Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Kumpikaan mun pienistä tytöistä ei ole jaksanut imeä tissiä. Maitoa tulee pumppaamalla törkeästi, niinkun viimeksikin, 2,5dl per pumppaus kerta!!!! Törkeesti siis! Mutta kun ei ole imua niin ei ole. Saan pakkaseen isoja määriä plus vauvan päivän ruuat. Oon jo sekoittanut 10-20ml korviketta sekaan että saan oman maidon riittään pidemmälle ja vauvan tottuun makuun. Tämä koska tiedän etten voi tätä pumppailua harrastaa enää pitkään kun jään yksin tyttöjen kanssa viikolla kun mies palaa reilun viikon päästä töihin. (Sit tulee toki joulu ja välipäivät mut katsotaan pystynkö sinneasti jatkaan)

Viimeks tuo pelkkä pumppaus sai 7vesikelloa per nänninpää ja tiehye tukokset sun muut ja nyt näyttäisi suunta olevan sama.. :sad001

Tuska ja kipu on sanoinkuvaamatonta, tissit järjettömän kipeet - on ne tyhjät tai täynnä ja nännit huutaa hoosiannaa jo pelkästä kosketuksesta. Liivien laitto sattuu kohta samanverrsn kun synnytys ja multa rupee loppuun into taas tähän touhuun kun on pelkkää kipua kokoajan!!!

Kipulääkettä en halua paljoa käyttää ettei imeydy maitoon ja mene vauvalle...

Voi tuska ja auts!!!
 
Täällä taas mennään pelkällä tissillä, pumppaus ja pullottelukin pitäis pikkuhiljaa ottaa tissin rinnalle ( kun mennään ihmisten ilmoille tai jos vauva jää isin kanssa kotiin) Miten pullottelu tisseilyn ohella kannattaisi aloittaa ja miten pumpattu tissimaito säilyy esim. Jos on tunteja kaupungilla? Haluaisin siis mahdollisimman pitkälle mennä pelkällä tissillä, mut pullo pitää ottaa myös käyttöön kun en voi tissejä julkisilla paikoilla vilautella ( uskonnollinen syy)
 
Ja pumppailu muutenkin kuinka usein voi pumpata ettei vaikuttais kauheasti luonnolliseen maidontuloob.. Ja kannattaako sitä maitoa kauheasti pumppailla varastoon vai vaan sitten kun tietää sitä tarvitsevan niin pumppas sit tarpeen mukaan????
 
Mie voisin ottaa osan Mimaelin maidontuotannosta itselleni. Miulta tulee maitoa, mutta ei tarpeeksi neidin tarpeisiin. Imetyksen kanssa on muutenkin ollut alku hankaluutta. Jouduttiin aloittamaan korvikkeella ja pikku hiljaa alkoi tulla enemmän maitoa. Sitten nännit menivät rikki ja jouduttiin pitämään imetysvapaa päivä. Nyt neiti saa päivässä 50% maitoa ja 50% korviketta, näin mutu tuntumalla arvioituna. Hirveän huono omatunto tuosta imetyksestä, haluaisi imettää lastansa 100%, mutta minkäs teet jos kropasta ei tule tarpeeksi ruokaa pienelle :sad010
 
Siitzu, muistelen että meillä neuvottiin antamaan joku 20ml kerrallaan lisämaitoa. Joku suositteli, että lisämaito kannattaisi antaa ennen imetystä, näin vauvalle tulisi kylläinen olo rinnalta ja se jotenkin helpottaisi imetysasioita. En enää ihan tarkkaan muista mihin tämä siis perustui...

Minusta on ihmeellistä, miten vähän tähän imetysasiaan paneudutaan kaikkinensa. Siis neuvolassa tai synnytyksen jälkeen. Ja tarkoitan nyt nimenomaan siis näiden ammatti-ihmisten puolesta. Kun juttuhan kuitenkin on niin, että varmaan suurimmalle osalle meistä se imetyksen alku on kaikkea muuta kuin helppoa!! Ja siitäkään ei minusta puhuta tarpeeksi, kuinka ihan oikeasti se pikkuvauva-aika on todellista symbioosia vauvan kanssa.. Itse pitäisi osata kaikki tieto etsiä ja löytää ja suodattaa ja sitten vielä muokata omaan tilanteeseensa sopivaksi. Mikä on ihan loputon suo ja kohtuutonta kun muutenkin elämän yksi isoimmista mullistuksista on juuri käynnissä.
 
