Ultra- ja neuvolahöpinät

Nyt iski täällä loppuajan paniikki!!
Oltiin siellä kokoarviossa tänään ja tämänhetkinen arvio on jo 3,5kg... emoticon  Mites iso siitä sitten ehtiikään vielä kasvamaan????
Mutta se lääkäri sanoi kyllä että tämä on yläkanttiin arvio, mitä sellaista sitten edes sanoo?? Kun nyt saa sitten panikoida... emoticon
Laskettuaika on siis 15.1, ja seuraava käynti äippäpolille 14.1, katsotaan minkä kokoiselta sitten näyttää...
Eniten ehkä harmittaa se että jos menee niin isoksi että joudutaan leikkaamaan, en haluaisi.
Teki se myös sisätutkimuksen, kohdunsuu kiinni ja kaulaa 3cm. Eli ei muutoksia siellä.


 
Tulipa tänän käytyä viimeisen kerran neuvolalääkärillä. Toukka käyttää hyödykseen kaiken tilan mitä on. Lääkäri vähän epäileekin että syntymäpaino alkaa ennemmin nelosella kuin kolmosella. Kaverilla ei kuitenkaan tunnu olevan vielä mitään kiirettä kun majailee vielä niin ylhäällä (ja tekee mun olon hyvin epämukavaksi). Nyt vaan toivotaan että tulisi oma-aloitteisesti ulos. Itsehän viihdyin äidin yksiössä niin hyvin että synnytys piti käynnistää ja oma painoni oli 4200g. Meidän pieni siis taitaa jatkaa äidin viitottamalla tiellä. emoticon
Kohdunsuun tilanne oli ihan sama kuin ennekin eli ei mitään muutoksia, kaikki siis hyvin. Liitoskipuihin voisi kokeilla panadolia vaikka ei se välttämättä mitään autakaan. Onneksi ne kivut taas paheni viime yön aikana. Liikkuminen on tänään ollut vähän sellaista vaappumista jo ja hyvin rauhallinen tahti.
Ensi viikolla sitten neuvolassa käynti.
 
Itellä oli maanantaina viimenen neuvola ennen laskettua aikaa. Viikot silloin 38+1.
Kaikki oli hyvin. Paineet ja hemot hyvät. Pikkuinen kasvaa kauniisti keskikäyrällä ja sydän pamppas samaan malliin.
Synnytystapa arvioo ei ole. Ilmeisesti siksi kun kaikki on mallillaan eikä oo ollut ihmeitä, kun vauvaki keskikäyrillä.
Yksi aika varattiin lasketun jälkeen jos menee yli, mutta sano että jos käyt synnyttää välissä niin peru aika ja varataan uus lastenneuvola aika. Ja toivotti hyvää synnytystä.
Ja itellä noi neuvolat olleet 2 viikon välein näin loppuajastakin.
Säästävät...
 
Katrikerttu oletko sanonut neuvvolassa / äippäpölilla että tahtoisit ehdottomasti synnyttää alakautta mutta pelottaa jos kasvaa liian isoksi?!
Mulla oli vkolla 34 äippäpolille aika kokokontrolliin koska halusin tietää sen hetkisen painon ja mahdollisen syntymäpainon. koska haluan ehdottomasti alatie synnytyksen mutta en halua synnyttää isoa vauvaa.
Silloin vauvan painoarvio oli 2.2kg ja jos loppuun menee niin arvio olisi n.3,5kg mutta mulle varattiin uusi kontrolli vkolle 38 ja silloin katotaan uudestaan ja arvioidaan synnytystapa. jos silloin on isokokoinen n iin käynnistetään viikolla 39.

