Toukokuun turinat!

Hei, pitkästä aikaa :)

Itse olen taustalla seuraillut kuinka muilla homma etenee. Pahoinvointi alkaa hiljalleen helpottaa emoticon , välillä tuntui että eikö se lopu koskaaaaan.. ja siltä se kyllä vielä välistäki tuntuu..

Ensi viikolla olisi vihdoin ja viimein rakenneultra !
on sitä jo piiitkään odotettukin ..
 Yritetään ettei saatais tietää kumpi ompi tulossa.. Tuntuu että näin olisi huipumpaa sitten syyskuussa, MUTTA saa nähdä maltetaaanko. On se kyllä vähän liian houkutteleva tarjous.

Onko kellään muulla ollut ongelmia ihon kanssa?

itselleni puhkesi kauhea akne, mikä tietysti ärsyttää suunnattomasti kun ei etes teininä ollut näin paha tilanne.
Neuvolan tätikin vaan tokas, että yleensä akne kestää koko raskausajan ja monasti myös jatkuu imetysaikana emoticon
Ei paljoa sympatiaa herunut neuvolan tätiltä... saatikka neuvoja mikä auttaisi.
Olisko jolla kulla tietoa asiasta??

Ihana lukea kun moni suunnittelee jo milloin jää kokonaan kotiin .
Itselläni tilanne on melkeimpä päinvastainen. Valmistun tämän kuun lopussa ja nyt olisi paniikki löytää työpaikka, jotta saisi mammarahaa hilattua etes vähän ylös päin. Opiskelijan tuloilla saisi vaan minimin.
Oman alan työt kiinnostaisi ja palkkauskin olisi ihan ok, mutta ala on niin kiireinen ja sen myötä stressaava, että lienee parempi ettiä jotain muuta työtä. Näin aktiivisella rakolla ei oman alan työpäivästä selviäisi kunnialla emoticon .

Valmistumisesta tulikin mieleeni että pitäisi lähteä metsästämään juhlavaa mekkoa. Siinä onkin urakkaa kerrakseen. Vaikea arvioida paljonko mahtaa mahanseutu kasvaa 3 viikossa, tähän asti kasvu on ollut todella pientä verrattuna joihinkin jotka ovat kuvansa laittanut.
Ei voi kun ihmetellä noin  ihania ja täydellisiä vauvamasujaemoticon

 

Kylläpäs se aika vaan rientää, nyt jo toukokuuemoticon
Tänne ei ihmeempiä kuulu. Vointi on hyvä ja aloitin äitiysjoogankin, jos sen avulla sais ehkäistyä myöhempiä vaivoja. Vauhti on tosin hidastunut ja hengästyttää jo aika lailla ripeämpi kävely. Vauva potkii hurjana masussa, mutta istukka on mulla edessä niin vaimentaa vähän, mutta selvästi jo tuntuu.

Hyviä vointeja ja aurinkoisia masunkasvatusaikoja kaikilleemoticon

 
täälläkin tuota kesälomaa ootellaan, kesä-heinäkuussa olisi kuukausi ja sitten vielä kuukausi siin välissä töitä ennen äitiyslomaa. Kyllä niin malttamattomana täällä ottellaan pikkusta <3 mutta tuo syyskuu uhkaa tuolta tulla nopeasti, jossain vaiheessa huomaa taas, että on oikeasti syyskuu ja mihin se aika oikein meni. Täällä kaikki vaivat on onneksi ohi, ei väsymystä eikä kuvostusta, ainoastaan selkä tulee välillä töissä kipeäksi, kun on seisomatyö, eikä oikein voi jalkoja nostaa ylös päivän aikana. ehkä se tästä. Vatsa kasvaa huimalla vauhdilla, vaikka on ensimmäinen tulossa.
 
Heippa!

Katilii83, mulla ei itsellä ole vielä ollut ongelmia ihon kanssa mutta mun siskolla puhkesi juuri raskauden aikana akne ja se ikävä kyllä kesti ihan loppuun ja vielä sen jälkeenkin. Sillä tosin tuli ihan julmetun kokosia kipeitä finnejä, lukumääräisesti niitä ei ollut montaa mutta kun olivat isoja niin sitäkin ärsyttävämpiä. Enkä nyt pelottele mutta kun meillä ei oo sisaruksista ollut kellään oikein ongelmia ihon kanssa niin juurikin raskauden jälkeen on alkanut ilmeneen ihon ongelmia. Itse olen tässä vielä selvinnyt muutamalla stressifinnillä ainakin alkuun.

