Taloudellinen tilanne

Me ollaan tänään miehen kanssa tapeltu raha-asioista. Hän tienaa n. 2000 ainakin kuukaudessa ja minä olen osa-aikatyössä nollatuntisopimuksella, työttömysetuutta saan jos työpäiviä ei oo ollut. Noin 600 euroa kumminkin saan kuukaudessa enkä mitään tukia saa, koska olemme avoliitossa joten miehen tulot vaikuttavat minuun.. Minulla ei ole koskaan rahaa maksaa mitään, enkä juuri voi osallistua menoihin. Mies siitä mulle vittuilee ja haukkuu, eipä oo kiva. :sad001
 
Tosi ikävää anssku! Tuon takia pidän erittäin tärkeänä yhteisiä rahoja, varsinkin kun on perheenlisäystä tulossa. Kaikilla se ei toki toimi, mutta näin vältytään kyseisiltä tilanteilta suurimmaksi osaksi. Kyllähän meilläkin mies pöyhkeilee välillä kun tienaa tällä hetkellä nettona sen pari tonnia ja mä huomat 300e kodinhoidontuella, aika nopeasti palautan hänet takaisin maanpinnalle.

Paras tilanne oli se, kun mies oli intissä ja oli hyvin vähistä varoista saanut puolessa vuodessa tonnin säästöön, mitkä menikin kaikki melkein osasto- ja synnytyskuluihin ja mies osti itselleen 200e kuulokkeet vauvan syntymän jälkeen, koska ansaitsi ne kovalla työllään. Räjähdin siitä kyllä täysin, koska ei tulisi mieleenkään että olisin parilla sataa ostanut vain itselleni yhtään mitään, vaikka kuinka olisin sen ansainnut. Perhe ja perheen sisäiset kulut ensin, sitten yhdessä keskustellaan mitä isoja hankintoja voi tehdä. Sille 200e olisi meinaan ollut paljon muutakin käyttöä siinä tilanteessa.
 
Meillä vaikka mies tienaa ihan palkkaa ja mulla nyt vielä äp-raha ja kohta vain kotihoidontuki+lapsilisä tuloina, niin mulla on säästössä rahaa ja mies hassaa omansa johonkin :D Meillä laskettu menot puoliksi, omat rahat saa tietysti käyttää miten tykkää. Mä tykkään säästää, mies tykkää käyttää rahansa.
 
Niin sitähän mun piti, et tommoselta vittuilijalta voi sitten pyytää täydet hoitomaksut kotihoidontuella kun on ;D
 
Meilläkin käytetään molempien pussista miehen toki enemmän, mä tienaan minimi äippärahaa 500e ja mies 2k. Vuokra maksetaan puokkiin, laskut maksaa mies. Ruoat puoliksi ja mä suurimman osan esikoisen vaatteista. Huvit, ulkona syömiset maksaa mies.

Tosin nyt se on intissä niin mä maksan kaiken sotilasavustuksella.

Ai niin mies on maksanut kaikki isot hankinnat ja maksaa auton kulut, koska hänen auto, mulla ei ole korttia.

Rahasta kyllä tapellaan harvasen päivä, vaikka meillä jää säästöön joka kuukausi reilusti.
 
Täällä ei tapella,kaikki mitä tulee on yhteisiä ja meneeki kyl...työttömiä ku ollaan niin aika kädestä suuhun meininkiä on...taas alkaa ahistaa ku pitäs pojille syksyvaatteita(ulko) hommata ja talveks toppapuvut yms...pakko alkaa toria/kirppiksil päästä ku seuraava rahapv koittaa...
 
Mä oon kotihoidon tuella ja mies opiskelee, kaikki menee mitä tulee ja vähän päälle!
 
Heips
Meillä ei onneks rahasta tapella vaan kaikki on yhteistä.mies opiskelee ja mä käyn töissä(siivooon) ja palkka on aika huono Sit on viel tietysti asumistuki ja lapsilisät pojasta vammaistuki ja omaishoidontuki.rahaa ei meillä kyllä säästöön jää vaan kaikki mitä tulee myös menee.
Nyt täytyy pinnasänky hommata ja sitteri ainakin jotakin vauvan vaatetta varmaan tietty kanssa.
 
