Uusien toivojat ja odottajat <3

Meidän poju syntyi 13.12. klo 17:50. 3,9kg:n painoarvio vähän heitti ja vauva oli 3530g, 49cm pitkä ja pipo 36cm. Olin käynnistysaamuna 3cm auki ja käynnistys hoitui kalvojen puhkaisulla, vaikka lääkäri joutui kyllä hiukan tekemään töitä yltääkseen. Lisäksi supistuksia vauhditettiin oksitosiinilla. Ilokaasulla pärjäisin pitkään ja sain spinaalin ollessani n. 6cm auki. Puudute toimi todella hyvin. Synnytyksen kestoksi merkittiin 4h29min, vaikka siis toki kalvojen puhkaisusta meni pidempään, että poika oli syntynyt. Ponnistusvaihe oli todella nopea ja helppo, noin 4min. Kaikin puolin aivan ihana synnytys! Kipu ei missään vaiheessa vienyt kokonaan mennessään, enkä kokenut samanlaista epätoivoa ja tuskaa, kuin esikoisen synnytyksessä. Puudutte toimi hyvin ja sain sen nopeasti, kun sitä aloin tarvita. Mitään nirhaumiakaan ei tullut, joten olo todella hyvä. Alkuun vähän heikotti, mutta se helpotti aika nopeasti. Kätilöt olivat mahtavia ja synnytykessä oli mukana myös ihana kätilöopiskelija, joka hoiti suurimman osan kaikesta, mm. itse synnytyksen. Osastolla vietettiin eka yö ja sitten siirryttiin potilashotelliin. Melkoinen tissitakiainen tämä tuhisija on ja alku mennyt meillä hyvin. Huomiseen halusivat vielä tarkkailla, kun tänään yksi kätilö huomasi vauvalla toispuoleista säpsähtelyä. Esikoista on kauhea ikävä ja olisi sitä mielellään jo kotiin mennyt, mutta hyvä kun ovat tarkkana. Miehellä olisi mulle kai ehkä ollut jotain synttäriyllätystäkin kotona, kun tänään täytin itsekin vuosia, mutta kerkeehän tuota. Paras lahja ikinä kyllä tämä tissihirmu vieressäni :Heartred
 
Meillä menee yöt joulukuisella ihan levottomaksi tai huutamiseksi jos nukkuu päivällä. Nupulla saattaisi kuulostaa enemmänkin kauhulohtauksilta, jos huutaa ja sitten yhtäkkiä havahtuu. Voisiko hetken lohtua saada jos nukkuisi vieressä? Että asettuuko sillä, jos päiväunia nukkuu, niin kokeilee niitä lyhentää tai jättää pois. Sitten illalla ei syö just ennen nukkumaanmenoa, niin ei ainakaan ruoka seilaa ruokatorvessa jos yhtään taipumusta refluksiin, sekin kun voi oireilla öisin.
Yöllä kun herää niin ei halua viereen vaan aina omaan sänkyyn. Joskus on otettu viereen mutta alkanut itkeä sinne omaan sänkyyn. Päiväunet nukkuu, 1 5-2 h. Olen tähän asti antanut nukkua yleensä sen verran mitä nukkuu kun tuntuu rikolliselta herättää. Tuntuu kyllä että tarvitsee ne unet, että on iltapäivästä väsynyt. Ja joskus kun herää kesken niin on kyllä väsyneen oloinen. Olen tosi arka noita unia rajoittamaan :sad001

Tuo iltapala-asia on itsellekin tullut mieleen tässä. Mutta monesti ne huutelut alkaa vasta esim yhden aikaan kun 20 mennyt nukkumaan. Että voiko se sitten niin pitkän ajan päästä tulla?

Sillä ei tunnu olevan eroa paljonko on touhunnut päivällä, mihin aikaan alettu rauhoittumaan, onko käynyt ulkoilemassa, paljonko on ollut sylissä ja saanut huomiota.

Toivoisin vaan että olisi hänen osalta edes yksi katkoton yön silloin tällöin, että olisi edes toivoa näköpiirissä, kun aina ollut enemmän tai vähemmän huono nukkuja.
 
Nuppu, mites päiväunien ajankohta, että voisiko sillä olla vaikutusta? Olisiko aamulla mahdollisuus nukkua pidempään tai illalla kokeilla aikaistaa nukkumaanmenoa?

Tuo iltasyömimen varmaan tosiaan veisi alkuyön unet, mutta voihan refluksi oireilla, tosin luulisi oireita olevan muitakin.

Itse oon myös miettinyt tuota unen tärkeyttä, mutta neuvolan th:n kanssa just keskusteltiin ja tärkeää on koko perheen hyvinvointi, eli meidän kohdalla se, että nukkuu heräämättä yöt. Joskus päivisin kiukuttaa, mutta hetken rauhoittuminen sitten riittää, että luetaan vaikka tms. Mutta pääasiassa kyllä 2v tarvitsee ne päiväunet, meidän kohdalla vaan se on ollut öiden rikkoja jos unet nukutaan.
 
