Taloudellinen tilanne

Ei ole Ikeassa mitään vikaa. Me ei vaan tykätä niistä. Oletin, että täällä oli tarkoitus keskustella ja saa kertoa oman mielipiteen asioista :)Edellisetkin niin näyttivät tekevän.

Meillä ei oo mahdollista pesukoneen päällä/kylppärissä hoitaa mitään.
 
Enni ,nyt heitän vähän mun huumorii "MITÄ,eiks kaikki muka rakasta Ikeaa" (kato kun mä oon ihan fani :wink
 
Heh.totta kai saa keskustella mistä vaan ja ikeasta kaikilla omat mielipiteet:) siel on ihania juttuja kasaamis jutut vaa ei oo nii kivoja. :D
 
Kyllä ainakin osa miun tutuista rakastaa ja osa ei voi sietää :grin Eli ihan niin kuin joka muussakin asiassa :) Täällä tais vaan olla joku väärällä jalalla herännyt liikkeellä :grin
 
Joo, oon tosi pahoillani jos aiheutin mielipahaa kysymyksellä. Täällä vaan on sellanen aika arvosteleva ilmapiiri tietyissä asioissa.
 
Ikeassa haisee lastulevy ja se kasaaminen on hanurista :D Meillä kyllä löytyy ikean lipastoja, lasikaappi, dvd-hyllyt yms, täyspuisina. Pinnasänky, josta saa pohjan moneen tasoon ja laidan pois on ollut käytössä mun kolmella muksulla ja kaverin kahdella, että on hintansa haukkunut moneen kertaan, ei löytynyt ns.merkkisängyistä niin monipuolista kuin tuo ikean pinnasänky. Meillä siis sivuvaununa ollut pinnasänky alusta asti, vaikka ekat pari kk nukkui vauva ihan meidän sängyssä kun ei jaksanut yöllä siirrellä mihinkään :) Niin ja ikeassa on hyvää alkoholitonta kuplajuomaa, kannattaa maistaa!
 
Kannattaa selailla ahkeraan tori.fi, monet myy tuota ikean halppis hoitopöytää esim kympillä ja on muuten valmiiksi kasattuna! Säästyy ne hermotkin : )
 
Mä oon tässä vauvakuumeisena seurannut teidän keskustelua, niin piti huikata väliin.

Me ostettiin fb-kirpun kautta hyvä hoitopöytä alustalla 15e, huuto.netistä Hartanin pari vuotta vanhat yhdistelmät 50e, pinnasängyn fb-kirpun kautta sai ilmaiseksi, kirppiksiltä muutamilla euroilla paljon vaatteita jne... että tosi edullisesti kyllä pääsee, jos vaan viitsii etsiä! Kaukalo oli ainoa uusi must-hankinta (Emma) ja se saatiin lahjaksi. Meillä ei niinkään taloudellinen puoli rajoittanut muuta kuin, että tuntui tyhmältä maksaa esim. tonnia vaunuista, kun samat sai alle satasella :O

Myöhemmin kyllä rempattiin vauvalle koko huone ja sinne sitten Ikeasta (tähänkin oltiin saatu siis lahjakortti, niin siksi päätettiin tuhlailla) ihan uusiakin huonekaluja haettiin, mutta aika pienellä pääsee alkuun!
 
Muokattu viimeksi:
Niin pääsee.tosi vähällä pääsee alkuun!!

Mä maksoin kuopuksen kärryistä sen 850 kun halusin vain ne. Ja lopulta ne jäi terassinukuttelupaikaksi kun käytännössä kaukalo ja matkarattaat ain käytössä
 
Mä luulen että toi taloudellinen tilanne saattaa vaikuttaa eniten esim vauva vakuutukseen et haluuko yksityisen palveluita käyttää jne. Ja kyllähän se taloudellinen tilanne vaikuttaa sitä kauttaan vauvaan et on taikka ei huolta rahasta niin heijastuuhan se vanhempiin,jos siis on erityisen TIUKKA joka vaikuttaa paljon hankalittavasti elämään. Mä en edelleenkään muuten koe tän meidän suurperhe+äiti työtön+ mies pienipalkkainen yhdistelmää kuormittavaksi muuten kuin kun puhe tulee lomamatkoista taikka 8x Särkkärannekkeist jne.
 
