Toukokuun turinat!

Näkyy tuo pikku-kakkonen olevan aika lumoavaa katsottavaa!! Nelli 2v. tuijottaa herkeämättä! Saapahan kerrankin olla hetken rauhassa...

Neuvolan täti sanoi ettei paikkojen aukeamisesta tervitse olla huolissaan!!! Onneksi! Kolmen viikon päästä on sit se lääkäri, vihdoin ja viimein!

Tosta asennosta, on ilmeisesti aika yksilöllistä huomaako/osaako sen tunnistaa. Mulla tietää ton poikittain olon parhaiten kun menee pitkälleen ja painelee varovasti mahaa, niin huomaa ettei alavatsassa ole mitään eikä myöskään ylhäällä, muualla sitten "möykky" tuntuukin. Ja potkutkin tuntuu niin hassussa paikassa että siitä voi päätellä että ei ihan "normi" asennossa ole.

 
Mä oon kyllä niin onnellinen, että oon nyt jo "valmiiks" kotona! Se olis varmaan meinaan taas jäätävä jo tässä vaiheessa sairaslomalle jos töissä olis. Ihan jäätäviä hermokipuja on alkanu tulemaan kävellessä. Se on ku sähköisku, joka iskee tuolta alaselästä vasempaan jalkaan ja sattuu niin pirusti, että mainaa joka kerta lähteä se jalka alta. :/ Tosi kurjaa.. Nyt kun muuten olis niin voimissaan ja hyvät ilmat ja kaikkea. Eikä yhtään lohduta se, että kaverin kaveri, joka odotti toistaan alko kärsimään samaisista kivuista samaisilla viikoilla ja lopputulos oli se, että synnytys käynnistettiin rv 38 kun ei enää yksinkertaisesti pysyny jalat alla. Ei tätä kiitos mulle!

marini_ Mulla tulee ihan hetkellisiä pahoinvointikohtauksia. Onneks kylläkin aika harvoin enkä edelleenkään oo joutunu oksentamaan, mut on se kauheen tuntusta kun koko ajan on sellanen tunne et oksennus ois kurkussa :S

Rinnoista ja imetyksestä: Mulla oli ennen esikoista sellanen näpsäkkä B-kuppi, joka raskaus ja imetysaikana kasvo parhaimmillaan D-kuppiin, mutta jäljelle jäi keskiverto C-kuppi. Nyt on taas tissit turvonnu ihan mukavasti ja alkaa pikkuhiljaa D-kuppi olemaan enemmän todellista. Harmi vaan, että mulla ei ole kun yhet D-kupin rintsikat joten kai se on tässä pikapuolin suunnattava rintsikkaostoksille. Ainakin toiset D-kupin rintsikat on saatava. Mulla sen verran hyvä tilanne kuitenkin, että H&M:n rintsikat on just passeleita.
Vaikkei mulla kauheen isot tissit ole niin silti maitoa on piisannut ihan riesaksi asti ja nytkin on taas jouduttu ottaa liivinsuojat käyttöön. Mulla tuon esikoisen kanssa kävi niin, että kun likka oli niin kova imemään jo syntyessään niin rinnan pääthän siinä meni ihan verille. Imuteho oli meinaan sen verran kova, että sillä olis tyttö varmaan pysyny seinässä kii niinku iilimato konsanaan. Mulla meni tosi pian sellaseksi tilanne, että rinnan päät ihan vuosi verta ja imettäessä mä näin tähtiä ja teki mieli potkia seinää kun sattu niin infernaalisesti. Tämä aiheutti katkon imetykseen, jonka aikana mä pumppasin maidon pulloon ja pullosta sitten syötettiin. Rintojen parantamiseksi otin käyttöön Lansinoh-nimisen voiteen, joka on ihan tarkoitettu rinnanpäille ja on lisäaineeton ja turvallinen luonnontuote. Sitä ei siis tarvitse putsata pois ennen imetystä. Se hidastaa kosteuden haihtumista iholta muodostaen osittaisen kosteussuojan. Voiteen lisäksi mulla oli molemmille rinnoille omat maidonkerääjät, jotka myös autto pitämään sen rinnan pään kosteana ja näiden avulla sain aika pian tissit takas kondikseen ja imetyksen jatkumaan. Maidonkerääjät mulla nyt on jo valmiina, mutta tota lansinohia aion taas ostaa jo valmiiksi ja otan sen varmaan heti käyttöön kun nyt on jo tullut huomattua kuinka herkät nää mun rinnanpäät on menemään rikki. Ja noi maidonkerääjät oli ainakin mulla ihan ehdottomia, myös imettäessä kun imetti toisesta rinnasta niin toinen vuosi maitoa kun vesiputous. On se alku hankalaa ja siltä maitosotkulta tuskin kukaan säästyy, mutta siitä se pikkuhiljaa tasaantuu kun tarjonta alkaa vastata kysyntää. No panico :)
Jemina oli melkeinpä alusta asti osaimetyksellä. Meillä se toimi tosi hyvin. Isä pääs myös mukaan syöttämishommiin ja mä en ollut niin 100% kiinni vauvassa. Aika paljon yöllä mentiin ihan vään imetyksellä kun Jemina nukku perhepedissä ensimmäiset kuukautensa niin mun oli niin helppo vaan tyrkätä tissi suuhun ja jatkaa vaan unia. Välillä tehtiin niin, että maito oli valmiiksi pumpattuna jääkaappiin ja mä sain nukkua kooko yön heräämättä kertaakaan. En muista missä vaiheessa korvikkeet astu kuvioihin, mut alussa mentiin täysin rintamaidolla. Jeminan imetyksen lopetin aika pian tämän uuden raskauden alettua.

