Ultra- ja neuvolahöpinät

Äh, miks minä en saa vaan käydä sillä omalla ihanalla neuvolantätillä?? Tääkin oli ihan mukava, mutta vähän turhan lässyttävä... Sitte oli harjottelija mukana ja jotenkin oli vaivautunut olo koko ajan, täti koitti vetää rennosti ja huumorilla mutta oli vähän kankeeta...

Sitte se harjottelija tietty teki kokeilut jne... Ihmetteli pinkeetä mahaa ja hädin tuskin uskalsi koskee, osas sentään sf-mitan mitata toisin kuin viimeisin lääkäri joka ei saanut oikeaa mittaa. Väärältä puolelta koitti saada sykettä kuuluviin, mun piti sanoo että se varmaan tolta toiselta laidalta paremmin kuuluu kun on siellä koko vauva ja sitte se täti tuli kokeilee ja totesi näin olevan. Jotenkin "kaukaa" ne sai sykkeet otettua, eri kohdasta ne kuunteli kuin oma täti ja tää oli nyt sitä mieltä että istukka on just siinä eessä niin sen takia ei meinaa löytää oikeeta kuuntelukohtaa. No juu sillä puolen se istukka on mutta jännä ettei sillä omalla tätillä oo ollu mitään vaikeuksia löytää vauvaa ;D

Kysyi että onko poika tulossa (syke 136 nyt) ja sanoin että ei pitäis mutta varmaksihan tuon näkee kun on ulkona. Mainitsin rakenneultran tehneen lääkärin vastahakoisuudesta kertoa sukupuolta niin tää arvas heti kenestä on kyse vaikka olikin ihmeissään että miks se ei haluis sanoa jos vanhemmat haluaa tietää. Sanoi kyseistä lääkäriä "Kuivakkaaksi"
emoticon

Ens maanantaina olis seuraava, ja taas pitäis tälle parivaljakolle mennä joten PIENI VIENO TOIVE RAKAS VAUVELI; VOISITKO TULLA MAAILMAAN ENNEN SITÄ?? ♥
 
Tämän raskauden viimeinen neuvolakäynti takana. Harmi vaan, kun paikalla oli sijainen, joka ei tietenkään tuntenut mun historiaa mitenkään. Tässä vaiheessa olisin kovasti kaivannut sympatiaa siltä omalta neukkutädiltä.

Vauva on tosiaan vaihtanut kyljeltä toiselle kuten epäilin. Tosin tää sijainen epäili vauvan kääntyneen perätilaan ja paineli todella kovaa löytääkseen pään. Ei uskonut, kun sanoin sen olevan jo niin alhaalla, että vaikea sitä on sormin sieltä enää löytää. Nyt on sitten tuo häpyliitos hirvittävän kipeä.

Saatiin myös ohjeet yliaikakontrollin varaamiseen, mutta toivottavasti ei tarttis sinne mennä vaan vauva päättäis syntyä ennen sitä.
 
Taas yksi neuvolakäynti takana. Ei niin hyviä uutisia tällä kertaa. Verenpaine oli noussu reippaasti viime kerrasta ja oli 135/97, viimeksi kuitenkin 119/91. Painoa oli tullut viikossa lähes 1,5 kiloa, ei sitä kyllä mun syömisellä saa aikaiseksi.. Pissa sentään vielä puhdas. SF-mitta meni ihan hiukan yli käyrän. Nauvolalääkäri oli todennut viimeisessä tarkistuksessa että on tulossa isohko vauva joten neuvolatäti päätti laittaa lähetteen äippäpolille.. Nyt sitten vaan odotellaan haluaako ne nähdä mut siellä.
Sainpas kuulla senkin, että jos nyt sattuisi menee vedet kun vauva ei ole vielä kiinnittynyt, niin pitäisi mennä makuulle ja mennä myös makuulla laitokselle eli lanssikyyti. Tieto lisää tuskaa..
Varattiin mulle loput ajat neuvolaan, viimeinen aika olisi 3.2. Siitä sitten vaan äippäpolille seuraavan kerran jos tarttee. Toivottavasti ei tarttis odottaa sinne asti. Alkaisin olee jo aika valmis jakautumaan, niin kuin hyvin moni muukin. emoticon
 
