Vaivat

Unettomuus. Aivan järkyttävä väsymys 24/7 mutta uni ei vaan tuu. Pari tuntia unta per yö ja sekin pätkissä! Ei muuten olis niin kauheeta ellei olisi tuota 14kk esikoista tuossa hoidettavana. Onneks hän sentään nukkuu 12h yössä! :)
Täällä aletaan olemaan kyllä jo niin valmiita synnyttämään!
 
Mä erehdyin kans juomaan eilen kahvia liian myöhään sillä seurauksella että olin kahdelta yöllä hereillä. No, nouse sitten ajoissa neuvolaan ja hoitamaan esikon aamuhommat. Verenpaine oli vähän korkeempi kun yleensä enkä ihmettele yhtään.
Turvotus onneksi laski yön aikana, keksin laittaa imetystyynyn jalkojen alle ja sain ne kunnolla kohoasentoon. Nyt tuntuu taas olevan turvoksissa, laitoin tukisukat jalkaan. Jospa niistä olis apua.
 
Mä oon ymmärtänyt, että selällään ja puoli-istuvassa asennossa synnyttäminen ovat häntäluun kannalta kaikkein huonoimmat. Silloin häntäluu jää puristuksiin kehon alle eikä pääse joustamaan.
 
Kertokaahan kokeneemmat tosiaan noista synnytysasennoista! Kuinkahan yleinen tuo selällään makaaminen/puoli-istuva loppujen lopuksi on jos se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen useinkaan....? Leffoissa tietty näytetään vain sitä versiota. :grin Mä haluaisin ehkä kokeilla sitä jakkaraa jos tilanne sallii. Kontallaan olo taas tuntuu jotenkin hassulta ajatukselta, mutta voihan olla että luonto sitten tositoimissa ohjaakin sellaiseen asentoon... :eek:

Muoks: Tämä taitaisikin kuulua tuonne synnytysosioon ennemmin mutta en jaksa siirtää, suurin osa meistä taitaa lueskella kaikkia ketjuja kuitenkin...
 
Kättärin kätilö sanoi, että suurin osa synnyttää selällään/puoli-istuvassa asennossa. Mäkin ihmettelin sitä, kun olen monesta lähteestä lukenut, ettei se ole monessakaan suhteessa hyvä asento. Just toi häntäluuasia, josta kirjoitin aikaisemmin ja sitten painovoimakaan ei auta yhtään, kun istuu jne.

Kättärillä oli sellainen kuntosalilaitetta muistuttava laite (olikohan Relax birth?), jota voi käyttää synnytyksessä apuna. Se näytti aika pelottavalta härveliltä, mutta on ilmeisen monipuolinen. Sitä voi käyttää jakkarana, voi seistä, voi olla kontallaan tai polvillaan ja varmaan tehdä vähän jumppaharjoituksia välissä, jos ei suoritus muuten ole tarpeeksi haastava... :grin
 
Liittyyköhän toi asentoasia sitten jotenkin siihen miten henkilökunnan on siellä helpoin toimia ja ehkä kivunlievitykseenkin kun eikö epiduraali vedä jalat pois pelistä niin ettei sillon enää seisoskella...?
 
Jauts kun onkin ollut tänään hankalaa kävellä! Tuntuu, että vauva painaa nyt tosissaan tuonne alas ja olisko sitten häpyluu, mihin sattuu niin vietävästi. Just, kun oli ohjelmaa koko päiväksi niin hankaloitui kaikki entisestään. Ja närästys on ollut taas kaverina mennen tullen...
Eilen illalla meinasin pyörtyä, kun katsoin jalkojani, entistä hirveempi turvotus, nilkat oli kuin pallot. Yön aikana onneks vähän helpotti.
 
Mullakaan ei närästys ole helpottanut vaikka vauva onkin laskeutunut, ja joskus tuntuu että eniten närästää ihan vaan vesi! Voi kyllä johtua siitä että sitä kittaan yleensä puolimakuullakin, ruoka nyt yleensä kuitenkin syödään pystyasennossa.
 
Me saatiin lappu noista synnytysaennoista, niitä on: kyljellään (polvi ylös nostettuna), jakkaralla (tukihenkilöön nojaten), kontallaan (alla voi olla esim. säkkityyny tukea antamassa) ja puoli-istuva (tukea voi ottaa sukista tai nilkoista). Voi olla muitakin, nämä siis meidän neuvolan mukaan :) Ja kokemusta ei tietenkään löydy, mikä toimii parhaiten, mutta muistelen, että näitä eri asentoja käytäisiin synnärillä läpi ennen "tositoimiin" ryhtymistä.
 
