Ultra- ja neuvolahöpinät

Kressida: Eiköhän siellä ole kaikki hyvin. Tiedän nyt tuon tunteen kun samoin kävi itsellä, oli hemmetin pitkä viikko odottaa ultraa [&:]. Olen hoikka mutta kohtu on taaksepäin kallellaan, ja mun 'ihana' neuvolalääkäri vielä sanoi että on tosi pieni kohtu ja viikot ei voi täsmätä... Olin ihan varma että olen pikkuisen menettänyt. Ultrassa hoitaja ihmetteli lääkärin sanomisia kun kohtu on ihan normaalin kokoinen mutta on vaan tosiaan taaksepäin kallellaan. Ja viikot täsmäsi...
Älä stressaa nyt liikoja, äkkiä se aika sitten kuitenkin menee
 
Kiitos Rozie, niin oli kuten sanoit: aika kului nopeasti ja onnistuin olemaan ajattelematta asiaa koko ajan. Tänään oli ultra, viikkoja on siis 13+6 joten niskapussitutkimusta ei enää tehty mutta muut rakenteet ja koko katsottiin. Tehtiin vatsanpeitteiden läpi ja hyvä näkyvyys saatiin, kätilö oli mukava ja selitti aivan kaiken - en viitsinyt sanoa että aika paljon ymmärsin selittämättäkin, jotta ei olisi sitten seuraavan asiakkaan kohdalla yhtään hiljaisempi :-)

Sisäelimet olivat siellä missä piti ja sydämessä neljä lokeroa ja aivoissa kaksi niinkuin kuuluu. Vauva oli pää alaspäin ja taputteli käsiään. Olin yhtä hymyä kotimatkan :-)

Tänään pitäisi kertoa lapsille.
 
dodii.. eilen oli sitten siis toinen neuvola. Kaikki oli ookoo, sydänäänet kuunneltiin jne. leukkarit oli koholla ja paineet ja raudat laskusuunnassa. Leukkareiden kohollaan olo saattaa johtua vain näistä kuumista keleistä.

Lääkäri oli sitten tänään ja kun aikansa kitisin työaamujen oksetuksista ja oksennuksista niin lätkäisi saikkua (nyt alkuun) viikon päästä sunnuntaihin. Sisätutkimuksessa kaikki oli ookoo, hiivaa oli ihan pikkasen mut kun ei kutinoita niin ei toimenpiteitä. Kohdunkaulan suulla oli kuulemma aika runsasta endokasvustoa että siitä johtui luultavimmin se parinviikontakainen ruskea vuoto. Ei kieltänyt peittojen heiluttelua, mutta kehotti seurailemaan. Aika kovakouraisesti koitti lääkäritäti kohtua ja kohdunkaulaa, toki hällä pienet sormet ja mulla kaikki värkit aika syvällä ja takana [8|]
 
Kressida: Hienoa että teilläkin oli pienellä kaikki hyvin [:)]. Se odottavan aika voi olla niin hemmetin pitkä... 
 
Heippa kaikille!

Neuvolassa käyty ja kaik ok [:)] Hemoglobiinia ei mitattu tällä kertaa ku kesäkuun alus oli 128. Onks muilla mittailtu joka kerralla? Ja tuolta toisilta palstoilta olen hieman lueskellut noista sokerirasituskokeista... Mulle ei ainakaan tätsy oo maininnu semmosesta mitään, unohdin itekin kysyä pitääkö semmoseen mennä jossain vaiheessa [8|] Vauvan liikkeistä sanoi sen verran, että kuulemma aikasessa vaiheessa ovat ruvenneet tuntumaan jos ne kerta jo mahan päältäkin tuntuu [:D] Mutta kyllä ne vaan tuntuu, kunnon riehuja tuol mahassa asustaakin!

Sykkeet kuului ja oli 120-130 välillä, kuulemma ihan hyvät. Ja painoo on tullu 5 kiloo siihen mistä lähettiin [:-] Noh, laski että n. 300 grammaa tullu viikossa ja mulle ihan ok, oli siis BMI 18 ennen raskautta... Että katotaan millanen pallo oon talvella, hih [:D] Nyt sit seuraavaks ultra elokuun lopulla, siinä seuraava etappi!
 
