Taloudellinen tilanne

Morris

Oman äänensä löytänyt
Onko aihe liian henk. koht. vai saadaanko rupattelua aikaiseksi? Siis summittaista keskustelua perheen taloudellisesta tilanteesta. Miten olette varautuneet vauvan saapumiseen vai oletteko mitenkään? Onko jollain jopa erillinen "vauva rahasto tms" jo valmiiksi olemassa? Huolettaako tulevaisuus rahan suhteen vai pursuaako pankkitili yli? Varmaan myös arjen vinkkiviitosia rahan suhteen voitaisiin jakaa toisillemme...

Meillä periaatteessa ihan hyvä rahatilanne noinniikuin yleisesti ottaen. Ollaan aika säästäväisiä, eikä perus arjessa tuhlailla (syödään kotona tavallista ruokaa, hyödynnetään alet ja kirpparit). Jotain siis sukanvarteen saatu, mistä olenkin hyvilläni. Molemmilla tavalliset työt ja ammatit, mutta minä nyt jo pari vuotta ollut esikon kanssa kotona. Tällä hetkellä hieman mutkikas tilanne ja nyt jonkunverran tullut myös talouspuolta stressailtua. Rakennamme siis taloa ja tällä hetkellä asutaan itse omassa sijoituskämpässä joten vuokratulot 0e ja mieskin jäi kokonaan pois töistä että saa taloa rakentaa kokopäiväisesti. Tuloina nyt siis vain minun pienet kotoiluroposet... Säästöjä pitää siis syödä... Ei sovi minun ajattelumaailmaani että menot alittaa tulot, mutta pakko mennä näin nyt hetken...
 
Täällä taloudellinen tilanne tosiaan tiukka,kaikki menee mikä tulee joten säästämistä on turha haaveilla:sad001 työttömiä kun molemmat ollaan :sad001 joten kyllä saa miettiä miten pärjätään varsinkin jos joku isompi meno tulee(niinkun tässä kk auton korjaus vaikka mies ite tekikin)...kaikki vauva jutut hommattava käytettynä kirppareilta varmaan..kyllä jotain uuttakin haluaisin... Ja auto kun menee vaihtoon niin sehäm se eniten huolettaa millä hitolla senkin sitten hommattua saa :sad001
 
Meillä mies pienituloinen duunari ja mulla kotihoidontuki+lapsilisät tuloina, niin ja asumistuki. Eletään nuukasti, säästöön jää satanen tai pari kuukaudessa, mutta ne yleensä menevät sitten johonkin isompiin hankintoihin. Hyvin pärjätään, vähemmän on enemmän, vihataan kulutushysteriaa ja pyritään elämään ekologisesti. Haaveissa ois lähes omavarainen talous maalla, onneks se ei vaadi isoja lainoja, lähinnä vaan kun löytyisi se just meidän koti :) Meillä muksuja siis kolme nyt, neljäs tulossa. Hankinnat tehdään kirpparilta/torista/saadaan kavereilta, kaupat on se viimeinen jos ei käytettynä löydy. Kestovaippaillen säästetty pitkä penni. Mulla ajatuksena sitten tehdä lyhyttä päivää töissä kun nuorimmainenkin vähintään sen 3v.. Tässä tämmöinen pikaselostus nykyhetkestä ja tulevaisuudesta :)
 
Ai kauhee,en oo ikinä viel osannut rahaa ajatella kun kyseessä raskaus- vauva. Mut tiedän kyllä miten toisille on tärkeää paljonko ä-rahaa saa jne. Mä oon saanu aina minimit mutta eipä ne oo hetkauttanu elämää mihinkäänpäin.Työttömänä olen nytkin, ä-raha lienee samaa huikeeta tasoa :D Ja vauvahankinnoille on aina ollu rahaa. Säästän näistä tuloista useemman satkun kuussa :wink Mies on pienipalkkainen (alle 1500e kk) ja elätettäviä 2+7
Joten ei,en ole uhrannut ajatuksia rahalle. Naurattaa oikeastaan koko ajatus.
Terveisin rouva "kyllä elämä kantaa" :D
 
Mulla ehkä eniten mietityttää et paljonko tässä ylipäätään tarvitaan rahaa. Kun ei ole aikaisempaa kokemusta et mitä kaikkea pitää hankkia ja entä sit ku vauva syntyy jne. Itellä Ja miehellä palkat lähellä kolmea tonnia joten saadaan rahaa mukavasti säästöön ja ärahakin kai sit vähän korkeampi.
 
Meillä menee kaikki mikä tulee, kun mies on intissä ja minä äitiyslomalla. Mutta muuten meidän ei tarvitse tulevaa varten ostaa mitään, kun kaikki esikoisen kamat on! Paitsi tietty vaatteet, jos tulee tyttö. Ja ehkä tuplarattaat. :D

Miehellä odottaa vakituinen työpaikka ja on hänellä säästöjäkin, että luottavaisin mielin eteenpäin! :)
 
Mulla ehkä eniten mietityttää et paljonko tässä ylipäätään tarvitaan rahaa. Kun ei ole aikaisempaa kokemusta et mitä kaikkea pitää hankkia ja entä sit ku vauva syntyy jne. Itellä Ja miehellä palkat lähellä kolmea tonnia joten saadaan rahaa mukavasti säästöön ja ärahakin kai sit vähän korkeampi.
elätte herroiksi ja elätätte vaikka 10 vauvaa.