Melko isolta vaikuttaa lopputulos sinulla jos loppuun menee emoticon
 
nukka en ole mitään vielä neuvolassa puhellut, ens keskiviikkona on aika, joten otan asian silloin puheeksi. Olen nyt tuudittautunut siihen uskoon että se arvio oli sen 500g yläkanttiin, rauhoittaa hieman mieltä emoticon Mutta harmittais kyllä jos tuolloin 14pvä todettais olevan jo niin iso että täytyy leikata. Mielummin tosiaan alakautta, niin olisi sitten paremmassa kunnossakin itse kun mitä leikkauksen jälkeen.
 
tänään käyty neuvolassa tarkistuttamassa valkuaisaineet pissistä kun eilen ja viime yönä kärsin 12h päänsärystä, joka kyllä jatkui vielä aamulla, onneksi helpotti... liekkö joulu stressiä vai mitä... paineet kuitenki ok. ja pissikin puhdas.. vauvalla rauhalliset sydän äänet ja nukkumassa hän oli kun äitin kanssa viimeyön valvoi, toivottavasti vauvalla ei koskenut päähän vaikka mulla koski... :D

toivotaan että kaikilla sujuu joulu rauhallisesti ettei tarttee lähteä mihinkään vaivojen vuoksi hötkyämään!!!
 
jees.. minä taas neuvolassa... kinkun syönnistä ei ollut tullut painoa lisää kuin 200g... torstaina mitattiin viimeksi... paineet oli hyvät ja sf, mitta 35cm. nyt oli sijais neukkutätönen ja sanoi ettei ole mukamas laskeutunut vielä eikä pää ole kiinnittynyt vaikka lääkäri sanoi toisin... vauvan sydän äänet olivat rauhalliset 120-140 välillä... jokseenki alkoi huolettamaan kun niin vaimeat olivat kuin muillakerroilla kuulunut niin hyvästi.. mutta luotan että tietäävät ja ettei vauvalla ole hätää.. todella on muksu kyllä rauhoittunut,... taas ei ole kovinkaan kovasti potkiskellut, mutta eilen ravitteli koko illan ihan kunnolla..

3 pv olis vielä lääkäri aika kasvukontrolli ja sille viikolle ei varattu neuvola aikaa... pitänee se vielä käydä varmistamassa ensi viikolla koska paineita, ja punnituksia ei mitäta äippä polilla...

niin.. pississä oli ketoaineet kohollaan.. muuten ok... jospa ei mitää olis... niin selvitinkin tuossa mitä ketoaineet pissassa meinaa.. mutten kyllä ymmärtänyt liittyivätkö ne liian matalaan sokeriin vai liian korkeaan, koska siellä oli puhetta insuliinin lisäämisestä.. ja korkea sokeri ei voinut olla, koska en ollut syönyt kuin omenan juuri ennen neuvolaan menoa??? 
 
Neuvolassa piipahdettu, kaikki kunnossa :) Painoa olin viikon jouluherkuilla onnistunut kerryttämään melkein 1,5 kg lisää viime viikosta mutta kaiken kaikkiaan on nyt alusta tullut 13 kg joten ei paha :) (mulla on sen verran tehokas aineenvaihdunta että tommoiset parin kilon heittelyt päivässä-parissa on ihan normaalia, ens viikolla voin painaa taas saman kuin viime viikolla ;D)
 
Lääkärineuvola takana, paineet oli vähän nousussa mutta kotona saan mitattua alhaisemmat eli ei huolta. sf-mitta oli 35 ja mennään edelleen yläkäyrällä. paino oli pudonnut viime kerrasta 0,7kg eli nyt ollaan lähdöstä noustu vain 1,5kg
Vauva on laskeutunut ja lääkäri sanoikin ekana että on kiinnittynyt mutta sai sitten hetken ronkittua pään pikkaisen liikkumaan mutta ei kuulemma mene kauan että on täysin kiinnittynyt!!
Sykkeet oli 145 ja nyt kuulemma loppua kohti kuuluukin madaltua sykkeet kun tilaa ei ole enään niin liikkua.
Kohtu oli pehmentynyt ja lyhentynyt 2cm.
Nyt vaan innolla jumppailemaan kaikessa muodossa niin alkaa tapahtumaaan. Laitoikin joulukuun jutteluihin että saatiin lääkärinmääräyksestä suositus seksiin emoticon auttanee kuulemma tutkitusti synnytyksen vaudittamista!! Olis vielä pitänyt reseptille se pyytää emoticon
 
