Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Ohhoh, Vanilja! Onpa ollut aikamoinen kätilö. Meille lykättiin jo synnärillä korvikkeet käteen ja määrättiin antamaan sitä äm:n lisäksi, kun paino putosi niin paljon. En oikein usko, että suolisto olisi tuosta mennyt pilalle.
 
Nyt se on sitten oma maito loppumassa, likka huomenna 8 vk vanha ja pääasiassa korvikkeella ollaan menty nyt pari viikkoa. Pumpulla saan n.40ml 2-3 kertaa vuorokaudessa. Mut oikeastaan olen ihan tyytyväinen tilanteeseen, ei tarvi kohta enää lypsää ja tyttö on kasvanut hyvin ja vatsa kestää minkä tahansa korvikkeen.
 
Kuten oon täällä jo monesti pillittänyt, meidän imetystaivalhan on ollut koko ajan tuskaista. On vuotanut verta, sattunut pirusti, yritetty rintakumilla ja ilman, vauva ei kasvanut, sattunut lisää...kunnes muutama päivä sitten huomasin, että enää ei satu! Heti en uskaltanut iloita, mutta nyt kun tässä on ollut muutama päivä täysin kivuttomia, uskallan jo iloita. Ihan kyyneleet tulee silmiin, niin onnellinen olen. Ja niin ylpeä itestäni, että jaksoin hammasta purren yrittää vaikka välillä suorastaan pelkäsin imetystä. Ei niin, että olisin pitänyt itseäni huonompana, jos olisinkin siirtynyt antamaan korviketta vaan tämä tunne, kun on tehnyt kaikkensa ja sitten onnistuu viimein. Tein itselleni lupauksen, että tytön täyttäessä 2kk, jos vielä sattuu, saan luvalla luovuttaa ja nyt tyttö on 1,5kk eikä enää satukkaan.
Kiitos teille kaikille jotka olette täällä tsempanneet ja jakaneet kokemuksianne ja vinkkejänne :Heartred
 
Hianoo Lurua! Tuo on niiiin totta! Kun sen kivun ja taistelun jaksaa niin lopussa kiitos seisoo.. Olin myös unohtanu kuinka se sattuu ihan pirusti. Meinasin myös antaa periksi, mutta mullakaan ei enää imettäminen satu. Kätevä kun on eväät aina mukana ja sopivan lämpöisenä :wink
 
Hienoa Lurua! :)

Meillä myös imetyshommat sujuneet viikon verran paaaljon paremmin kuin sitä ennen. Vielä kun saisi syöntivälit tasottumaan tiheän imun kauden jälkeen normaalimmaksi, olisin erityytyväinen. Mutta eiköhän sekin tästä pikku hiljaa.
 
Ihan huippua Lurua!

Mä olen myös huomannut tässä viime päivinä, ettei imettäminen satu. Siihen tosin lienee isoin syy se, että imettäminen on vähentynyt huomattavasti - pidin jopa muutaman välipäivän kokonaan. Elmiinan korvatulehdus vei viimeisenkin yrityksen imuotteesta joten siirryin "suosiolla" lypsämään. Sitä olen nyt sitten edelleen jatkanut, 3-4kertaa päivässä ja nyt viime päivinä ollaan fiilistelty tissillä noin pari kertaa päivässä. Lypsämällä tulee vielä toistaiseksi noin 200ml vuorokaudessa, loput sitten vastiketta. Tai olen sekoittanut rintamaitoa ja vastiketta niin, että yömaitoja lukuunottamatta melkein joka pullollisessa on myös rintamaitoa. En tiedä onko sillä mitään merkitystä minkään kannalta, mutta jostain syystä näin kuitenkin teen. Siihen saakka kunnes pumpulle heruminen lakkaa....
 