Vauvahan ei OIKEESTI vaadi sijoituksia, on sit vanhempien kulutustottumuksista kiinni,paljonko törsää lapseen. Kyllä sen rahan kulumaan saa :wink vakuutan.
Karkee laskelma sulle tässä

Vaunut 800e
sitteri 100e
Hoitopöytä jos sellasen haluu 200e
Vaatteet 300e
Tutit pullot ym 50-100e
Kantoliina :wink 50e

Uusien hintoja nää,jos siis hövelillä kädellä ostaa. Mut uuden sitterin voi saada 30eurolla ja kaikkia muitaki paljonkin halvemmalla jos vaan kelpaa :wink

Et tosiaan on vanhempien kulutushingusta kii paljonko saa meneen vauvaan
 
Meillä tilanne nyt aika huono. Jäin siis taas työttömäksi. Silloin ok tilanne, jos ollaan molemmat töissä, saadaan jopa vähän säästöönkin. Viime talvi pärjättiin,kun kerettiin viime vuonna säästää,koska olin niin pitkän pätkän töissä. Talvella siis ne säästöt meni,ja uusia en kerennyt hankkia kun työt loppuivat. Miehen palkasta jää laskujen jälkeen 50 e.

Työttömyysraha on todella pieni,(alle puolet palkasta) eli syödään kotona, käydään torissa ja kirpparilla,ei harrasteta mitään, eikä silti ole rahaa kuin ruokaan. Meillä siis osteraan kerralla kunnollista, ettei joka vuos tarvii ostaa uutta. Köyhän kun ei kannata halpaa ostaa, se on todettu :) Isompiin hankintoihin ja lapseen säästettiinkin aikaisemmin, mutta ei sille enää ehdi tehdä mitään. Vähän sinäänsä harmittaa, että tää raskaus tuli huonoimpaan aikaan tavallaan, mutta ehkä me jotenkin selvitään.
 
Kiitos Ajna! Tykkään itse tehdä käsitöitä ja haluan ostaa myös käytettyjä tuotteita, kirppikset on mahtavia! Ja varmasti sukulaisilta saa myös osan.
 
Pitäs varmaa ite sit oikei listaa pitää mitä käytettynä ostaa nii näkis sit sen"kokonaissumman" suunnilleen...
 
Pitäs varmaa ite sit oikei listaa pitää mitä käytettynä ostaa nii näkis sit sen"kokonaissumman" suunnilleen...

Mut sullahan on kokemusta jo vauvoista ja varmaan on ihan hyvin näpeissä tääkin et mitä maksaa, ja mitä ei tarvii ees hankkii
 
No juu...mut ku kuitenki kaikki pitää hommata :D sen tiiän ettei hoitopöydästä esim kovin prameeta versioo kannata hommata ellei välttämättä halua :D mut onha tässä 5v jo kerenny unohtua :D
 
Ikealainen hoitopöytä maksaa vissii 20e :) et ei niihi paljoo tarvi uhrata.

Muistan kyllä kun esikoista aikanaan ootin,niin käly sai kertoo mitä tarvii,tai oikeastaan se vaan hommas meille vaunut ja autokaukalon. Kärsin niistä vaunuista vuoden kunnes päätin että saa mennä vaikka kuukauden tulot mut haen Emmaljunga LowRiderit (vuosi oli 1993) ja ne oli ihan kuumista hottia. Seuraava muksu pääsi sit niihin hankin vaan kopan niihi ja sisaristuimen esikolle :)
Ja se autokoppa oli kamala.
Sitterin tilas anoppi jostai elloksesta :)
Eikä meil sit muita hoitovälineitä ollutkaan

Mä jäin ä-lomalle suoraa koulunpenkiltä ja lapsen isä työtön. Mut ihan ok pärjättiin kun minäkii olin oppinu elää opiskelijabudjetilla jo 3v :)
 
Eihän se vauva aluks tarvitse kun puhtaat vaatteet, vaippoja ja äitin tissiä. Tietysti turvakaukalo jos autoilee, vaunut jos vaunuilee jne. Kolmen muksun kokemuksella, iso osa nuista mukamas pakollisista ei todellakaan ole pakollisia hankintoja :) Voi että, kuinkahan monesti oon kuullut, että en pärjää ilman sitteriä tai hoitopöytää :D
 
Kyllä mie ainakin tiedän mitä tarviin ja mille on käyttöä. Riippuu aika paljon lapsestakin mitä tarvii. Jos on vaikea vauva niin tarvii aika montaa apuvälinettä,mitä toiset turhuudeksi kutsuu.

Vaipat vaihdan hoitopöydän päällä missä tavarat käden ulottuvilla ja vaatteet ja tavarat säilytän niissä laatikoissa, EHDOTTOMASTI. Ja sitteriäkään ilman en voi elää, aion nimittäin käydä vessassa ja suihkussa myös päiväsaikaan kun olen yksin kotona.

Toivottavasti kukaan ei meille osta mitään,maksamaan voi tulla mutta me itse kyllä valitsemme :) Tänne ei mitään Ikeaa tarvii tuoda :grin
 
Ikeassa on kivoja vauvatarvikkeita, mä tykkään! Ja sellasen pinnasängyn hankin josta laidan saa pois,semmoses mahtuisi nukkuu viel toi meijän 4veekin .
 
Mulla ei oo ollu ikinä hoitopöytää, pesukonen päällä hoidettu tai sit viimeiset hoidettu olkkarin sohvalla
 
Kyl mä ehkä sen ikean halvimman hoitopöydän meinasin hommata jos ei muualta"parempaa" samalla hinnalla löydy... Ja ikean tuotteissa on vaa se "vika" et se kasaamis prosessi on jäätävä...ostettiin kaksosille ikean kerrossänky meni 2 iltaa kootessa ja silti puuttu yhet reiät sänkykankaasta:D ja tietsikkapöytätasoki oli aika kasattava. :D
 
Takaisin
Top