Taaperoiden touhuilut, äitien kuulumiset :)

Meillä kanssa ollu temppuilua ruuan kanssa... Aluksi syö ihan nätisti, mut hyvin nopeesti alkaa työntämään lautasta pois eikä suostu syömään enempää. Siinä vaiheessa mäkin oon laittanu ruuan pois ja seuraava ruoka tarjoillaan sitten kun on seuraava ruoka-aika. Eipä tuo kumminkaan kovin nälkäseltä siinä välissä oo vaikuttanut eikä paino oo pudonnut. Syö sit varmaan vaan sen verran että nälkä lähtee.
 
Hellurei! Minähän en ole sataan vuoteen tänne kirjoitellut, mutta ehkä joku vielä minutkin muistaa :)

Meillä poika nukkuu vielä pinniksessä eikä oikein tiedetä, mikä olisi hyvä aika siirtää se sieltä pois. Kun kiltisti se siellä aina seisoskelee ja odottelee, et joku tulee nostamaan eikä yritä itse kiivetä pois. Sitä mä olin jotenkin itse ajatellut semmosena siirtymävaiheen merkkinä, että lapsi yrittää itse kiivetä pinnasängystä pois.

Ja ruokailuista..hmm.. Jos on tosi kenkku pikkumies, niin mäkin teen tota, että otan vaan lautasen pois ja lopetetaa ruokailu. Mut muuten oon kyllä aika pompoteltavissa ja usein päädytään sitten siihen, että musta tulee ruokaa syöttävä jukeboxi, josta tulee pelkkiä toivelauluja :D Ja silloin se lautanen menee tyhjäksi... Noooh, viimeistään syksyllä päiväkodissa tilanne varmaan muuttuu...
 
Käytiin tänään 18kk neuvolassa. Poika on 82.2cm pitkä, painaa 12.4kg ja pään ympärys 48.1. Kehitys normaalia. :) Kuorsaamisesta juttelin lääkärin kanssa ja hän sanoi että pitää seurailla vielä seuraavat puoli vuotta tilannetta. Jos 2vee neuvolan aikoihin tuntuu että kuorsaaminen kovasti haittaa nukkumista ni sitten harkitaan lisätutkimuksia.
 
Kiva kuulla syksyisestäkin :) kovin on hiljaista täällä forumilla eikä itekään ehdi oikein kirjoitella.

Meillä on pojan neuvola tiistaina. Kiva kuulla onko kasvettu paljon. Ja tänään tuli 1,5 vuotta mittariin. Kyllä menee nopee aika. Toki paremmin vielä tajuaa sen tosta neidistä, huomenna jo 5 kk.

Päästiin tutista eroon, tai yötutista. Yllättävän helppoa oli. Taisi olla poika itse valmis luopumaan :D
Seuraavaks sit aktiivisemmin pönttöilyä, et päästäis päiväkuivaksi. Vaippoja kun menee...

Mitäs muille kuuluu?
 
Niin ja mites muilla, onko aukileet jo menneet umpeen? Meidän isopäällä tuntuu vielä suht hyvin toi reikä tossa... Onhan se toki pienentynyt eikä tosiasn kovin laaja, mut ei oo kallo ummessa vielä...
 
Meillä aukile kiinni. Ollu mun mielestä jo jonkun aikaa.

Tässä kovasti mietin että pitäiskö yrittää jättää toi yötutti pois... Ei tuo poika sitä näytä edes pahemmin syövän, joten varmaan ihan hyvä aika kokeilla. Jospa tänään päikkäreillä testais kuinka käy. :) Tuttipulloa meillä juodaan vieläkin ennen ku käydään nukkumaan... En tiiä millon sen sais lopetettua. Eipä tuo sinällään mitään haittaa ja tuleepahan juotua tarpeeks maitoa.
 
Kokeilitko, Sultti, nukuttaa ilman tuttia? Miten meni?

