Työ ja raskaus

Periaatteessa kun olen miettinyt niin voisin olla töissä syyskuusta marraskuun loppuun. Esikosta jäin viikolla 33 sairaslomalle enkä usko että nyt jaksaisin loppuun asti työni luonteen vuoksi. Toki rahaa saisin enemmän, sairauspäivärahat Kelan hoitotukien sijaan.
 
Mulla alko juur työsopimus mikä on loppuvuoteen asti. En siis tienny ees olevani raskaana kun alotin. Fyysinen keittiötyö, en muista onko mulla koeaikaa ja onko raskaus syy purkaa koeajalla työsuhde? Siis työnantajan puolesta. Tosin koitan pitää salassa nii pitkään ku pystyn:)
 
Mulla alko juur työsopimus mikä on loppuvuoteen asti. En siis tienny ees olevani raskaana kun alotin. Fyysinen keittiötyö, en muista onko mulla koeaikaa ja onko raskaus syy purkaa koeajalla työsuhde? Siis työnantajan puolesta. Tosin koitan pitää salassa nii pitkään ku pystyn:)

Raskaus ei saa olla syy työsuhteen päättämiseen!

Sitä oon itsellenikin hokenut:D
 
Minullakin sekä henkisesti että fyysisesti kuormittava ja vastuullinen työ ja jopa 24 h työrupeamia yhtä soittoa. Vielä olen pärjännyt, mutta välillä hiukan hirvittää kun tuntuu, että raskaus olisi jotenkin turruttanut hoksottimista sen terävimmän terän. Vähän höntti olo, niinkun olisi koko ajan pienessä krapulassa tms. :wideyed:

Töissä en ole vielä kertonut, ja alunperin ajattelin kertoa vasta 12-13 viikolla kun keskenmenoriski on pienempi. Mutta suunnitelmani yksityisestä neuvolasta vähän pissi - ensikäynti pitää olla julkisella jos mielii julkisen puolen labroihin ja ultraan (ja privaatissa labrat aivan ökyhintaisia mm. alkuraskauden seulaverikokeet 250€) - joten kai se joku syy on töihin kerrottava miksi joudun olemaan puolet työpäivästä pois. Kerron pomolle varmaan ensi viikolla.
 
Manguatimamma: mun sisko kävi yksityisellä neuvolassa työterveydenhuollon kautta (kyllä joillakin onnekkailla menee näköjään työterveyshuoltoa nuokin) ja sai lähetteen sekä labroihin että ultriin julkiselle. Luulisin siis senkin olevan edelleen mahdollista (tuosta aikaa 5,5v)
 
Mekku: mäkin olen ymmärtänyt, että joskus yksityisetkin voi lähettää julkiselle, mutta se yksityinen neuvola johon otin yhteyttä ei kuulemma voi. Ehkä riippuu siitä, onko neuvolaa pitävä th/kätilö pelkästään privaatissa vai osa-aikaisesti myös julkisella? Tietty voisin vielä kysellä muualtakin...
 
Mä olisin ollut ehkä hyppäämässä vakityöstä uudelle alalle, mutta tää vauvaprojekti taitaa lykätä tätä suunnitelmaa. :) Ei tosin haittaa tää syy ollenkaan! :)
 
Mä oon kesäkuun lomalla. En haluaisi ainakaan ennen sitä kertoa, mut täytyy katsoa myös kuinka pomo lomailee, koska jos tarvin uudet työvaatteeet hänen täytyy ne tilata. Oon nyt jo niin turvoksissa, että tiukkaa tekee jo. Vaikka oon aika tarkkana ollutkin syömisteni kanssa. Jos tilanne niin vaatii, niin kai se on sit ennen kerrottava, kun selviäisi noilla vaatteilla edes sinne kesäluuhun saakka..
 
Mekku: mäkin olen ymmärtänyt, että joskus yksityisetkin voi lähettää julkiselle, mutta se yksityinen neuvola johon otin yhteyttä ei kuulemma voi. En tiedä riippuuko esim. siitä, onko neuvolaa pitävä th/kätilö pelkästään privaatissa vai osa-aikaisesti myös julkisella (?). Voi olla, ettei ole oikeuksia määrätä julkiselle tutkimuksia jos ei ole sinne työsuhteessa. Kysyn vielä toisesta paikasta, ja jos ei sielläkään onnaa niin täytyy nöyrtyä kertomaan työnantajalle etuajassa. :)
 
Pomolle ei tarttee kertoa että menee neuvolaan. Voi vaan sanoa että joutuu olemaan poissa terveydellisen syyn takia. Sit vaan toimittaa lapun henkilöstöpuolelle, jossa sielläkin on vaitiolovelvollisuus eli eivät saa kertoa tarkempaa syytä sun pomolle.

