Tammivauvansa menettäneille

Miilo

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kun itse sain keskenmenon huomasin, että ihmiset eivät oikein osanneet suhtautua siihen ja tuki jäi aika pieneksi. Ei ollut ketään kenen kanssa puhua. Kirjotin pariin otteeseen tämän sivuston keskenmenopalstalle mutta jotenkin se jutustelu siellä hiipui. Ikäväkseni huomasin, että täällä on viime päivinä tullut paljon suru-uutisia ja ehkä olisi hyvä jos voisi jakaa surunsa selllaisten kanssa jotka ovat kokeneet saman. Mitäs mieltä olette?
 
Jos vaikka itse alottaisin....olin siis myös tammivauvan odottaja ja noin pari viikkoa sitten aloin vuotamaan selllaista ruskeaa tuhrua. viikko tämän jälkeen todettiin keskenmeno, joka tod näk ollut tuulimuna. samoihin aikoihin aloin vuotamaan reippaammin. kohtu tyhjeni itsestään ja nyt vaan odotellaan seuraavaa vuotoa. selvisin siis aika helpolla! fyysisiä kipuja ei ollut mutta henkisesti oli raskasta. ei sitä oloa voi kuvailla.
 
Arvasin tosin jo ennen vuotoa ettei kaikki ole niin kuin pitäisi. Raskausoireet hävisivät pikkuhiljaa kokonaan. kaverille oli käynyt samoin ja osasin pelätä pahinta. seuraavan kerran raskaaksi tullessani aijon mennä varhaisultraan tarkistamaan onko asiat niin kuin pitäisi. se ettei tiennyt oli mielestäni kaikkein pahinta. en halua sitä enää.
 
Voimia kaikille vauvansa menettäneille ja eikun uutta yritystä peliin!
 
 
 
Idea on hyvä. Tämähän on hyvä keino jakaa sekä iloja, että suruja. Tulitikku, olen pahoillani sun puolesta ja muidenkin jotka ovat joutuneet kokemaan saman. Menetys tuntuu valtavan suurelta, itselläni km viime lokakuussa. Olin menossa luottavaisesti ultraan ja toivoin kaiken olevan kunnossa. Pettymys oli suuri kun selvisi, että alkion kehitys oli jäänyt 4mm kokoon. Tuntui niin epäreilulta, että haaveet vauvasta romahtivat kerralla. Menetys on helpottanut ajan kanssa, mutta kyllä se haikealta tuntuu edelleen jos asiaa alkaa miettimään. Mieheni oli tuolloin työmatkalla, joten jouduin käymään ultran ja keskeytyksen yksin läpi. Eikä sekään mennyt ihan kivuttomasti, sillä kohtu pääsi tulehtumaan ja kaavinta tehtiin tulehtuneeseen kohtuun ja vietin sairaalassa kolme yötä. Sairaalan remontin vuoksi, oli osasto sama kuin synnyttäneillä, joten pienien vauvojen läsnäolo oli kuin suolaa haavoihin. Mutta, se mikä ei tapa se vahvistaa, eikös?
Voimia siis kovasti km:n kokeneille ja onnea uuteen yritykseen. Omasta km kokemuksesta voin toki kertoa jos joku haluaa enemmän tietää. Jos joku kaavintaan menossa, niin voin kertoa että helpotukseksi se ei ainakaan itselläni sattunut eikä kipuja ollut edes jälkeenpäin. Eikä tuo tulehduskaan aiheuttanut kipua, vain korkean kuumeen, mutta tämä ilmeisesti aika yksilöllistä (huonetoverilla oli puolestaan ollut kipuja, mutta ei kuumetta).
Hyvää juhannusta kaikille!
 
Mulla alkoi torstai aamuna vuotamaan rusehtavaa ja illemmalla tuli vähän punaisempaa. Kävin päivystyksessä ja sain pe aamuksi lähetteen äippäpolille. Siellä ultrattiin eilen ja todettiin että kasvu pysähtynyt jo vikon 6 paikkeilla. Sain eilen suun kautta lääkkeen ja huomenna pitäis alakautta laittaa pillerit jotta tyhjenee kokonaan, yöllä oli maha kipeä,piti ottaa särkylääke. Muuten tää onkin ollu enemmänkin psyykkisesti raskasta, en tiedä kuinka paljon sen huomisen lääkkeen jälkeen sattuu? Kai se jotain supisteluja saa aikaan? No ei auta kuin katse eteen päin ja uudestaan yrittämään. Olen aiemmin tullut helposti raskaaksi, toivottavasti nytkin. Voin vaan kuvitella kuinka pelottaa kunnes on se maaginen 12 viikkoa takana jos tärppää.. Voimia muillekin saman kokeneille! Koitan nyt nauttia jo olemassa olevista lapsistamme.
 