Tänäpäivänä vauvoille ei suositella annettavaks ollenkaan vettä tai ainakin näin mua on ohjeistettu. Vedessä ei oo niitä tarvittavia ravintoaineita, joita vauva tarvitsee ja se vaan turhaa sitten täyttää mahaa. Maitoa vaan aina vaan. Maitoa mua ohjeistettiin antamaan janojuomaksi silloinkin kun oltiin Thaimaassa kaks viikkoa lomalla Jeminan ollessa noin 5,5kk vanha.

Rintapumppu: Mulla on Aventin käsikäyttöinen ja oon tykänny tosi paljon! Satuin uudenveroisen löytämään aikanaan Jeminaa odottaessa kirpparilta ja tulihan sille sitten käyttöä. Ilman ei oltais ainakaan me pärjätty.

Tutit ja tuttipullot: Tutteja nyt ei tarvii olla valmiina kun se yks kaks mitä nyt yhessä paketissa tulee, jos niitäkään. Me ei tarvittu alkuun tutteja ollenkaan ja Jemina huoli tutin ensimmäisen kerran olisko ollut 4kk ikäsenä. En varmaan olis koko tuttia sille enää antanut, mutta alko sormi maistumaan niin paljon niin ajattelin, että parempi tutti kun sormi. Tutin saa aina pois, mutta sormea ei.
Tuttipullot meillä siis on ollut käytössä aika varhaisesta alusta asti. Merkkinä meillä on toiminut Avent ja voin kertoa, että ainakaan meillä ei ole koskaan kärsitty vatsavaivoista. "Kun vauva imee pullosta maitoa, AVENT-tutin ainutlaatuinen reunus joustaa ja päästää ilmaa pulloon. Tämä estää tyhjiön muodostumisen. Vauva imee maitoa lähes kuten rintaruokinnassa. Kuuntele hiljaista viheltävää ääntä ja tarkkaile maidon pinnalle muodostuvia ilmakuplia. Ne takaavat, että ilma siirtyy pulloon eikä vauvan vatsaan."
Aventilla on viisi virtausnopeudeltaan erilaista tuttia. Nää 1&2 hitaanvirtauksen tutit varmasti vaikutti siihen, että osaimetys onnistui niin hyvin eikä Jemina hylkinyt tissiä eikä pulloa. Aika usein tavallisten tuttipullojen kanssa käy niin, että kun sieltä pullosta tulee niin helposti niin vauvaa alkaa hyljeksiä rintaa koska joutuu tekemään enemmän töitä saadakseen sen maidon.
Noi Aventin pullot ei mun mielestä ole juurikaan kalliimpia verrattuna muihin pulloihin. Meillä on muistaakseni kolme pientä pulloa ja neljä isompaa pulloa. Noi isommat pullot tais maksaa jotain 5-10€ väliltä. Pullon mukana tulee aina yks pullotutti ja yhessä pullotuttipakkauksessa tulee aina kaks tuttia. Siinä pakkauksessa mainitaan aina, että mikä tutti sen pullon mukana tulee.
Alussa sitä jakso keitellä pullot aina heti käytön jälkeen, mut tosi pian me siirryttiin keittämään kaikki pullot kerralla kerran päivässä ja puolen vuoden ikään mennessä en enää keittänyt pulloja ollenkaan.

Harsoliinoista: Se kuinka iso nippu niitä kannattaa varata riippuu vähän vauvasta. Jos on kova pulauttelemaan niin niitä menee jonkun verran ja riippuu tietysti pyykkääjästäkin et kuinka ahkera on itse pyykkäämään. Meillä noita on aikamoinen nippu, mutta niitäkin saa aina kaupasta lisää jos siltä tuntuu!