Meillä vaikka mies tienaa ihan palkkaa ja mulla nyt vielä äp-raha ja kohta vain kotihoidontuki+lapsilisä tuloina, niin mulla on säästössä rahaa ja mies hassaa omansa johonkin :D Meillä laskettu menot puoliksi, omat rahat saa tietysti käyttää miten tykkää. Mä tykkään säästää, mies tykkää käyttää rahansa.

Pakko kysyä, että jos oot ainoa joka säästää, niin miten teillä menee esim. lasten hankinnat? Meneekö ne sun säästöistä vai miten? :) Välillä kyllä tekee mieli palata omat rahat -käytäntöön, mutta siinä luultavasti kävisi juuri noin, että mä säästän ja mies hassaa, jolloin mä joutuisin luonnollisesti yksin huolehtimaan lapsen menoista ja kuluista, kun miehellä ei olisi rahaa..

Taas tänään piti räjähtää oikein kunnolla, kun mies oli ottanut 30e säästöstä, mihin mä olin käteistä jemmannut juuri sen verran, että saadaan uudelle tulokkaalle kaikki ja käyttänyt rahan pizzaan!. Siis vaikka niin mitätön summa, niin helvetin raivostuttavaa tässä mitään yrittää säästää, kun yks nappaa sieltä sitä mukaan pois. :mad: pitääkö tässä nyt joku lukollinen säästöpossukin hommata..
 
Täällä mies vakityössä ja palkka heiluu siinä kolmen tonnin hujakoilla per kuukausi, minulla palkka on parin tonnin hujakoilla per kuukausi. Minun työsuhteen jatkumisesta ei ole vielä mitään varmuuksia, määräaikaisessa työsuhteessa olen sijaistamassa, töitä pitää alkaa hakemaan lokakuussa jos ei nykyisessä paikassa jatku. se vaan ottaako kukaan töihin pariksi kuukaudeksi raskaana olevaa jos helmikuussa sitten jään äippälomalle kaiken mennessä hyvin.

Samalla mietityttää se että miten kelassa laskevat äippärahan jos ennen äippälomaa olen työttömänä muutaman kuukauden, haluaisin kuitenkin että ottaisivat huomioon reilu 9kk työsuhteen eivätkä laskisi äippärahoja mahdollisen työttömyyskorvauksen mukaan. Sekin lienee selviää joskus.

Säästöjä on, mutta ne on se hätävara, harrastaakkin haluan vaikka vauva syntyy. Kimppa hevosiin saa rahaa kiitettävästi kyllä upottaa ja varsaprojekti on tiedossa ensikesänä, samaan aikaan kun meillä on pieni nyytti.

Ajatuksena on säästää paljon hankinnoissa hommaamalla käytettyä uuden sijaan. Saadaan paljon käyttökelpoista tavaraa myös tuttavaltani. Mm. turvakaukalo, rintapumppu, harsoja... Kirpparit ahkerassa syynäyksessä samoin tori. Pientä (tutteja ja tuttipulloja ja muutaman ihanan bodyn) olen uutena kaupasta ostanut.

Vaunut ja pinnis ajateltiin ostetaa käytettynä, hoitotasoa tuskin tullaan hankkimaan kun on aika turhakapine ellei sitten löydy jostain aivan sikahalvalla joku pieni kompaktin kokoinen taso. Muutoin tavaroiden sijaa saa hoitaa lipasto.


Äitiyspäiväraha menee automaattisesti vuoden 2014 verotuksen mukaan... jos tulot on noussu yli 20% ni voidaan kattoo viimisen puolen vuoden mukaan.
 
