Synnytysmietteitä

Mulla oli esikoisen synnytyksessä käytössä vaan ilokaasu ja sekin pääasiassa sillon ku piti maata sängyllä antureissa kiinni tai kätilö tarkisteli alakerran tilannetta. Suosittelen liikkumaan mahdollisimman paljon avautumisvaiheen aikana, se auttaa vauvaa lasketutumaan synnytyskanavaan. Ja pistäkää ukkonne/tukihenkilönne töihin! :) Ei ne siellä lomailemassa oo! :) Oma ukko hiero alaselkää aina supistuksen tullessa ja ite nojasin sänkyyn ja HENGITIN. :) Supistuksen aikana kannattaa tosiaan hengittää mahdollisimman normaalisti, ei mitään läähätystä eikä varsinkaan hengityksen pidättämistä kannata harrastaa, se vaan pahentaa kipua. Joku kyseli kivun kestosta..Noh..supistuskipu tulee.....ja sit se menee. Ei se kestä ikuisesti :) Ja pitää koittaa luottaa omaan kroppaan, että kyllä se tietää mitä tekee. Ei sitä tarvii aatella, että "no nytpä ponnistan!" Kyllä se ponnistustarve tulee ihan luonnostaan jos on tuntoo alapäässä :)

Ite haluaisin ainaki kokeilla synnytysjakkaraa tän toisen kohalla, esikoisen kohalla "pakottivat" puoli-istuvaan asentoon (mikä on varmaan luonnottomin synnytysasento mitä tiiän!) ja tuloksena oli järjettömän kipee alaselkä seuraavat 4pvä. Siinä asennossa häntäluu ei pääse liikkumaan pois vauvan pään tieltä joten saattaa jopa hidastaa synnytyksen etenemistä. Jakkaran lisäksi kyljellään tai polvillaan ois kiva kokeilla ponnistaa.. :)

Mut en turhan tarkkaan suunnittele etukäteen, kun ei tosiaan tiiä miten homma sit oikeesti etenee. Mut on se hyvä vähä etukäteen miettiä mitä mahollisesti haluais kokeilla. Ja kannattaa kertoo miehelle/tukihenkilölle kans omista synnytystoiveistaan tai kirjottaa ne lapulle ylös. Ei välttämättä siinä supistusten seassa saa selvää sanaa suustaan kun kätilö kyselee mitä kivunlievitystä haluaisit :wink
 
Meillä tuli pientä jännitystä tähän loppuun ku paljastui et vauva onki perätilassa.. huomenna lääkäriin lisä-tutkimuksiin ja yritetään mahdollisesti kääntää muksu. Jos ei onnistu niin sitten pohdintaa miten synnytetään. Nyt siis rv 36+3
 
Toivottavasti Adele:n baby saadaan käännettyä. Se ei varman enää kääntyile itse kun noin paljon viikkoja? Tsemppiä!
 
Vahiin kayvat paivat ennen kuin loppuvat... Mietteet eivat sinansa ole mitenkaan muuttuneet, mutta oma mieli on rauhoittunut ja ajattelen, etten siihen kuole, koska synnytyksella on kuitenkin alku ja loppu. Eika se ikuisuutta kesta, vaikka silta voikin tuntua silla hetkella. :D Enemman on itse asiassa alkanut jannittaa, etta koska, koska, koska, koska, koska se syntyy!! Haluaisin niiiiiiiiin tietaa, koska synnytys alkaa ja koska on lapsi maailmassa. Ja toivon sydamestani, ettei mene yli lasketun ajan, koska sitten niista paivista vasta pitkia tuleekin.

Tosin toivon, niin jo kirjoitinkin jonnekin muualle, ettei se talla viikolla alkaisi taman flunssan takia...
 
Minäkin alan toivomaan jo synnytystä hyvissä ajoin! Oikeastaan tällä hetkellä vain siksi, että vatsaani on kommentoitu isoksi ja ihmetelty ääneen että kuinka iso lapsi sieltä onkaan tulossa...

Sf-mitta oli viikolla 34+3 30cm ja eilen mittasin vatsanympäryksen, joka oli 110cm (rv 37). Itse en osannut oikein olla ahdistunut asiasta mutta näiden kommenttien jälkeen vähän mietityttää. Ehkä huomenna neuvolassa vaadin päästä painoarvioon.

Kyllähän ne isotkin vauvat sieltä ulos tulevat tavalla tai toisella mutta mahdollinen yliaikaisuus huolettaa kun vauva kerää silloin vain massaa.
 
Onko sillä merkitystä synnytyksen alkamiselle, jos ei ole mitään supistuksia tms tullut vielä?
Onko sekin yksilökohtaista? Että vaikkapa yliaikaiseksi voi mennä, vaikka olisi saanut ennakoivia supistuksia ja pehmenneet paikat jo viikkoja ennen la ?
 
Villivadelma, piti ihan kattoo esikoisen ajalta neuvolakorttia. Rv. 33+5 on sf ollut 30cm, eikä hän ollut iso syntyessään rv. 40+3; 50cm ja 3190g. Älä siis panikoi vielä :Heartred

Tässä raskaudessa sf on ollut 32 jo viikolla 25+6, mut se nyt ei ihmetytä :)
 
Niin ja Villivadelma, mulla oli eilen 34+3 sf 34,5. Eikä siitäkään mitään älyttömiä kauhisteluja tullut. Mitta oli kasvanut yhtäkkiä nopeasti, joten tarkistetaan ensi viikolla uudelleen.