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=245
olen kanssa katsellut tuolla eri asentoja ja yrittänyt kuvitella, millaista kussakin olisi ponnistaa :D kylkimakuu ainakin tuntuisi minusta jotenkin huteralta.. polviseisonta taas vaikuttaisi nyt hyvältä, mutta näkee sitten, mikä tositilanteessa houkuttaa.
 
Tuolla Bebes-infossa on hyviä kuvia, mutta sieltä löytyy myös aika hämmentäviä juttuja, kuten tämän sairaalaan matkustaminen "Toiset viihtyvät autossa kyljellään lepoasennossa, jotkut matkustavat mieluummin kontallaan takapenkillä." :eek:
 
Ei taida olla ihan suositeltavaa matkustaa autossa kontallaan. :grin Mulla onneksi on sairaalaan niin lyhyt matka että en ole matkustamista murehtinut, kai sen aikaa kestää istuma-asennossakin vaikka tuskissaan olisikin... Minustakin kylkimakuu kuulostaa vähän huteralta, ellei sitten jotain apuvälinettä/apuria saa jaloille että saa voimaa hommaan. Oon miettinyt sitäkin jaksaa tuo mies mua missään kyykkyasennossa kannatella edes kun ollaan aika saman kokoisia ja tätä painoa nyt on kertynyt eikä omat lihakset enää kyllä kanna kovin vahvasti. :p
 
Toi Bebesinfon linkki on tosi hyvä mutta huh tulee taas olo että pitäisi muistaa kauheasti asioita! Onneksi synnärillä varmaan muistetaan nämä jutut paremmin ja osataan suositella mikä asento mihinkin tilanteeseen sopisi...
 
Mua olis kiinnostanut jakkara mutta puoli-istuvaan jouduin kun imukupiksi meni. Puoli-istuva on aika huono asento, siinä kaikki paine tulee sinne peräaukkoon päin.
 
Mulla pistikin silmään tosta linkistä juuri nuo "vähentää painetta peräpukamiin" -kohdat, jostain syystä sen osaston repeämät ja pysyvämmät vaivat on alkaneet pelottaa mua eniten. :oops:
 
Toivottavasti mä en oo Itu saanu sua kauhun valtaan näillä jutuillani. Mä oon oikeesti aika poikkeava tapaus. Suurin osa menee ihan hyvin.
 
Ei kyllä mua on nää mietityttäneet ihan muutenkin! :) Taitaa olla enemmänkin lohduttavaa tietää että vaikka tuollaisia joillekin tapahtuu, elämä jatkuu ja uudelleen synnyttämäänkin olet menossa joten varmaan se oli sen arvoista. :)
 
Meidän synnytysvalmennuksissa viimeksi ei puhuttu asennoista halaistua sanaa ja itse tapahtumassa olin kiinni tipoissa ja ilokaasusta niin huppelissa sekä sitten epiduraalista rentona etteivät oisi varmaan polvet kantaneet kontallaankaan oloa. Puoli-istuvalla mentiin ja luulen että se on mulle kaikkein sopivin muutenkin.
 
Itse en osaa oikein nähdä itseäni missään muussa asennossa kun puoli-istuvassa, tuntuu nuo muut asennot omalle kohdalle jotenkin epämukavilta tai en osaa nähdä itseäni ponnistamassa kyykyssä tai polvillaan, mutta ehkä pitää vaan kokeilla missä se tuntuisi helpoimmalta vaikka nyt tuntuu jotenkin vieraalta ajatukselta nuo muut asennot.

Nyt kun luulee pääsevänsä ehkä yhdestä vaivasta eroon niin tilalle tulee kaksinverroin pahempia.. Lauantai yöstä asti on ollut todella huono olo, kipeitä supistuksia tulee iltaisin ja öisin sekä tuntuu että vatsa kramppaa muutenkin ilman että kohtu kovettuu. Eihän nämä vielä mutta kahteen päivään ei ole pystynyt syömään päivässä enempää kun yhden lämpimän ruuan ja vähän välipalaa kun hetken päästä kun on syönyt niin kaikki tulee läpi, melkein voisi syödä vessassa tämän takia.. Itsellä kyllä ei nälkä juuri ole edes ollut kun koko ajan huono olo ja syöminen vaan pahentaa sitä tai saa koko ajan olla miettimässä milloin juosta vessaan. Neuvolassa tänään puhuin tästä niin sanoi että ainakin istukka toimii kun se erittää jotain hormoonia mikä laittaa suolen tyhjenemään ennen synnytystä että se valmistautuu siihen sillä tavalla, onhan tuo ihan viisasta ja fiksua kyllä että ei ainakaan ummeta ennen sitä mutta oma olo ei juuri kovin hyvä ole :/

tuntuu että valitan vaan koko ajan kaikesta ja olen negatiivinen kun ei oikein pysty nauttimaan mistään näiden vaivojen kanssa ja toivoisi vaan koko ajan että vauva syntyisi jo

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top