Nukkuu pvunet useimmiten alkaen 13-14 ja aamulla yleensä herätään 8-8.30 ja nukkumaan 20-21 välillä. Iltaa voisi ainakin aikaistaa mutta harmittaisi jos aamut aikaistuisivat myös. Mutta voisi kyllä nyt eka koittaa joko lyhentää pvunia tai poistaa kokonaan. Katsoo sitten miten se noihin iltoihin vaikuttaa.
 
Air paljon onnea koko perheelle ja myöhästyneet synttärionnittelut! :Heartred

Nuppu teidän joulukuisen rytmi kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin meidän. :) Meillä oli viime viikolla neuvolakäynti niin terveydenhoitaja myös sitä mieltä, että yleensä vielä 2 - vuotiaat niitä päiväunia tarvitsee, tietty tämäkin aika lapsikohtaista. Toivottavasti siellä alkais yöt paranemaan eikä olis niin katkonaista!
 
Voih kun Sanni nukkus päikkärit!!! Mut ei, ei sitten millään:sad001 siirikin nukkuu nykyään vaan 2xpvä 30 min päikkärit... tai sit vaan tasan sen verran mitä rattaat on liikkeessä! Kun vauhti loppuu, tyttö herää:/ tänään nukku jotain1,5h päikkäreitä, eilen vaan 1h :eek: kyllähän tän pitäis nyt enempi nukkua?!?!?
Öisin herää syömään edelleen 2-3 kertaa... miten muilla? Joko nukutaan?

Saini mitä teille kuuluu? :)
Tytsy menkat tekee täällä tuloaan ja kävit mielessä... mikä buugi vauva rintamalla? Oih kun ois tärpännyt! Mikä ihana joulu lahja se oiskaan:wink
 
Lisäänpä vielä tohon mun edellisee viestiin viitaten, että tolla rytmillä tarkotin päivärytmiä. :) Meillä siis joulukuinen nukkunu täydet yöunet 3kk iästä asti.

Äippä meidän toukokuinen on nyt kaks viikkoa nukkunu täydet 12 - 13h yöunet. Vklp heräsi kerran keskellä yötä ja piti silittämällä nukuttaa uudestaan, mut muuten nukkunu hyvin. :) Aamupäivällä nukkuu yleensä liikkuvissa vaunuissa 30min unet ja varsinaiset päikkärit on 13.30 aikoihin, nukkuu 2 - 3h.
 
Eihän meilläkään ole nukuttu päikkäreitä enää aikoihin... Siis joulukuinen (eihän meillä muitakaan) mies kyllä kiskoo päikkäreitä tasaseen tahtiin, mut ei se mua oikeen lohduta... :D
 
Meillä jokainen muksuista lopettanut päikkärit hieman vuoden iän jälkeen :D Nyt tämä neljäs nukkuu tosi huonosti päikkäreitä, harvoin edes tuntia putkeen, yleensä 2x30-45min menee päivässä. Parhaat yöt mennään vain yhdellä herätyksellä, mut uusien ruokien kokeilut tms sitten rikkoo yöt ja herätyksiä niin monta ettei laskea jaksa. Onneksi kuitenkin rauhoittuu aina tissillä, hitto sitä olis zombi jos joutuis samalla tavalla kanniskelemaan yöt päivät kuin oli ekat pari kk... No aikansa tätäkin, saa nähdä kuin pitkään on ravitsemuksellisesti mahdoton lopettaa imetys, nykyään onneksi menee jo ihan hyviä määriä ruokaa :)
 
Kiitos kysymästä Äippä. Kai meille ihan hyvää kuuluu. Auto tosin ollut kuukauden käyttökelvoton ja uus pyykkikoneki kettuillut. Likat ny olleet vähän rämäpäitä, tuittupäitä ja haastavia. Pojalla jokin teettää iltaitkuja että nukahtaa yöunille älyttömän huudon ja kirkunan jälkeen :/ ei olla edes d-vitamiinia annettu. Rotarokotteen aikatauluja muutin että eka annos annettiin vasta 3kk neuvolassa. En tiedä oliko hyötyä siirtämisestä kun oli melkein viikon verran ollut vähemmän itkua nii rokotteiden jälkeen se palasi taas. Yöt poika nukkuu onneksi hyvin kainalossa :) likatki nukkuu suht hyvin mitä ny klo5 meinaavat nousta keikkumaan jo. Menee puol tuntia saada heidät takas nukkumaan. Päikkärit on vähän kiikun kaakun. Yleensä jaksaa iltapalalle asti ilman päikkäreitä ja sit joulukuinen meinaa nukahtaa ruokapöytään. Ei aina mutta toisinaan.
 
Saini jospa teillä alkais vastoinkäymiset olla selätetty ja kitinät kitisty:) ps Siiri nukkuu kans mun kainalossa:wink
 
Takaisin
Top