Tammikuun porinat

f71b2d9f82a3ded391d3898aeaa9efce


Juustoihin on tullut juuri muutos!
 
Eilen iltana juuri ennen nukahtamista tunsin nyt kyllä niin selkeät liikkeet, ei voinut enää erehtyä. :cat: Siinä vielä sitten tovin kuullostelin, kovastihan tuo liikkuu kun keskittyy kunnolla.
 
Tuli käytyä eilen sokerirasitus testissä, ei ollut niin kamalaa kuin viimeksi 10v sitten Nyt vaan oli kaikki arvot koholla ja neuvolasta soitti heti samana päivänä. Ei auta muuta kun ruokavalio ohjeita noudattamaan paremmin ja ensi tiistaina hakemaan tarkat ohjeet ja verensokerimittarin. Edellisessä raskaudessa ei ollut raskausdiabetista. Mutta nyt onkin paljon enemmän ylipainoa Mahankin tuntuu iltaa kohden kipeältä yläreunoista, toivottavasti ei olisi mitään vakavaa.
Onko muut joutuneet käymään testissä?
 
Valion pastöroituja juustoja voi aikalailla huoletta syödä. Harmi kun ei tullut otettua kuvakaappausta eräästä keskustelusta mihin joku laittoi eviralta saadut viestit. Eviran mukaan kuitenkin kotimaisia pastöroituja juustoja voi syödä huoletta. Aiemmin yleisohjeena ollut että pehmeät juustot eivät ole suositeltuja, mutta evira kertoi tämän johtuvan siitä ettei ohjeistukseen ole eritelty kotimaisia ja ulkomaalaisia juustoja joten sen vuoksi annettu tuollainen yleisohje. Kotimaiset on yleensä pastöroituja ja ulkomaalaiset ei. Itse en söisi muita kuin pastöroituja tuotteita :) mutta jos vahingossa söisin jotain niin onhan se todella huonoa tuuria jos juuri siinä tuotteessa sattuisi oikeasti listeriaa olemaan.
 
Kävin myös maanantaina sokerirasituksessa ja paastosta napsahti radi. Niin se oli esikoise kohdallakin sama homma, että paastoarvosta napsahti.
 
Viikoilla 26-30 pitää seuraavan kerran mennä sokerirasitustestin. Ekalla kerralla yksikään arvo ei ylittynyt, mutta haluavat varmaan sitten noilla myöhemmillä viikoilla vielä varmennuksen.
Esikoisen kanssa yksi arvo oli pielessä ja joutuu muuttaa ruokavalion ja mittarilla seurata sokereita.
 
Mä oon käynyt myös sen rasituksen, kaks arvoa koholla eli sokereita seuraan kotona ja ruokavaliolla mennään ainakin vielä.
 
Tääll myös sokerirasitus käyty ja pari viikkoa jo seurannu arvoja ja myös käyty äitiyspolilla ja diabeteshoitajalla aloittaa lääkityskin kun paastoarvo ei vaan suostunu laskemaan :/ se kyll teki myös sen että jotenkin kieroutui ajatus ruokaan eikä tee oikein mieli syödä mitään vaan lähinnä pakottaa itsensä syömään :sad001
 
Mä oon yrittänyt löytää kultaista keskitietä tän ruoan suhteen.. Oon syöny aina sut terveellisesti ja liikkunu paljon, mutta ekalla kolmanneksella ruokahalu vaan kasvoi (mm. nuudeleita teki koko ajan mieli :) ) enkä jaksanu liikkuu samalla tavalla väsymyksen ja pahan olon vuoksi. Eli on ollut pakko oppii suhtautuu asioihin eri tavalla, ja lempeämmin omaan itseä ja kehoa kohtaan.

Kun fetasta oli aiemmin puhe, niin mun sisko on lääkäri ja 2x äiti, niin uskon häntä, kun sanoo että (suomalaista) fetaa voi syödä, onhan se pastoroitua ja menee kai kovaksi juustoksi..
 
Muokattu viimeksi:
Rasituksessa tänään käyty, ei ollut mieluisa kokemus. Omakannasta näkyi jo kaksi ekaa arvoa, vs olivat n. 4 luokkaa molemmat arvot, joten taisin selvitä kunnialla ainakin tällä kertaa (:
 
Rasituksessa tänään käyty, ei ollut mieluisa kokemus. Omakannasta näkyi jo kaksi ekaa arvoa, vs olivat n. 4 luokkaa molemmat arvot, joten taisin selvitä kunnialla ainakin tällä kertaa :)
Sinulla on todella nopeasti tullut tiedot omakantaan. Kävin tiistaina sokerirasituksessa, eikä vielä näy arvoja kannassa. Oletettavasti kaikki oli kuitenkin kunnossa, koska neuvolastakaan ei ole ollut yhteydessä. Olen tällä kertaa kyllä syönyt terveellisemmin kuin edellisessä raskaudessa ja koekin sujui paremmin, ei tullut paha olo.
 
