Ultrakuulumiset

Hempuliini, milloin olet menossa sinne lääkäriin? Tosiaan todennäköisesti antavat lääkkeet mukaan ja teet tyhjennyksen kotona, mutta kannattaa ottaa lääkkeet vasta vapaapäivänä, jolloin miehesikin on paikalla. Esim. itse tein tyhjennyksen viikonloppuna (lääkkeet hain torstaina), minullakin oli enää parin millin kokoinen alkio mutta kyllä sitä raskausmateriaalia oli silti aika paljon siellä. Minun tapauksessa kohtu ei edes tyhjentynyt kokonaan viikonlopun aikana, vaan sen jälkeen tuli vielä parin viikon kuluessa pari isompaa "tyhjennystä", eli yhtäkkiä alkoi sellaiset supistelukivut ja kova vuoto. Kannattaa tosiaan noudattaa neuvoja mitä lääkärissä antavat. Tsemppiä!

Keskiviikkona meen hakee lääkkeet. Vois perjantaina tehdä töiden jälkeen synttäreiden kunniaksi.
 
Te, joilla raskaus on joskus mennyt kesken tai on ollut tuulimuna, oletteko jossain vaiheessa huomanneet, että kaikki ei ole hyvin?

Mulla on kokemusta myöhäisestä keskenmenosta rv 20, muttei aikaisesta.
Nyt on kyseessä viides raskauteni rv 8+4, kolme elävää lasta on.

Edellisissä raskauksissa on ollut joko tuntuva tai aivan järkyttävä viikkoja kestänyt pahoinvointi. Nyt oli hetken aikaa erittäin lievää pahoinvointia, mutta reiluun viikkoon ei ole enää ollut. Eikä rinnatkaan ole enää kipeät. En ole kertaakaan kokenut esim. aivastaessa tai äkkiä asentoa muuttaessa repivää kipua kohdun reunoilla, tämä vaiva on ollut aina edellisissä raskauksissa alusta alkaen läsnä.
Alan siis epäillä, että raskaus olisi keskeytynyt tai tuulimuna. Onneksi maanantaina on ensimmäinen neuvola ja terkkari tekee aina ultrauksen käynnin yhteydessä, että kauaa ei tarvitse epätietoisuudessa elää.

Tosiaan, oletteko aavistaneet, että nyt ei ole kaikki kohdallaan kun raskaus onkin keskeytynyt?
 
Mulla tuli keskenmeno ennen esikoista noin 7rv ja mistään en arvannu, mulla vaan alko vuotaa verta ihan järkyttävästi ja hirveet vatsakivut, niin että ihan itkin niistä kivuista :/
 
En aavistanut. Ihan parina päivänä ennen ultraa tuli pientä tiputteluvuotoa, mutta luulin että on vain limakalvot herkillä tai vastaavaa. Voin huonosti lähes ultraan asti. En itse asiassa edes ollut kuullut keskeytyneistä keskenmenoista, ja laskeskelin keskenmenoriskin olleen jo oikeastaan ohi, ja varhaisultrassa oli kuitenkin suljettu tuulimunan mahdollisuus pois. Tämä tekikin järkytyksestä niin suuren, kun ultrassa ei elävää sikiötä näkynytkään.
 
En aavistanut. Ihan parina päivänä ennen ultraa tuli pientä tiputteluvuotoa, mutta luulin että on vain limakalvot herkillä tai vastaavaa. Voin huonosti lähes ultraan asti. En itse asiassa edes ollut kuullut keskeytyneistä keskenmenoista, ja laskeskelin keskenmenoriskin olleen jo oikeastaan ohi, ja varhaisultrassa oli kuitenkin suljettu tuulimunan mahdollisuus pois. Tämä tekikin järkytyksestä niin suuren, kun ultrassa ei elävää sikiötä näkynytkään.
 
Edelweiss, minulla oli koko raskauden ajan hyvin epäileväinen ja pelokas olo, joka jälkeenpäin ajateltuna oli vaisto joka yritti kertoa että kaikki ei ole hyvin. Sain alussa tosi hailakoita viivoja testeihin, ensimmäisessä varhaisultrassa nähty alkio oli 2 vkoa pienempi kuin viikkojen mukaan olisi pitänyt olla, joten koko ajan oli vähän huoli että onko siellä kaikki hyvin. Lisäksi minulla oli vuotoa n. viikot 6-9, mutta jostain syystä en heti tuosta vuodosta tajunnut huolestua niin paljon että olisin suoraan epäillyt keskenmenoa (ehkä kuitenkin vaistosta huolimatta yritin asiaa kieltää). Viikolla 9 (ultrasta laskettuna 7) kuitenkin menin vielä uudestaan gynelle koska vuoto ei loppunut, ja siellä tuo keskenmeno todettiin.

