Synnytysmietteitä

Juuri äsken synnytysvalmennuksesta kotiuduin, olin ennen sinne lähtöä käynyt täällä lukemassa ja ihmettelemässä miksi ei anneta ensisynnyttäjälle.

Taysin kätilö kertoi, että puudutteen lyhyen keston vuoksi ei anneta yleensä ensisynnyttäjälle. Kun puudute annetaan, uskotaan vauvan olevan ulkona siinä tunnissa, jonka vaikutus kestää. Joskus anestesialääkäri suostuu laittamaan vielä toisen, mutta kolmatta ei ainakaan taysissa anneta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Epin ja spinan vaikutus on myös hieman eri. Epi ei vie tuntoa jalkovälistä, spina vie. Ensisynnyttäjälle siis siinä mielessä huono koska ponnistuksen kohdistaminen oikeaan on heikkoa kun ei kerta mitään tunne. Ja tosiaan tuota epiä voipi lisäillä jos on pitkä synnytys.
 
Voi, kun hauska lukea, kuinka eri meininki taalla! :) Katilolle soitetaan ensin ja han tulee ensin kotiin tarkistamaan tilanteen. Katilo myos paattaa, koska sinne sairaalaan mennaan. Sairaalaanhan ei taalla vain muina miehina muutenkaan lompsita, vaan aina pitaa olla joku lahete. Senhan takia taalla ekaa kertaa sairaalaan mennessa sain melkein agorafobian, etta missa kaikki potilaat ovat - no, kotona tietenkin. :wink synnytyksen jalkeen, jos kaikki menee normaalisti, niin olen kotona neljan tunnin paasta ja sairaanhoitaja tulee kotiin. :)
 
Täällä kans eka soitto ja sitten lähettiin,nyt vähän hankale arvioda sitä lähtöä kun on n.100km sairaalaan ja alle vuosi edellisestä synnytyksestä..ei passaa jäädä ainakaan kovin kauaksi aikaa odottelemaan,tietysti ambulanssilla kurautettava jos alkaa lapsiveden menolla.. kivunlievityksestä ei oo mitään tarkkaa tietoa,ainakin ilokaasua toivosin kokeiltavaksi tällä kertaa kun viimeksi ei edes tarjonneet ja muut sitten tilanteen mukaan,ehkä spinaalikin kiinnostais jos nyt sattuu olemaan lyhyt kestonen synnytys ja lämpögeelipussi oli kanssa viimeksi hyvä ja tehokas ja autto hyvin supistuskipuihin. Ei oo välttämättä tarvista meillä nyt perhehuoneelle kun mies joutuu aika paljon olemaan synnytyksen jälkeen kotosalla nuorimman tytön kanssa ja toivon ettei nyt tarvis viikko kaupalla olla sairaalassa kun viimeksi ja että äkkiä kotiuduttaisiin! :)
 
annikaa:lla myös samoja mietteitä kuin minulla. Perhehuone olisi toki kiva, mutta ensisynnyttäjille varmasti tärkeämpi. Minunkin mieheni yöpyy varmasti kotosalla esikoisen kanssa ennemmin kuin sairaalassa tällä kertaa. Minä myös niiiiin toivon, ettei tarvitsisi olla montaa päivää siellä sairaalassa tällä kertaa. Viimeksi jouduin olemaan neljä päivää synnytyksen jälkeen siellä. :sad001

Libra: Suomessakin ns. poliklininen synnytys on mahdollista jos useampi hyvin mennyt synnytys takana. Ensisynnyttäjille ei poliklinista synnytystä anneta, eikä varmaan meikäläisille, joilla edellinen synnytys ei mennyt ihan putkeen..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Emmy, Taallahan vaihtoehdot ovat kotisynnytys tai poliklininen synnytys (tai vaikeaksi mennyt poliklininen synnytys, joka vaatii pidempaa seurantaa). Ei siis ollut kovin vaikea valinta. :wink
 
Annikaa - voi noin pitka matka sairaalaan kylla varmaan saa lahtemaan aika herkasti.

Taalla sanotaan ettei sairaalaan tulisi lahtea ennen kuin on suppareiden vali on 5min ja lahettavat usein kotiin jos ei ole riittavan tiheat. Meilla on sairaalaan vain noin 10-15min liikenteesta riippuen, joten eikohan sinne ehdita.

