Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Meilläkin taitaa olla maidon nostatusta meneillään ku pitkään mentiin 2-3 herätystä yössä ja viimeset 2 vai 3 yötä ollaan heräilty 5-8 kertaa. Päivisinki tuntuu siltä että on useammin tissillä mutta varsinki tää ilta aika on yhtä tissit paljaana oloa.
Kuinka kauan nostatus yleensä kestää? En muista noista alkuajoista itte mitään enään. :D
 
Auts. Eilen illalla tuntui kova ja todella kipeä patti oikeassa rinnassa. Tiuhasti imettämällä ja lämpöhaudutuksella sekä hieromalla se onneksi poistui. Ilmeisesti siis tiehyttukos. Patti pysyy poissa mutta rinta on vielä arka ja imettäminen sattuu. Koitan nyt pitää sitä mahdollisimman tyhjänä mutta pumpusta eiole mitään apua eikä poikaakaan viitsi ihan ylensyöttää. Hankalaa on..

Johan se imettäminen pari viikkoa tuntui jopa ihan kivalle eikä vain välttämättömälle pakolle. Huoh.
 
Minä se sitkeästi vaan edelleen jatkan. :) Iso osa, suurin siis, päivän ruuasta on kuitenkin vastiketta. Esikoisen Vau- ja Face-ryhmässä yksi äiti "valmistui" imetystukiäidiksi ja hän on tässä valanut uskoa minuun viime päivät. Ei tässä nyt enää mitään täysimetystä tavoitella, vaikka sekin kuulema vielä olisi ihan mahdollista saavuttaa. Mutta imetän useammin päivässä kuin aikaisemmin ja pumppaan edelleen sen 3-4kertaa päivässä. En ota tästä mitään stressiä, loppuu kun loppuu, se on käsitelty, mutta koska en koe tätä tällä hetkellä mitenkään hankalaksi, niin jatkan edelleen.
 
Multa loppui maito alkuviikosta, tänään vein pumpun varastoon odottamaan kirpparille pääsyä. Voidaan citrus viettää niitä hautajaisia kimpassa :p
On kyl ihan kiva kun rinnatkin normalisoitunut,ei oo enää sitä lehmä oloa :joyful:
 
Citrus, mä just pari päivää sitten luin imetystuen sivuilta, en muista oliko facessa vai ihan niidensivuilla, että valmius maidontuotantoon voi pysyä yllä jopa kaksi vuotta vaikka ei imettäisikään. Eli puristamalla saattaa saada maitoa tulemaan. =) Eli ei se tosiaan vaan maagisesti lopu.

Mä merkkailin eilen taas ylös noita syöntikertoja, vastikettaita ja pumppauksia. En tiedä onko mulle sattunut joku virhe, mutta eilen olisi mennyt vastiketta/lisämaitoa noin 300ml vähemmän kuin reilu viikko sitten? Tuntuu hurjalle vähennykselle jos se todella noin on. Täytynee merkkailla vielä tänäänkin ylös noita ja katsoa mitä se lista sitten sanoo..Niin, jotain maidonlisääntymistä on kyllä tapahtunut, koska heräsin tänään paidan etumus ja myös sänky läpimärkänä...!
 
Nääkin on varmaan taas näitä jokaisen hormoonit toimii omalla tavallaan. Täällä maidon tulo loppui toisesta tissistä vaikka imetin 4-5 kertaa per päivä....
 
Siis tulee multa pieniä tippoja kun oikein puristaa, muttei kuitenkaan niin että lypsämistä viittis jatkaa.
Mä oon kokenut pulloruokinnan helpommaksi.
 
Muakin rasittaa tää imetys mutta oon niin itepäinen, että pakko vaan jatkaa :wink Ja se on niin kätevää, kun yösyötöllä vauva nukahtaa itekseen tissille. Välillä annetaan kyllä korviketta, esim. eilen kun vauva vaan karju ja hosui eikä syönyt kunnolla vaikka nälkä oli kova.
 
Musta tissiruokinta on aivan äärettömän helppoa ja vaivatonta, en osaisi kuvitellakaan arkea pullorumban keskellä! Aina on maito mukana käsien ulottuvilla eikä yhtään tarvii miettiä määriä tai desifiointeja. Yösyötöt tosiaan on ihan äärettömän helppoja kun poika nukahtaa tissille viereen 10min tissittelyn jälkeen. Itsekin saatan nukahtaa. Enkä missään nimessä ole korvikevastainen. Me on itseasiassa annettu korviketta pojalle muutaman kerran, kun en itse ole ollut paikalla syöttämässä. Mulla kun ei pumppaus onnistu. Olen ihan täysin valmis jatkamaan imetystä lähemmäs vuoden ikää, jos vain onnistuu.
 