Meilläkin oli 1,5v neuvola. Kaikki kunnossa... pituutta puoles vuodessa tullut 4cm (tosin vain sentti siitä, ku käytiin avoneuvolas) mut painoa oli sit tullut reilummin... melkein kilo :D nykyiset mitat: 87cm ja 14,6kg eli on kyllä aika köriläs. Neuvolalääkäri meillä on viikon päästä. Eipä tosiaan mitään ihmeellistä, kuulemma reipas 1,5-vuotias :)

Tytön 5 kk neukku oli samalla, ja huh huh... painoa 9,65kg eli enempi ku veljellään samanikäisenä. Näillä mennään. Kasvut molemmilla tosi tasaista, et eipä tässä tartte huolissaan olla.

Ja aukileista ei sanonut mitään, tai et sulkeutuu ku sulkeutuu :D

...niin ja meilläkin vielä iltamaidot pullosta :)
 
Yhet päikkärit poitsu tossa nukku ilman tuttia. Ei kyllä nukkunu niin pitkään ku normaalisti, mut voipi johtua paljon muustakin ku tutittomuudesta. :) Nyt viikonloppuna ois tarkotus kokeilla ottaa tutti kokonaan pois... Viikolla ei viiti kokeilla jos menee vaikka itkemiseks ja ukon pitäis jaksaa herätä aamulla puol kuuden aikaan töihin. Poika kun nukkuu samassa huoneessa.
 
Hui, enpä oo TOSI pitkään aikaan edes käynyt täällä.. Näin kesän tullessa aloin muistelemaan vuoden takaisia treffejä Helsingissä ja samalla mietin, mitä kaikille kuuluu.. :)

Triinaa, ccxi:tä ja muita vauvan saaneita tuskin oon onnitellut, joten suuren suuret onnittelut nyt näinkin paljon myöhässä! :) :Heartred Lueskelinkin teidän pienistä jo jotakin, mutten sentään ihan kaikkia kuulumisia ehtinyt kahlaamaan kun piti jo päästä kirjottelemaan.. :D

Meidän pikkumies on jo 1v ja 7kk, kovin iloinen ja touhukas, myös erittäin kekseliäs.. :D Kovin montaa aivan oikeaa ja puhdasta sanaa ei ole, mutta kovasti yrittää matkia sanoja ja on joitakin, jotka me vanhemmat ymmärretään. 1,5v neuvolassa mitat oli muistaakseni 85,5cm ja 10,97kg, yhä vain on hoikka kuten pienestä pitäen, mutta omalla käyrällään kasvaa hyvin. :)

Meillä on jo jonkin aikaa ollut toinen haaveissa, mutta yhä vain antaa odotuttaa itseään, aivan kuten tuo ensimmäinenkin..

Onpa kiva lukea kuulumisia pitkästä aikaa! :) Vaikka paljon on tainnut porukka harventua, töiden ja kaiken muunkin vuoksi..
 
Huomenna vietetäänkin taas äitien päivää, joten onnittelut teille mammoille :)

Ja kiva, et piipahdit kertomassa kuulumisia, vastavirrassa. Ei täällä hirmusti ehdi kirjoitella, ku on kaksi paimennettavaa. Toivotaan teille pikaista tärppiä, on tää nimittäin kahden kanssa ihan eri maailma :D

Meillä päivät porskuttaa samaa rataa. Rutiinit on ja pysyy :) tyttö liikkuu jo paljon ja noi oikeesti jo leikkii keskenään - Karpo ei siis aina vain ota leluja tytöltä vaan myös ojentaa niitä nätisti ja näyttää asioita. Autoleikit meillä on edelleen se ykkösjuttu.

Puheessa alkaa olemaan enempi selkoa ja sanoja tulee lisää. Päivittäin lähes uusi sana... onko sitten vahinko, kun matkii vai tiedostaako sanan merkityksen.. ihanaa kuitenkin, et pikku hiljaa tää kommunikointi alkaa pelaamaan :)

Muoks. Ja nyt viimein sit nukutaan isojen poikien sängys :)
 
Muokattu viimeksi:
Oolalaa! En ole kaynyt taalla piiiitkaan aikaan. Ehka joku viela muistaa. :)