Äp-toppahaalarista: Musta se on ihan liian iso niinkuin täällä on monet jo puhuneetkin. Meillä ostoslistalla on joku 50-56cm syksyhaalari, joka otetaan käyttöön sit heti syntymän jälkeen. Esikoiselta on tallessa oisko ollut 62 vai 68cm ihana paksu vaal.punainen fleecehaalari, joka otetaan sit seuraavana käyttöön. Ticket to heavenin 68cm toppahaalarikin löytyy jo kaapista niin eiköhän sillä mee sit ensimmäinen talvi.
Pukemisesta: Mä olen kuullut sellaisen vinkin, että pue vauva niinkuin pukisit maitotissit. Niin ettei pääse kylmä eikä veto käymään.

Syöttötuolista: Meillä Jeminalla on ollut käytössä tollanen pöytään kiinnitettävä syöttötuoli, mutta nyt haluaisin sellasen TrippTrapp kopion. Muuten on ollut tosi hyvä toi pöytään kiinnitettävä kun oon tällänen siivousihminen (on siis ollu yks tuoli vähemmän siirrettävänä imuroidessa), mutta se on aika syvä ja me joudutaan vieläkin käyttämään pientä tyynyä Jeminan pepun alla vaikka toi tyttö on viikon päästä 11kk vanha. Ja syöttötuolia saa alkaa käyttämään pikkuhiljaa puolesta vuodesta eteenpäin kun vauva oppii istumaan selkä suorana.

Xiinalle hyvää häämatkaa!!

Toivottavasti Eevi selviää mistä noi sun vaivat johtuu! Ei kuulosta kivalta :/

Sellasia meillä hyväksi todettuja tarvikkeita, jotka nyt äkkiseltään tulee mieleen on: imetysliivit, ammeen jalat ja kylpytuki. Mulla oli omat imetysliivit mukana jo laitoksella ja ehdottomasti aion tehdä niin tälläkin kertaa.

Huh, jokohan tää olis tässä?! Alotin kirjottamaan tätä tekstiä varmaan joskus puolen päivän jälkeen ja nyt sain sitten valmiiks :D Jemina tuli viime yönä kipeeksi. Aamulla oli melkein 39 astetta kuumetta ja nytkin tuo vaan reppana nukkuu kun on niin poikki. Käy niin sääliksi toista kun ei oikeen itse voi tehdä mitään. :( On niin sylinkipeä että siksi sain aina vaan pari lausetta kirjoitettua kerrallaan.

Terassi valmistui tänään (IHANAA!!!<3) ja kahen viikon sisään pitäis sit alkaa remontti täällä sisällä. En malta odottaa, että se valmistuu :)

Ootteko muuten muut vielä miettineet nimiä? Meillä on nyt kolme varteenotettavaa vaihtoehtoa tytölle nimeksi. Mitäs ootte muuten mieltä siitä, että onko sisarusten nimet jollain tavalla "sovittava yhteen"?
 
lauraelina.
kiitos :) jos nyt päästään lähteen :D toistaseks ainaki näytttää siltä että lentoja ei peruta. ylihuomenna ois lähtö :S

vauvan asennosta.
ite osaan jotenkuten tiedostaa kumminpäin masussa ollaan. mm.siitä mihin kovimmat potkut tuntuu ja minne vähä kevyemmät nyrkkeilyt,tietty myös lapsi voi olla siten mykkyrässä ett jalat on pään vieressä :D mut sit ku vauva alkaa olemaan iso vattassa niin sen tuntee kumminpäin se on,tai minä ainaki esikoisesta tunsin todella hyvin pepun ja pään eron :) pää on aika terävän tuntunen ja pienempi tietenkin kuin pyllerö :) pylly taas pehmeempi ja isompi.

nii ja noist nimistä. me on jo oikeestaan se alkuvillitys niistä käyty ja nyt on unohtunu koko nimiasia :D mut ehtiihän tässä vielä.3 varteen otettavaa vaihtoehtoo meill on ettei tarvii ku niitten välillä enää kinata..
 
Nimiasiaa: Meillä oli nimi valmiina jo ku aloin odottaa, mut nyt se on muuttunut eikä me enään haluta sitä. Meillä on tällähetkellä yks nimivaihtoehto vasta ja pitää miettiä vielä :D Miehelle vaan ei ikinä kelpaa ne mitä mä ehdotan
 
Paljon paljon kiitoksia kaikille vauvan tarvike-vinkeistä!!! :)
ihana kuulla käyttökokemuksia ja mielipiteitä emoticon

OIH, nytkö se äitiyspakkauksen uusi malli on jaossa?? ihanaa!!!! saan huomenna kelan paperit neuvolasta, niin sitten voikin tilailla jo :)
mulla ei vieläkään ole ollut lääkärineuvolaa, eikä siitä ole ollut edes puhetta, pitää ottaa huomenna puheeksi.