Tällä kerralla on ollut alusta asti huomattavasti rauhallisempi olo, ja ainakin tähän mennessä vaisto osoittautui oikeaksi eli vkoa 7 vastaava alkio näkyi keskiviikon ultrassa. Eilisestä asti on kuitenkin pahoinvointi jäänyt pois joka herätti taas vähän huolta. Eipä tässä uskalla vieläkään olla ihan varma asiasta :/. Tsemppiä sinne, onneksi saat pian vastauksia!
 
Mulla tuli km ennen esikoista rv 6, en aavistanut mitään. Ei ollut mitään keskenmenoon viittaavia oireita.

Tyhjennys oli täyttä helvettiä. Sain siis lääkkeet ja laitoin ne aamulla 9 alapäähän. Muutaman tunnin päästä alkoivat JÄRKYTTÄVÄT kivut, oksensin silkasta kivusta lattialle. Särkylääkkeet eivät auttaneet, huusin ja pyörin suihkussa lattialla kivuista. Mies soitti sairaalaan josta sanottiin, ettei tarvitse tulla "ellei oikeasti kestä".. (just joo). Sitten otin panacodin ja sammuin (en siis ikinä syö kipulääkkeitä, joten se oli minulle "liian vahva" ja löi tajun kankaalle) - ONNEKSI koska unessa ei kipuja tuntunut. Kun heräsin illalla alapäässä pullahti ja siteeseen tipahti nätisti kaikki kerralla. Ja kivutkin katosivat samalla.

Summa summarum, en voi kuvitellakaan että olisin sinä päivänä kyennyt töihin saatika hoitamaan lastani (enkä edes haluaisi että lapseni näkisi minut siinä kunnossa) :hungover:

Nyt vähän jännittää, kun aiemmat selkeät oireet on vähän hälvenneet että josko tämäkin on mennyt kesken:nailbiting: mutta jos on niin tiedän, etten päivän saikulla selviä tyhjennyksestä enää!
 
Mulla kun todettiin tuulimunaraskaus silloin viikolla 12+, sain lääkkeet kotiin ja suoraan kolmen päibän sairaslomalapun käteen. Hempuöiini, uskon että kyllä ymmärtävät uudessa työpaikassa parin kolmen päivän sairasloman..kyllö se kannattaa ottaa, ihan henkiseltä kannaltakin..:Heartred
 
Mulle annettiin viikko lisäaikaa ennen lääkkeellistä tyhjennystä ja vuoto alkoikin itsekseen jo eilen. Pärjään toistaseks. Onneks tosiaan vaan 6+6 viikkoja vastaava... Aika kovat selkäkivut on ja vuoto kohtalaista.

Parempia uutisia muille tähän ketjuun jatkossa!!

Edelweiss: Tiesin alusta asti että homma ei oo niinku pitää. Tämä oli jo kolmas uä, jossa nyt ei sitten sykettä näkynyt. 2 vkoa aiemmin näkyi. Vuoto alkoi tosiaan sit 2 pv toteamisesta ja tod.näk. 1 vko keskenmenosta.
 
Muokattu viimeksi:
Mulle annettiin viikko lisäaikaa ennen lääkkeellistä tyhjennystä ja vuoto alkoikin itsekseen jo eilen. Pärjään toistaseks. Onneks tosiaan vaan 6+6 viikkoja vastaava... Aika kovat selkäkivut on ja vuoto kohtalaista.

Parempia uutisia muille tähän ketjuun jatkossa!!

Edelweiss: Tiesin alusta asti että homma ei oo niinku pitää. Tämä oli jo kolmas uä, jossa nyt ei sitten sykettä näkynyt. 2 vkoa aiemmin näkyi. Vuoto alkoi tosiaan sit 2 pv toteamisesta ja tod.näk. 1 vko keskenmenosta.

Mul alko eilen kivut mut vuotoa ei. Mä tahdon et tää tulis itelleen. Tosiaan ärsyttää jouduttiin mennä yksityiselle hakee lähete ja maksettiin siitä itsemme kipeiksi. Meillä julkinen ei hoida näitä ja sairaalaan ei pääse ilman erikoislääkärin lähetettä ja julkisella saa oottaa satavuotta. Kyl varmaan sit olis hoitunu jos nt-ultraa ois odottanu.
 