Täälläkin viimoinen neuvolakäynti takana, ainakin neuvolantädin mielestä. Ensi vkolla kun on ultra, jossa tarkistetaan vielä se koko, niin ei siks antanut aikaa ens vkolla ja on ihan varma että ne käynnistää sit sillon. Ihmettelen kyllä sitä et miks hää on nii varma että käynnistävät, kun näillä näkymin ja ennustein syntymäpainoarvio liikku siinä 4-4.5kg paikkeilla, niin eihän se kuitenkaan mikään jättiläinen vielä ole emoticon
Itse en viitsi uskoa sitä että käynnistävät, koska sitten vaan harmittaa kun passittavat kotiin.
Mutta suosiolla taidan vaihtaa vaavin kotiutumisvaatteet kooksi 56... Isäntä muuten ollut syntyessään 4250g ja 57cm, että eipä ihme jos tämäkin isohko on. Vaikka esikoinen oli ihan normimitoissa syntyessään, 3590g ja 54cm.
 
Mustikki kirjoitti:

Sainpas kuulla senkin, että jos nyt sattuisi menee vedet kun vauva ei ole vielä kiinnittynyt, niin pitäisi mennä makuulle ja mennä myös makuulla laitokselle eli lanssikyyti. Tieto lisää tuskaa..

Ei mullakaan vauva ole vielä mitenkään kiinnittynyt, mutta just tänään neuvolassa sanoi että jos vedet menee niin ei mitään kiirettä vaan rauhassa voi tehdä lähtöä laitokselle. Mutta johtuiskohan sitten siitä että mulla on viikot vähän pidemmällä, sulla ei vielä ole 37 täynnä? Eli sulla ei varmaan ole vielä laskeutunutkaan alemmas? Ajattelin vaan että ei kait se pelkästään tosta kiinnittymättömyydestä voi johtua, kun ei vauvat välttämättä edes kiinnity ennen synnytystä (täti just tänään niin sanoi).
 
Ei mulle sanottu mitään niistä viikoista.. Jos pikkuinen on ylhäällä niin on vaarana että napanuora luiskahtaa synnytyskanavaan ja siksi pitäisi mennä makuuasennossa.
Ohjeita tuntuu olevan yhtä paljon kun on neuvolatätejäkin. Varmimman vastauksen saa tilanteeseen varmasti kun soittaa sairaalaan.
 
Kyllä on näin että jos vauvan pää ei ole kiinnittynyt ( tavallaan tulppana ) niin silloin on vaara että napanuora luiskahtaa ulos ja sitten pää painaa napanuoran puristuksiin ja näin ollen ei välttämättä napanuoran kautta kulje tarvittava.

Eli kannattaa silloin pysytellä makuu asennossa ja mennä ambulanssilla sairaalaan ja kuulemma vielä vaatia kuskeja siirtämään eikä suostua ite kävelemään. Näin meille ainakin sanottiin tutustumiskäynnillä laitoksella sekä neuvolassa sama ohje. Tämä toki tarkoittaa jos vedet menee kunnolla eli ei mitään tiputtelua!

Jos ei selvästi ultrassa tai lääkäri tätä kiinnittymistä todennut niin on melko vaikeaa tietää käsi tuntumalla että onko kiinnittynyt, voi olla laskeutunut mutta ei kiinnittynyt. Mullakin viime lääkärikäynnillä sanottiin että on melkein kinnittynyt mutta silti kyydillä sairaalaan jos nyt menis vedet kokonaan. Sai pikkaisen pään vielä nousemaan kun oikein kunnolla kaivoi sisätutkimuksessa!!
 
Jahas, eli koska mullaki vielä vauvan pää "heilui", niin jos vedet hulahtais --> ehkä olisikin ambulanssikyydin paikka? Meilleki valmennuksessa sanottiin että aikaisilla viikoilla kun vauva on vielä korkealla niin on se vaara napanuoran luiskahtamisesta. Aattelin että se riski olis nyt jo ohi, mutta ehkei sitten olekaan vielä. No, jos näin käy eli vedet tulis niin varmaan soitan kuitenkin ekka sinne synnärille ja kysyn ohjeita.
 