Minä en vieläkään tunne mitään liikkeitä, enkä kyllä enää edes ajattele asiaa niin kauheasti, kun eilen se kätilö sanoi että istukka on edessä ja kohdunsuun päällä niin ensisynnyttäjän on todella vaikea tuntea liikkeitä. Aateltiin käydä tuossa kesäkuussa ihan omakustanne ultrassa yksityisellä tsekkaan istukan tilanne kun mun työssä on aika paljon kyykkimistä ja muutenkin suhtkoht fyysistä että kuinka pitkälle sitä pystyy töitä edes tekeen. (lisänä tietenki ois ihan kiva saada suurempi varmuus kumpi sieltä on tulossa :D)
Varmaan itsekin joudun ihan minimi äitiysrahalle kun tällä hetkellä teen pikku pätkiä ja pääosin olen liitonpäivillä. Rahallisesti minua ei kyllä kuitenkaan juurikaan huoleta kun ollaan aika roope ankkoja visuudessa =) rahaa ei kyllä valitettavasti ole säiliöllistä mutta onneksi on jonkun verran sukanvarteen kertynyt.

Maha mulla ei juuri ole edes kasvanut, tuntemattomat jättää mut vieläkin rauhaan kun oon vaan vähän pullistunut keskivartalosta :D kunhan vaan pysyiski tällaisena vaan eipä tuo ole kovin todennäköistä, heh :D
Ja minä itse negatiivisuus olen päässyt raskausoireista vihdoinkin eroon, pahaolo, päänsäryt ja kaikki muut on väistyneet tieltä ja ei tässä muuta ko olla pöllötellään. Syksy kyllä lähenee yllättävän nopeasti, vasta se aika tuntui matelevan ja joka päivä tuntui ikuisuudelta..
 
Heippa taas!

Kiitos pinnasänky- ja vaununeuvoista. Täytyy miettiä. Hankalinta on vaunujen kanssa se, että kaipaan mahd monikäyttöisiä, että voisi lenkkeillä, mutta toisaalta kaupoissakin pyöriä. EN tiedä pitääkö vaan ostaa kunnon maastovaunut ja sit kaupoillakäyntiä varten jotkut rattaat kun pieni ensin kasvaa...Vähän oon ihastunut Teutonian Mistral S -vaunuihin, mutta täytynee tosiaan mennä ihan kauppaankin katseleen eikä vaan täällä netissä surffataemoticon

Alice_78: Mulla myös on pari kertaa koiran kanssa lenkkeillessäni käynyt niin, että kesken lenkin (yleensä siellä kauimmaisessa mettässä) on alkanut vatsakipu/kiristys. Se on osin kiristystä, mutta kyllä siinä ihan kipuakin on. Tosin molemmilla kerroilla on myös turvottanut tavallista enemmän, että ilmavaivatkin voi osaansa tehdä, mutta kyllä selkeästi kohdun seutuville tuli kipuakin. Meni kyllä heti ohi, kun kotiin pääsin lepäilemään, mutta vähän kyllä säikähdytti. Edellisen kerran tämä tapahtui eilen ja tänään töissä kiinnitin huomiota, että sellaista epämääräistä epämukavuuden tunnetta tuolla vatsan seutuvilla on ja lisäksi välillä varsinkin kävellessä säteilee kipua (ei voimakasta, lähinnä jomottelee) molempiin nivustaipeisiin päin. Liekö nämä nyt jotain liitoskipua? Ensisynnyttäjänä oon ihan kuutamolla...emoticon
 
Ihanaa kun tekstiä on kertynyt eilisen jälkeen. Meillä oli tänään rakenneultra. Voi kun oli mahtava nähdä meitin vaavi, tyttöä veikkaili, kahden pojan jälkeen kuulostaa hyvälle. Meillä oli vähän käyrien alla kasvu, tosin neiti oli poikittain, joka kuulemma vaikuttaa mittaustuloksiin
(kyse on joistain päivistä), mutta kuitenkin koko mitattuna vastasi viikkoja 19+1 -19+3 kun piti olla 21+3. Että jää siihen eroa kuitenkin. Menen seurantaan kuukauden päästä asiasta, kun on muutenkin rytmihäröjä niin...

Mutta hyviä kuvia me saatiin vaikka oltiinkin vain perinteisessä ultrassa. Oli mahtava nähdä että kaikki oli kunnossa.