tuosta haalarista vielä, jos hankkii pienemmän haalarin, niin oisiko se siis ihan toppahaalari  vai minkälainen mikä kannattaisi ostaa? onko vinkkejä merkeistä tai kaupoista mistä kannattaa katella?
huuto.netissä näytti ainakin olevan ihania vauvan vaate paketteja todella edullisesti :)

nimestä: meillä olis valmiina vaikka mitä tyttöjen nimiä, mutta pojan nimeksi en ole löytänyt mitään sopivaa :/ haluaisin että lapsien nimissä olisi sama määrä tavuja :D muuten voisivat kyllä olla "eri kuuloisia". porukat tulee huomenna kylään, ja tiedän saavani äidiltä synttärilahjaksi nimikirjan. toivottavasti siellä olisi kivoja pojan nimiä :) tahtoisin myös että nimi olisi jotenkin erikoinen, ei mitään tusinatavaraa.

olo on loistava. ei mitään vaivoja, onneksi :)
..kauhulla odotan milloin niitä alkaa ilmaantua...!

peruna 22+6
 
Tulipas tänään tuossa mieleen töissä, että juhannuksestahan tulee ainakin 1 lomapäivä lisää, joten viimeinen työpäivä onkin torstaina 9.6. Ihanaa, enää 2vk töitä!

Joo pitäisi laittaa nuo kelan paperit menemään... Hain muka neuvolasta hyvissä ajoin sen todistuksen, mutta kun tuntuu ettei aika riitä mihinkään! Töissä käyminen hankaloittaa elämää...

Siis mun maha on ihan järkyttävän kokoinen! Töissäkin monet kyselee, miten pystyn  hyllyttämään tavaraa noin isolla mahalla.
"Sulla ei enää pitkästi töitä olekaan, kun sulla on nuin iso maha. Millon sulla on laskettu aika? Vasta syyskuusa ja sulla on jo nuin valtava maha!"
Suoraan sanottuna vituttaa kuunnella. Olen kyllä hieman ylipainoinen, että vauva lykää läskit tuohon eteen. Paino noussut ehkä 2kg verrattuna ennen raskautta olevaan painoon, ettei iso maha lihoamisesta johdu...

Eipä täällä mitään kummempia... Koitan katsella kun kerkeän niin sisarusrattaita muksuille...
 
kävin tänään kelas viemäs paperit. noh neukku oli mulle sanonu et katotaan 2010 verotuksesta miten saat rahaa, ne sano sit kelassa et eiku se menee 2009 vuoden mukaa, mulla on 2009 paljon huonommat tulot. tietääks kukaa voiks sitä hakee mitnekää 2010 mukaan? sit tän jälkeen mä kävin kelan verkos tekee sitä hakemusta uusiks, nii sielä lukee yli 1½tonnia huonommat tulot 2009 vaikka verotodistuksessa lukee aivan muuta, mitä hittoa. Mä meen kyllä huomenna selvittää noi asiat, kiva saada jotai minimii jos ne laskee et mun tulot on ollut vaan noin alhaset mitä niil tuol lukee! argh nyt niinku v*tuttaa iha suunnattomasti, saan nii paskasti rahaa ja sit et tuol lukee lisäks viel väärin, en varmaan saa edes nukuttuu ku mä oon tällänen stressaaja
 
Mun mielestä kelalta voi hakea myös halutessaan viimeisen 6kk tulojen mukaan (tai sitten sen viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan).



Ite en ole vielä jaksanut laittaa vielä hakemuksia, koska aloin miettiin että tarvinko oikeasti sitä äippäpakkausta. Kuite tuola on jonkun verran vaatteita, pieni ulkopuku vain oikeastaan puuttuu. Ja laiskana pyykkääjänä pyykkäsin kyllä jo nuorimmaisenkin vauvapyykit muiden vaatteiden seassa, niin tokkopa kehtaan nytkään alkaa eritteleen vauvapyykkiä. Olettasin sitten et tälläsessa 5 hengen perheessä ei niin mahoton enää tarvita nuppia kohden vaatteita.



Juhannuksena alkaa kesäloma täällä, ihan huippua, jotenkin tuntuu jo välistä ettei vois vähempää kiinnostaa aamulla herätä ,  ja raahautua vielä töihin :/ Mullakaan kun tuo duunarintyö ei kevyemmästä päästä ole, kerroshoitaja heilun päivät. Kohta laitan aamukamman itelle :))



Hyviä vointeja ja aurinkoisia kelejä !!