Moi!

Helinä82 Mulla on otettu molemmilla kerroilla hemoglobiini. Ja ekalla käynnillä merkattiin korttiin että sokerirasitustesti tulee olemaan, jossain vaiheessa. Kun tuo BMI oli hieman liian suuri 26, [8|] Sulla ei varmaan siksi ole mitään hätää kun olet ollut noin hoikka. Ikäkin vaikuttaa jossain paikoissa, mutta meillä ei nyt ole kuin 3 v ikäeroa, joten sulla ei välttis tule sokrutestiä ehkä ollenkaan painosi vuoksi.

Niin eikö sulla ollutkin jo valtaisa vatsa, vai muistanko tuolta maha-ketjusta oikein?... Kyllähän silloin varmasti jo liikkeetkin tuntuu aikaisessa vaiheessa.

Voi vitsi Kressida, sullako oli jo ultrassa näkynyt noi rakenteetkin noin tarkasti! Mulla oli viikkoa aikaisemmin 12+6 np-ultra niin siellä ei pystynyt kattomaan vielä noin tarkasti, vähän se katteli että tuossa on mahalaukku ja nenäluu näytti vauvalla olevan, ja kallon luut muodostuneet, mutta sydämen lokeroista ei vielä mitään hajua [:D] Ehkä se ei vaan halunnut yrittääkään katsoa niitä vielä.
Mites lapset suhtautui uutiseen tulokkaasta?

epelation tää on vissiin tyhmä kysymys, mutta mitä on leukkarit ja mitä tarkoittaa kun ne on koholla? [8|]

Omaa: tänään ollut töissä niin huono olo että taidan lähtä aikaisin kotiin oman sairaslomaluvan turvin. Ei täällä sisällä onneksi mitenkään kuuma ole ja on mulla tuo pöytätuuletinkin, mutta jotenkin vaan alituiseen päässä huippaa ja oksettaa. Muille mukavaa hellepäivän jatkoa!!! Toivottavasti helleturvotukset ei ala hirveesti vielä vaivaamaan [8D]
 
 
Miulle pukattiin jo tieto sokerirasitustestistä ekalla kerralla (ikää 35v) Kävin vast ikää ikätarkastuksessa työni puolesta jolloin tuo alhainen hb todettiin, ja tulen varmasti joka kerta neuvolassa käydessäni pyytämään sen.  5v sitten oli 133 ja toukokuussa oli 117 ja kesäkuun alussa 115 ja olin syönyt rautaa jo 2 viikkoa. Heinäkuun alussa oli 121, eikä kuulemma tarvinnut enää joka päivä ottaa, mutta toistaiseksi olen melkein joka päivä ottanut, kun näemmä sitä "hukkaanutuu" jonnekin [:D] ja en oikeasti tahdo olla enää niin väsy kun olin toukokuussa, haukottelin ja en jaksanut päivisin ollenkaan, enkä juuri iltaisinkaan. Väsyttäähän sitä välillä muutenkin, mutta kun se on ihan toisen tyyppistä. [;)]
 
Niin kuin nytkin helteistä johtuva on kuitenkin erilaista kuin se kevään väsymys. Mullehan selvisi vasta kesäkuun alussa että odotan, kun toiset menkat ei tulleet, ja olisin siis muistanut oikein ensimmäisetkin ;)
 
Mie olen käynyt kurkkimassa noita joulu 2010 odottajia, kun siellä jo kovasti potkitaan [:D] Miulla on vasta iltamaha, se häviää öisin [:-] mut voiko kohtu liikkua päivän mittaan edes takaisin [8D] Taaksepäin kallistuneena niin eikös se voisi yöllä palautua paikalleen kun päivällä se sitten tulee eteen... tai sitten mä turpoon ihan sikana, mutta aikas kiinteesti [:D] Mutta on siellä joulukuullakin vielä yksi odottava ihan alkukuusta, jolla ei tunnu liikkeet eikä potkut, joten taidanpa minäkin tyytyä siihen, että jos kuukauden päästä jotain jo tuntuisi. Sitten kyllä näkyykin, kun on se rakenneultra [:)]
 