Terve.
Mulla kans todettiin viime tiistaina keskeytynyt keskenmeno. Psyykkisesti tä on aika saakelin raskasta. Mulla meni niitten supistavien lääkkeitten jälkee 2,5 tuntia ennen ku tapahtu. Nyt huolettaa et mahtaako kaikki tulla ulos vuoto väheni jo samana päivänä ja on ollu sen jälkee aika vähäistä. Kannattaa ottaa panacod jo sillon ku laittaa ne pillerit. vaikuttaa jo sitten ku supistukset alkaa. Se miten paljon supistukset sattuu on aika yksilöllistä, kipeetä se tekee kyllä. Ittellä pahin oli ohi runsaassa tunnissa, helpotti ku istukka tuli ulos. sen jälkee on ollu pienempiä supistuksia, selkäsärkyä ja alavatsakipua. Istuutuminen sattuu varsinkin vessakäynnin jälkeen. Mut kyl tä tästä pikku hiljaa. toivon vaa ettei tarvii men kaavintaa. Sais sit ruveta yrittää uutta.
 
Moi, mulla alkoi jo tänään supistella ja tuli kauheesti verta. Lääkäri sanoikin että näin voi käydä, mut käski silti laittamaan ne pillerit että kaikki tulee ulos. Muutaman tunnin päivällä kiemurtelin tuskissani, mutta nyt on aika hyvä olo ihan satunnaisia juilimisia lukuunottamatta. Eli huomenna taas kaikki uusiks niitten lääkkeitten kanssa [&o], mutta ehkä pienempi vaiva kuin se että tosiaan joutuisi kaavintaan. Mulla muuten kanssa raskausoireet pikkuhiljaa katosivatja osasin jo pelätä tätä,koska kaverillani oli sama juttu myös joku aika sitten. En ole aiemmin ajatellu/tiennyt että näin suuri osa raskauksista keskeytyy alkumetreillä. Lääkäri sanoi että n. 50% tosi iso luku! No kun huomisesta selviän niin sitten vaan odotellaan että vuoto lakkaa ja verikoe kertoo hormoonin kadonneen ja eikun uuteen yritykseen, on pakko ajatella eteenpäin, tähän olis helppo jäädä murehtimaan pidemmäksikin aikaa. Olen psyykannut itseäni että pienellä ei ollut kaikki kunnossa ja luonto vaan hoiti asian niin kuin parhaaksi näki. Tämä helpottaa myös kun on ihmisiä joiden kanssa puhua asiasta,kuten te täällä ja saman kokenut ystäväni. Juu otan lääkkeen jo valmiiksi ennen pillereiden laittamista, kiitos vinkistä! Tuli tänään kyllä niin elävästi synnytyspoltot mieleen, toivottavasti tämän jälkeen seuraavista poltoista saadaan se pieni muru kainaloon jokainen, vai mitä?
 
mulle sanottiin että 15% päättyy kesken menoon. tiedä sitten. tuo 15% pätee käsittääkseni niihin raskauksiin mitkä on todettu testillä. tietysti paljonhan menee kesken ennen kuin ehtii tekee testiä että olisko tossa 50% mukana myös ne mitä ei oikeastaan kukaan ole "ehtinyt havaita" eli ennen rv5 menevät.
jeps, täytyyhän sitä katsoa tulevaisuuteen.. ärsyttää ku ei tiä et onko se kohtu tyhjä vai ei ja sit joutuu odottaa monta viikkoo et pääsee verikokeesee. [>:] no kai se aika siit menee... Voimia valkosipulille!
 
Paukke: Juu, niin juuri mulle sanottiin siitä 50% määrästä. Mutta ennen rv12 muistan lukeneeni, että määrä olis 20-30%. Hämmästyttävän yleistä se silti on, mutta se hämmästys varmaan johtuu siitä, että yleensähän ihmiset ei puhu ulkopuolisille näistä asioista. "On lottovoitto syntyä suomeen" vois melkeen ennemmin olla "on lottovoitto syntyä"...
 
Heissan kaikki ennestään tutut ja uudet tuttavuudet.
 
Ajattelin nyt kirjoitella tänne kun olin kokenut ihan saman kuin Paukkekin.
Muualta ei saanut oikeestaan tukea,
toivottavasti täällä voidaan yhdessä jutella ja jakaa keskenämme ilot ja surut.
 