Aika kauan sain lypsättyä, jopa 5 viikkoa vauva eleli mun pumpatuilla maidoilla ja sit aloin sekoittaa korviketta sekaan kun vauvan nälkä kasvoi, nyt 8 viikkoa synnytyksestä ja nyt hiipuu maidon heruminen päivä päivältä. Tänään sain enää 20ml kun eilen tuli vielä 40ml, tämä siis molemmista rinnoista yhteensä ja lypsän enää 2 kertaa/vrk. Ens viikkoon mennessä on varmaan loppunut jo kokonaan. Onneksi en panostanut kalliisiin imetysliiveihin, hukkaan olisi mennyt.
 
Mä olin myöskin vähän pettynyt siihen miten vähän neuvolasta sai etukäteen tukea ja neuvoa imetykseen. Vauvan ruokintahan on yksi tärkeimmistä asioista arjen rutiineissa! Itse luin etukäteen imetyksestä paljonkin ja lukemani perusteella olin lähes varma ettei meillä tule imetys onnistumaan. Itseasiassa ajatus imetyksestä tuntui minusta ahdistavalta, niin monimutkaiselta ja ongelmalliselta se vaikutti. Synnärin opastuksen ansiosta omaksi yllätykseksi meillä on kuitenkin täysimetetty hyvällä menestyksellä alusta asti. Erityisen tyytyväinen olen synnärin toimintaan, ettei heti alkuun lykätty vauvaa lisämaidolle, vaikka paino lähtikin laskuun eikä maito noussut. Pidin vauvaa ihokontakstissa koko synnärilläoloajan ja tarjosin rintaa lähestulkoon kokoajan. Vauva teki myös kovasti töitä imiessään tyhjiä rintoja, jotta saimme maidon nousemaan. Kivun takia käytin rintakumia alussa, mutta luovuin siitä pikkuhiljaa parin ekan viikon aikana. Olen todella yllättynyt kuinka hyvin imetys on mennyt. On todella palkitsevaa kun tyyppi hymyilee ja tapittaa silmiin maha kylläisenä rinnalla, samalla kun maitoa valuu suunpielistä :D
 
Minähän sain oikein hyvin tukea laitoksella imetyksen alkuun. Vaikka vauva ei syönyt ja paino jonkin verran laski, ei lisämaitoja annettu ennen kuin oli verensokereiden takia pakko. Sain myös ihokontaktitopin, vai mikäsenyt oli, lainaan osastolla olon ajaksi, mikä helpotti kovasti ihokontaktissa pitoa. Ja ulopäinhän vauvan imuote on koko ajan ollut lähes täydellinen, niin eivät osanneet arvella että ongelmia maidonnousun jälkeen ilmenisi. Teho vaan ei imussa vauvalla ole/ollut riittävä, ja sehän se riittää ongelmaksi.. No, hyvä edes näin, ehkä jo seuraava vauva sitten on halukas tissittelemään? :wink
 
Meillä vieläkin rintakumi käytössä eikä siitä tulla varmaa eroon pääsemäänkään. Kovasti tarjoan poitsulle ilman kumia. Jonkun aikaa syökin tyytyväisenä kunnes irroitta otteen ja lopulta mänöö hermot hällä ja sit on otettava kumi väliin. Pari kertaa onnistunut syöttää yhen tissin kokonaan ilman kumia. Täytys varmaa luovuttaa toi kumista eroon yrittäminen kun aiheuttaa vaan huono mieltä kun eroon pääseminen ei onnistu. Ja toisaalta kumi ei vaikuta maito määrään mitenkään joten ei siitä ole mitään haittaa. Toisinaan vaan tuntuu et voisi olla vähän helmpompaa jos pääsisi siitä eroon. Esim kun syöttää vauvaa jossain liikenteessä. Ja nyt ku hää on alkanu purskauttelee maitoja kumin välistä niin et mulla on paidat ihan märkinä :D
 
Mä otan yhden siiderin tai lonkeron, (4,7promillea, 0,33litraa) enkä tee mitään muutoksia imetykseen. Tämän yhden annoksen juon 4-7 päivän välein, eli yhden tai kaksi viikossa.
En ole kiinnostunut mielipiteistä koskien omaa valintaani. Mutta kiinnostaisi tietää miten te muut "joulukuiset" teette omassa elämässänne jos imetätte/pumppaatte?
 