 
 
Tänään oli toinen neuvola(rv17+4). Verenpaineet samoissa mitä viimeksi toukokuun lopussa. Hemot oli laskeneet 126:sta 113:n. Eli rautakuurille ja katotaan sitten seuraavassa neuvolassa miten on muuttunut. Painoa oli tullut 2 kg lisää, mutta varmasti rupee tulemaan enemmän kun mennään pitemmälle.
Vauvan sydän sykki 140 ja liikkui paljon kun äänilaitteesta kuului semmosia viuhahdus ja muita ääniä, sanoi neukkutäti että ne tulee liikkeistä [:)] Vilkas vauva.
Lääkärin tarkastus on rv 26. Kysyin että miksi muutamalla kaverilla ollut alku- ja loppuraskaudesta, kun ihmettelin, niin sano että jos ei oo mitään ihmeitä mitä pitää seurata niin se on silloin 26 viikolla.
Ilmotin meidät perhevalmennukseen joka on järjestetään marras-joulukuussa ensimmäistä lasta odottaville. Tosi kiva kun pääsee tommosiin, siellä on aiheina synnytys, muuttuva arki, parisuhde ja lapsiperheen elemä. Sitten mennään synnytysvalmennukseen viikon 32 jälkeen että on tuoreessa muistissa [:)]
Reilu parin viikon päästä on rakenneultra, sitä kovasti jo oottelen että pääsee näkemään taas ihanuuden <3
 
Mulla kans sokerirasituksesta oli puhetta jo tuolloin ekalla käynnillä juurikin tuon (prkl:n) painoindexin takia..eli pullukat joutuu sinne automaattisesti hoikat tarvittaessa [:)] niin ja vissiin vanhemmat odottajatkin sinne joutuu. (itse en ainakaan innolla sitä odota) Onneks ne kuulemma hoidetaan yksityisellä kun siellä joutuu hengailemaan sen 2-3h ja täällä jyväskylässä ainakin kunnan näytteenottokeskus on aivan kauhea! aina tupaten täynnä ihmisiä, lämpötila kesät talvet varmaan yli 30 ja ilma ei kierrä mistään raosta..hrr..oikein ällöttää koko paikka..ja yleensä se on vielä täynnä kaiken maailman räkiviä ja muutenkin selvästi sairaan näköisiä ihmisiä..yh.

Mulla oli maanantaina toinen neuvola ja oli aivan ihana nainen <3 nuori, nätti, symppis, asiansa osaava ja tuli oikeesti semmonen olo et se välittäis! Ihan mun makuun [:)] Hirmusti jutteli kaikkee ja nauro mun tyhmille jutuille. Nyt vaan sit harmittaa jos muutetaan pois tältä alueelta niin en voi sen luona käydä loppuun asti..

Mulla se neuvolatäti kysy et haluatko et katotaan se hb ja katottiinhan se ja oli tippunu 120 mutta ei kuulemma vielä tarvi ottaa rautaa ellei tuu hirmu heikkoa oloa. Verenpaineetkin on kerrankin oikein hyvät, vissiin tuo raskaus niitä laskee sittenkin vähän. Sit kuunneltiin syränäänet ja oikein hyvältä nekin kuulosti! välillä kuulu "vhiu" ku se livahti ja välillä "THUMPS" ku se vissiin vähän potki sitä vakoilu vehettä <3 Oli kuulemma kohtukin kasvanut oikein hyvin jne.. JEI! Ja selitti vaan sitä että hirveen yksilöllistä millon tulee kunnon maha ja millon liikeet tuntuu jne..