Eli mulla todettiin varhaisultrassa 3.6 (rv7+2),
että kohdussa oli 1,5x3,0cm kokoinen hematooma.
Oli tiputellut jo jonkin reilun viikon rusehtavaa vuotoa aina välillä.  
 
4.6. kotona ensin 3 cytoteciä emättimeen ja siitä 4h kuluttua 2 vielä suun kautta,
mitään oikeestaan ei tapahtunut...taas odotusta 10.6 (rv8+2) uudelleen ultraan ja
eihän kohtu ollut kunnolla tyhjentynyt...illalla vielä 3 cytoteciä emättimeen,
hieman vuosi iltasella, mutta ei taaskaan sen kummempaa.
Sitten perjantaina 12.6 tuli oikein kunnon "klöntti" lähes saman kokoinen kuin hematoomakin oli ja
sen jälkeen tulikin runsasta kuukautisvuotoa.
Maanantaina 15.6 verikokeisiin ja todettiin Hcg vielä lähes 3000,
vaikka olisi kuulemma pitänyt olla jo satojen luokkaa.
 
Tänään 22.6 (rv10+0) olin taas aamulla verikokeissa ja odottelen tuloksia huomenissa,
toivottavasti ovat nyt lähteneet kunnolla laskuun...en tiedä mitä seuraavaksi tekevät.
Onkohan sitten kaavinta enää ainoa konsti.
 
Siis olin kanssa tammivauvoilla kirjoittelemassa aina kun kerkesin.
 
Tämä odottaminen on ihan kamalaa, onko teille kenellekään sanottu milloin saa taas yrittää raskaaksi tuloa?
Mulle gyne sanoi, että odotellaan nyt ensin edes ne kuukautiset.
Eipä paljon lohduttanut, kun ei tiedä milloin ne tulevat ja voiko periaatteessa raskautua jo ennen kuukautisia,
eli tämän vuodon jälkeen?
 
Voimia kaikille ja toivoisin kaikille oikein hedelmällistä kesää
 
Tsuba
 
 
Moikka!

Tsuba, mulle sano lääkäri että saa heti yrittää uudestaan! en siis saanut ohjetta odottaa seuraavia kuukautisia. pitää vaan seurata että ne alkavat 4-5 viikon kuluttua vuodon loppumisesta. jos ei kuukautisia kuulu eikä raskaustesti näytä positiivista niin pitää ottaa lääkäriin yhteyttä ja kuukautiset käynnistetään sitten tod näk hormoneilla. vaikka vuoto ei itsestään alkaisi niin on mahdollista että on kuitenkin ovuloinut eli mahdollisuus tulla raskaaksi on siis olemassa. näin siis minulle neuvottiin mutta minulla kohtu tyhjeni itsestään enkä siis tarvinnut siihen mitään apuja. olen päässyt aika helpolla teihin muihin verrattuna.

Ajatus ei kulje enkä itsekään ymmärrä kirjoituksiani [:D] jatkan kun ajatus taas kulkee!!
 
Moi, mulle kanssa lääkäri sanoi että ei ole pakko odottaa kuukautisia. Lääkkeillä mulla tyhjennettiin, ja pitäis nyt varailla aika verikokeisiin et nähtäis sit onko kaikki poissa. Tai siis se otetaan kai vasta kolmen vkon päästä,jos oikein ymmärsin mitä mulle viime perjantaina sanottiin...ei oikein järkytykseltä jäänyt kaikki mieleen. Sunnuntaina laitoin ne cytotecit, mutta luulen että lauantaina jo tuli jo kaikki ulos koska sunnuntain kivut olivat lievempiä ja vuoto kans. Maha on on vieläkin kipuillut menkkamaisesti ja rinnatkin on arat. Kauankohan tää kestää? Tiedättekö? Pääsis nyt vaan uuteen yritykseen, en kestä tällaista odottelua. Olin jo niin onnellinen raskaudesta ja ajatellut asioita eteenpäin [&o] Kaksi aikaisempaa raskautta on mennyt ongelmitta loppuun asti ja olen vielä tullut helposti raskaaksikin, nyt kyllä luonto näytti että aina ei kaikki mene niin kuin haluaa. Mutta meillä kaikilla ei ole kuin yksi suunta, eikun ylöspäin vaan ja katse tulevaisuuteen ja peukut ja varpaat pystyyn että pian onnistutaan koko porukka!
 