Lillie, isommista ostoksista sovitaan kumpi maksaa vai meneekö puoliksi, mut eipä nuita isoja/kalliita hankintoja juuri ole. Vaatteet ostetaan, niin omat ku lasten, kirppareilta, niin niihin ei montaa euroa aina kerralla mene ja osa ostetaan ihan ruokakaupasta -50--70%, jotka menee tuohon kuukausibudjettiin mistä ruuat yms ostetaan.

Hommaa semmonen läpinäkyvä lukollinen säästölipas, vituttaa miestä huomattavasti enemmän! Jo on törkeä jos kysymättä kehtaa säästöt viedä! No joissain perheessä menee vanhempien röökit/kaljat edelle ja ei ole lapsille kasviksia tai rahaa ostaa vaatteita, että onhan sitä porukkaa joka lähtöön... Hyvä, että edes toinen säästää tulokkaan hankintoihin :)
 
Meillä siis yleensä mies maksaa jos mulla on jo rahat menny jossain kuussa. En siis itselle osta juuri mitään, ostelen ruokaa ja muuta kodinhoitoon liittyvää ja auton vakuutukset ja omat laskuni. Mielellään mies väittää maksavansa mulle esim. ulkona syömisen tai uudet alusvaatteet vaikka en koskaan pyydä mitään häneltä. mutta sittekö hänellä on huono päivä niin auta armias kuinka saankaan kuulla kuinka olen siivellä eläjä yms. Jännä että jos asuisin yksin, saisin paljon enemmän rahaa..
 
Anssku, muistutas miestäsi tuosta, että yksin saisit enemmän! Mua välillä niin ottaa päähän kun hetken ollessani yh kahden lapsen kans, tuntui, et rahaa tuli ovista ja ikkunoista, kuulemma sossusta olisi saanut lisää jos olisi kehdannut hakea o.O Niin sitten ihan rehellisesti parisuhteessa yhteisin tuloin on omat tulot useita satasia pienemmät :/ Puhumattakaan yksinhuoltajuus ja kallis harrastus nimeltä pienipalkkainen työ :D
 
Meillä siis yleensä mies maksaa jos mulla on jo rahat menny jossain kuussa. En siis itselle osta juuri mitään, ostelen ruokaa ja muuta kodinhoitoon liittyvää ja auton vakuutukset ja omat laskuni. Mielellään mies väittää maksavansa mulle esim. ulkona syömisen tai uudet alusvaatteet vaikka en koskaan pyydä mitään häneltä. mutta sittekö hänellä on huono päivä niin auta armias kuinka saankaan kuulla kuinka olen siivellä eläjä yms. Jännä että jos asuisin yksin, saisin paljon enemmän rahaa..

Mä mietin aikoinaan huonoina päivinä kun tapeltiin rahasta ja just tosta "mä maksan kaiken", että paljon enemmän mulla ois rahaa ilman ukkoa yms.

Ja kuitenkin maksan puolet lähes kaikesta normaaliin kuukauteen liittyvässä, mutta koska mä maksoin sen miehelle erässä joka kuun alussa, hän kuvitteli maksavansa ruuat yms yksin ja sitä kakkaa jauhoi mulle. Otti niin pattiin, ku mulla meni joka kuukausi rahaa enemmän mitä sain ja silti mies muka elätti mua.

Tää vaan on pyllystä, että tienataan eri verran.. Varsinkin jos ei oikeasti oo yhteistä tiliä mihin ne rahat menee.
 
Anssku, muistutas miestäsi tuosta, että yksin saisit enemmän! Mua välillä niin ottaa päähän kun hetken ollessani yh kahden lapsen kans, tuntui, et rahaa tuli ovista ja ikkunoista, kuulemma sossusta olisi saanut lisää jos olisi kehdannut hakea o.O Niin sitten ihan rehellisesti parisuhteessa yhteisin tuloin on omat tulot useita satasia pienemmät :/ Puhumattakaan yksinhuoltajuus ja kallis harrastus nimeltä pienipalkkainen työ :D

Meillä ei ainakaan mennyt ukon kaaliin toi. Mä tein ihan kunnon laskelmat, että paljon menee kuussa mihinkin ja paljon saan kaikkea. Monta sataa olin voitolla kuun lopussa jos asuisin yksin, toisin kun nyt oon miinuksella.