Elama on loytanyt pikkuhiljaa uomansa. Nyt kun taapero on 1 v ja 7 kk, elama on jo ihan erilaista kuin vuosi sitten. Vuosi sitten tahan aikaan kavin toissa, pumppasin rintamaitoa kollegan tyohuoneessa ja podin huonoa omaatuntoa siita, etta olin niin stressaantunut ja etta lapseni oli isovanhempien hoidettavana paivisin. Herasin oisin monta kertaa itkevan lapsen kanssa ja lopulta mieheni oli joka yo yovuorossa. En muista mitaan tyokuvioista, mutta jotenkin siitakin selvittiin. Nain hiljattain kuvan, joka oli otettu vuosi sitten, ja naytan kylla juuri silta, etten ole nukkunut vuoteen. :D

Nykyaan taapero pitaa meidat kiireisina! Sekunniksikin jos katse herpaantuu, tapahtuu jotain. Tytto ei ole ilkikurinen, vaan todella utelias. Han tutkailee, mita teen ja yrittaa tehda ihan samaa itse. Eika tietenkaan saa auttaa. :D Olen jo vauvasta asti huomannut, etta meilla on taalla pikkuprinsessa ja draamakuningatar. Ihan kuin tytolla olisi asetusta: kaikki tai ei mitaan. Tama sopii myos tunteiden ilmauksiin! Se on joko kuplivaa riemua tai armotonta itkua - ei juurikaan mitaan kultaista keskitieta. Kai se oli odotettavissa, onhan lapsi sentaan puoliksi italialainen - etta kai sita draaman tajua pitaa vahan ollakin. :wink

Ennen omaa vanhemmuuttani ajattelin, etta lapset ovat jotenkin vanhempiensa jatkeita. Etta vanhemmat kasvattavat lapsistaan sellaisia kuin he ovat. Oman vanhemmuuden myota olen kylla oppinut olleeni varsin vaarassa. Tyttaressamme on piirteita, jotka ovat taysin hanen omia juttujaan. Vanhempana en tunnista niita itsestani ja mieheni sanoo samaa. Esimerkiksi, tytto on ihan niin pienesta kuin muistan, jarjestanyt kaikki lelunsa riviin korkeusjarjestyksessa. Olimme miehen kanssa molemmat, etta mita ihmetta! Myos rusinat han jarjestaa riviin ennen kuin syo. Ja jos tuleekin sotkua syodessa, se pitaa ensin siivota, ennen kuin han voi jatkaa. Hiekkaa tytto ei voi sietaa, kun tulee sotkua. Uskomatonta, koska mina ja mieheni ei kylla olla mitaan siivousintoilijoita. :)

Lapsen kehityksen ja ajattelun seuraaminen on ihanaa ja mielenkiintoista. Tytto ymmartaa taysin suomea, italiaa ja hollantia. Han myos puhuu kaikkia kolmea kielta (yksittaisia sanoja siis). Nyt ihan viime viikkoina han on alkanut kutsua itseaan nimelta ja sanoa, etta "X haluaa". Uusin suomenkielinen sana on kurkku. Tytto siis rakastaa kurkkua! :D

Vauvakuume kiusaa, ja olen valilla aivan vainoharhainen ja kuvittelen raskausoireita, mutta yritan nauttia tasta ja nyt. Nama ovat niita paivia, joita en saa takaisin ja ne menevat niin akkia. Syksysta aloitan pienemmalla tyomaaralla ja aion nauttia lapseni seurasta. Kaipaan niita aikoija, kun tytto vain kokotti sylissa ja hanta sai hellia ja halia vaikka koko paivan. Nykyinen taapero kay muiskauttamassa suukon ja antaa halin ja sitten taas rientaa leikkimaan. Voi rakas. :Heartred

Oikein hyvaa kevaan jatkoa kaikille taalla foorumilla! On ollut mukava lukea kuulumisianne! Meilla on seuraavaksi edessa pottakoulutus ja tutista luopuminen. Toivon, etta syksylla niista on molemmista paasty voiton puolelle. :)
 
Olipas mukava lukea Libran kuulumisia. Olenkin miettinyt mitä kuuluu! Samoin kuin Vastavirrassa! Toivottavasti teille molemmille on pian haikaralla asiaa.