mun käsittääkseni vuoto kestää yleensä 1-2 viikkoo. Täällä rupee olee kohta ohi.. Sit joutuu vaa vie odottaa pari viikkoo et pääsee verikokeel. [:D] Toivottavasti on ne hormonit laskenu ni pääsee taas testailee...[:D]
 
Täällä yks tammivaavin menettänyt [:(]..
17.6 (9+6) oli neuvolakäynti ja lääkäri, sydänääniä ei kuulunu joten sain päivystyslähetteen äitiyspolille.. Lääkäri totes ettei kohdussa ole mitään, muttei kyllä ilmeisesti muuallakaan. Epäilystä kohdunulkoisesta raskaudesta puhuttiin. Hcg oli päälle 500 tuolloin. Jouduin jäämään yön yli tarkkailtavaksi, kivut oli alavatsas sen verran kovat ettei panadol, burana600 auttanut vaan litalginia pistoksena.. ja aamulla otettiin uudestaan hcg, joka oli laskenut 300 kieppeille. Hoitajalta vielä kysyin ennen pois pääsyä et kummastako on kyse, niin vastaus oli "kuten lääkärikin sanoi ei voida olla varmoja asiasta.."

Eilen jouduin käymään polilla ottamassa immunoglobuliinipistoksen, kun eivät saaneet veriryhmääni (A rh neg)selville sairaalassa silloin viime viikolla, joutuivat lähettämään SPR:lle.. Olivat yrittäneet kyllä perjantaina soittaa mulle, mutta ilmeisesti väärään numeroon?  Lääkäri tutki uudelleen ja hcg oli 80..

Niin ja itse aloin hieman kummastelemaan hyvin niukkaa rusehtavaa vuotoa, joka alkoi 12.6. Vuoto pysyi hyvin niukkana paperiin pyyhittäessä vain, ti 16.6 muuttui hieman punertavammaksi & ti ja ke välisenä yönä vessassa käydessä tuli pieni hyytymä.. Tiedä sitten oliko siinä se alku..

Olo on huono. Henkisesti raskasta tälläinen ja päälle kivut joille ei löydy kunnon selitystä [:(] Alaselkää vihloo ilkeästi ja vatsaan sätii ja mulla ei ole koskaan ollut selän kanssa ongelmia. En tiedä mistä nesteen kertyminen kroppaan johtuu, paino noussut kolmisen kiloa kolmessa päivässä, vaikka syöminen on ollut hyvin vähäistä. Voi olla että toi burana ei sovi mulle [:'(] ihmiset kun on kovin yksilöllisiä ja mä en oo vajaaseen vuoteen syönyt mitään särkylääkkeitä, joten kuussatanen burana kolmesti päiväs ei ehkä sovi mun elimistölle..

Mutta voimia kaikille ja uskoa ja valoa tulevaisuuteen.. Innolla uutta yrittämään [:)]  kuten äitee mulle tokaisi [:D]..
 
Verikokeen tulokset olivat vieläkin hirmu korkeat siis Hcg 2462.
Nyt kuulemma vaan odotellaan ja otetaan viikon välein uudet arvot.
Vuoto on melkein kokonaan loppunut, hieman enää paperiin jää rusehtavaa vuotoa.
 
Toivottavasti tää olois kohta ohi.
Tänään lääkäri sanoi puhelimessa että odotellaan ensin että Hcg on laskenut negatiiviseksi
ja sitten jäädään odottamaan kuukautisia, joita sitten voidaan jouduttaa hormoneilla.
 
Meillä menee tosi pitkään ennen seuraavaa yritystä, jos vanhat merkit paikkansa pitää.
Eli mulla on kierto ollut pisimmillään lähes 90pv. siis aika ennen kierukkaa. Kierukan poiston jälkeen
oli sen 26 ja 28pv ja toisessa kierrossa jo onnistui (tai siis onnistui ja onnistui)
Meillä tosiaan on eka tehty ihan hoitojen kautta ja toinen sitten tuli luomuna.
 
Tää oliskin ollut liian helppoa ollakseen totta.
 
Paukke:  Juu olin kanssa kuullut ettei tarvi odottaa niitä menkkoja jos on luonnostaan tullut tyhjäksi, mutta kuulemma noiden cytojen (mulle yht.8 tabl.) jälkeen pitäisi odottaa, ei kuulemma ihan kuolemaksi ole jos vahingossa tulee raskaaksi.
Voi terkkarin mukaan mennä ihan ok raskaus tämän jälkeenkin.
 