lucky: ketoaineet virtsassa voi viitata minun mielestä korkeaan verensokeriin. Mutta, mulla ne oli viimeks pissassa plussalla ja neuvolassa arveltiin että saattaa johtua myös elimistön kuivumisesta. (eli olin kai niukasti juonut sinä aamuna ennen neuvolaa). Ja tämä vahvistui jouluna kun Oysissä tän mun mahatautiepisodin vuoksi virtsanäytteessä ketoaineet oli kolmella plussalla. Sokeria ei ollu yhtään missään, mutta siis ketoaineet viittasivat kehon kuivumiseen.
 
Mulla on kerran tullut virtsatietulehduksen jälkeen elimistön kuivuminen, todettiin juurikin noiden ketoaineiden perusteella. Eli muista juoda paljon :)
 
ok. no voisi selittää, kun en ollut tosiaan juonut mitään edellisillan jälkeen ja omenassa nt ei varmaan tarpeeksi nestettä ole...  pitääpä juoda enemmän... vaikka vettä ihan :)
 
Tänään taas neuvola. (Tuntuu että jatkuvasti siellä nykyään pitää juosta, kun on viikottain.) Kaikki ok, paitsi verenpaine oli taas kohonnut ja tuli käsky mittailla kotona. Mutta näillä viikoilla sillä ei enää hirveästi ole merkitystä, kun synnytys joka tapauksessa kohta jo käynnistyy, eikä myrkytyksestä ole mitään merkkejä.

Tuikkasi sitten käsivarteen sen influenssapiikinkin. En sitä itse pyytänyt, mutta jotenkin en osannut kieltäytyäkään, kun se sitä nyt ehdotti, vaikka ei edes tyrkyttänyt mitenkään. Mutta minä olinkin ollut kahden vaiheilla tästä asiasta, kun kuitenkin haluaisin suojella myös vauvaa ensi talven influenssilta. Eipä mennyt kuin puoli minuuttia kun piikki oli tuikattu ja asiaa on nyt turha enää miettiä, sielläpä on. emoticon

 
toivotaan ettet kovin flunssaan piikistä tuu... :D kiva ku tuolleen tuikkaileevat... mulle ei ole neuvolassa edes ehdotettu moista eikä mainittu sanallakaan.. enkä ole kyllä kysellytkään... :D
 
Neuvolassa käyty. Kaikki on taas ihan hyvin. Verenpaine oli 119/91, hemppa 138. Paino oli noussut ihan kivasti, joululla ei onneksi ole mitään vaikutusta asiaan emoticon

SF-mitta hyppäsi taas yläkäyrille. Jos ensi viikolla on vielä korkea niin taitaa laittaa äippäpolille viestiä jos haluavat tutkia tarkemmin pikkasen koon. Lääkärihän tosiaan totesi että olisi tulossa kunnon kokoinen vauveli..

Turvotuksen huomasi jo mahan painelustakin kun sormien jäljet jäi näkyviin. Pitää siis vaan juoda kunnolla, vieläkin vähän enemmän. Sormet ei sentään ole turvoksissa mutta nuo jalat. Omat kengät vielä menee ja on nilkkakorukin jalassa mutta turvottaa..

Nyt voisi mennä ottaa vaikka pienet unet kun yöllä tuli nukuttua liian vähän. Saan varmaan seuraa noista meidän karvaisista kavereista emoticon
 
Täällä tänään viimeinen neuvolalääkäri RV 36+0.

RR 128/83
pissa puhdas
paino  -200g/vko, ekasta neuvolakäynnistä yhteensä +4,9 kg
hemppaa ei mitattu
SF-mitta 36 cm (!!!) eli sfääreissä

Sisätutkimuksessa kohdunkaula auki yhdelle sormelle, kaulaa jäljellä kuitenkin vielä n. 3 cm. Uintikielto tulehdusriskin vuoksi.