Joku kyseli iho-ongelmista. Minä oikein kuivaihoinen, olen kärsinyt näppylöistä ja epäpuhtauksista melkein koko ajan. Alussa hiuksetkin rasvoittu aivan hirveästi. Mutta hiukset on onneksi tasoittunut. Iho ei. Mutta sain anopilta vähän synttärilahjaksi rahaa ja ajattelin käyttää sen kasvohoitoon. Tosin tarvitsisin myös kesätakin. Se taitaa jäädä ensi viikolla pieneksi. Nyt jo kinnaa.
 
Joo, iho-ongelmia... Mulla tuli näppyjä (ei onneks hirveen isoja) paljon alkuaikana, leuka oli ihan täynnä. Nyt näpyt on vähentyny mut mun iho on ihan järkyttävän kuiva. Aina talvisin mulla kuivuu iho mut keväällä se paranee normaaliksi mut ei nyt. Ei tunnu auttavan mitkään rasvat sun muut...

Mä just tajusin et mulla on enää 4 viikkoa töitä jäljellä. Sit kerkeen olee työttömänä vähän aikaa kunnes alkaa äippäloma. Mut eipä tässä mitään, en mä osaa olla huolissani rahatilanteesta, me ollaan aika fakiireja pärjäämään vähemmälläkin :)
 
Nyt mä sekoilin, eli mulla piti olla viikot 20+3 ei 21 ja risat. Eli ei vaavi ole kuin muutaman päivän "alimittainen" mutta näiden muiden ongelmien kanssa hoitajan ajatteli että seuranta olisi tarpeen.
 
Kaikki hyvin mukulla, mulla ei niinkään...

Kävin tänään hakemas tukivyön jos auttais noihin liitoskipuihin, mutta on kyllä pirun epämukava kapine.... Närästys sen kun lisääntyy.... Mutta pääasia et mukulalla tosiaan kaikki ok, tosin se vois pikkuhiljaa lopettaa ton poikittain makoilun ja vaihtaa asentoo. Vois noi liitoskivutkin helpottaa! Kovasti oon tonne masun suuntaan koettanu kääntymis ohjeita huudella mut ei....

Katilii83  Mulla on ollu kummankin raskauden aikana aknea, eikä mitään paria näppylää... Oon näyttäny ihan jollekin 15 kesäselle.... Mulla kummiskin helpottanu heti synnytyksen jälkeen ja hävinneet sit kokonaan kun imetyskin loppui... eikä siihen oikeen mitään apua ole olemassa kun ei siinä paljoa naaman puhistaminenkaan auta kun johtuvat enemmänkin hormoneista. Näytetäänpähän ainakin hämäävästi nuoremmilta kun ollaan....

nyt mennään viikoilla 21+6
 
Mullakin on nyt ollu enemmän näppyjä, tosin ei naamassa (missä yleensä) vaan selässä ja jopa rintojenkin välissä jotain pientä :P Muuten en ole koskaan kärsinyt aknesta, näppyjäkin on tullut lähinnä suklaan syönnistä ja vastaavasta. Saattaa toki olla, että osa mun näpyistä on nytkin makean syönnistä johtuvia, kun tuntuu herkut maistuvan eri tavalla.

Aattelin myös aloittaa mammajoogan, kun semmoinen kurssi alkaa tämän kuun lopulla. Toivottavasti se sopii myös tällaiselle aloittelijalle, mulla ei nimittäin mitään kokemusta joogasta ole. Tuumin vain, että se voisi tehdä hyvää näin raskauden aikana. Lisäksi latasin netistä mammajumppaohjeita ja ajattelin tutustua uimahallin vesijumppaan ensi viikolla. Vesijuoksu voisi myös olla ihan jees, mutta se vyö arveluttaa jonkin verran. Viimeksi se nimittäin painoi mahaa ikävästi, en tosin tiedä, olinko pistänyt sen vyön liian alas tai jotain.

Minäkin aattelin ryhtyä kestovaippailijaksi tämän esikoisen kanssa. Kipaisin tänään tuhlaamassa rahojani vaippakankaisiin, kun haluan ainakin osan vaipoista tehdä itse. Aattelin näin alkuun tehdä erilaisia kokeilukappaleita, joita voi sitten testailla vauvelille syntymän jälkeen. Katsoo sitten, mikä sopii parhaiten ja tekee niitä lisää. Hieman jännittää, miten tuo kaikki vauvan hoitoon liittyvä onnistuu. :) No, kantapään kautta sitä ollaan ennenkin opittu, miksei nytkin.

