Ultra- ja neuvolahöpinät

Wii

Näppärä viestien naputtelija
Ois varmaan oma topic hyvä näille jutusteluille!?

Voi, minä kävin äsken ultrassa ja siellä se pikkuinen heilui ja huitoi. Sydän pompotti tasaiseen tahtiin. Kuinka hämmentävää olikaan nähdä. Ja Ihanaa ja tekee vihdoin odottamisesta odottamisen arvoista ja jotenkin todellista. Mieskin oli innoissaan. Tuntuu nyt jotenkin enemmän meidän yhteiseltä jutulta.

Syke oli 161/min ja pääperämitta 48,9 vkot 11+5 (menkkojen mukaan 11+2 eli ei muutettu laskettua aikaa). Niskaturvotus oli 1,2 eli sekin normaalin lukemissa. Kaksi kättä ja kaksi jalkaa. Ultraaja oli sitä mieltä, että kaikki näyttää normaalilta eli hyvältä.

Ultraaja oli muuten ihana. Selitti asiat positiivisella tavalla niin kuin tyhmälle. Eli selkeästi ja ymmärrettävästi. Ihanainen! (Oulun keskusneuvolassa Maikkulassa)

Pumpumpumpum!
 
Tekeekö ne kaikille ton niskaturvotus jutun vai vaan niille jotka otti sen seulonnan? Itsellä se ei ainakaan maininnut mitään niskaturvotuksista ja mittas vaan pään ympärys, pää-peppu ja koko pituuden.

Meilläkin heiluttiin hirveästi ja oli kiire sen koneen kanssa pysyä perässä. Se potki, nyrkkeili ja juttelikin siellä itsekseen [:D] Välillä se istuskeli siellä ja potki. (saatiin siitäkin hieno kuva missä pirpana istuu) Ja tädin mukaan persoonaa on jo nyt havaittavissa! No niinkai se sanoo kaikille, mutta oli se kyllä hienoa!

Meillä ajat oli yli 30min myöhässä et meinas alkaa jo ärsyttää ennenkuin päästiin sisälle, kun kaikki muut tuli ja meni ennen mua.. Mut se kyl sit unehtu samantien kun näki pirpanan. Mieskin yritti kauhean "coolina" olla penkissä mutta kovasti se tuhis ja kikatteli siinä [:D] Heti oikeastaan tän ultran jälkeen mies on ollut sillei täysillä mukana. Tätä ennen ollut vähän sillei jaajaa..niin nyt se sit itse halus toissapvä kattoo sen neuvoja dvd:n ja on ettiny mulle netistä raskaus ajan alusvaatteita et millasia niitten pitää olla kun tisseihin tullut jo hirmuset raskaus arvet niin mietin et niitä kantsii varmaan tukea aika hyvin et ei tuu ihan riiputissit [:)]
 
Meillä ultra oli tosi nopeasti ohi, oli oikea tehoyksikkö, kaikkeen meni aikaa ehkä noin 10-15 minuuttia. Vauveli oli heti sellaisessa asennossa, että lääkäri otti vaan mitat tsup, ei paljon muuta katseltu tai selitetty.
 
Esikoinen oli kova liikkumaan vatsassa (ja on vieläkin!), joten vähän huolestuin kun kaveri oli mielestäni hyvin paikoillaan, en nähnyt juuri liikkeitä eikä nähnyt mieskään. Vauva kellui tilavasti kohdussa töppöset ylöspäin. Kysyinkin asiaa, mutta lääkärin mukaan kaikki hyvin, sanoi että katosi sydänääniä mitatessakin pari kertaa alta (ja merkitsi neuvolakorttiin liikkeistä normaalit ++). En sitten tiedä, oliko kyseessä rauhallinen hetki vai onko luvassa rauhallinen lapsikin. Kunhan kaikki vaan olisi ok. Kertokaahan jos jollakin muullakin on ollut rauhallista ultrassa, kun enemmän kuulee kaikenlaisista kevätjuhlaliikkeistä. [;)]
 
Tosin pari päivää tästä olin jo tuntevinani tuttuja liikkeitä, esikoisesta ekat liikkeet tunsin vasta lähemmäs rv20.
 