Meillä mies pienituloinen duunari ja mulla kotihoidontuki+lapsilisät tuloina, niin ja asumistuki. Eletään nuukasti, säästöön jää satanen tai pari kuukaudessa, mutta ne yleensä menevät sitten johonkin isompiin hankintoihin. Hyvin pärjätään, vähemmän on enemmän, vihataan kulutushysteriaa ja pyritään elämään ekologisesti. Haaveissa ois lähes omavarainen talous maalla, onneks se ei vaadi isoja lainoja, lähinnä vaan kun löytyisi se just meidän koti :) Meillä muksuja siis kolme nyt, neljäs tulossa. Hankinnat tehdään kirpparilta/torista/saadaan kavereilta, kaupat on se viimeinen jos ei käytettynä löydy. Kestovaippaillen säästetty pitkä penni. Mulla ajatuksena sitten tehdä lyhyttä päivää töissä kun nuorimmainenkin vähintään sen 3v.. Tässä tämmöinen pikaselostus nykyhetkestä ja tulevaisuudesta :)

Tämä!
Olen monesta kanssasi samaa mieltä! Saanko kysyä paljonko teillä noin kk on tulot?(vuokra?) Toivoisin että osaisin opettaa lapse(i)lleni sen että tavarat eivät tuo onnea! Itsekkin inhoan järkyttävää kulutusta ja krääsän ostoa. Esimerkiksi joulut ovat nykyään pelkkää lahjoilla pröystäilyä. Tiedän yhden perheen(2+3)jossa joka joulu lahjoihin käytetään 2500€... Eihyvääpäivää...
Itse koitan olla ostamatta mitään turhaa ja todellakin hyödynnän kirpparit ja tori.fi yms... Ja ennemminkin kyse siis siitä että en halua tuhlata kuin siitä ettei rahaa olisi. Mielummin käytän ne rahat sitten vaikka ulkomaanmatkaan(viime syksynä käytiin mauritiuksella...)
Pyritään myös jotenkin ekologisesti elämään ja suositaan luomutuotteita etc. Omavaraisuus myös kiinnostaisi, mutta nyt toki rakennetaan kaupunkiin joten ehkä joskus tulevaisuudessa???
...niin ja mitä Ikeaan tulee, niin kyllä meiltä kotoa jotain ikeaa löytyy, mutta en halua että koti näyttää Ikean kuvastolta joten ennemmin suosin sieltä "pikkutavaraa" kuin huonekaluja... :wink Huonekaluissa tykkään enemmän wanhoista ja oikeasta puusta kuin kenno- ja lastulevystä.. :)
 
Morris, meillä vuokra 1118e autopaikan kans, 4h+k+s. Tulot taitaa olla jtn reilu 3000e/kk nettona. Suurimman osuuden lohkaisee tietysti asuminen, prismaan uppoaa 700-800e/kk, tehdään kaikki ruoka itse. Meillä tosiaan aivan itse valittu elämäntapa, ainahan sitä on joku surkuttelemassa kuin on meillä asiat huonosti... :)
 
elätte herroiksi ja elätätte vaikka 10 vauvaa.

Vauvahan ei OIKEESTI vaadi sijoituksia, on sit vanhempien kulutustottumuksista kiinni,paljonko törsää lapseen. Kyllä sen rahan kulumaan saa :wink vakuutan.
Karkee laskelma sulle tässä

Vaunut 800e
sitteri 100e
Hoitopöytä jos sellasen haluu 200e
Vaatteet 300e
Tutit pullot ym 50-100e
Kantoliina :wink 50e

Uusien hintoja nää,jos siis hövelillä kädellä ostaa. Mut uuden sitterin voi saada 30eurolla ja kaikkia muitaki paljonkin halvemmalla jos vaan kelpaa :wink

Et tosiaan on vanhempien kulutushingusta kii paljonko saa meneen vauvaan

Huutelen tuolta kuumeilijoista, kun pisti silmään noi valtavat hinnat! (Vaikka sanoitki samaa kuin minä, että käytettynä saa halvemmalla:) )

Esikoiselle saatiin uudet vaunut 400 eurolla, sitteri 40e ja käytettynä hoitopöytä mallia Ikea 5e joka oli hyvä ja pinnasänky ilmaiseksi!. Vaatteet ja tuttipullot, varsinki ne anticolic(mikälie), imee kans ihan älyttömästi rahhaa, mutta meille sattu niinki hyvä tuuri että pari kuukautta ennen esikoisen syntymää, synty sukuun samaa sukupuolta oleva vauva, niin saatiin heiltä ihan hulluna vaatteita ilmaiseksi. Sekä kirpparit on järkyttävän hyviä, jos haluaa säästää koska siellä on suurinosa vähänkäytettyjä ja halpoja. :) Tarjouksien perässä juokseminen ja kirpparit, niillä säästää :)

Onnea teille kaikille odotukseen, toivottavasti itselläkin tärppäis pian! :)
 
Meillä ei taloudellisesti pitäisi tiukkaa tulla, kun itse lähden töihin. Itsellä on vain suuret toiveet, että rahaa saisi reippaasti myös säästöön nyt työssäoloaikana, että voisin olla sitten lapsen synnyttyä 2-3 vuotta kotona, mihin en esikoisen kohdalla nyt aivan pääse. Eihän tämä kuvio olisi niin ihmeellinen, jos ei tavoitteena olisi myös säästää omaan kotiin ja mahdollisesti laittaa sitä asiaa myös vireille tuossa kotonaoloaikana. Saas nähdä kuinka meidän käy suurine suunnitelminemme:grin Onneksi esikoiselta on säästössä miltei kaikki, niin oikeastaan muuta ei tartte hommata kuin turvakaukalo ja tarvittaessa rintapumppu (tähän satsaan, jos imetys ei taaskaan onnistu).
 