Sinulla on todella nopeasti tullut tiedot omakantaan. Kävin tiistaina sokerirasituksessa, eikä vielä näy arvoja kannassa. Oletettavasti kaikki oli kuitenkin kunnossa, koska neuvolastakaan ei ole ollut yhteydessä. Olen tällä kertaa kyllä syönyt terveellisemmin kuin edellisessä raskaudessa ja koekin sujui paremmin, ei tullut paha olo.

Juu, tuli yllättävän nopeasti, ilmeisesti heti kun kone tulkinnut niin siirtynyt omakantaan. Viimeistä arvoa en ole käynyt katsomassa (:
 
Vooi, täällä vielä tuntemuksia odotellaan! Rv 17+3 eikä vielä mitään mitä olisin varmasti voinut vauvan liikeeksi sanoa. :rolleyes: Ei malttaisi odottaa!

Maha kyllä tuntuu suurentuneen viimesten viikkojen aikana ihan huomattavasti, mieskin yksi päivä suihkussa ihmetteli että missä välissä se on noin kasvanut. :woot: Kohta alkaa varmaan näkyä jo ulkopuolisillekin.
 
Millaisia tuntemuksia teillä on ollut kohdun kasvusta? Mulla menossa rv16 ja mietin onkohan tämä kohdun kasvuun liittyvää kun vatsalihakset on ihan hellinä ja tuntuvat aika väsyneiltä
 
Mulla tuntuu kans pari päivää sit etenkin ihan siltä ku vatsaa treenannu oikein paljon, vaikka en ollukkaan. On kyllä helpottanut jo
 
Se ois viikot 15+1 ja kamala väsymys jatkuu. Tuntuu ettei jaksa mitää ja töissä tuskaa kun väsyttää niin paljon. Kotona pitäisi jaksaa leikkiä 4 vuotiaan tytön kanssa. Neuvolassa käyn tällä viikolla nii katotaan saanko pienen sairasloman et virkistyisin. Tänää töiden jälkeen kun lötköteltiin sohvalla nii itellä sykenous yhtäkkiä mut onneksi siitä tasaantui. Tämä kertoo mulla et stressiä pukkaa... sit vielä kun joutuu olemaan paljon seisaallaan niin alapäässä tuntuu ihan ihme tuntu. Ei tee kipeää ja helpottuu kun istahtaa hetkeksi. Mitähän se on? Ei oo ekassa raskaudessa tommosta ollut.
 
Mulla olis nyt 16+6 ja viides raskaus menossa. Aikaisemmista raskauksista en enään juuri muista miten on ollut( lapset syntyneet -96,-97,-00,-01), mutta nyt kyllä on liitos kipuja, kohdun kasvukipuja, lonkat ja selkä huutaa hoosiannaa eikä missään asennossa ole oikein hyvä. Kivuttomia supistuksia tullut nyt myös viikon ajan.
Ensiviikolla olisi taas lääkäri joten yritän sinne asti sinnitellä.
Pikkuisen liikkeet tuntuneet jo muutaman viikon.
 
Mä oon istuskellu viimeset 3h naistentautien päivystyksessä, kun ollut niin hirveät kivut päällä selässä ja alavatsassa. Toiveikkaasti ensin ajattelin, että johtu vaan rasituksesta, mutta kun ei levossakaan menny ohi, niin iski kevyt paniikki.
Nyt pitäis olla enää yks ennen mua, enkä tiiä oikeen mitä ajatella. Mielessä pyörii vaan kauhukuvat kuolleen sikiön synnyttämisestä ämpäriin :sad010

Kuvittelin et raskausaika olis seesteistä ja onnellista aikaa, mutta kyllä mulla on ainakin näitä pelottavia tilanteita ollu riittävästi.

******

En kerenny painaa lähetystä, kun kutsuttiin huoneeseen.
Pienellä siellä kaikki hyvin, risti-istunnassa kykki ja vilkutteli toisella kädellään. Ei ollu muutoksia kohdunkaulassa ja lapsivettäkin oli ihan normaali määrä. Myooman tosin löysi sattumalta muttei kuulemma vaikuta mitenkään mihinkään.
Nyt sit muutama päivä saikkua ja lepolomaa, josko nää rasitussäryt helpottais. HUH :angelic:!
Toivottavasti loppuraskaus menee rauhallisemmin :rolleyes:
 
Takaisin
Top