 
 
 Wii, ihana kuulla! Minä menen sinne Maikkulaan parin tunnin päästä, toivottavasti sattuisi tuo sama ultraajahenkilö minullekin!! [:)] peukut pystyssä
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Meillä oli tänään kunnan tarjoama ensimmäinen ultraääni. LA pysyi ennallaan , eli nyt on rv 12+2. Niskaturvotusta oli toisella 2,8mm kun sallittu raja oli 2,4mm. Tällä viikolla mennään jatkotutkimuksiin...
 
Onnen päivä! [:)][:)] Ultrassa näkyi vauva oikeassa paikassa, siellä pyöriskeli kyljeltä toiselle ja heilutteli käsiä ja jalkoja. Sikiö oli hitusen pienempi kuin ennalta arvioitu, eli LA siirtyi viidellä päivällä eteenpäin, on nyt 11.1.2011 eli tänään onkin vasta rv 12+6. (Eli minun omat tuntemukset hedelmöityksen ajankohdasta oli lähempänä oikeaa.) Pää-perämitta oli 65,6 mm, sykettä 143 bpm. Niskaturvotusta oli 1,4 mm eli vähän vähemmän kuin keskimääräinen. Kylläpä tuli helpotus ja PALJON konkreettisemmaksi koko asia! [:)] Saatiin pari oikein hyvää kuvaakin mukaan.
Ja sattui vielä aivan ihana ultraajatäti, olikohan peräti sama kuin wiillä [:D]

Iisa jospa sielllä sun masussa oli vaan lepohetki menossa, ei varmaan ole mitään huolen aihetta, kun lääkärikin oli sitä mieltä [:)]

basura, meille se täti sanoi että vaikka ei osallistuta seerumiseulontaan, se mittaa silti niskaturvotuksen, koska se voi ilmeisesti kertoa myös muusta kuin kromosomipoikkeavuudesta. Ja meiltä ei päänympärystä mitattu, hö. Hienoa että teilläkin oli eläväinen persoona jo havaittavissa! [:D]

Niin ja Saara85, tsemppiä kovasti että jatkotutkimuksissa ei löydy mitään ongelmaa! Aika lähellähän tuo on ollut sitä rajaa.
 
Heipsan
Kuntahan saa itse päättää, kuinka monta ultraääntä odottajalle kustantaa. Mulla oli ykkösen kanssa yksi (rakenne), mutta parissa vuodessa edistystä on tullut niin, että saa sekä np- että rakenneultran. Mun mielestä tässä välissä on tullut valtakunnallinen suositus tuosta kahdesta ultrasta ja ainakin meidän kunta on siihen lähtenyt mukaan.
 
Saara85: ei kannata huolestua tuosta niskaturvotuksesta. (helppohan mun on täältä sanoa) Aika monessa tapauksesta olen kuullut, että viitearvot ovat ylittyneet, mutta lapsi on kuitenkin syntynyt terveenä. Ja toisin päinkin voi käydä, valitettavasti.
 
Mulle kätilö sanoi tuossa ultrassa, että vilkkaita kavereita, joskin toista jouduttiin vähän herättelemään, että kääntyi mittauksen kannalta parempaan asentoon. Niin sanottiin ykkösestäkin, mutta ei hänestä mitään YLTIÖvilkasta tullut. Ihan tavallisen vilkas[;)]
 
Seuraava ultra onkin sitten sairaalassa. Ymmärsin niin, että monikkoraskauden rakenneultra tehdään äitiyspolilla, muuten se tehdään neuvolassa tai mistä kunta palvelun ostaakaan.
 