 
Eevi: Kelan sivuilla oli jossain (tai esitteessä) oikein prosenttimäärä kuinka paljon tarvii tulojen olla muuttunut että rahat voidaan maksaa muuttuneiden mukaan. Mutta mun muistaakseni se oli jotain 10 % alkaen, siis muutosta aikaisempaan. Saatto olla enemmänkin. Kun pähkäilin sitä omalle kohdallenki. Mulle oli onni että tulot katsotaan vuoden 2009 tulojen mukaan. Olin syksyllä lyhyemmällä päivällä ekaluokkalaisen vuoksi. Aiemmin sain aika helpolla väännettyä sen edeltävien 6 kk tulojen mukaan maksettavaksi. Älä ressaa, tiedän että joskus tuntuu siltä että ne käsittää kaiken väärin, mutta sinne voi mennä istumaan sillä ajatuksella että tämä selvitetään nyt. Mulla hankalimmat ovat olleet kaupungin lastenhoidon hoitomaksuun määräävät tulot. Meidän perheessä ei ole koskaan nähty niin korkeita tuloja, millään tavalla laskettuna. Meille väitettiin 1000 euron edestä tuloja joita ei näkynyt missään!

Haalarista. Mä löysin äitin ompelemat kevyttoppapuvut. Ne menevät muutaman asteen pakkasella ehkä noin -7 asteeseen tuulesta riippuen, kun alla on jotain. Jos peitto vielä päällä niin ehkä vähän enemmän. Kooltaan noi ovat noin 50 - 60 cm, niitä on tosiaan kaksi, toisessa sellaiset kääntöhiat, että kädet menee piiloon. Myssyt meillä oli ongelmana aiemmin. En meinannut löytää mistään sopivia. Kun me ollaan vähän pienipäisiä, eikä sitä voi oikein paljoa etukäteen ostaa.

Nimistä. Minulla on ollut oman mummini nimi odottamassa tyttöä. Se on odottanut molemmat pojat, väänsin siitä samaan rytmiin menevät kuin poikien nimet. Eli lisäsin yhden nimen väliin. Meille kun taidetaan tota neiti ihmistä odottaa. Meillä on ollut periaate että etunimi on lyhyt, R ja S ovat kieltolistalla, nimipäivä pitää olla. Keskimmäinen on joku kansainvälinen joka sopii suomalaiseen suuhun Esim Tatu Antton Santeri. Niin viimeinen on vähän lempinimi samalla.

Mä luovutin tänään töissä. Eilisen päivän jälkeen roikuin kynsin tiskipöydässä kun jalat meinasi mennä alta. Pojat vähän ihmetteli, mutten alkanut selittämään supistelua, sanoin vain että äitiä vähän väsyttää. Olen saikulla to ja pe. Ma taas töissä ja tiistaina mulla on ylimääräinen lääkäri jonka pitäisi kirjoittaa saikkua. Maanantain työpäivä on ihan oma idis. En osaa heittää kintaita käsistä, haluan tyhjentää pöytää ekaksi. Olen luvannut pitää puhelimen vähän aikaa, siellä on tilanne päällä, niin voin olla ainakin henkisenä tukena.

Vähän tarvikkeista vielä. Ammetukea en ole osannut kaivata aiemmilla, mutta ne ammeen jalat ovat kyllä hyvät, saa kylvettää rauhassa. Ja olen päättänyt että uuteen ammeeseen tulee tulppa pohjaan. Meillä on rintavoiteena ollut Bepanthen. Jota pidän lapsiperheen ehdottomana lisävarusteena. Sitäkään ei tarvi huuhdella, mutta suosittelen sitä paksumpaa voidetta. Se toimii vauvan peppuunkin, mutta eri tuubi eri päihin voisi olla hyvä idis. Ja kuumemittaria meillä on tarvittu melko pienestä, ei nyt ihan vastasyntyneelle kuitenkaan. Ja mobile on kiva hoitotason päälle. Tosin aiemmilla se on ollut sukkateline vaavin sukista. Nyt mies pyysi että voisiko se olla tällä kertaa ihan "oikea" lelu.
 
Eevi: Sitä tukea voi tosiaan hakea viimeisen 6kk tulojen perusteella. Tuo 6 kuukautta lasketaan aippäloman alkamispäivästä taaksepäin. Eli jos joutuu jäämään aikaisemmin syystä tai toisesta töistä pois ja tippuu niille kelan rahoille niin se vaikuttaa sitten suoraan korvauksen suuruuteen. Ja se prosentti määrä josta Rominnakin puhui on 20% tarkistin sen äsken tuolta omista lapuistani, vasta eilen ne täytin....

puvusta: Oon kyllä itekkin sitä mieltä et pienempi puku kantsii hankkia, hukkuu kyllä siihen talvipukuun. Esikoinen on syntyny huhtikuun alussa ja puku oli sitten talven alkaessa vieläkin liian suuri. Meillä on onneksi 58 ja 62 senttiset kevyt toppapuvut tuolla jemmassa.