Vissiin se on nuo kunta erot näissä neuvolalääkäreissäkin että kuulemma on se alkuraskauden lääkäri puotettu pois et just niinku bofink sano et vasta sillo rv26 on virallisesti jos ei tuu ongelmia. Itekkin sain sen valmennus jutun ensisynnyttäjille mutta ei oikein osata päätää mennäänkö..pari ois semmosta mitkä kiinnostais ja pari taas semmosta että ei nyt oikein kiinnostais..Meilläkin nuo työvuorotkin menee niin pahasti ristiin että mies ei pääsisi ainakaan joka kerta mukaan niin en sinne yksinkään tahdo mennä ja se on vissiin "pakko" mennä kaikkii jos menee yhteen. Luultavasti pähkäillään niin kauan että ei edes mahduta koko ryhmään niin turha varmaan ees miettiä [:D]
 
Sadepilvi: Leukkareista meitin neuvolatäti vaan puheli [:D] virallisempi nimitys taitaa olla leukosyytit ja ne on sitten ikäänkuin tulehdusarvoja. Olisi voinut viitata jonkin sortin pissitulehdukseen nuo kohollaan olevat arvot, muttakun mulla ei mitään muita oireita ole niin todennäköisesti kohollaan olevat arvot johtuu näistä helteistä..
 
Moi. Olen ihmetellyt tuota kun mulla on jo 25.8 kolmas ultra. eli eka oli 9+3, jossa katsoivat onko kiinittynyt oikein ym. ja toinen oli niskapoimu uä rv12 ja nyt olis rakenne uä joka lienee sitten viimeinen, mikäli kaikki menee hyvin. mutta ilmeisesti se on sitten ihan kunta kohtaista. :)
 
Moikka, mulle kans mainittin eka neuvolassa tosta sokerirasituskokeesta, että sellaiseen pitää mennä. Mulla se tulee iän puolesta (38v.). Eka lääkärikäynti on raskausviikolla 26. Tuntuu  tosiaan olevan tosi paljon paikkakuntakohtaisia eroja neuvola- ja ultrakäynneissä. Mulla oli eka neuvola 16.6., np ultra oli 6.7. ja rakenneultraan mennään 3.9. Toisesta neuvolakäynnistä sanottiin, että se on sitten rakenneultran jälkeen eli vasta syyskuun puolella! Taidanpa kuitenkin soittaa ens vkon alussa neuvolaan, josko pääsis käymään jo elokuun puolella kuuntelemassa sydänääniä. :) Ei millään malttais odottaa syyskuuhun asti.
 
Sadepilvi, kiitos kysymästä, lapset ottivat uutisen vastaan enimmäkseen positiivisesti. Oma lapseni (minulla siis yksi ja kumppanilla neljä tähän mennessä) oli aivan innoissaan, pussaili mahaa, tuuletteli ja mietti tuleeko hänestä hyväkin isoveli. Suloista :-) Nuorin sanoi: "eeeeei" :-) Muut miettivät mikä vauvan nimeksi.

Joo, rakenteita katseli kätilö noinkin tarkasti, sanoi että on hyvä näkyvyys ja on lisäksi tehnyt noita hommia aikas pitkään.

***

Huomaan että täällä on vertailtu eri kuntien käytäntöjä neuvolakäyntien ja muiden tutkimusten suhteen.... vaihtelevat kyllä tosi paljon. Niistä on olemassa sosiaali- ja terveysministeriön suositus, mutta vähemmistössä kunnista noudatetaan ihan suositusta, toki joissain tarjotaan enemmänkin.

Helsingissä on tiputettu pois toinen lääkärintarkastus ja tosiaan vasta h26 tienoilla on lääkärikäynti, ja sekin hyvin nopea rutiinitarkastus. Samoin on tiputettu pois keskiraskauden (toinen) neuvolakäynti, eli neuvolakäyntejä tarjotaan lähtökohtaisesti vain se ensimmäinen varhainen jossa tehdään ultra- ja laboratoriolähetteet ja kirjoitetaan äitiyskortti ja tiedot tietokoneelle, ja sen jälkeen vasta keskiraskauden (eli toisen) ultraäänen jälkeen varaillaan aikaa noin viikolle 22, jolloin saakin sitten jo kelatodistukset mukaan. Oma kokemukseni kyllä on, että monet terveydenhoitajat mielellään tarjoavat mahdollisuutta - jos vanhemmat yhtään haluavat - käydä noin viikon 16 tienoilla neuvolassa ylimääräisellä käynnillä. Niin itsekin tykkäisin tehdä jos olisin neuvolassa töissä, se on juuri hyvä vaihe jutella raskaudesta, odotuksista esim imetyksen suhteen, synnytyspeloista, elämäntilanteesta yleisellä tasolla ennenkuin pukkaa loppuraskauden täysi tohina päälle.