Mua vaivaa ettei aina tehdä kunnon kokoarviota ja synnytystapa-arviota varsinkin ensisynnyttäjille. Olis helpompaa mennä synnyttämään kun tietäis että asiaa on tutkittu...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Vitsi kun osaisikin jättää muiden ihmisten kommentoinnit ja kummastelut ihan oman onnensa nojaan. Normaalisti jätänkin. Sitä vaan nyt on jotenkin enemmän herkillä :D
 
Maiden, on ihan normaalia, jos varsinaisia supistuksia ei ole ennen kuin tosi on kyseessa. Kivuttomia supistuksia, mahan kovaksi menoa siis, kuuluu olla viimeistaan vkolla 37. Minulla ei ole ollut viela mitaan varsinaisia supistuksia, vaikka luulin etta oli muttei ollutkaan, ja olen viikolla 37+3. Aitini sanoi aivan samaa ja etta hanella synnytys lahti kayntiin kuin napista painamalla tasaisin valiajoin tulevilla supistuksilla ja 7 tuntia myohemmin lapsi oli maailmassa. Toisilla taas saattaa supistuksia tulla tiputtelemalla, tai saannollisestikin, ja sitten vain lakata. Hormoneista riippuu. :)
 
Tänään tutkittiin monta tuntia ja yritettiin kääntää vauva oikein päin siinä kuitenkaan onnistumatta. Keskustelujen jälkeen päädyttiin suunniteltuun sektioon, joka olis parin viikon päästä jos ei tyyppi päätä tietty syntyä ennen sitä. Ei hän ainakaa tykänny näistä tutkimuksista kun on jomotellu ja supistellu koko illan. Rupes tosissaan jännittään, mut toivon ja uskon että tämä ratkasu on vauvan hyvinvointia ajatellen paras vaihtoehto.
 
Uskon että tuo sektio on oikein hyvä vaihtoehto kun vauva on perätilassa. On rauhallisempi mieli kun ei tarvitse pohtia kaikkia riskejä mitä perätilasynnytykseen liittyy. Ja osaa myös alkaa valmistautua henkisesti siihen että sektio tehdään ja tietää jopa päivän milloin vauva syntyy!

Minä olin todella varma että vauva on myös itselläni kääntynyt pää ylöspäin, mutta neuvolassa arvelivat että pää olisi kuitenkin edelleen alhaalla. Asiasta ei kuitenkaan saatu täyttä varmuutta. Hassua, koska aiemmin vauvan hikatessa hikka tuntui häpyluun yläpuolella (olettaen että se on pää joka nytkyy), ja ison muljahduksen jälkeen vauvan hikka alkoi tuntua navan kohdalla. Olin ihan varma että nyt se vauva pyörähti ympäri. Oli niin tai näin, sain synnytystapa-arvioon ajan melko myöhään, viikoille 37+4. Ei siinä kyllä mielestäni enää vauvaa paljon käännellä, jos sattuisikin olemaan perätilassa... o_O

Minulla on menossa rv 34+4 ja sf mitta oli tänään 32. Eli hieman yläkäyrillä menee masun kasvu, mutta en silti usko että sieltä kovin suurta vauvaa on tulossa.

Olen myös saanut kuulla kommenttia "liian isosta mahasta", kannattaa jättää tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Tottakai vauvamasun kuuluukin olla tilava, jotta sinne mahtuu täysiaikainen terve vauva.
 
Toivottavasti cattie vauveli on pää alaspäin! Tämä oma tilanne ei ollu se kaikkein mukavin, kun on kaksi vähän huonompaa vaihtoehtoa puntaroitavana.
Tuli tuosta hikasta mieleen että ainaki tällä meidän perätila vauvalla hikka tuntuu tuolla tosi alhaalla, ilmeisesti pylly hytkyy ja kaikki potkut navan yläpuolella, hän nimittäin istuu jalat ylöspäin.
 
Jos oikein saisi valita, niin sellainen viikkoa paria ennen laskettua aikaa olisi mun toiveissa paras aika synnyttää. :cool: Vielä tässä rv 34+3 ei ole mitään hoppua, mutta eipä sekään varmaan miellyttävää ole, jos oikein yliajalle menee. Mutta katsotaan, valmiita ollaan sitten kun vauva katsoo, että on hyvä aika tulla maailmaan. :Heartred
 
Raivotarjonnassa on pikkuinen ja hikka tuntuu alavatsassa ja palleassa, koska siina peppu hytkyy. :)

Olen Omenan kanssa samoilla linjoilla, etta etuajassa saa tulla. :) 19. paivan jalkeen saa tulla koska vain, paitsi ei 26. koska silloin on miehen tyohaastattelu. Oletko pieni kuulolla? :)
 
Heheh, mäkin oon miettiny hyvii päivii vauvalle syntyy :grin 10.10. vois esim. olla kiva koska se olis 12pv ennen laskettuu eli ei enää keskonen, mut kuitenkaan ei tarttis enää niin kauan odotella :grin plus et esikoinen on syntynyt 9.9. ni se sopis siihen kaavaan :rolleyes: :grin
 
Pitäis varmaan soitella polille, että onko käynnistys jo silloin 25. päivä vai vasta seuraavana päivänä.. Tietäis mies suunnitella työkuvionsa etukäteen. Kun viimeksi lääkäri sanoi, että silloin jään osastolle ja 'aletaan hiljalleen suunnitella käynnistystä..' Ihanan savolaista :D
 
Takaisin
Top