En saanu vielä niit sokerirasituksen tuloksia kun en saanu neuvolan tätiä kiinni, no ehtiihän tuon. Nelli on ollu kokopäivän ilman vaippaa ja yhtään vahinkoa ei ole tullut!!! Vähänkö oon ylpeä tytöstä! Nukkumaan mennessä piti pakolla laittaa vaippa kun toinen olis halunnu olla ilman, mutta ei onnistu yö vielä mitenkään. Pikkuhiljaa hyvä tulee!!!

Mulla rupee kohta käpy palamaan kun isäntä ei suostu vauvanhuoneen laittoon.... Kun meidän pitää siis siirtyä meidän nykysestä makkarista tohon uuteen ja Nellin sit omastaan siihe meiän vanhaan. Vauva saa sit Nellin vanhan huoneen (pienin huone). Oon koittanu sille sanoo et en kohta jaksa/pysty nosteleen niit huonekaluja ja laittaan kamoja paikoilleen... Et nyt pitäs ruveta jo touhuaan, kun pitää vauvan vaatteetkin kaivaa vaatehuoneen perukoilta ja pestä+ laittaa paikoilleen.... Ei viittis kummiskaan ruveta räyhäämäänkään asiasta, millä hitolla noihin ukkoihin sais vauhtia ja taottua sitä järkeä niiden päähän???!

 
Satu84: Otan osaa meillä on kanssa olemassa "pieni" ero tavassa toimia, mutta jos saisit sen pikkuhiljaa toimimaan. Meillä on lastenhuoneeseen tulossa hylly kesäkuun alussa, ja silloin se tarvii laittaa. Asiasta ei neuvotella.

Se unohtui tossa mainita, mun kehotettiin varaamaan sokerirasitukseen ajan. Olen menossa sinne kesäkuun puolenvälin tienoilla. Sukurasite on sen verta kova. En ole ennen ollut mutta vähän hirvittää, ei muuta mutta jos siellä on jotain, ja lapsesta tulee iso! Vai meneekö se näin! kertokaa viisaammat. Mulla oli esikoinen 3040 g ja toinen 3460 g synnytyksessä oli melkein kaikki metkut joita voi alatiessä olla, en halua yhtään isompia lapsia!
 
Kelasta: Valmistuin nyt huhtikuun  pv ja työt aloitin heti 9 pv ja elokuuhun ihan sinne 14 pv asti pitäis jaksaa olla töissä. Eli sitä parempaa äippärahaa voi hakea lyhemmältäkin ajalta kuin 6kk ja esim. jos on ollu vaan 4 kk ni ne tulot tulot tuplataan (kelalla on kyl hyviä esimerkkejä siel sivuillaan näistä).

Satu84: Siis meneekö se niin että jos vaikka jäisin 1 kk aikaisemmin sairaslomalle niin kela ei laske sitä viimistä kk ollenkaan ja tuloja mulla tulisi vaan 3kk ajalta vaikka työsoppari on ihan sinne elokuun asti kirjoitettu? Ja lähetitkö sä ne työsopimukset sinne kelalle et ne kattoo ne siitä vai miten sä ne laput täytit? Musta tuntuu että noiden kelan ja muiden lappujen täytteleminen on ihan työn ja tuskan takana, pitää mennä varmaan ihan henk. koht käymään siellä juttelemassa..

Mahasta: Oon voinu ihme ja kumma vielä tosi hyvin, yhtä mahatautia ja pieniä pahoinvointeja lukuunottamatta. Mihinkään paikkaan ei vielä satu, joskus nukkuessa sormet puuttuu ja välillä vähän pyöryttää mutta ei oo tullu sellasta oloa että työt pitäis sen takia lopettaa. Maha mulla on nyt vasta oikeestaan ruvennu kasvaa eikä ihmiset oikeen oo ennen näitä viikkoja ees kehdannu kysyä et oonko raskaana.. näytän lähinnä vaan joka suuntaan turvonnelta :D

Nimistä: Mä mietin ennen aina vaan poikien nimiä mutta kun oli koko raskauden ajan sellanen olo et tulee tyttö ni nimien miettiminen vaihtu tyttöjen nimiksi ja tyttöhän sieltä sit tuleeki :) Pari hyvää ois mietinnässä ja harmittaakin et oon sen yhden nimen jo möläytelly kaikille ystäville ja perheelle jotka on kysyny.. jos me sit se pidetään ni ei tuu minään yllärinä..