4,7 prosenttia siis.

Kauhistelin ennen ajatusta, miten voi juoda ja imettää samaan aikaan,kunnes järkeilin, että sehän menee siellä maidossa promilleina. Ja siis yhdestä ei minään. Eli samaten teen, yritän toki ajottaa että imetän ensin ja sitten juon sen yhden. Ja jos on juuri hornassu sen yhen ja pitäis imettää, niin sehän ei vielä ole edes kerenny imeytyä sinne maitoon asti..
 
Mä imetän kyllä juotuanikin. Jos juo niin vähän, ettei alkoholi vaikuta kykyyni käsitellä vauvaa turvallisesti, en myöskään huolehdi alkoholista maidossa. Harvemmin kyllä tulee enempää kuin yksi annos otettuakaan... Vauva kun ei ole ainakaan vielä pullosta kunnolla juonut, saa useammat lasilliset jäädä tuonnemmas. Kesällä sitten voin ehkä päästä käymään muutamalla kun olen ensin saanut vauvan nukkumaan, siihen asti riittää kyllä lasillinen silloin tällöin:)
 
Joo prosenttia olis pitäny kirjoittaa...
Mäkin ajattelen että sit joskus tulevaisuudessa kun vauva oppii/suostuu tuttipullosta juomaan aiemmin pumpattua tissimaitoa, voin ottaa ihan hiprakankin. Nyt kun lapsi imetyksen varassa, saa se yksi ainoa riittää.
Jos sit kesäterassille!
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon niin vähäalkoholinen, etten vielä ole kokenut mitään "tarvetta" korkata sitä yhtäkään. Olin tosin ollu hetken ilman alkoholia ennen raskauden alkua ja puolitosissani suunnittelin absolutistiksi heittäytymistä. ;D Katotaan... aiemmin intohimona oli punkku ja homejuustot, jospa niihin vielä joskus palataan. Mutta imetyksestä ja alkoholin nauttimisesta löytyy paljon tietoa ja olen samassa uskossa että yhden tai muutaman voi huoletta ottaa, ja vaikuttaa lapsen käsittelyyn ennemmin kuin imetykseen/maitoon.
 
Kerran join pienen siiderin ja imetin normaalisti. Ruuan kanssa oon ottanut pari kertaa lasin viiniä ja niiden kanssa oon pitänyt parin tunnin välin imetykseen ihan vain varmuuden vuoksi. Kerran join kaksi lasia skumppaa ja tuntui olo hieman hiprakkaiselta, joten annettiin aiemmin pumpattua maitoa pullosta.

Ennen raskautta olin kieltämättä aika kova olutsieppo mutta nykyään ei oikein pysty edes oluen tuoksusta tykkäämään. Jännä juttu... Eipä muutenkaan alkoholia ole ollut ikävä. Hyvin voisin olla ilmankin.
 
Minä kun en enää imetä enkä pumppaa niin olin jo bileissäkin ja pienessä hiprakassa, hih :excited001 mummo oli lastenvahtina. Hiprakkaan riitti 3 siideriä, lasi boolia ja puolikas lonkero, en ollut juonut puoleentoista vuoteen muuta kuin saunasiiderin silloin tällöin ennen raskautta.
 
Samoin juon joskus harvoin yhden annoksen ja imetän silti. Pulloa en ole edes kokeillut antaa ja pumpannut en myöskään ole. Mutta omapa on valintani, kun en jaksa sitä pullohässäkkää :D
 
Joo enpä ole alkoholista nipottanut minäkään. Annoksen - pari olen juonut toisinaan ja imettänyt silti. Olikos tässä 3kk kieppeillä tiheän imun kausi? Meillä on asuttu rinnalla nyt vuorokausi. Yöllä pyysi tissiä 2h välein ja päivällä jopa alle tunnin välein. Lisäksi tissuttelee tosi kauan kun normisti vetää navan täyteen viidessä minuutissa.
 
Takaisin
Top