Esikoinen kun ilmoitti tulostaan lähti mies inttiin ja mä tein töitä sen mitä pystyin _surkealla_ palkalla (~1000€ alle tai yli riippuen kuukaudesta), silti sain yksin vuokran
(maksoin puolet, eli n. 450€) ja ruokien ym. jälkeen säästettyä ~1000€ sairaala ja -osastomaksuja ynnämuuta varten. Sen tonnin lisäksi kerettiin yhdessä säästää reilu 800€ vaunuihin ja muihin pakollisiin tarvikkeisiin, mitkä kyllä ostettiin käytettynä. Sanoisin omasta kokemuksesta, että säästäminen on vain asennekysymys, uskokaa pois. Nyt on onneksi miehen tulot mukana, mutta eipä se taloudellinen tilanne nyt sen parempi ole, silti me pärjätään koska pakko se on. En edes tiedä miltä tuntuu mennä vaikka prismaan ostamaan ruokaa suunnittematta ensin koko kuukauden ruokalistaa tai katsomatta kilohintoja, saatika pistämään yli 400€ kuukaudessa pelkään ruokaan. :)
 
Morris, meillä vuokra 1118e autopaikan kans, 4h+k+s. Tulot taitaa olla jtn reilu 3000e/kk nettona. Suurimman osuuden lohkaisee tietysti asuminen, prismaan uppoaa 700-800e/kk, tehdään kaikki ruoka itse. Meillä tosiaan aivan itse valittu elämäntapa, ainahan sitä on joku surkuttelemassa kuin on meillä asiat huonosti... :)

Meillä tulot kun mies töissä ja minä kotona niin about samaa luokkaa ja hyvin pärjätään! Väitän että iso osa ihmisistä ei vain oikeasti osaa käyttää rahaa omien tulojensa mukaisesti! Omilla toimillaan /valinnoilla säästää pitkän pennin vaikka kertaluontoisena jokin asia onkin pieni summa, mutta säännöllisesti ostettuna tekee paljon. Esim. tupakka/alkoholi/limsat/karkit/iltapäivälehdet/kosmetiikka(hiusvärit! jne...
Meillä ei polteta ja alkoa käytetään muutama kerta vuoteen(toki en raskaana juo). Herkkuja vain satunnaisesti tarjouksista. Kosmetiikkaan ei montaa kymppiä vuodessa mene. Muutenkin ruuan kanssa ostetaan paljon tarjoustuotteita ja niiden mukaan syödään! Toki luomuun panostetaan jonkun verran!
 
Täällä mies vakityössä ja palkka heiluu siinä kolmen tonnin hujakoilla per kuukausi, minulla palkka on parin tonnin hujakoilla per kuukausi. Minun työsuhteen jatkumisesta ei ole vielä mitään varmuuksia, määräaikaisessa työsuhteessa olen sijaistamassa, töitä pitää alkaa hakemaan lokakuussa jos ei nykyisessä paikassa jatku. se vaan ottaako kukaan töihin pariksi kuukaudeksi raskaana olevaa jos helmikuussa sitten jään äippälomalle kaiken mennessä hyvin.

Samalla mietityttää se että miten kelassa laskevat äippärahan jos ennen äippälomaa olen työttömänä muutaman kuukauden, haluaisin kuitenkin että ottaisivat huomioon reilu 9kk työsuhteen eivätkä laskisi äippärahoja mahdollisen työttömyyskorvauksen mukaan. Sekin lienee selviää joskus.

Säästöjä on, mutta ne on se hätävara, harrastaakkin haluan vaikka vauva syntyy. Kimppa hevosiin saa rahaa kiitettävästi kyllä upottaa ja varsaprojekti on tiedossa ensikesänä, samaan aikaan kun meillä on pieni nyytti.

Ajatuksena on säästää paljon hankinnoissa hommaamalla käytettyä uuden sijaan. Saadaan paljon käyttökelpoista tavaraa myös tuttavaltani. Mm. turvakaukalo, rintapumppu, harsoja... Kirpparit ahkerassa syynäyksessä samoin tori. Pientä (tutteja ja tuttipulloja ja muutaman ihanan bodyn) olen uutena kaupasta ostanut.

Vaunut ja pinnis ajateltiin ostetaa käytettynä, hoitotasoa tuskin tullaan hankkimaan kun on aika turhakapine ellei sitten löydy jostain aivan sikahalvalla joku pieni kompaktin kokoinen taso. Muutoin tavaroiden sijaa saa hoitaa lipasto.
 
Takaisin
Top