Tossa valmennuksessa saadussa ohjeessa (Milloin sairaalaan) on että lapsiveden mentyä aina makuuasennossa. Ymmärtäisin että jos menee hulahtamalla niin silloin makuuasennossa, tiputtelun takia ei. Mutta kyllä minä ainakin soitan ensin synnärille oli tilanne mikä tahansa. :)

edit:
Ja meillä täällä Oulussa saadaan aika arvaamalla mennä tää loppuaika kun ei ole kuin hoitajalla käyntejä... Eli kiinnittymisestä ei osaa sanoa
 
kait.. ehkä...

emoticon  (vitsit sikseen) (kuinkahan kauan jaksan repiä humoria tuosta minun synnytystapa-arviosta, jossa ei siis puhuttu halaistua sanaa synnytyksestä ja lääkäri kysyi minulta, että miten päin vauva on?)

Minulla on nyt tosissaan alkanut huolettamaan, että miten tilava lantio on sisältä jne. Lääkäriltä en siis näihin vastausta saanu. Verenpaineet on onneksi ihan toista luokkaa kotona rauhassa mitatessa, aivan samoissa lukemissa kuin ennen raskauttakin.
 
Mä kävin eilen hakemassa itelleni raskausmyrkytysdiagnoosin OYS:sta. Sen verran lievä tapaus tässä vaiheessa, etteivät ottaneet osastolle eivätkä käynnistäneet. Lääkäri epäili kuitenkin, että ens viikon lopulla päästään käynnistelemään, HUI!!!

Soitin siis neukkulaan, kun verenpaineet ollu koholla jo viikon verran eikä meinannu ollenkaan eilen laskea. Pyysivät sitten käymään ja suoraan päivystykseen, kun painoa (nesteitä) tullut kahdessa päivässä 2kg!! Arvatkaa että on hieman turvonnut olo.. Nyt taas huomenna neuvolaan seurantaan ja katsellaan tilannetta.

Ahdistaa ihan hitsisti tämä epätietoisuus ja huoli, ei niinkään käynnistykset sun muut. Tuntuu että neuvolasta lähettävät eteenpäin aika helposti ja sitten sairaalan päässä kätilöt on ihan v********neita että siellä ramppaa. Lääkäri oli onneksi aivan mahtava! Tekisivätpä ne päätökset mun puolesta.. huoh.. Ja jos ei muuta reissulta saanut niin ainakin synnytyssali on nyt nähty, eipä jännitä enää niin paljoa!
 
Toi wiin lääkäri kuulostaa kyllä tosi upeelta :DD
Pinkukselle tullut 2kg kahessa päivässä! Voin kuvitella et on hiukan pallokalafiilis! huhuh..

Munkin pitäis huomenna mennä taas sinne neuvolaan. Ei kiinnosta pätkääkään. Tuu jo vauva!
 
Oi Pinkus, koita jaksaa! Luota siihen että olis ne ottaneet osastolle jos olis aihetta suurempaan huoleen. Hitsi meillä muilla tulee nyt paineita että ehitään ainakin samaan aikaan sinne sairaalaan, vaikka olen kyllä edelleenkin vahvasti sitä mieltä että sinä olet se eka ;)
 
Pinkus, mitä kaikkia raskausmyrkytysoireita sulla on? Mua vähän pelottaa että onko mullekin tulossa. Verenpaine noussu viikossa paljon, painoakin tullut ihan kivasti turvotuksen myötä.. Pissa vaan on puhdas. Odotellaan tässä nyt vielä tuleeko niitä päänsärkyjä ja jotain muuta kivaa.
 
Mustikki; Paineet noussu hiljalleen ja kun kotona oon seurannu, niin yleensä tasottuneet jonkinverran iltapäivää kohti. Nyt kuitenkin koko ajan alapaine pyörii 90 hujakoilla läpi päivän. Painonnousu on ollu kans aika rajua (n.1kg-1,5kg/vko) jo pidemmän aikaa, eikä kyllä mun mielestä selity ihan täysin syömisilläkään. Virtsa mullakin ollu puhdas viime viikkoon saakka, minkä jälkeen nyt koko ajan 1+. Eli melko lievä ilmeisesti vielä, mutta lääkäri sanoi, että "kovasti se tautia tekee" ja epäili tosiaan että menee huonompaan suuntaan nopeastikin ja joutuu käynnistämään sen takia. Poitsu kuitenkin isokokoinen, joten sitä ei onneksi tarvitse huolehtia! Jos yhtään epäilyttää niin ota puheeksi neuvolassa, en minäkään osannu arvata että tilanne nyt ihan tällanen kuitenkaan olis. Tää jatkuva itsenäinen seurailu on vaan tosi syvältä, kun ei oikein tiedä mistä risauksista ottaa yhteyttä ja toisaalta minä taas varmaan oon antanu tilanteen edetä liian pitkälle.. Mulla ei kanskaan mitään päänsärkyjä, näköhäiriöitä eikä vatsakipuja ole ollut, sen vuoksi kai pääsikin vähän yllättämään kun ei ole oireillut kuitenkaan pahemmin.
 