Minä päätin jättää lapsivesipunktion väliin, kun tuolla ultrassa kaikki näytti hyvältä. Ikäni puolestahan olisin päässyt suoraa punktioon. Mua vähän pelottaa se keskenmenon riski, joskin se on hyvin marginaalinen, mutta jollekinhan se aina tapahtuu[:(]
 
Meillä on huomenna neuvolalääkäri, joskin pidän sitä aivan joutavanpäiväisenä käyntinä. Olisihan se kätilö viime viikolla maininnut, jos olisi jotakin epätavallista havaittavissa. Ja neuvolassa on joku kandinplanttu (anteeksi, jos se olet juuri Sinä, lukijani), joka ei tiedä asioista juuri mitään. Juu, en suhtaudu täysin avoimin mielin tähän neuvolapalveluun, vaikka tiedän, että se on Suomessa hyvä ja neuvolan kautta moniin poikkeustilanteisiin pystytään reagoimaan nopeasti... Muuta oikeasti, mitä hyötyä on sisätutkimuksesta 3kk kohdalla, kun ultrassa nähdään jopa vauvan munuaisaltaat [8|]
 
Heippa taas:)

Olen kanssa ymmärtänyt ja kuullut, että noin puolet turvotuksista on ns. vääriä hälytyksiä. Toki ainahan se nostaa huolen pintaan ja on se 50% mahdollisuus siihen,että just meidän kohdalle saattuu se kehityshäiriö. Toisella kaksosista ei ollut turvotusta kuin 1,3mm mikä on normaali. Nyt vaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta,muutahan ei voi... Toivottuja lapsia ovat molemmat kävi miten kävi..
 
Minua rupesi kummastuttamaan asia, kun ne merkki noita plussia sydänäänistä ja liikkuvuudesta. Niin sydänäänistä tuli vaan yksi plussa ja liikkuvuudesta kaksi. Mutta eikai sitä huolestumaan pidä ruveta. Olis se kätilö ultran yhteydessä sanonut jotain jos olis tarvetta huoleen.
Onko teille merkitty mitä?
 
Käsittääkseni sydänäänet merkataan vain +/-, mutta sikiön liikkeet yhdellä  tai kahdella plussalla riippuen sen hetkisestä vireystilasta. Eli ihan normaalisti ovat asiat Bofink.
 
Minullekkaan ei kyllä merkitty niistä mitään... vaikka molemmat liikkuivat ja sydämet löivät. Onko taas käytännöt eri paikkakunnilla erilaiset?
 
Ilmeisesti käytännöt vaihtelee, mullakaan ei merkitty mitään plussia saati miinuksia korttiin. Kait se liikuskeli kuitenki "normaalisti".

Toinen neuvolakäynti takana, kaik ok. Ja mikä mua ihmetytti (tai enemmänkin ilahdutti), paino ei ollu noussut yhtään viime käynnistä :O Kait se oksentelu sitten jotain selittää :) Nyt toisella kolmanneksella sitten paino saa alkaakin pikkuhiljaa nousta. Ensimmäistä kertaa elämässäni painonnousu on sallittua [:)] Hemppa edelleen hyvä 138. Verenpaine oli vähän noussut mutta en ehkä istunut tarpeeksi kauan ennen mittausta. Pitää kuulemma mittailla kotonakin joskus omalla mittarilla, että näyttääkö nousevan.

Neuvolalääkärissä kävin myös, kuunteli sydänäänet ja teki sisätutkimuksen, kaik ok. Ensin ei vaan meinannu löytää sydänääniä, ja heti kävi mielessä että onko menny jokin vikaan, vaikka vasta justiin maanantaina ultrassa käytiin [8|] Mutta kaikki onneksi kunnossa ja vauvan sydän pompotti sykkeellä n. 150.
 