Varasin tänään mulle ja murulle ensviikon sunnuntaiseksi hotelliyön naantalin kylpylään <3 Oli vielä kaikenlisäks miehen idea ja ohan se ihan hyvä piristää vähän parisuhdettakin. Tosin tosi hyvin meidän parisuhde on toiminu vaikka ollaan oltu vasta alle 1,5 vuotta yhdessä, tuntuu että vahvistunu vaan raskauden myötä.Kihloihin ei olla kyllä vielä päästy. Tuli sellanenkin villi idea mieleen et jos kävis kesällä maistraatissa ja pitäis sitten 2012 kirkkojuhlat. Kuinkas kauan te muut olette olleet miestenne kanssa naimisissa/seurustelleet?


 
No siis mä en halua hakea 6 viime kuukauden mukaan, koska mulla on ollut tulot todella pienet keikkaduunin takia. Mutta vuonna 2010 verotuksen mukaan mulla on yli 20% paremmat tulot kuin vuonna 2009. Meenpä huomenna selvittämään asiaa, samoin niillä lukee vuonna 2009 tulot sielä kelal ihan väärin. Noh eiku ravaamaan sinne takas, eiköhän kaikki järjesty
 
ROMINNA.
no ei se diabetes automaattisesti isoa vauvaa tee :) vain jos sitä ei hoideta taikka jos äiti ei katso niitä syömisiään.
Mulla oli esikoisesta raskausdiabetes.Pysyi kurissa todella tiukan ruokavalion ansiosta ja poika painoi syntyessään 3390g :) eli ei ollut sokerivauva.
Onhan se nyt hyvä ett meet sinne rasitukseen niin se voidaan sit hoitaa jos sattuukin olemaan.
Nyt mulla on kans tässä raskaudessa diabetes ja vauva on tähän asti kasvanut aivan tasaisesti viikkojen mukaan :) eli ei iso tämäkään ole,ainakaan vielä :D

MARINI:
me on miehen kanssa oltu nyt yhdessä 9v 4kk :D kihloissa 8v10kk x) ja naimisissa 4kk :P me mentiin tammikuussa maistraattiin ja sit piettiin kirkkojuhlat helmikuussa.

-kela-
miä sain tänään päätökset kelan tuista :) mulla tulee v.2006 verotuksen perusteella eli sama kuin esikoisesta.Onneksi. en oo tässä välissä töihin ehtinykkään :D

<3 huomenna <3
lähdemmä mieheni kanssa Prahaan häämatkalle :) että heipat nyt jos en huomenna viel intoudu täällä käymään! Ens viikolla sit palailen taas astialle viimestään :)
 
xiinalle ihanaa häämatkaa!

Kelasta: Mä haen kyllä kans sen viimesen 6kk:n mukaan sitä tukea.
Täytyy tossa kesäkuun puolella, kun saan palkkatodistuksen töistä, käydä siellä ihan naamatusten asioimassa, enhän mä muuten noista paperehommista ymmärrä mitään :D

Nimistä: Meil on ollu nimivaihtoehtoja molemmille jo aikasemmin ja nyt on tullu uusia ideoita tälle todennäkösemmälle sukupuolelle. Saa nähdä nyt mihin päädytään, ollaan kyllä hyvin samoilla linjoilla ja varmaan ongelma tulee olemaan et mikä ideoista on paras ku kaikki on niin hyviä :D

Ja tästä yhdessäolosta.... Ollaan oltu yhdessä 5v ja 7kk, kihloissa 5v ja 1kk ja sitten naimisissa 3v ja melke 5kk.

Kauhee ku meinaa iskeä joku kevätflunssa päälle... Ei houkuttais yhtään sairastaa. Töitä ku ois vaan enää ens viikko ja sielläki nyt semmonen mahdoton tilanne näyttöjä suorittavan opiskelijan kanssa.... Noh, kunhan mä vaan ilman kuumetta selviän niin kyl tää sit menee, varustaudun vaan miljoonilla nenäliinoilla emoticon
 
mayday- kiitos :)
ihanaa et me ei olla ainoot jotka vaivasen ½v seurustelun jälkeen on jo kihloihin juostu :DD kaikki mun tuttuni piti meitä ihan hulluina ku niin nopeesti mentiin kihloihin :D

huhhei.kohta lähdetään lentoon :S jänskättää...
 