I-P: Veit sanat suustani :) Esikoista imetin vuoden josta 5 kk täysimetyksellä eli pelkkää tissiä. Nyt aion tehdä samoin. Vaikka alussa oli hankalaa ja sattui pirusti niin ajattelinkin että kun olen sen kerran aiemminkin tehnyt niin nyt sama homma tasapuolisuuden nimissä :wink
 
Kyllä minäkin olen ihmeissäni, että kuinka helppoa ja mukavaa imettäminen on. Esikoinen kyn on niin en ollut yhtään varma, että kuinka imetys onnistuu. Kaveripiirissäni vain harva on onnistunut imetyksessä. Meilläkin oli niin vaikea alku, kun ensiksi oli sairaalassa mahaletku, josta maito meni. Mutta niin vain poitsu oppi imemään ja täydellisellä imuotteella, missään vaiheessa ei ollut yhtäön kipua! :)Tänään meni lapsipolilla meni 4 tuntia, oli niin helppoa vain alkaa imettämään nälän tullessa. :cool: Ja kaikki oli muuten hyvin, ei tarvitse enää mennä kontrolliin. Ihanaa!!
 
Mä ajattelin ennen synnytystä, että en todellakaan imetä kauaa ja ajattelin pulloruokinnan jopa helpommaksi. Mutta nyt on alun vaikeuksista selvittyäni ajatukset muuttunut ja imetän kyllä mahdollisimman kauan. Edelleenkään en ole pulloruokintaa vastaan vaan taisteltuani alussa niin kovasti, että tämä saatiin sujumaan, en halua lopettaakaan.
 
Mää ajattelin ennen synnytystä, että helppoahan se imetys on ja mikä siinä nyt vois olla niin vaikeaa (äiti kun imetti meitä kaikkia ja seurasin aina vierestä) :D onneks kaikki meni hyvin, eikä hankaluuksia oo ollu ollenkaan! Sillon tällön (tai jonkun muun hoitaessa) annan pullosta pumpattua maitoa, jotta sekään taito ei vahingossakaan pääsis unohtumaan.. :D
 
Voin vaan kuvitella mitä imetys on kahden vauvan kanssa, kun tuntuu, että tämän yhdenkin kanssa kaikki pyörii vaan tissien ympärillä. Jos vauva ei halua kokoajan tissiä niin sitten on niiden kanssa jotain häikkää.
Kyllä minäkin kahden kanssa olisin varmasti tehnyt saman ratkaisun :)
 
Mä olen molempien lasten kanssa halunnut täysimettää. Esikoisen kanssa se ei onnistunut, syy on osin pimennossa eikä tule koskaan selviämään. Elman kanssa toivoin onnistuvani, ja yhden kerran olen tässä nyt jo mielessäni käsitellyt pettymyksen - en onnistu tälläkään kertaa. Oli sitä kireää kielijännettä, liian hentoa imua, korvatulehdusta joka sitten loppujen lopuksi lähes jo lopetti koko imetyksen. Pumppaamalla pidin kuitenkin tuotantoa yllä, kun nimenomaan monessa paikassa on minullekin sanottu, että jokainen tippa äidinmaitoa on tärkeä ja hyvä juttu! Ja nyt kun stressi tämän imetyksen ympäriltä on poissa, käsitellyn pettymyksne myötä, ja kun vauva on kasvanut ja imu sitä myöten tehostunut, koen että jaksan ja haluan vielä kokeilla kuinka pitkälle päästään!
Iso juttu minulle on tämä imetystukihenkilö, joka on netin kautta käytettävissä hyvinkin pitkälti koko ajan. Iso kiitos siis hänelle!

Minä en halua kenenkään valintoja ja ratkaisuja arvostella, päin vastoin, jokaisella on oikeus toimia niinkuin katsoo parhaaksi juuri omassa tilanteessaan. Olen vain niiin onnellinen siitä että omaa maitomäärääni olen saanut kohtuullisen vaivattomasti lisättyä ja äärimmäisen toiveikas sen suhteen että voisin vielä jatkaa imetystä!
 
Takaisin
Top