Mulla on istukka on takana, ja vaikka oon ensisynnyttäjä, niin liikkeet tuntuu jo tosi hyvin. Pientä jumputusta tuntuu istuessa ja makuulla, kävellessä harvemmin mitään. Toisaalta en osaa lainkaan sanoa, miten päin se kaveri tuolla mahassa milloinkin on, mikä on potku ja mikä nyrkinisku. Mutta kovasti siellä reuhdotaan tälläkin hetkellä. :)

Tämä tyttö suuntaa nyt nukkumaan. Hyvää viikonloppua ja kivaa äitienpäivää!
 
Mulla kuuluu vähän ikävämpää nimittäin torstai aamulla tuli kaikki aamupalat ylös ja sitä mukaa sitten koko päivän. Soitin töihin ja sain 3 päivää saikkua. töissäkin on ollu mahatautia liikkeellä joten neuvolatätikin jolle saikkua soittelin epäili kans sitä ku viikkoja nyt on jo yli 20. Maha oli tosi kipee koko päivän ja tostainkin vaikka ei enää tullu ylös mitään. Perjantaina söin jo vähän enemmän mutta sitten taas, tänään aamuyöstä laatta lensi taas ihan paineella pönttöön ja vatsa on taas ihan sekaisin. Tänään oli kans vatsa vähän löysällä mut se voi johtua siitäkin etten oo syöny ku kiisseliä ja keittoja 4 päivään.

Voiks tää nyt kuitenkin johtua raskaudesta vaikka ei oo viikkoihin ollu pahoinvointia vai onks tää sit joku pitkittyny vatsatauti?? ja kannattaisko huomenna mennä päivystykseen jos tää vielä jatkuu nimittäis vointi alkaa olee aika heikko =/
 
marini
Kyll se mun korvaan enemmän mahataudilta kuulostaa,sitähän on nyt ihan hirveesti liikkeellä.liekkö norovirusta..voisin jotenki viel kuvitella että raskaana mahatauti on vieläkin hirveempi ku kroppa on muutenkin kovilla.
Nyt vaan lepoa ja nestettä niin paljo ku sisällä pysyy.Läksytäppä miehes tai joku hakeen sulle apteekista ripulijuomaa niin saat elimistön tasapainoon :) mun (käsittääkseni) osmosalia saa raskausaikanaki käyttää,ihan 100 varma en kyll oo. 
 
marini_  luulen kyllä et toi voi hyvinkin olla just vattatautia vaan, sitä ihan HIRVEESTI nyt liikkeellä.. meillä mies alotti oksentelun ja ripuloinnin viimeviikolla ja tervehty sitten viikonlopuksi.. (niin ainakin luultiin), mentiin sitten anopille viikonloppua viettämään ja hänellä oli sopivasti synttäritkin jonne tuli sitten mukavasti sukulaisia. Viikonlopun jälkeen oli sitten kaikki vieraat+ anoppi perheineen vatsataudissa.
No, meillä kuitenkin näytti olevan tauti selätetty ja nähtiin minun veljeni perhettä+ serkkuni perhettä parina peräkkäisenä päivänä alkuviikosta.. HUONO IDEA.
... Heille kaikille iski myös samainen oksennus+ripulitauti. Sekä myös omalle äidilleni joka meillä kävi kyläilemässä tässä loppuviikosta.. En tiedä sitten kauanko mahtaa tuollakin taudilla olla itämisaika, kun me ollaan jo terveitä, mutta kaikki meidät näheet ovat saaneet kyseisen taudin.
(minulla itsellä ei edes mitään tautia misn vaiheessa ollut -koputtaa puuta-, mutta miehellä ja esikoisella se kerkesi käymään.. )
Pikaista paranemista nyt kuitenkin sinnepäin ja jaksamisia!

Täällä on eilen ollut sellanen hemmottelupäivä että.. <3 oli kyllä niin piristys tähän arjen keskelle. :)
Käytiin syömässä ja ostelemassa mulle kaikkea kivaa sekä elokuvissa. :)
Tulipahan hankittua sellanen bola korukin nyt sitten - ja vaan koska äitienpäivänä ollaan menossa sukulaisten kanssa ravintolaan syömään ja kyseinen koru sopii loistavasti äitienpäivän vaatetukseeni.. :D

Muuten ei tänne juurikaan erikoista kuulu, massu kasvaa ja hyvin voidaan. Maanantaina rakenneultra, jännätään josko pieni suostuis meille paljastaan kumpi hän mahtaa olla. :)
Pääsis sitten sisusteleen vaavin huonetta + hankkimaan jotain kivaa vaatetta.. :)