Taalla vaihtoehtoina polikliininen synnytys, vesiallassynnytys joko sairaalassa tai kotona. Mina toivoisin vesisynnytysta, johon valmistautudun itsehypnoosia opetellen, apuna myos gas & air. Epiduraali on se viimeinen vaihtoehto, jos ei mitenkaan muuten parjaa mutta silloin joutuu synnyttamaan puoli-istuvassa asennossa kyllakin. Meidan sairaalassa vesisynnytysosasto on vasta uusittu ja siella on nyt kivannakoiset synnytyshuoneet. Toivoisin sitten myos yksityishuoneen. Taalla yleensa paasee kotiin 6-24h synnytysken jalkeen, jos vaan kaikki menee ok ja sitten katilo tulee kotiin tarkastamaan.
 
En oo sen suuremmin suunnitellut mitään. Viimeks otin epiduraalin "varmuuden vuoks". Kun sitä tarjottiin niin sanoin et ei vielä tarvii, ehkä kohta. Niin sanoivat et jos ei nyt ota niin on liian myöhästä. Toki sain sen jälkeen nukuttua hetken ja keräiltyä voimia ponnistus vaiheeseen.

Vinkkinä muuten, ne sanoo et ponnista niinku isolla hädällä oisit. Niin ei se kyllä niin mee, ite luin kirjoista miten kuuluu ponnistaa tehokkaasti ja testailin vähän etukäteen. Niin kätilöki kehu ja ihmetteli miten ensisynnyttäjänä ponnistin niin hyvin. Mutta siis, kannattaa tutustua asiaan. :)
 
Eilen synnytysvalmennuksessa Taysin kätilö sanoi, ettei epiduraali rajaa mitään synnytysasentoja pois tai muutenkaan sido sänkyyn, se oli mulle ainakin tärkeä tieto. Tietysti toivon, että asia sitten todella on niin. Mutta hän oli kyllä kokenut kätilö, joka tiesi mistä puhui.

Hän sanoi myös, että epin voi antaa missä vaiheessa vaan. Tietysti jos tilanne näyttää siltä, että puolen tunnin päästä ponnistetaan eikä sovitella piikkiä nikamien väliin, niin ei varmaan enää saa.. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Spinaalista: kyllä mä ainakin ensisynnyttäjänä sen sain. Sen vaikutusaika olikin ainoa hetki kun sain yhtään levättyä.. nyt en tiedä mitä siitä ajattelen, koska tämä toinen synnytys voi olla reilusti nopeampi ja ponnistusvaiheessa en haluaisi olla spinaalipuudutuksen vaikutuksessa, silloin kun tosissaan on täysin tunnoton. Haluaisin pärjätä epiduraalilla tällä kertaa, viimeksi siitä ei ollut juuri mitään iloa...

Koitan turhaan olla suunnittelematta etukäteen ja luotan sairaalahenkilökunnan ammattitaitoon myös näissä kivunlievitysasioissa. :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
vastavirrassa ja snuu: Sattaapi olla ihan jopa sairaala/kätilökohtaisia jotkut ohjeistukset. Niin ja toki synnyttäjän tilannekin vaikuttaa. Kaikkeahan ei voi kerralla saada. :D En tiedä miksen itse saanut enää nousta epiduraalin kanssa seisomaan ponnistamaan..? Olisiko tilanne ollut jo se, että kätilö tiesi että sektio on tulossa ja epiduraalin annos jo lisätty niin korkealle, ettei enää jalat olisi pysyneet alla - mene ja tiedä. :wink En muista enää niin tarkkaa sitä, mutta täytynee nyt selvitää mikä onnistuu ja mikä ei.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meille muuten sanottiin, että kotona ei saisi ottaa kipulääkkeitä ennen sairaalaan lähtemistä... Että ei edes sitä Panadolia supistuskipuihin... Jännä, että ohjeet vaihtelevat tuossakin.

En tiedä muistanko ihan väärin, mutta olisko niin, että epiduraali saattaa joillakin laskea verenpaineita, jolloin sekin saattaa olla syy, että ei pyörtymisriskin takia kannattaisi steppailla ihan kauhesti epiduraalin aikana. Mutta toisaalta, toiset kävelevät ihan normaalisti muissakin kiputiloissa epiduraali-infuusion kanssa... Ja luulisi, että nyt johonkin nojaten saisi seistä tai kävellä salissa...
 