Hempuliini, mulle tehtiin kesäkuussa tuulimunan takia keskeytys sairaalassa. (Toisesta kierrosta sit raskauduin onneksi jo uudelleen. Mulla meni ainakin 12h ekojen lääkkeiden otosta ennen kuin raskausmateriaali vuoti pois ja kerran antovat lisälääkettä, et keskeytys alko etenemään. Halusin jäädä sairaalaan keskeytystä suorittamaan, kun en halunnu lapsen nähden mennä kotiin vuotamaan ja kivuissa kieriskelemään. Lisäks tiesin et omalla kohdalla kivut on varmana kovat ja siellä saa tarpeeks lääkettä... En kyl uskaltas varautua töihin menemään, jos aamulla saat lääkkeet ja yhdeltäkö sun pitäs jo töissä olla :eek: et kannattaa tosiaan oottaa keskeyttämistä vapaapäivään, jos se on mahdollista. Tsemppiä toipumiseen
 
Noniin käänne tapahtunu! Tosiaan eilen luin mun epikriisin kun käytiin yksityisellä. Hän luuli et olin jo rv12! :eek: Sano mulle et tää ei oo normaali raskaus et on selkeesti tuulimuna. Nyt soitin kättärille kysyäkseni mitä keskiviikkona tehdään he sano et ultrataan ja sen jälkeen toimitaan sen mukaan. Sano et mun tapaus on vielä liian auki ja epäselvä koska nyt on rv7+ menossa. Tosta soitosta heräs pieni toivon siemen et mitä jos... ei pitäis odotella liikoja mut nyt hirveen huono omatunto et oon polttanu ja juonu ihan suruutta. Mä luulin et tän piti olla täysin selkee juttu. Nyt se ei sit sitä ookaa. ;(
 
Apua miten ne on voineet mokata viikkojen laskemisen kanssa tuolla tavalla. Yleensä ne on tosi tarkkoja, kysyy viim.menkat ja moneen kertaan tarkistaa.
Toivottavasti olisi vain väärä hälytys, millä viikoilla + päivällä sut viimeksi ultrattiin? Onneksi pääset kättärille, niin siellä varmasti katsovat kunnolla. Tsemppiä!!
 
Apua miten ne on voineet mokata viikkojen laskemisen kanssa tuolla tavalla. Yleensä ne on tosi tarkkoja, kysyy viim.menkat ja moneen kertaan tarkistaa.
Toivottavasti olisi vain väärä hälytys, millä viikoilla + päivällä sut viimeksi ultrattiin? Onneksi pääset kättärille, niin siellä varmasti katsovat kunnolla. Tsemppiä!!

Laskureiden mukaan 6+6 ja 7+0 (kävin kahdesti eka hoitajalla yksityisel ja sit lääkäril yksityisel seuraavan päivän). Mut viime raskaudes mul heitti viikolla tosta laskurista saadusta. Kävin esikoisesta josku 8+ viikoil mut sit olinkin 7+. Keskiviikkona pitäs näkyä jos on näkyäkseen mitään. Nyt tää epätietosuus on hirveet.
 
Muokattu viimeksi:
Apua miten ne on voineet mokata viikkojen laskemisen kanssa tuolla tavalla. Yleensä ne on tosi tarkkoja, kysyy viim.menkat ja moneen kertaan tarkistaa.
Toivottavasti olisi vain väärä hälytys, millä viikoilla + päivällä sut viimeksi ultrattiin? Onneksi pääset kättärille, niin siellä varmasti katsovat kunnolla. Tsemppiä!!

Piti lisätä vielä et niin merkkas mun menkat oikein siihen epikriisiin mut ei osannu siitä laskea niitä viikkoja oikein ja mul on pidempi kierto kun tää perus 28.
 
Ohhoh, jopa Hempuliinilla on sekava tilanne :sad001 Raastavaa odottaa vielä pari päivää. Toivottavasti viimeistään silloin asia selviää ja voit alkaa elää tilanteen mukaan.

Kävin tänään ekassa neuvolassa, jossa heti alkuunsa kerroin terkkarille oireiden katoamisesta alkutilanteeseen verrattuna ja puuttumiseen edellisiin raskauksiin verrattuna. Senpä vuoksi touhu aloitettiin ultraamisella. Hankalaa hommaahan se oli, koska kohtu on niin taaksepäin kallellaan. Joku tyyppi kohdusta löytyi, mutta seuraava hankaluus olikin saada sykettä näkyviin. Jokaisella sisään hengitykselläni kuva sumeni ja ulos hengityksellä kuva selkeni. Kirjaimellisesti piti pidättää hengitystä, jotta syke saatiin näkyviin ja todistettua, että kyllä siellä kohdussa on elämää :joyful:

Näin viidennen raskauden kohdalla vasta uskon sanonnan, että jokainen raskaus voi todellakin olla erilainen :grin
 
Takaisin
Top