Enkä mäkään mitään sossuje siihen laskenut..

Mutta anssku, toivottavasti sun miehesi tajuis.
 
Onhan se typerää, että kela olettaa puolison elättävän toista kun joka perheessä on omat systeemit, mutta tyhmäähän sekin on jos niin ei ole. Ei kyllä mun mielestä kenelläkään enemmän tienaavalla ole oikeutta nurista toiselle, oli sitten yhteinen tili tai eri, jos yhdessä asuu.

Kokeilkaa suhteuttaa tuloja menoihin, niin että kumpikin maksaa prosentuaalisesti saman verran siitä mitä tienaa, eikä niin, että kaikki on juuri sentillen puoliksi rahoissa. Jos ymmärsitte mitä tarkoitan.. :D silleen se olisi kaikista reiluin näin omasta mielestä järkeiltynä.
 
Tuohan on ihan henkistä pahoinpitelyä jonkun määritelmän mukaan, että toista lytätään taloudellisen aseman vuoksi :/ Raha-asioiden nyt kuitenkin pitäis olla sellanen asia, mistä sovitaan ja siitä ei sit riidellä. Jos ei muuten niin mustaa valkoselle. Jos ei niinkään, niin jääkaappiin omat ruuat ja ihan oikeasti nipolinja päälle :D
 
Onhan se typerää, että kela olettaa puolison elättävän toista kun joka perheessä on omat systeemit, mutta tyhmäähän sekin on jos niin ei ole. Ei kyllä mun mielestä kenelläkään enemmän tienaavalla ole oikeutta nurista toiselle, oli sitten yhteinen tili tai eri, jos yhdessä asuu.

Kokeilkaa suhteuttaa tuloja menoihin, niin että kumpikin maksaa prosentuaalisesti saman verran siitä mitä tienaa, eikä niin, että kaikki on juuri sentillen puoliksi rahoissa. Jos ymmärsitte mitä tarkoitan.. :D silleen se olisi kaikista reiluin näin omasta mielestä järkeiltynä.

Munkin mielestä se ois reiluinta ja joskus sovittiinkin toimivan noin, mutta se vähän jäi.. :D pitäisi kyllä kokeilla, kun ois joskus itekkin kiva saada jotain tai päästä vaikka kampaajalle. En kumminkaan viiti omiin juttuihin pyytää mieheltä rahaa..
 
Lillie, tuo toimii joillain ja on ihan järkevää, mutta jotkut putkiaivot ovat sitä mieltä, että maksavat silti enemmän, vaikka suhteessa maksavat saman verran :D Meillä toimii tuo, että yhteiset menot puoliksi ja loput rahat jää itelle. Miehelle ei ole ikänä sopinut, kun olen ehdottanut, että mä menen töihin ja hän jää kotihoidontuelle, jännä :wink
 
Lillie, tuo toimii joillain ja on ihan järkevää, mutta jotkut putkiaivot ovat sitä mieltä, että maksavat silti enemmän, vaikka suhteessa maksavat saman verran :D Meillä toimii tuo, että yhteiset menot puoliksi ja loput rahat jää itelle. Miehelle ei ole ikänä sopinut, kun olen ehdottanut, että mä menen töihin ja hän jää kotihoidontuelle, jännä :wink

Se vaan on tosi epäreilua, että miehellä on mahdollisuus olla tienaamassa ja naisella ei..

No meillä onneksi mies maksaa yhteisiä menoja + yhteisiä huveja enemmän. Mä vaan maksan kaiken mikä mulla on. :D

Mutta mun mielestä on kyllä hassua, että miksei rahat voi olla yhteisiä, kun on yhteinen lapsi (tulossa).. Ei kai sitä eläkkeellä lasketa vielä että kumpi maksaa mitäkin.. :D
 
Takaisin
Top