mahdu. Hoitotaso ostettiin jo huhtikuussa kun halvalla saatiin ja pinnasänky kuulema saadaan käydä hakemassa syksyllä kun sen nykyinen käyttäjä saa isojen poikien sängyn sitten. :wink

Kaikenlaistahan sitä pitäisi hankkia, mutta päätin, että katson mitä saan sukulaisilta ja vauvan tulevilta kummeilta ja sitten vasta lähden itse ukkoni kanssa ostoksille. Äitiyspakkauksen jätän siis ottamatta kun ne samat vaatteet saan tätiltäni. :)
 
Kertokaahan te kokeneemmat tai valaistuneemmat äidit, että kuinka paljon vauva tarvitsee vaatetta per koko? Todella ristiriitaista tietoa olen lukenut/saanut, joku sanoo, että ihan neljä-viisi vaatetta per koko riittää, kun toinen sanoo, että hyvä jos parillakymmenellä vaatteella pärjää?

Olen nyt jo hankkinut jonkin verran vaatetta meidän pojullemme, mutta tässä juuri pähkäilen, että laitetaanko tämä äiti kovaan shoppailulakkoon koko loppuajaksi, ettei sitten harmita jos puolet vaatteista jäävät pitämättä :)
 
Vaunut, sitteri ja turvakaukalo saatiin ilmatteeks, mutta saapa nähä joutuuko ostamaan uuet vaunut, koska edellisiä on säilytetty ulkovarastossa, ja yhdessä kangasosassa hometta. Uusien päällysien tilaaminen kuulemaan mukaan tulisi melkein yhtä kalliiksi kuin uusien vaunujen hankkiminen. Ja vaikka näkyvän homeen sais pestyä niin tiiä sitten onko ne homeitiöt levinny jonnekki?
:anyone
Ootan ihan hirrmusesti rakenneultraa, että saahaan tietää sukupuoli. Ihana päästä vaateostoksille. Tähän asti oon tyytynyt vaan ihailmaan söpöjä minivaateita.
:happy093
 
Saria:
Vaatteiden menekkiä on mun mielestä TOSI vaikea arvioida.
Meillä kävi esikoisen kanssa niin että hankittiin ihan pientä kokoa 50-56 vaan 2-3 bodya ja parit housut ja myssyt sekä yöpukuja pari, mutta sitten kun vauva syntyi ostettiin kuitenkin lisää kun halusin vaihtelua vaatteisiin.
Eli ehtii sitä kauppaan vauvan synnyttyäkin jos siltä tuntuu. Ja usein saa lahjaksi niitä söpöjä vauvanvaatteita joita sukulaiset(kaan) ei pysty vastustamaan eli mun kokemuksen mukaan parempi alussa vähempi kuin enempi.
Toisaalta taas, ei sitä ikinä tiedä jos kohdalle sattuukin kova puklailija, pissaaja tai muuten vaan vaatteet tahriintuu helpommin, sillon menekki on tietty suurempi.
Vauva kasvaa kuitenkin tosi nopeasti eikä ne ekat vaatteet juurikaan kulu, mutta sitten taas: riippuu ihan vauvasta. Jotkut syntyy pienempinä ja meille tuli 52cm pituinen hongankolistaja joka ei kyllä kamalan kauaa niitä pienimpiä vaatteita tarvinnut. Taisi mennä niin ettei ihan kaikki edes mahtuneet neidille. Eli mun kokemuksella kannatta hillitä ostohimot (vaikka se vaikeaa onkin) ja hankkia sitten lisää vaatetta kun näkee millanen tyyppi sieltä tulee!
Lisäksi eri vaatemerkit ovat eri mallisia, suhteessa eri kokoisia (kivakiva!) ja lapsetkin ovat erilaisia, joten kaikkea ei välttämättä edes voi pitää.
Esim meillä jäi jotkut potkupuvut kokonaan käyttämättä kun olikin liian lyhyt selkäosa, tai liian lyhyet jalkaosat.
Ehdottomasti parhaimpia bodeja aluksi ovat mun mielestä ne kietaisubodyt joissa ei tarvitse tunkea vauvan päätä kaula-aukosta.

Vaatteita kannattaa myös varata sen mukaan haluaako pestä pyykkiä kerran päivässä vai kerran viikossa. Meillä pestiin joka toinen päivä koneellinen koska kestovaippailtiin, joten vaatteet meni siinä samassa pesussa ja niitä tuli käytettyä enemmän.
Ja sitten taas: esikoinen syntyi heinäkuun helteillä eli pärjättiin alku vähemmillä vaatteilla - nyt on täytynyt miettiä uusiks mitä tarvitaan kun kakkonen syntyy lokakuussa ja sillon on kylmempää.
Me hankittiin vaunuihin lämpöpussi ja vauvalle kevyt kuorihaalari alkusyksyyn sekä fleecehaalari, eiköhän niillä pärjätä. Mutta kyllä tässä taitaa mennä kaikki sesongit uusiks eli en tiiä mitä esikoisen vanhoista kengistä ja haalareista päästään käyttämään ja mitkä on liian pieniä/suuria tiettyyn vuodenaikaan.