Meillä siirryttiin tänään pois pinnasängystä. Poika nukkui ekat unensa isojen poikien sängyssä tänään päivällä. Nukahtaminen meni ihan ok, palautin pojan sänkyynsä viidesti. Nyt kävi yöunille ilman mitään ongelmaa ja kesken iltasadun jo mulle vilkutteli että "menes nyt mamma muualle kun mä käyn mun uuteen sänkyyn nukkuu". Toivottavasti yö menee yhtä hyvin!

Potalle ei poika ole valmis vielä. Olen nyt pari kuukautta aktiivisesti potattanut, mutta en ole saanut pottaan oikeastaan juuri mitään. Poika ei selkeästi edes tunnu tietävän mitä on kakka. Nyt pidän aktiivisesta potattamisesta pienen paussin.

Yötutti pitäis saada pois. Muuten tutti ei ole käytössä enää. Luultavasti tuttivieroitus tehdään meidän pienen lomareissun jälkeen parin viikon päästä.
 
Kiva kuulla kuulumisia, Libra!

Meillä kävi viikko sitten aika paha tilanne. Karpo tippui ikkunasta (toinen kerros), mutta selvittiin vain kuhmulla. Oltiin siis ihan lastenklinikalla ja yö tarkkailussa. Mitään ei ilmennyt. Mut voin sanoa, et toi hetki ku tajusin, mitä oli tapahtunut ja portaat alas, on olleet mun elämäni hirveimmät. Toivon syvästi, ettei kellekään tapahdu vastavaa... Tosin kyllähän nää taaperot on vauhdikkaita ja kolhuja tulee. Mä voi aika 100 varmana sanoa, ettei ollu meidän vika kerta sairaalassa :/ on toi Karpo kyllä sen verran huimapää ja uhkarohkea.

No mutta... tässä viime sen kuluneen viikon aikana Me luovuttiin syöttiksestä, syödään ja juodaan itsenäisesti, sanoja tulee esim. aika, harakka, kukka, muki, kivi... ja puhuu puhelimeen "haloo" sekä tanssii ja laulaa minkä kerkeää :) ja ihan hirmu harppaus tavallaan kaikessa toiminnassa. Liekö toi putoaminen sit vaikutti..? Meillä toi pönttöily pitäis nyt saada aktivoitua... se aina jää, ku jtn muuta tapahtuu. Mut tosiaan... mukavasti meillä rullailee arki. Ite olin viikon flunssassa, mut siitäkin ollaan voiton puolella.

Tänään pikkusisko 6 kk. Ihan vaan, että kyllä se aika rientää.
 
Hui kamala! Apua! Onneks ei käyny kuinkaan. :Heartred Mä oon kans ajatellu että toi meiän taapero tulee telomaan itteensä ja PALJON! Juoksee, heiluu, hilluu ja kiipeilee minkä kerkee eikä yhtään osaa mitään varoa. Noh, vielä ei oo mitään pahempaa käyny, mitä nyt muutamat naarmut naamassa ku on pitäny ottaa osumaa asvaltista.

Poitsu ei vieläkään oikein sanoja sano, tai voi olla että jotkut sanomiset jotain tarkottaa, en vaan tiiä mitä! Ättä ättä ättä on kova huuto yleensä aina, en tiiä tarkottaako mua vai huuteleeko huvikseen. :D Anna osaa kyllä sanoa tai siis huutaen hokea ANNA ANNA ANNA ku jotain TÄYTYY saada.

Pottailua mekin ollaan yritetty mutta aika huonoin tuloksin. Odotellaan kans hetki ja sit jatketaan. Pinniksessä nukkuu edelleen ja saa nukkuakkin. Neuvolassa sanottiin että viimeistään sit isojen sänkyyn ku alkaa kiipeilemään pois pinniksestä ja sitä meitin poika ei tee ollenkaan.

Jäbä tekee ylhäälle kulmahampaita. Kovin on ku berberiin ammuttu karhunpoikanen... Yöt nukkunu siltikin heräämättä.
 
Kesä on kunnolla käynnissä ja sen kunniaksi kävi pikku herra heittämässä talvuturkin. Hyvin räpiköi ja hauskaa oli. Olin ihan varma, et kipeeksi tullaan, mut näyttää kyllä nyt ihan terveeltä. Kai tuo vesi alkaa olemaan jo "lämmintä".