Moi, Tsuballe: Olet saanut kaksi kertaa enemmän niitä cytoja kuin mä, mulle antoi vaan neljä. Vai jouduitko kaks kertaa laittaan? Tänään ei oo enää ollut maha kipee ja vuotokin niukentunut. En ehtinyt aamulla soittaa naistentautien puolelle kun oli kiire töissä,tarttee huomen soittaa. Täytyy niiltä viel kysellä tosta uudelleen yrityksestä että koska kannattaa alkaa, pidetäänkö taukoa vai ei. Tuntuu ohjeet vaihtelevan eri lekureilla. Kauheeta sekin jos uudelleen kävis näin oman hätiköinnin takia. Olen vaan MAHDOTTOMAN malttamaton tapaus [;)] , en kestä minkään odottamista. Pahoittelut myös Juliaanalle! Mulle äiti sanoi myös että eikun uutta vaan yrittämään. Päätin käyttää nyt hyödyksi ajan kun en olekaan raskaana ja lähteä pitkästä aikaa kavereitten kanssa ulos juhlimaan viikonloppuna...eihän sitä tiedä kuinka pian se on taas tehtävä selvinpäin..
 
valkosipuli: Siis mä sain kahteen otteeseen niitä cytoja. Eka 3 siitä 4h päästä 2 ja vielä viikon päästä 3. Kerrohan mulle sitten mitä sulle sanotaan siellä polilla kun olet soittanut.
 
Näin mulle sanottiin, että cytojen jälkeen pitäis odottaa ne kunnon menkat ennen uuden yrittämistä. Pitäisi vielä käyttää kumiakin tulehdusriskin vuoksi. Kuitenkin kohtu on nyt "auki" ja altis kaikille pöpöille.
 
Palaillaan astialle ja hyvää illan jatkoa [:)]
 
 
 
Moi, eilen aamulla tosiaan soitin sinne polille ja sain ohjeet odottaa kunnes vuoto lakkaa kokonaan,sitten saa heti alkaa yrittämään uudestaan ja kysyin järvessä uimisestakin sama päti siihenkin just sen auki olemisen takia. 3-4 viikon päästä verikokeeseen, mutta seksiä saa harrastaa heti kun ei vuoda. Musta tuntuu et alkaa olemaan vuodot ohi jo nyt,eilen eikä tänään ei oo tullu mitään. Sieltä tosin sanottiin että voi tehdä semmoista että pariin pvään ei vuoda ja sit alkaa uudestaan...täytyy seurailla. Toi on musta hassua että enää ei katota ultralla et onko sinne jääny jotain vaan luotetaan siihen et verikoe näyttää. Mut kai siitä tulis sit jotain kipuja jos tulehdus tulisi ,jos sinne olis jäänyt jotain. Aurinkoista perjantaita kaikille!!! Ihana vapaapäivä :)
 
multa ei edes o otettu verikoetta. kait olin sit jo niin tyhjentynyt et lääkäri oli sitä mieltä ettei ole tarvetta.
 
voi janskuliini, oon todella pahoillani!!

pahalta tuntuu varmasti ja aika pitkään. mulla ainakin vitutti ihan kympillä niin kauan kun vuotoa kesti. tuntui että se ei lopu ikinä. mulla se kesti parisen viikkoa!

voimia toipumiseen ja toivottavasti saatte uuden mahdollisuuden mahd pian!!!
 
Ultra muuttui pahimmaksi painajaiseksi tänään kun kokenut kätilö totesi rauhallisesti ,jotta sikiöitä on yksi ja sekin eloton...[:(] Rakennevaurioinen ja eloton -vastasi vkoja 10+5...ihan pienen vauvan näköinen jo kuitenkin...
Olin jopa henkisesti varautunut kaksoisraskauteen suuren vatsani takia...ja jännäsin todella mitä tuleman piti,vaan en ollut edes osannut ajatella ettei kaikki ehkä olekkaan niin kuin pitäis.
Menen huomenna synnärille Cytotec- hoitoon, ja "enkelivauvamme" jää rakkaaksi muistoksi mieliimme.
Toivotan kaikille onnea uusiin yrityksiin, itse ikäni puolesta luovutan taistelun kahden keskenmenon (edellinen viime syksynä) jälkeen ja sterilisoitutan itseni jahka tämä hoitovaihe suoritettu loppuun.
Olen onnellinen olemassaolevista lapsistamme (yht. 5 perheessämme), ja odotan poikien tuovan muutaman vuoden päästä hedelmällisiä miniöitä sukuun.
 
Takaisin
Top