Mun mielestä ton kihlautumisenkaa saa tehdä miten kukin haluaa, mun moni kaveri on mennyt kihloihin aika nopee. Mä oon taas sellanen et mä en halua :D aiemmin olin sitä mieltä et sit ku oon ollut 5v yhdessä tonkaa niin sitten voin mennä, mut nyt ku on lapsi tulossa, niin mä oon muuttanut mieltä ja voisinki mennät "jo" nyt tai ku vauva syntyy :D ollaan seurusteltu 2v8kk :D asuttu yhdessä 2v8kk :D eli aina :P
 
Tulin just neuvolasta, kaikki hyvin :)
hemppakin 130 vielä.
mutta ne omegat: kysyin asiaa ja niitä ei suositella raskauden aikana ollenkaan. tämä oli neuvolan ravitsemusterapeutin kanta. ilmeisesti asiaa ei olla tutkittu tarpeeksi, ja siksi niitä ei voida odottaville suositella, kun ei olla mahdollisista haitoista ajantasalla. eli rypsiöljyä ja rasvaista kalaa meille vaan
 emoticon

mulla on onneksi 2009 hyvät tulot, taitaa olla jopa paremmat kuin nyt, kun en pitänyt sillon lomia ja tein hurjasti 9h sunnuntaivuoroja.

yhdessäolosta: 4v 3kk, kihloissa 1v 5kk, ja asuttu varmaan joku 4 vuotta yhdessä..
olen miettinyt että jos  yllättäisi kaikki ja menisi ristiäisissä naimisiin :D
onko kukaan tehnyt näin / ollut juhlissa jossa näin tehty?? sitten joskus 2012 tai myöhemminkin voisi pitää vielä isot "oikeat" kirkkohäät emoticon 
 
 
Voihan itku ja potku ja raivari! Mä en kohta pysty kävelee enää ollenkaan ilman, että sattuu ja meinaa lähtee jalat alta! :(( Joku hermo on nyt tosi pahasti puristuksissa... :( Toivottavasti tää ois nyt vaan huono päivä ja huomenna tota kipua ei olis enää olemassakaan.. Mä oon kohta pulassa, jos tää jatkuu ja pahenee.. Jarkko on puolustusvoimilla töissä ja lähtee sunnuntaina harjotukseen ja palaa vasta reilu viikon päästä siitä tiistaina takas kotiin. O-ou.

Meillä on kans tasan kolme nimivaihtoehtoa; mun ehdotus, Jarkon ehdotus ja yks, jota mietittiin esikoisellekkin aikanaan, mutta se ei rimmaa Jeminan nimen kanssa kyllä mitenkään päin. Näiden kolmen nimen välillä se vääntö tullaan sitten käymään. Toiset ja kolmannet nimet on jo valmiina riippuen siitä minkä etunimen valitsemme.

Xiina hei, ettehän te oo ees ollu hätäsiä verrattuna meihin! Me ollaan nyt oltu 2v 9kk yhdessä. Mentii kihloihin kun Jarkko kosi 5kk yhdessäolon jälkeen. Hääkellot soi meille 2kk myöhemmin 7kk yhdessäolon jälkeen! Puol vuotta häistä aloin odottaa Jeminaa.

zibbh Mun kummitytön vanhemmat meni naimisiin tyttönsä ristiäisten yhteydessä, mut he juhlivat niitä häitä siinä samalla. Ihan toimiva ratkaisu ainakin heille. Minä oon taas sellanen, että kun juhlitaan ristiäisiä niin sillon juhlitaan ristiäisiä jne :)
 
marini: Eli kela ottaa huomioon sen 1kk:den jonka olet ollut sairaslomalla. Eli jos olet saanut sairasloman aikaan huonompaa palkkaa kuin normaalisti se alentaa äitiyspäivärahan määrää.Kela ei tarvitse työsopimusta. Vaan palkkatodistuksen äitiyslomaa edeltävältä 6 kuukaudelta. Palkkatodistusta ei siis voi toimittaa kelalle ennenkuin äitiysloma alkaa. Omat lappuni vien henkilökohtasesti kelalle, että tarkastavat ne sitten et ovatko oikein täytetyt. Mun piti viedä ne tänään töiden jälkeen mut unohin ne kotiin, huomenna uus yritys!!!

Nimistä: Tytön nimi on etunimen osalta ainakin mulla selvillä(isäntä ei oo vielä ihan 100% mukana), haluaisin antaa tytölle mummoni nimen. Hän oli aiwan ihana ihminen jota en unohda koskaan!!! Pojan nimi meillä on pysynyt samana kuin se joka aikoinaan esikoiselle mietiittiin...Etunimi isännän papan mukaan ja toinen nimi mun vaarin toinen nimi, sattuvat sopimaan hyvin yhteen!!!

Yhdessä olosta: Kimpassa ollaan oltu kohta 9vuotta, kihloihin mentiin 6vuoden jälkeen ja naimisiin mentiin viime kesänä jolloin oli jo tuo 8 vuotta täynnä. Kovin nopsia ei oltu... Minä oisin kyllä halunnu jo aiemminki, mutta isäntä on hyvinkin rauhallista sorttia ja luultavasti tasapainotamme toisiamme ja siksi tää meidän juttu toimiikin!!!!emoticon
 
Takaisin
Top