Koko 62/68 meni meillä mun mielestä tosi kauan, siis kuukausia, eli ehkä sitä kokoa kannattaa hankkia tai pyytää lahjaksi vähän enemmän. Samoin 74/80 meni kauan, eli mitä isompi koko sen pidempään se tuntuu menevän kun lapsen kasvu hidastuu tai tasaantuu. Sit kun vauva alkaa syödä itse niin vaatteet tahriintuvat helpommin, ja puolitoistavuotiaan vaatteet ja koko 86/92 onkin sitten jo tosi kovassa kulutuksessa, ainakin meillä.

Pakko vielä jakaa imetysvinkki:
itselleni pidin maailman parhaana juttuna kestoimetyssuojia, eli niitä pyöreitä kankaisia, jotka voi tunkea tissiliiveihin ja pestä ja käyttää uudelleen.
Kertakäyttöiset on jotenkin epämiellyttäviä ja tarttuu kiinni tisseihin, joten näitä suosittelen ehdottomasti! Löytyy nettikaupoista - useimmiten esim sellasista jotka myyvät kestovaippoja.
 
Kiitos tuhannesti neuvoista Hildamaija!! Näistä oli paljon apua! Eli jos ostohimo iskee, täytyy ostaa niitä hieman isompia :wink
 
Omasta kokemuksesta sanoisin, että tarpeellisimmat tavarat ovat;
hoitopöytä ja alusta, vaunut ja niihin lokakuussa tarpeellinen sadesuoja,
turvakaukalo autoon (huom! jos taksilla matkustaa laitoksesta kotiin vaatii sen myös),
kylpyamme, vaatteita, vaippoja, vanupuikkoja ja vanulappuja (navan ja silmien putsaamiseen) ja harsoja (niitä ainakin itse tarvi yllättävän paljon kun pulauttelua oli hieman joka ruokailun jälkeen plus se kaikki muu lorotus kun yrittää saada imetyksen käyntiin).
Itselle tarvitsin siteitä, imetyssuojia (ei kannata omasta mielestä ostaa kaikkein halvimpia, maito vuotaa helposti yli ja ärsyttää nännejä + suojat tarttuu kiinni) ja Lansinoh voidetta.
Maidonkerääjiä tuli myös tarvittua, sen avulla sai pakkaseen yli lorottavat maidot toisesta imettäessä ja myös hieman annettua ilmaa nänneille imetysten väleissä.
Tuttipulloa en ostanut lainkaan, sillä tarkoitus oli täysimettää 6 kk saakka. Ei tosin toteutunut, mutta sen sai hankittua sitten kun oli ajankohtaista (lapsi tosin ei ikinä minkäänlaista tuttipulloa huolinut). Tutti oli valmiina, mutta sen antamisen siirsin siihen, että vauva oli oppinut imemään rintaa kunnolla. Rintakumit kävin ostamassa ensimmäisellä viikolla, sillä imetys oli yhtä tuskaa aluksi. Imetystyynyä en ostanut, sillä kuuleman mukaan harva saa siinä hyvän asennon (itsellekkin aivan liian korkea) ja jos vaan kotoota löytyy riittävästi tyynyjä niin niillä saa kyllä saman tuen aseteltua. Kuitenkin melko dyyriitä. Niin ja mahd itkuhäläri jos kämppä sen vaatii... Rintapumpun (käsillä pumpattavan) hankin kun maidon tulon äkillisen kiihtymisen seurauksena en saanut tissiä tyhjennettyä riittävästi käsillä, että vauva saisi siitä kiinni! Ei tuu nyt muuta mieleen :D
Vaatteissa ehdottomasti koko 62 oli mielestäni tarpeellisin. Ostettiin muutamia pikkusia vaatteita ja niissä tärkeintä oli helposti puettavuus (lähinnä kietaisubodeja ja potkuhousuja) ja melko pian siirryttiin sitten noihin 62 joilla pärjäsikin tosi hyvin pitemmän aikaa! Meilläkin kyllä oli vaatteita paljon, vihaan pyykkäämistä! :D
 