Mä olen samaa mieltä!!
Kenelläkään ei maito nouse kun vasta 2-4 pvänä, ja silti vauvat ovat säilyneet aina hengissä.
Mua tälläkim synnärikerralla suorastaan vitutti tuo lisämaidon tyrkytys. Sillä pilataan moni imetys. Kenenkään maito ei riitä jos vatsalaukku on venytetty lisämaidolla.
Vauvan pitäisi koko ajan olla tissillä ja vierihoidossa, ei siinä sairaalan muovilootassa ja paljon ihokontaktissa, ja jos verensokerit laskee LIIAN alas, niin sitten lisämaitoa 5ml kerrallaan hörppyyttämällä. Ei varmuuden vuoksi lisämaitoa vastasyntyneelle 25ml.
Maito nousee sitä mukaa kun vauva sitä tarvitsee. Ja yhdessä pisarassa ternimaitoa on hurjasti ravinteita ja sitä ei vauva ekoina päivinä paljoa tarvitse. Imetyskertoja pitäisi ensimmäiset päivät olla 8-12 krt/ vrk.
Mä uskon että suurin osa vauvoista oppii imemään jos asiaan paneuduttaisi jo etukäteen ja synnäriltä ei kiirehdittäisi kotiin. Meidän pienipainoisetkin jaksoivat hyvin imeä rintaa 5-6 pvänä, kun koko ajan saatiin ohjausta ja tehtiin jos jonkinmoista kommervenkkiä. Kotona ei olisi ikinä onnistunut.
Älkää lähtekä kotiin, ennen kuin imetys sujuu ilman apua!! Mikäli haluatte imettää. Ja lukekaa netistä imetys.fi/imetyksen ensipäivät.
Imetys vaatii opettelua. Se on ihan uusi taito. Ei kukaan opi tanssimaankaan päivässä. Eikä kahdessa.
 
Kyllä mullaki tulee varmasti taas olemaan kovaa työtä tuo imetyksen alku. Esikoisen kohdalla oli imetyskerrat lähinnä tuo 8-12 krt yössä ja ekat kuukaudet meni tuolla 8-12krt vuorokaudessa... Se yöllä imettäminenhän parhaiten maitoa vissiin nostaakin... Mutta ei kyllä siihen lisämaidon saantiinkaan tosiaan ohjausta saanut sairaalassa, että kyllä näissä asioissa kannattaa tosiaan tietoa hakea sieltä imetyksen tuki ry:n puolelta... Ihokontaktiin tosiaan ympäri vuorokauden ja luottoa omaan kroppaan!
 
Nii ja sitten muistaa olla itselleen armollinen kun kaikille tuo ei vain ole mahdollista.

Esim nää mun jättirintani, ilman raskautta J kuppi ja nyt en sitten maidon kanssa enää edes tiedä riittääkö aakkoset!!!! :)
Että joo maitoa tulee hurjia määriä mutta nänni kun iso ja veltto, mun pienet tytöt 2270g ja 2735g ei jaksa imeä vaikka kuinka sairaalassa kätilön sormet oli joka kerta välissä auttamassa, rintakumin tarvittaisiin sormi tai kaks ja itse rintaan käsi tai pari ja vauvakin pitäis jotenkin pitää kiinni... Jne jne.

Oon kohdannut faktat ja näillä joutuu meneen, aattelen että mielummin sitten kiukulla eka kuukausi omaa maitoa pumppaamalla ennen kun korvikkeet alkavat vain sen takia kun muu ei auta eikä muuhun ole mahdollista.