Täällä myös tämän päivän neuvola takana [:)]
 
Hb oli noussut 115 -> 121 ja sydämen äänet löydettiin sitten kovan työn jälkeen ja mittariin saatiin täälläkin 150 [:D]
Lääkäri tuumi, että vaikka kohtu joka on taaksepäin kalleellaan korjaantukin, niin oli saanut sen niin hyvin siihen käteensä, niin taisi silti lumpsahtaa takaisin, kun oli niin vaimeat. Tai sitten  pikkuinen on vain ujo, niin ja pikkuinen ;)
 
Tästä sitten jatketaan normaalia elämää, kunnes pikkuinen tekee itsensä hyvinkin tietoiseksi... kaikille :)
 
Ultra takana täälläkin, pää-perämitta 63,4 ja syke 154. Kova temmeltämään oli meidän pikkukaveri. [:)]

Ja meidänkin ultraaja Maikkulassa oli aivan ihana, kertoi koko ajan tosi tarkasti mitä näkyy jne... Joko siellä on kaikki ihania tai sitten meille on kaikille sattunut sama ;)
 
Jokos täällä olisi lisää ihmisiä käynyt np-ultrissa? Laittakee kuulumisia! [:)]

Tuli muuten mieleen jo toi rakenneultra. Sihen toki vielä monta monituista viikkoa, mutta meille tuli vähän yllätyksenä että sen ajankohdan sai np-ultrassa "valita" itse:
Ultraaja sanoi että rakenneultralle on kaksi vaihtoehtoa, joko rv 18+0 - 21+6 (mieluummin tuolla loppupäässä) TAI sitten vasta viikon 24 tienoilla. Miksi näin? tietääkö joku??! Vai onko tässä joku paikkakuntakohtainen juttu taas?... Miksi tuossa tuo pari viikon tauko on?

Me valittiin siinä summassa se aikaisempi, 21+6 tienoille tuleva ultraus. Pääseepähän vähän aikaisemmin näkemään pikkuisen taas [:)] Jotain se täti selitti, että rv 24 ultrassa jos tulee ilmi isoja vikoja, raskaudenkeskeytyksiä ei missään nimessä enää saa tehdä, mutta rakenteen näkee paremmin kuin aikaisemmassa. Minä en siinä vaiheessa ymmärtänytt puoliakaan mitä se selitti.
 
Sadepilvi: Ei se meille mitään semmosta höpissy, outoa vaikka sama paikka. Meillä on rakenneultra 21+1. 
 
Aijaa. Meillä on rakenne ultra 20+1 viikolla. Siellä nt-ultrassa ku se rakenne ultra varattiin niin sano että sille viikolle mieluiten laittaisi niin saa näkyviin kaikki mitä tarvii.
Niin sitä seuraavaksi ootellaan [:)]
 
jooh.. viime torstaina sitten oli se odotettu np-ultra.. neuvolalaskujen mukaan piti olla 12 + 2.. pääperä mitta oli 6,5 senttiä suunnilleen niin viikot olisikin sitten 12 + 6 olleet, muttei laskettuun aikaan kajottu.. niskaturvotusta oli 1,1 mm ja sykekin oli ookoo.. Tämä meidän masuasukki köllötteli vain seljällään eikä juurikaan liikkunut, mutta ultraavan lääkärin mukaan kaikki oli silti ookoo.. ja ultraus tehtiin vattan päältä ja näkyi hyvin, jos ei olisi näkynyt oltaisiin sitten ultrattu sisäkautta..

Jälkikäteen sitten olikin hieman huolia, mutta niistä kertoilin jo tuolla heinäkuun keskusteluissa..
 
Sadepilvi ainakin mitä itse ymmärsin neuvolatädin höpinöistä, niin jos tuolloin viim. 21+6 huomattaisiin joku rakenteellinen vika,
niin voitaisiin vielä suorittaa raskauden keskeytys. Mutta tyhmää, jos se ei selittänyt paremmin, että mitä kaikkea lisäfaktaa voitaisiin saada rv 24. Entä jos menisikin rv 24 ja huomattaisiin, että raajat eivät ole kehittyneet.

Kyllä ainakin itse otan rakenneultran vielä silloin, kun raskaudenkeskeytys on mahdollinen. Jos huomattaisiin jokin vakava poikkeavuus....

Mutta en ymmärrä mikä tuo tauko on :S enkä kyllä juuri muutenkaan :D Joten olipas tästä vastauksesta apua...
 
Takaisin
Top