Työsuhdetta ei saa purkaa raskauden vuoksi edes koeajalla. Jos purkavat, niin työnantaja häviää kyllä sen jutun.
 
Juu en mä potkuja pelkää, en vaan halua kertoa vielä näinä suuren keskenmenoriskin viikkoina kuin kaikkien läheisimmille ihmisille. :) Nyt on juttuja mutkistanut vielä uusi työtarjouskin, pitää pohtia mitä senkin suhteen tekee...
 
Mä aloitin vakiduunissa lokakuussa ja teen nuorten parissa töitä. Mulle tuli tällä viikolla ihan järkky flunssa ja oli pakko kertoa esimiehelle, miksi joudun herkästi jäämään töistä pois. Oletettu rv on tän päivän puolella vasta 4+6. Mutta, koska teen henkisesti raskasta työtä ja vuoroissa, niin ajattelin, että esimiehen on hyvä olla tietoinen. Ja sain hyvän vastaanoton.
 
Hups menen sitten lupaan itseni toiseenkin projektiin vastuuliseksi. Tosin työnantaja olisi kummastellut, jos olisin siitä kieltäytynyt ja vielä en halua töissä kertoa, että en kenties ole loppuvuonna tai ensivuonna käytettävissä.
 
Osaako kukaan vahvistaa? Oon jäänyt sellaseen käsitykseen, että jos jää määräaikaisen työsuhteen aikana äitiyslomalle, niin määräaikaisuutta tulee jatkaa vanhempainloman loppuun saakka, jos olisi oletettavaa, että sama ihminen palkattaisiin tähän työhön, jos hän ei olisi raskaana. Mutta ilmeisesti työnantajalla ei ole velvollisuutta palkata enää hoitovapaan ajaksi? Eli pitäisi mennä töihin takaisin, kun lapsi on noin 9 kk ikäinen? Itseä vähän harmittaa, että olen virkavapaalla päässyt nyt uutta työtä kokeilemaan ja haluaisin jatkaa, mutta vakipaikka taitaa kutsua tuon jälkimmäisen osion vuoksi. Haluaisin olla kuitenkin lapsen kanssa kotona ainakin 1,5 v saakka... Muoks. ehkä pidempäänkin, jos mies ei halua jäädä kotiin. Todennäköisesti kuitenkin haluaa.
 
Riippuu varmaan paikasta ja määräaikaisuuden perusteista. Jos kyseessä esim sijaisuus joka loppuu äitiysloman aikana, ei tarvitse jatkaa työsuhdetta äitiysloman loppuun.

Hoitovapaalle voi periaatteessa jäädä sijaisuudesta, mutta vain jos määräyskirja on alunperinkin niin pitkä että yltää hoitovapaalle saakka tai sen yli
 
Mulla on aika leppoisa duuni noin niinkun fyysisuutta ajatellen mutta huomaan, että ottaa koville välillä silti. Mulla aika usein puheluita iltaisin (jopa todella myöhään) ja ei oo pää ihan skarppi siinä kohtaa. Ajattelin kertoa pomolle joskus ja jouluna :joyful: viimeistään siinä rakenneultran aikoihin. En halua kertoa aiemmin kun viimeksi kävi miten kävi - kerkesin just kertoa töissä ja ruvettiin järkkää kaikkea ja sit ei ollutkaan mitään.:sad001 Tosin jos tää pötsi ja nuo daisarit ei lopeta kasvamista niin ei tää piilossa pysy kauaa.
 
Vieläkö joku miettii, et saako yksityiseltä lähetteen julkisel puolel labraan tms.? Sen verran tiiän, et 1.1.2015 tuli lakimuutos, ettei yksityinen voi antaa julkiselle puolelle lähetettä. Varmaa iha turha tää, mut ku en ainakaa huomannu kenenkää pistävän tota tietoo tänne, ni ajattelin kerranki päteä :D

Mä yritän pitää asian salassa mahd. pitkään, mut näkee sitten. Maha ei oo onneks enää kasvanut, ja turvotuski on vähän jo laskenut. Pitää varmaa ruvet raahautuu miehen kans salille, et kunto kestää loppuun asti. Ja pakko laittaa herkut pannaan. Varmaan neki jo vaikuttaa naaman kukoistukseen.
 
Outoa ettei voisi yksityinen tehdä lähetettä julkiselle.
Mulle olisi esim lapsettomuusklinikan lääkäri voinut tehdä lähetteen äippäpolille, mutta nyt sen teki jo neuvola.

Samoin lapsettomuuslabrat pystyi käymään huslabissa. Ja tämä siis tänä vuonna
 
Mut noi äippäpolin systeemit on erikoissairaanhoitoa. Ja muistaakseni yksityinen on aiemmin pystynyt kyllä tekemään lähetteen erikoissairaanhoitoon mutta ei esim terveyskeskuksen labraan jne.
 
Takaisin
Top