Mutta tämä kaikki vain mun tilanteessa, täällä tai muualla ei toista naista ole yhtä isoilla tisseillä.. Mutta pystyn sympatusoimaan niitä joilla vain on jokin este tai mahdottomuus imettämiseen ja sen kanssa täytyy pystyä elämän ja tekeen rauha ettei syyllistä itseään loputtomiin..
Korvikevauvoistakim tulee ihan terveitä ja selväpäisiä lapsia! :) (esim esikolla ollut yks turha antibioottikuuri elämänsä aikana ja 2 flunssaa, ei muuta vaikka 2kkn iästä oli täysin korvikkeilla !)
 
Hyvinkään sairaalassa on ilmainen imetyspoliklinikka, jonne voi mennä imetysasioissa, kunhan sinne ilmoittautuu. Meillä kävi niin hyvin, että sairaalassa lastenhoitajat neuvoivat imetyksessä ja korvikkeen annossa. Me ei kyllä siihen määrään mitään ohjeita saatu, muuta kun syötä niin pitkään kun pienellä on nälkä. Itse sairaalassa ja vielä muutamat päivät kotona sekä pienet lisämaitomäärät olen antanut ruutalla. Imeminen ei varmasti luonnistuisi ellei sairaalassa olisi auttanut minua niin paljon tämän asian kanssa. Itselläni on F-kupin rinnat (nämä eivät ole kasvaneet ainakaan vielä imetyksen seurauksena) ja täällä on samaa työtä kun Mimaelilla; nännikumia yrittää pitää paikallaan, lasta jotenkin ja vielä tissiäkin.o_O

Muuten vaikka ne sairaalassa sanoo, että tissiä ei tarvitse pitää kiinni, vauvalle jää sinne kyllä ilmarako...Meidän tapauksessa tämä ei kyllä pitänyt oikein paikkaansa....:oops:
 
Täällä sama ongelma tissi peittää koko pään, oikein litistyy naamaan kiinni, miten siinä nyt sit hengittää..
 
image.jpg Vähän osviittaa meidän realiteetistä.. Ei ihan ideaalisin tilanne imettämiseen... :)
Mä NIIIIIIN menen siihen rintojen pienennysleikkaukseen ens kesänä tms nyt kun muksut on tehty!!
Painoindeksi pitää saada vaan alas, mulla se tarkoittaa -15kg ~ -20kg pudotusta...
 
Joo, mä en tosiaan enää kuollaksenikaan muista, miksi jossain neuvottiin antamaan lisämaito ensin...? Ja toki kuulostaa järkevämmältä että vauva tyhjentää rinnan varmasti ja vasta sitten annetaan tarvittaessa lisää, kuin toisinpäin, koska muutenhan kroppa saa viestiä, että maitoa tulee liikaakin, eikä ainakaan tarvitse lisätä tuotantoa?

Ei tosiaan ihan optimaaliselta näytä Mimael. Varmaan oletkin joskus jo kokeillut, mutta miten se ns. kainaloimetys onnistuisi? Olen kuullut useammaltakin isorintaiselta että se olisi asentona ollut paras...
 
Täällä myös kainaloimetys todettu parhaaksi, ainakin vauvan hengityksen kannalta, ei peitä tisu koko naamaa.. Nytkin vauva tississä kiinni, tää on ainut asento missä jää omat kädet vapaaksi :)
 
Kannattaa tosiaan kokeilla eri asentoja. Makuultaan varmaan isosta rinnasta on helpoin ottaa imuote.

Täytyy taas henkisesti varautua siihen, että vauva on tississä kiinni 24/7. Eikä se itku välttämättä tarkoita sitä että vauvalla olisi vielä nälkä. Meillä esikoinen söi ihan valtavia määriä ja pulautteli sitten turhat pois.. ihan siis huvisyömistä. Noh, maidontuotantohan sitten vaan kiihtyi. Kyllähän se ajan myötä vakiintuu ja tarjonta alkaa vastata kysyntää.

Neuvolaterkka muuten sanoi, että jos on taas keltaisuutta vauvalla , niin kuin esikoisella oli niin muista vaatia lisämaitoa , jos ei ole oma maito vielä noussut, maito/syöminen -> pissaaminen ja kakkaaminen kuulemma poistaa parhaiten sitä bilirubiinia.
 
Takaisin
Top