***

Sokerirasitustestiin lähetetään nykyisin tosiaan suurin osa ensisynnyttäjistä, vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset (ja pienikin ylipaino eli BMI 25 tai isompi on jo ylipainoa) joiden lähisuvussa ei ole sokeritautia, jätetään testaamatta - paitsi tietysti jos virtsaan ilmestyy sokeria, tai jos paino nousee raskauden aikana liikaa :-)

Se on kyllä inhottava testi tehdä!
 
Itsekin olen miettinyt tuota sokerasitustestiä, että miten selviän siitä kun tässä raskauden aikana on tuo oksennusrefleksi tullut todella herkäksi [:'(]
Jos olen oikein ymmärtäny niin pitää litkiä sitä sokerinestettä [X(]
 
Mä kävin just syksyllä työterveydessä sokerirasituksessa ja ei se juoma mun mielestä ollu yhtään pahaa, lähes tavallisen kolan makuista ja näköistä mutta olihan se paljon paksumpaa kuin limppari. Helposti meni silloin alas, mutta en tiiä tietysti miten maha reagoi tulevaan testiin... Ehdottomasti vaikeinta tulee olemaan se 10-12h syömättömyys, juomattomuus ennen sitä...kun se oli ikävää jo syksyllä ilman tätä "salamatkustajaa". Huh heikotusta!! [&o] 
 
Mulla oli tällä viikolla neuvola+ lääkäri.
Kohtu kasvanut normaalisti ja pikkuisen syke löytyi heti kun se lääkäri iski sen masiinan päälle :D Syke oli 145 :)

Hemoglobiini 119 ja neuvolatäti suositteli rautatabletteja joka toinen päivä, mutta en ole niitä vielä aloittanut koska mun mielestä ne on aika hankala ottaa. Mulla on tosi herkkä vatsa joten tuskin voin ottaa tyhjään vatsaan niitä, mut sit pitäis katsoa mitä syö ennen sitä raudan ottamista koska niin moni eri ruoka-aine heikentää sen imeytymistä. Kahvia tai teetä ei saa juoda 2 tuntiin ennen tai jälkeen raudan ottamisen, joten en voi ottaa sitä edes heti aamusta. Huoh.. pitää varmaan sit tehdä niin, että olen syömättä pari kolme tuntia ennen nukkumaan menoa ja otan sen silloin, kun en muutakaan vaihtoehtoa keksi :)

Niin juu ja paineet oli 107/88 eli vissiin ihan normaalit? Ei ainakaan neuvolatäti sanonut mitään, mutta äitini ihmetteli kun sen mielestä aika matala :/

Rakenneultra olis 26.8 ja seuraava neuvola 27.8 :)
 
PuLLuKKa*: Mitä rautaa syöt? Mulla noista ei tule mitään mahaoireita eikä tarvitse muuta varoa kuin ettei ihan ruuan kanssa ota. Apteekista kysyin neuvoa ja sanoin että moni on haukkunut sitä mitä suositellaan herkälle vatsalle niin en sitä halua, Farmaseutti kehui tätä sitten ja tyytyväinen olen.

Obsidan Fe++ 100mg siis kyseessä.
 
mulla on kans tuo sama obsidan fe++ 100mg, ja farmaseutti selitti mulle just noin mitä kirjoitinkin :D
 
No mulle sanoi että kun nyt suunnilleen kahden isomman aterian väliin ajoittaa niin parhaiten muistaa ja ei ole huolta mistään vatsaoireista. Eikä mulla ole tosiaan ollut mitään vaikka olen ottanut silloin kun muistan, ruokailun läheisyydestä riippumatta. [:D]
 
Mäki rupesin syömään tuota samaa rauta valmistetta ku hemot niin matalat ja mulle neukkutäti sano että kannattaa yötä vasten ottaa niin ei tuu niin helposti maha juttuja ku päivällä jos ottaisi ja silloin maha on ainakin aika tyhjillään.
 
Takaisin
Top