Pinkus, neuvolasta kyllä laitettiin lähete menemään äippäpolille ja nyt vaan tosiaan odotellaan haluaako ne nähdä mua siellä. Mulle lääkäri totesi että on isohko vauva tulossa ja ollaan menty koko aika yläkäyrillä SF-mitan kanssa.
Suoraan sanoen en kyllä kaipaisi tähän loppuun enää mitään lisäongelmia kun tässä on jo kaikkea ollut muutenkin. Mutta eihän tässä nyt ei auta varmaan muu kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta.
 
Mustikki ja Pinkus: Mulla on omakohtaista kokemusta lievästä raskausmyrkytyksestä, jollanen mulla on ollut kahdessa aikaisemmassa raskaudessa. Mulla verenpaine nousi aivan loppuraskaudessa tasolle 100/150, valkuainen oli kahdella plussalla ja turvotustakin oli reilusti. Mitään muita oireita ei ollut, eikä tautini siitä pahentunut. Pari viikkoa tilannetta seurattiin tiiviisti neuvolassa ja äippäpolillla ja lopulta synnytys käynnistettiin viikolla 41+.

Yksilöitähän me kaikki ollaan, mutta tilanne ei välttämättä kehity pahemmaksi, vaan voi pysyä lievänäkin. Tietty omaa oloa kannattaa kuulostella tarkasti ja jos tulee lisäoireita (esim. päänsärkyä, näköhäiriöitä, ylävatsakipua) niin sitten herkästi yhteyttä neuvolaan tai suoraan äippäpolille / synnärille.

Itsekin täällä jännittelen miten tilanne tällä kertaa kehittyy. Verenpaineet mulla nousi tässä raskaudessa jo puolivälin jälkeen. Pieni tukilääkitys kohonneeseen verenpaineeseen on ollut jo 1,5 kk ja tilanne on pysynyt sen ansiosta aisoissa.

Tsemppiä! emoticon
 
Neuvolassa käyty tälle aamua ja Painoa on tullut n.1,5 kiloa viikko+ että pissassa valkuainen 3+ ja nilkat ja sormet turvoksissa. verenpaine oli 87/ 129. Meinas että jos tulee pää särkyä nii ollla yhteydessä kun on vähän raskausmyrkytyksen oireet noi. Nyt (varmaan luulotautisena) tuntuu että olis vähän pää kipeä mutta ei paljon.
Hemppa oli 96 ja antoi mulle neuvolasta jonku rauta kuurin :) ei tarvi itte ostaa.
sf oli 33 eli sama kuin 3 viikkoa sitten ja vauva edelleen perätilassa, mihinpä se sieltä kääntyis :)
Että semmosta tällä kertaa :)
 
Tääkin kävi neuvolassa. (vaihteeks eri täti..huoh..) eipä muuta ihmeellistä ku ne verenpaineet oli 145/94 mut lähtö tilanne ollu joku 129/82 niin ei hälyttävää nousua. Loppu raskaus nostaa ja painoo kuitenkin tullu sen verta kiitettävästi että ei ihme jos vähän paineet koholla. Pissat kuitenkin ollu puhtaita. Vielä pitäis maanantaina yks aika varata (tylsää ku kotona ois verenpainemittari, puntari ja pissatikut niin miks pitää taaaas raahautua sinne..) ja sit sunnuntaina 16.1. sit sinne yliaikaistarkastukseen ilman ajanvarausta. Et sillei..niin ja siis tää kaikki jos ei vauva oo syntyny sitä ennen. Mutta ehkä taidan vaan suosiolla asennoitua siihen että molempiin mennään. Ei jaksa enää miettiä. *angst angst*
 
Takaisin
Top