Juu, kokemuksesta 62 kokoset ovat hyviä. Meillä ainankin ollut lapset syntyessään jo 52-53 cm pitkiä, joten 50-56 vaate oli jo melekin liian sopivia ja meni vaan hetken. Nuoremmalla tytöllä oli syntyessään pitkät jalkaterät, joten pienempien potkareiden jalkaosat oli pieniä...eli yksilöllistä sekin. Tosiaan tossut olivat käteviä käyttää potkareiden päällä, niillä lahkeet sai sopivimmiksi ja pikkuiset jalat pysyivät lämpiminä. Myssyjen pito sisällä on tullut uutena nyt minulle, ei niitä aijemmin pidetty. Mietinkin pitääkö niitä nyt ostaa, vai onko vaan muoti-ilmiö? Aikasemminkin on pärjätty ilman. Meillä on kuitenkin kotona normaalia lämpimämpi, kun itsekin olen vilukissa.
Vähän vaatetta on tullut ostettua alesta ja kirppikseltä. Äitiyspakkausta oottelen, jos pian sen saisin. Hakemukset lähti viime viikolla. Turvakaukalo tarttu mukaan kauppareissulla, kun oli alessa. Halusin tummanruskean pinnasängyn ja se löytyi Ikeasta. Isosisko halusi sen jo kootakin, joten se on nyt tuolla makkarissa jo oottamassa. :)
 
Kiitos vinkeistä Hildamaija ja La Mama! Olenkin miettinyt, että mitä vaatekokoa pitäisi ostaa ja kuinka paljon, täytyy varmaan pikku hiljaa alkaa haalia vaatteitakin tytölle.

Meillä on tällä hetkellä hankittu pelkät vaunut. Saatiin kaverin vanhat, jotka he puolestaan olivat perineet joltain toiselta. Isot, painavat Emmaljungan panssarivaunut, hyvää lihastreeniä lykkiä niitä sitten talvella lumikinosten läpi :-)

Seuraavana ostoslistalla olisi turvakaukalo ja adapteri vaunuihin. Tuolla Tukholman keskustassa olisi joku paikka josta saa ostaa käytettyjä "katsastettuja" turvakaukaloita, joille saa takuun, joten varmaan mennään sinne katselemaan.
 
Moi Lillen!
Asutko Tukholmassa?
Jos et oo vielä hankkinut vauvanvaatteita niin kesävinkkinä (myös muille Ruotsin matkaa suunnitteleville): kannattaa poiketa "takakonttikirppiksillä" joita järjestetään viikonloppuisin Tukholman seudulla vaikka missä - lastenvaatetarjonta on huikea, itse olen löytänyt kaikenkokoisia ja todella hyväkuntoisia (lue: vain kerran käytettyjä) vauvan(merkki)vaatteita jopa viidellä, maksimissaan 20kruunulla kappale! Löytyy myös ties minkämoista lelua, babybjörniä ja helistintä.
Rahaa säästyy kummasti, suosittelen! :)
 
mä oon ihan hassu, tilasin sitten vauvalle talvihaalarin. Varmaan tosi fiksua :) mut ku... ne on nyt halpoja :) tälläsiä nää mun selitykset on mun miehelle, sen mielestä mä oon hommannu vauvalle liikaa kaikkee jo nyt... heheh.. no tämä on mun tapa valmistautua vauvan tuloon. Sillä siisti. Ajatelkoon mitä tahtoo :D

Oli niin syötävän söpökin toi Ticket to Heavenin baby baggie :Heartred otin kokoa 68.. .luulisi menevän sitten 3 kuun iässä jo ihan ok... hope so.
 
Hildamaija: Joo Tukholman kupeessa asustellaan, Nackan puolella lähiössä. Kiitos vinkistä, täytyy alkaa katsella missä noita takakonttikirppareita pidetään! :-)
 
Tänään lähti vaunut tilaukseen. Suoraan saksasta tilattiin Gesslein F3:set, säästettiin noin 250e verrattuna suomen hintoihin. 4-6 viikon toimitusajalla pitäisi tulla :happy6
 
Hei Lokavauva:Heartred ei mitään kummallista, jos tilailee nyt talvihaalareita. Mun ensimmäinen ostos vauvalle oli nimenomaan toppahaalari ja ostin sen ehkä raskausviikolla 14 :D Mutta totta tosiaan niitä saa halvalla, omasta merkkihaalaristani maksoin 13,5 euroa, eli ei paha!

Mitenkäs muuten olette ajatelleet juuri tuon lokakuuta vauvan ulkopukeutumista ajatellen? Ajattelin vielä, että täytyisi varmaan hankkia jonkin sortin kevytpuku/paksu collegehaalari kerrospukeutumista varten, vai onkohan se ihan hölmöä?

Pakkohan sitä on vähintään synnäriltä tuoda jossakin vähän paksummissa vaatteissa, kun automatkakin kestää tunnin verran..
 
Takaisin
Top