Muuten tuo taaperoarki mener hyvin. Mut argh...mä en saa aikaseksi aloittaa tota pönttöilyä. Siis tehdä nyt asiaa tutuksi ennen ku päivähoito alkaa... Eikä muuten olla vieläkään saatu infoa, et mihin päästään. Ja tossa naapurin poika, joka myöskin lokakuinen14 aloitti hoidossa tammikuussa niin kolmas korvatulehdus menossa. Toivon niin, et päästään pph:lle.

Tyttö meillä konttailee ympäri kämppää ja nousee kaikkea vasten seisomaan... Et tuntuu kyllä, ettei kädet riitä eikä silmiä oo selässä. Ja oikeasti... tää aika menee ihan liian nopeasti. Ei oo enää pikkuvauvaa talossa eikä tulossa :D

Paljon teidän taaperoille tulee unta vuorokaudessa? Meillä kun päikkärit on välillä alle tunnin ja yöllä nukutaan 11h. On myös päiviä, kun päikkärit kestää 2 tuntia...
 
Me oltiin lomamatkalla ja saatiin koko poppoo ihan järkky flunssa. Nyt muut alkaa tervehtyä, mutta itse olen ihan dööd. Turhauttavaa.

Ccix, mä en kestä että teidän tyttö konttaa!! Meidän kuopus kun vasta keksi miten ryömitään TAAKSEPÄIN. Konttausasentoon välillä pyrkii,,mutta aika heikkoa menoa.

Pottailut meillä on edelleen tauolla. Voi olla että mekin kokeillaan suoraan pöntöllä käymistä jossakin kohtaa. Taapero vaan tuntuu olevan nyt kovin rasavillivaihteella liikkeellä.

Unta meillä tulee n.13h vuorokaudessa. Yöunet on 10-11h ja päikkärit 2-3h. Välillä (tai useinkin) poika nukkuisi jopa 4h, mutta nyt on ruvettu herättelemään jos yli kolmen tunnin nukkuu.
 
Triina, mä uskon, et on näitä sukupuolten erojakin osakseen. Oon ymmärtänyt, et tytöt kehittyis pikkasen nopeemmin näin yleisesti. Mutta kyllä mä toivoisin, että tyttö vielä enempi ois paikoillaan...

...selkeesti havaittavissa, et kaksi vauhtihirmua puolen vuoden päästä. Miten mä ikinä saa pidettyä molemmat elossa :D ok, mä toivon, et tytölle kehittyy järki ja itsesuojeluvaisto myös vähän nopeammin...
 
Meillä poika nukkuu kans noin 13h vuorokaudessa. Yöunet klo 22-08 ja päikkärit klo 14-17.
 
Heipä hei kaikki mammaset! Mäkin täältä pitkästä aikaa kirjoittelen :) On ollu hulinaa tässä viimeiset 8kk. Menin töihin, muutettiin uuteen kotiin ja olen noita opiskelujakin tehny eteenpäin niin että nyt olis kaikki palautettuna ja odottelen opettajan vastausta :D Huhhuh...

Pikkumiehelle kuuluu hyvää :) Hän on tosi vauhdikas poika edelleen, täytyy pysyä isoveljen tahdissa :D Sanoja ja parin kolmen sanan lauseita tulee. Suosikkipuuhia on tällä hetkellä kirjojen katsominen, autoilla leikkiminen ja pallon potkiminen. Tuo poika potkii paremmin ku mä :p juoksee täyttä vauhtia ja potkii palloa edellään... uus kiinnostuksen kohde on nyt potkupyörällä potkuttelu :)

Toi ruokailuhomma ku olitte aiemmin puhunu ni kuulostaa tutulta :D pelleilee välillä niin et on pakko viheltää peli poikki...

Nukkuu pinniksessä edelleen enkä nyt viel hetkeen halua häntä sieltä siirtääkään ku en jaksa ryhtyy siihen takas sänkyyn kantamiseen ku toinen karkailee sieltä :grin

Mulla on muuten alkanu hiipiä uus vauvakuume päälle :nailbiting: mites muilla tän asian laita?
 
Takaisin
Top