Ahdistusta aiheuttaa ultraäänitutkimuksen mukainen vauvan kokoarvio, joka oli nyt 3368 g. Eli vauvan syntyessä laskettuna aikana, johon aikaa siis tänään tasan neljä viikkoa, lääkäri arvioi syntymäpainoksi 4,3 - 4,5 kg!!! Paniikkia lisää vielä se, että aikaisemmat lapseni ovat syntyneet käynnistettynä viikolla 41+. He eivät ole olleet mitenkään isokokoisia, painaneet 3,5 - 3,7 kg. Seuraava paino- / synntystapa-arvio tehdään vasta mahdollisessa yliaikaiskontrollissa! Kuulemma mitään vaaraa ei pitäisi olla sen suhteen ettei vauva mahdu ulos, koska synnytys on jo neljäs ja lantio on hyvin tilava. Mutta jostain syystä ei houkuta ajatus pakertaa ulos 4,5 kiloista lasta... emoticon Lääkäri totesi, että toivotaan että tämä tapaus tulisi ajoissa itsekseen ulos, mutten oikein jaksa siihenkään uskoa...
 
4,5kg olis kyllä jo aika paha! No jos tää tekis yllärit ja tuliskin ihan omin avuin aikasemmin...
 
Tääkin neuvolassa tänään kävi mutta eipä siellä mitään ihmeitä enää paljastu. Peruu uuden ajan jos synnyttää ennen sitä jne. Olihan mulle joku 600g/vko tullu jouluna :P olin varautunu kyllä paljon pahempaankin. Vauva on jo tosi alhaalla (sf mitta tipahti mut se kuuluu kuulemma asiaan ku on jo melkein ulkona :) ) ja pää oli kiinnittynyt JEI!
 
Muutama päivä sitte oli ultra ja paljastu että vauva edelleen perätilassa ja kääntään ei voida ruveta koska napanuora on kaulanympärillä.. että jos ei nyt rupia itte pyörähtään nii sektiolla tulee tämä pikkuinen maailmaan :/ harmi sillä oisin toivonut alatiesynnytystä koska siitä kuitenkin luultavasti palautuisi nopeammin mutta ei auta.
 
Minä kävin äsken loppuraskauden lääkärissä ja oli ihan hirveää ja hämmentävää. Ensin terkkari pakotti mut mittauttaan verenpaineen vähintään joka toinen päivä. Omaa mittaria ei oo, kellään tutullakaan ei varmaankaan oo ja kaikki neuvolan mittarit oli juoksussa. Siis joudun ravaamaan itsemittauspisteessaä joka toinen päivä. (onneksi tähän asiaan löytyi ratkaisu, kiitos M<3)

Sitte lääräri oli semmonen hiirulainen, jonka käden puristuskin oli ällöttävän löysä. Kaikkeen se sanoi: kai.. kohdunkaula näyttäs pehmentyneen..kai.. lantio tuntuu sisältä tarpeeksi tilavalta synnytystä varten.. kai.. vauva on laskeutunut alemmas... kai

Outoa, että tätä neuvolantäti kutsui tätä synnytystapa-arvioksi. Vauvan painoa ei arvioitu, asentoa ei juurikaan kommentoitu ja synnytyksestä ei puhuttu halaistua sanaa. Sangen ihmeellistä.

Teki mieli huutaa: onko vai ei? Pakko ens viikon neuvolassa antaa palautetta.

Mutta pääasia, että kaikki oli hyvin..kai..
 
Wii: Kuulostaapa ihanalta :D Mut ne ei tosiaan täällä tee ton kummempia arvioita, ei oo vissiin rahaa... Pakko myöntää että hitusen kateellinen olen niille jotka asuu paikkakunnilla jossa arvioidaan oikeasti synnytystapa ja vauvan koko...

Mut nyt isse neuvolaan, mulla on vaan tätillä käyminen mut tympii kun oma täti on lomalla...
 
Takaisin
Top