Minä oon ajatellu et mennään niin pitkälle ku pystyy ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta näin ensikertalaisena voi olla että lääkkeet tulee tarpeeseen kun ei yhtään tiedä mitä on luvassa. Haastavaa kun ei tiedä millaista kipua pitää kestää ja kuinka kauan. Mutta sitä epiduraalia on moni suositeltu sekä ilokaasua, niitä sitten jos ei pysty olemaan ilman. Myös useampi on suositellut niitä aqua rakkuloita, mutta itse en jotenkaan niihin usko että voi olla että jää kokeilematta.
 
minä sain esikoisen synnytyksessä niin monta satsia epiduraalia, että en sen takia saanut nousta sängystä. Varmasti paljon eroja riippuen synnytyksestä. Yhden annoksen jälkeen olisin saanut vielä nousta mutta olin niin väsynyt että "nukuin" ennemmin. Minun kohdalla epiduraali vei kaikki tuntemukset ja kivut myös ponnistusvaiheesta, oli vaikea ponnistaa kun ei tuntenut mitään...
 
Epiduraalin mäkin siinä tapauksessa haluun jos spina vie tunnon alapäästä. Ei ollu nimittäin mitään helppoa viimeksikään ponnistaa ni en usko et nytkään siihe yhtään paremmin pystyn.
 
Mä olen saanut paljon tietoa ja tukea tulevaan synnytykseen täältä : www.bebesinfo.fi

Esikoisen synnytys eteni suht nopeaa ja en ollut yhtään ottanut selvää asioista taikka valmistautunut. Menin asenteella: kaikki tänne heti nyt puudutukset luottaen henkilökunnan osaaviin käsiin. Ja hyvin he hoitivatkin hommansa.

Epiduraalin sain ja se lievitti ihanasti kipuja, mutta jälkikäteen ymmärsin miksi ponnistusvaihe venähti 1h 20min ja eppari tehtiin. En tuntenut supistuksia kunnolla, pelkäsin ja samalla keho pisti vastaan kun mieli vastusti. Ja se puoli-istuva asento sängyllä ei auttanut asiaa. Mutta terve lapsi syntyi ja aika parantaa haavat ja kultaa muistot :)

Tältä tulevalta synnytykseltä toivoisinkin että osaisin ja uskaltaisin heittäytyä supistusten mukaan ja luottaa kehooni sekä kuunnella vaistoja ja toimia sen mukaan. Ja pyytää puudutusta jos oikeasti siltä tuntuu. Amme on yksi jota ehdottomasti haluan kokeilla jos vaan mahdollista. Spinaali sit jos tarve tulee. :)
 
Koska tyyppi vielä perätilassa, olen henkisesti alkanut valmistautua sektioon. Ihan vaan ettei tulisi aivan puiden takaa. Haluaisin synnyttää alakautta, mahdollisimman vähillä lääkkeillä, muttah...

Jännittää. Kääntyisipä tää tyyppi oikeinpäin, ettei tarviis sektio aikaa varata.

Sent from my HTC One mini using Vau Foorumi mobile app
 
Talla viikolla ultrassa selvisi, etta taalla vauva on myos peratilassa. Toivon, etta kaantyisi viela. Ymmartaakseni kaantuuminen on mahdollista viela muutaman viikon ajan.
 
Johannainen ja Kyfi: Kyselin kaveriltani, joka on kätilö, että millä viikolla vauva vielä mahtuu kääntymään. Hän oli sitä mieltä, että rv 34-35 vielä mahdollista, että kääntyy itsekseen. Sitten rv 36-> aletaan miettimään sitä kääntöyritystä ja jos ei onnistu, niin lantio mitataan (synnytystapa-arvio), eli mahtuisiko syntymään perätilassa. Jos ei käänny, eikä mahdu -> sektioon. Näin kävi kaverilleni tässä tänä keväänä. Elektiivinen sektio on kuitenkin toimenpiteenä varmasti mukavampi kuin kiireellinen- tai hätäsektio, että ei kannata kantaa siitä huolta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top