Aurinkoista päivää kaikille mammoille sinne! <3

 
Se kyllä kuulostaa vatsataudilta, mutta en välttämättä suosittelisi sitä Osmosalia. Kyselin sen nimeä meidän terveyskeskuksen päivystyksestä lapselle, ja he kertoivat suoraan että nimi on tämä, mutta se on niin pahan makuista että se voi jo laukaista pahoinvointia. Joten en sitä ostanut/hakenut. Mutta meille on sanottu lasten kohdalla (ja sama pätee aikuisiin) että sokeria sisältävät ruuat ärsyttävät tautista vatsaa. Joten Jaffa ja jugurtti ja moni muu on sen vuoksi enemmän haitallista kuin hyödyllistä. Vatsataudista myös otetaan tietääkseni aika helpolla osastolle saamaan nestettä. Ja tämä sitten taas pätee lapsiin ja myös odottaviin äiteihin. Tippa suoraan suoneen, pussi tai kaksi kohentaa oloa huomattavasti, varsinkin jos suolat heittelehtivät. Lähdin vanhemman lapsen kanssa kerran liikkeelle kun tauti ei meinannut antaa periksi.

Noihin selkäkipuihin joita jollain oli sain tällä kertaa jumppaohjeita, joita tosin pitäisi vielä käyttää. Mutta itselläni on ollut aivan kauhea iskias molemmista aiemmista lapsosista.

Mutta sain viime viikolla kamalan yskän, mikä siihen tehoaisi? Mynthonit on hyviä, mutta myös muita vinkkejä otetaan vastaan.
 
Osmosal on tosiaan hyvin ällöä= suolaa + sokeria + vettä.
ennemmin suosittelisin floridralia tai biofliluksen vastaavia tuotteita, paremman makuisia (mm. vadelma, mansikka tai banaani) ja lisäksi niissä on vielä maitohappobakteerit mukana jotka tasapainottaa vatsaa.

tärkeintä on ettet pääse kuivumaan vatsataudissa! juo niin paljon kuin mahdollista ja myös muuta kuin pelkkää vettä.

eilen tehtiin vaunukaupat! ihanaa :D
oon niin täpinöissäni. maksettiin käsiraha kauppaan ja haetaan tuotteet sitten joskus syksyllä.
 
Ei ota yhtään laantuakseen tämä. illalla tuli taas kaikki sapuskat ulos ja soitin päivystykseen. Siellä sanottiin et voi olla ihan hyvin noroa, ku se saattaa kestää montakin päivää, jos huomenna vielä jatkuu ni pitää ottaa yhteyttä sinne ja katotaan sit josko johonki tiputukseen hetkeks. Äitienpäivä suunnitelmat ja ruokailut menee meidän osaslta pipariksi, nyyh =/ Eli kannattaa näköjään olla suosiolla pois ettei käy samoin ku teillä jonna emoticon

Rominna: En tiennykään et makeet ärsyttää vatsaa joten oonkin syöny tässä kaikkee makeeta kiisseliä ju jugurttia et pysyis verensokeri ylhäällä.. pitääkin vaihtaa se lihaliemeen tai muuhun suolaseen. Ja mulla oli viime talvena keuhkokuume ja sitämyöten kauhee yskä ja tuli niitä yskäkohtauksia mihin tuntu auttavan parhaiten strepsilsit ku ne vissiin vähän puuduttaa samalla kurkkua ja höyryhengitys eli kattilaan vettä ja porisemaan, sit hengittelee varovasti sitä höyryä, lähtee limakin nousemaan hyvin.

zibbh: Kiitos vinkeistä. Millaset vaunut lähti matkaan?

 
marini.
unohtu viell aiemmin sanoo että kannattaa myös mustikkasoppaa koklata :) sitä on sokerittomanakin. ja yks ohje mikä mulle joskus tk:sta annettiin niin puolet vichya ja puolet jaffaa. ja anna hiilihappojen poistua ennenkö juot.hiilihapot ärsyttää vatsaa mut vichy ja jaffa ku on fiftyfifty niin niistä saa hyvin sokeria ja suolaa.niitä sokereita ei kuitenkaan kannata kokonaan pois jättää mut just kaikki makee esim se jogurtti kandee jättää pois
 
Täällä odotellaan jo kovasti myös kesäloman alkua, loma alkaa 4.7 ja kestää heinäkuun loppuun saakka. sit olis 10 päivää töitä, jollen ota sairaslomaa niihin.
vauvatarvike hankintojakin on tehty runsaasti. On hoitopöydästä alkaen (ja pitihän se koota jo) mies sano että anna olla vielä. Kaksi sitteriä hankittuna, syöttötuoli ja runsaasti vaatteita.

Nyt en malttais odottaa seuraavaa neuvolaa joka on to 12.5.
 
Takaisin
Top